Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Blondie456 schreef:
06-03-2019 10:15
Ik pak ook alles van achter wat het meest vers is en dat doe ik niet om de berg afval te verminderen maar omdat de kans minder groot is dat ik het zelf weg gooi.
Dat doen de meeste mensen hoor!
Michella_1991 schreef:
06-03-2019 08:27
Die boete is wel raar inderdaad. Of ze het nou weggooien of (gratis) meegeven aan de klanten...
Weggooien is sowieso zonde
Wel herkenbaar. Als het bedrijf waarvoor ik werk meubilair gaat vervangen dan mag niemand het meenemen, vanwege een of andere wetgeving.
Zo zonde, een grote hoeveelheid bureaus en bureaustoelen wordt dan gewoon afgevoerd.
lisa_ schreef:
06-03-2019 10:38
Wel herkenbaar. Als het bedrijf waarvoor ik werk meubilair gaat vervangen dan mag niemand het meenemen, vanwege een of andere wetgeving.
Zo zonde, een grote hoeveelheid bureaus en bureaustoelen wordt dan gewoon afgevoerd.
Verkapt loon waarschijnlijk. Maar dat soort meubels worden wel opgekocht hoor, het gaat niet naar de schroot. Menig startup begint met tweedehands meubilair van een partij die daar in handelt.
TO: wij doen het precies hetzelfde als jij, in tegenstelling tot vroeger. We besparen hiermee zo'n 150-200 euro per maand, omdat we minder weggooien en minder laten bezorgen. Voor dat geld gaan we dan wel weer vaker op vakantie, met auto of vliegtuig. Ook niet goed voor het milieu natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-03-2019 19:46
Ik vind 't wel zonde maar ben vooral opgelucht als ik het in de vuilbak heb gekieperd ipv het tegen heug en meug toch nog op te eten.
Dat vind ik ook wel. Je kunt iets weggooien wat je per ongeluk teveel hebt gekocht, of je kunt alles opeten tegen heug en meug en kilo's aankomen

Dan valt bij mij de keus op weggooien
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
06-03-2019 10:38
Wel herkenbaar. Als het bedrijf waarvoor ik werk meubilair gaat vervangen dan mag niemand het meenemen, vanwege een of andere wetgeving.
Zo zonde, een grote hoeveelheid bureaus en bureaustoelen wordt dan gewoon afgevoerd.
Als er op mijn werk iets wordt vervangen, gaat er wel een mail rond wie er iets kan gebruiken. Zowel meubels als oude pc's en beeldschermen enzovoort
als je heug en meug moet eten heb je dus teveel gemaakt
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
06-03-2019 16:36
als je heug en meug moet eten heb je dus teveel gemaakt
Ik ben van het afwegen dus heb zelden teveel.
maar kan me wel voorstellen als dat wel een keer zo is dat ik het of bewaar voor de volgende dag, of weg gooi
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
06-03-2019 16:34
Als er op mijn werk iets wordt vervangen, gaat er wel een mail rond wie er iets kan gebruiken. Zowel meubels als oude pc's en beeldschermen enzovoort
Bij mij ook. Maar ook tussen het personeel onderling worden er spullen doorgegeven.
De wegwerpmentaliteit is vooral iets van jonge mensen.
Die begrijpen echt niet het idee van recyclen.

Vorig jaar ging ik iets ruilen.
Die jongen aan de kassa nam het oude tasje en gooide het weg.
Hij dacht dat ik bedoelde dat het in de vuilverbrander terecht kwam.
Nee, ik had het oude tasje voor de nieuwe aankoop willen gebruiken. Ik kreeg een nieuw tasje.
Zij deden duurzaam. Alles ging in de recycling. Hergebruikt voor hun eigen tasjes.

Ze hebben ondertussen gewoon papieren tasjes. Als ik weer heen ga dan neem ik die gewoon mee. :)
pearle schreef:
06-03-2019 16:38
Ik ben van het afwegen dus heb zelden teveel.
maar kan me wel voorstellen als dat wel een keer zo is dat ik het of bewaar voor de volgende dag, of weg gooi
Afwegen? Maar je hebt toch niet altijd evenveel trek?
pearle schreef:
06-03-2019 16:38
Ik ben van het afwegen dus heb zelden teveel.
maar kan me wel voorstellen als dat wel een keer zo is dat ik het of bewaar voor de volgende dag, of weg gooi
Afwegen? Maar je hebt toch niet altijd evenveel trek?
pearle schreef:
06-03-2019 16:38
Ik ben van het afwegen dus heb zelden teveel.
maar kan me wel voorstellen als dat wel een keer zo is dat ik het of bewaar voor de volgende dag, of weg gooi
Dat werkt voor mij helemaal niet, voor sommige gerechten gebruik ik altijd dezelfde hoeveelheid (rijst meet ik af zodat ik weet hoeveel water er bij moet, en bijvoorbeeld een diepvriespizza is altijd hetzelfde gewicht) maar de ene keer is het niet genoeg, en de andere keer houd ik over.
Het verschilt per keer blijkbaar nogal hoeveel ik opkan.

Maakt niet uit verder, ik eet graag restjes bij het ontbijt, of bij de lunch (ik ben geen boterhammen fan)
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
05-03-2019 19:37

Ik snap dat verspilling zonde is, maar op kleine schaal wordt er volgens mij niemand minder van dat ik een pak gehakt heb gekocht, van mijn eigen geld, en dat vervolgens niet opeet maar weggooi.

Of ik mis iets. En aan principes doe ik niet echt, dus als het een principekwestie is ‘dat dóe je gewoon niet’ dan is dat niet aan mij besteed geloof ik.
Het is het hele productieproces dat het milieu belast. Daarom is het toch zonde om het dan gewoon weg te gooien.

Tuurlijk, als je het gewoon (als extra) opeet om het niet te moeten weggooien, helpt het niet.

(hoewel ik wel eens restjes groente opeet "om op te zijn" maar dat levert mij dan ook extra vezels en voedingsstoffen op, dus "verloren" is het toch niet.)

Maar de truuk is om net niet teveel extra te hebben, door beter te plannen, je eetplannen aan te passen aan je voorraad, restjes te verwerken of in te vriezen...

Het is volgens mij ook een kwestie van niet te kieskeurig te zijn.

Als je ham lust, waarom is het dan zooo erg om eens ham te eten omdat die op moet, in plaats van kaas waar je eigenlijk meer zin in hebt?
Als je stoofvlees lust, hoe erg is het dan om dit eens twee dagen na elkaar te eten?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis blijft er ook regelmatig wat over, maar ik probeer altijd een kliekje te maken en het op een later tijdstip te eten. Als het dan niet meer smaakt, gooi ik het weg.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
06-03-2019 10:38
Wel herkenbaar. Als het bedrijf waarvoor ik werk meubilair gaat vervangen dan mag niemand het meenemen, vanwege een of andere wetgeving.
Zo zonde, een grote hoeveelheid bureaus en bureaustoelen wordt dan gewoon afgevoerd.
Bij ons wordt het tegen schappelijke prijzen verkocht (bureau's voor 20 euro, bureaustoelen een tientje) en de opbrengst gaat dan naar een goed doel. Het hoeft dus niet zomaar te worden afgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het gisteren men een vriendin over koken enzo en ze vertelde me dat als ze een kliekje over heeft wat net niet genoeg is ze dat weggooit. Ik vind dat zonde en zou dat dus niet doen
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
06-03-2019 23:41
Dat werkt voor mij helemaal niet, voor sommige gerechten gebruik ik altijd dezelfde hoeveelheid (rijst meet ik af zodat ik weet hoeveel water er bij moet, en bijvoorbeeld een diepvriespizza is altijd hetzelfde gewicht) maar de ene keer is het niet genoeg, en de andere keer houd ik over.
Het verschilt per keer blijkbaar nogal hoeveel ik opkan.

Maakt niet uit verder, ik eet graag restjes bij het ontbijt, of bij de lunch (ik ben geen boterhammen fan)
De hoeveelheid pizza die hier gegeten word wisselt ook nog wel eens.
Man en ik eten over het algemeen dezelfde hoeveelheid maar bij de kinderen wisselt het nog wel eens.
Daarom neem ik dan nog een doosje met mini pizza's mee, hebben ze nog meer trek, dan gooi ik nog 1 of 2 van die kleine in de oven.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Kliekjes komen bij mij ook altijd wel op. Het is vooral onbereid eten dat hier weggaat, omdat ik geen tijd heb gehad om te koken. Dus beschimmelde broccoli, yoghurt of sperziebonen bijvoorbeeld. En dan neem ik het totaal niet nauw met houdbaarheidsdata en snij ik makkelijk stukjes weg van iets.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:00
Mijn schoonzus heeft ook kippen en ik zou zo gratis eieren kunnen krijgen maar ik vind die uit de winkel veel lekkerder.
Huh eieren uit de winkel lekkerder dan van eigen kippen? Hier ook kippen (die ook onze restjes eten), maar ik vind de eieren heerlijk.
tulpje21 schreef:
17-03-2019 10:17
Huh eieren uit de winkel lekkerder dan van eigen kippen? Hier ook kippen (die ook onze restjes eten), maar ik vind de eieren heerlijk.
Mijn schoonvader vond ze ook niet lekker. Mijn schoonmoeder at de eieren die ze van haar dochter kreeg en kocht dan eieren in de supermarkt voor mijn schoonvader.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-03-2019 23:12
Afwegen? Maar je hebt toch niet altijd evenveel trek?
Bij mij verschilt het niet heel veel. Maar ik kook sowieso voor 2 dagen, dus er valt altijd iets te schuiven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
18-03-2019 09:31
Bij mij verschilt het niet heel veel. Maar ik kook sowieso voor 2 dagen, dus er valt altijd iets te schuiven.
Ah oké, dat scheelt. Bij mij wisselt mijn eetlust wel, maar ik woon ook alleen, dus ik eet niet op gezette tijden en mijn dagen zien er steeds anders uit. Als ik een uitgebreide warme lunch heb gehad heb ik ‘s avonds natuurlijk niet veel trek. Als ik de hele dag op een paar crackertjes heb geleefd wel.

Ik kook ook voor twee dagen, maar ik ben sowieso niet iemand die bij het koken dingen afweegt of een recept volgt. Daarom heb ik ook de schurft aan bakken, want dan komt dat allemaal heel nauw.
Nitflex schreef:
06-03-2019 10:06
Wat ik hier trouwens ook lees; mensen die bij de aanschaf op houdbaarheidsdata letten en dingen van achter pakken.
Ik denk dat iedereen die neiging heeft, maar ik probeer daar zelf wel tegen in te gaan omdat het me ook tegen de borst stuit dat er goed voedsel wordt weggegooid. Dan vind ik voor mezelf dat ik daar niet aan mee moet gaan doen. Als ik zeker weet dat ik het product binnen de datum zal gebruiken koop ik bewust de verpaking met de dichtsbijzijnde datum. Het liefst van die dag zelf, omdat er dan ook nog eens 35% korting op gegeven wordt. Bij de AH dan. Bij de Lidl gaan die kortingen er trouwens een paar dagen eerder op valt me op, wat ik een uitstekende manier vind om op tijd van de oudere producten af te komen, want ik zie bij AH dat ook veel spullen met een sticker alsnog worden weggegooid. Echt zonde.
Nitflex schreef:
06-03-2019 10:06
Zodra de nieuwere datum wordt aangevuld, blijft de oudere datum liggen.
Dat snap ik nooit zo goed. Ik zou pas bijvullen als het bijna op is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven