Fijne vegetarische/veganistische blogs en kookboeken

26-01-2020 13:17 21 berichten
In de veggie en vegan topics worden soms blogs genoemd met recepten. Of een bepaald kookboek, waar een forummer goede ervaringen mee heeft.

Nu eens een topic hierover.

Van welke blog/website maak je graag recepten?
En/of is er een kookboek dat je een aanrader vindt?
TO trapt af.

Blogs

Eén van de liefste vegetarische bloggers is Iris ter Haar.
Op haar website ikbenirisniet.nl staat een hoofdstuk met vegetarische recepten en een hoofdstuk met veganistische recepten.
Ze maakt ook prachtige borduurwerken.

En degroenemeisjes.nl heeft alleen veganistische recepten. Vaak verrassend.

Kookboeken

Het Forks over Knives cookbook. Hun recepten zijn vegan en WFPB (Whole Food Plant Based)
https://www.bol.com/nl/p/forks-over-kni ... oductTitle
Tip: de documentaire Forks over Knives staat op Netflix

De kookboeken van Miki Duerinck & Kristin Leybaert
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 13:28
0.15% gewijzigd
Momenteel is Veg van Jamie Oliver favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Groene meisjes heb ik eergisteren ontdekt.

Gisteren heb ik ontdekt dat één gestaafmixerd knoflookteentje meurt voor twintig stuks...

Knoflook staafmixer ik dus niet weer, verder smaakte de broccolitaart prima. De tofu en avocado heb ik vervangen door twee eieren.

http://www.foody.nl/extern/recept/29945
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook die van Jamie Oliver erg fijn. Smaakvolle gerechten en niet al te moeilijk te maken.
Ik vind pickuplimes.com een hele fijne, van een Canadese diëtiste die in NL woont. Zij besteedt heel veel aandacht aan de juiste balans van voedingsstoffen in haar veganistische recepten.
Wateetjedanwel is erg fijn!
Probeert ook veel na te maken, leuk om te zien.

Bosh! Heeft veel leuke recepten en videos. Sinds kort ook hun eigen tv show. Allemaal vegan. O en een aantal kookboeken.
Alle reacties Link kopieren
Bosh
Lazy Cat Kitchen
Minimalist Baker (Die doen sinds kort ook weer non-vegan recepten)
Chloe Coscarelli

en voor goedkope gerechten soms dingen van Jack Monroe (Bootstrap Cook)

Ik google ook vaak gewoon iets waar ik zin in heb en kijk wat er dan uitkomt. Van familie had ik een boek van Bettina Campolucci Bordi gehad (Happy Food), maar maak er eigenlijk nooit wat uit, de ingredieënten spreken niet aan of heb ik steeds net niet op vooraad (Ik maak er mischien twee gerechten uit). Ik maak veel meer recepten van Bosh of Lazy Cat Kitchen bijvoorbeeld.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 26-01-2020 13:54
4.70% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
blablamana schreef:
26-01-2020 13:41
Bosh! Heeft veel leuke recepten en videos. Sinds kort ook hun eigen tv show. Allemaal vegan. O en een aantal kookboeken.
Gevonden!
www.bosh.tv

Het water loopt me in de mond bij de kookvideo's van de Thai no-fish cakes en de Nut roast.


https://www.bol.com/nl/p/bosh/920000010 ... oductImage
Alle reacties Link kopieren
Hier ook fan van minimalist baker. Ik ga steeds meer de vegetarische / vegan kant op, dus dit is ook een verkapte tvp :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van de kookboeken van Anna Jones. Daarnaast gebruik ik de vegetarische kookboeken van Meera Sodha veel (Fresh India en East). Qua blogs kook ik veel recepten van CookieandKate.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Meera Sodha, die publicert in de Guardian en haar recept voor jackfruit taco's is een hit hier (ook bij collega's) : https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... eera-sodha
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er denk ik ook en beetje aan waar je afiniteit mee hebt en wat je aanspreekt.

Sommige blogs of professionals maken veel curries, maar als je dat niet zo lekker vind heb je er niks aan of ziet het er lastiger uit. Ik maak ze wel graag en heb tegenwoordig zo'n beetje alle basisingredienten wbt kruiden/specerijen en ui, gember, knofllook, kokosmelk, tomatenblokjes op voorraad. Een recept met en lange lijst aan ingredieënten waarvan ik 80% in de kast hebt is dan niet zo uitdagend/moeilijk als iets waar ik nog alles voor moet kopen.

Ik hou zelf erg van gekookt eten en heb niet veel met rauwe salades, dus bloggers die veel salades maken sla ik over, terwijl het een hit is voor een ander....etc
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
26-01-2020 14:01
Oh ja, Meera Sodha, die publicert in de Guardian en haar recept voor jackfruit taco's is een hit hier (ook bij collega's) : https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... eera-sodha
Klopt! Ik zie iedere week advertenties langskomen voor Feast van the Guardian en baal iedere keer weer als een stekker dat ik die hier niet kan krijgen... Die taco’s ga ik ook eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Veggie in 30 minuten van Ylva Bergqvist een fijn boek. Nog geen recept in tegengekomen dat ik niet lekker vind of dat niet klopt.
En ook de tijd klopt vaak, itt Jamies boeken over 15 of 30 minuten ;-D
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van The Green Roasting Tin van Rukhmini Iyer.
De helft vega, de andere helft vegan en allemaal gerechten waarvoor je de ingrediënten in één ovenschaal dondert en laat bakken terwijl je iets anders doet.
Het is ook vertaal trouwens:
Afbeelding

O, en ik vind Isa Chandra Moskovic ook tof.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
26-01-2020 19:11

O, en ik vind Isa Chandra Moskovic ook tof.
Haar koekjes zijn heeerlijk.
Blog:
Love and Lemons
https://www.loveandlemons.com/

Zij hebben ook een super leuk kookboek

Kookboeken:
Plenty van Ottolenghi (natuurlijk)
Love and lemons
Rosa’s thai cafe vegetarian
Bazaar van Sabrina Ghayour
30 minuten vegetarisch van Rose Elliot

Jamie Oliver heeft altijd veel en lekkere vegetarische recepten, niet alleen in Veg. Ottolenghi ook. Ook in de kookboeken waar vlees in staat kan je genoeg super lekkere vega gerechten vinden die al de moeite waard zijn om het boek voor aan te schaffen. Zoals Simpel.

Ik zat zelf onlangs te kijken naar de boeken en blog van Amy Chaplin. Daar komt binnenkort een nieuwe van uit. Ze heeft ook een blog waar veel recepten op staan
http://amychaplin.com/category/mains/
Alle reacties Link kopieren
HowmayIhelpyou schreef:
26-01-2020 14:12
Klopt! Ik zie iedere week advertenties langskomen voor Feast van the Guardian en baal iedere keer weer als een stekker dat ik die hier niet kan krijgen... Die taco’s ga ik ook eens proberen!
Ik heb even in de PressReader app gekeken, Feast van The Guardian zit er in.

De PressReader app kun je gratis downloaden. Vervolgens kun je gratis duizenden kranten en tijdschriften uit de hele wereld downloaden. De enige voorwaarde is dat ik één keer per week op de wifi van de openbare bibliotheek zit. Je hoeft zelfs geen lid te zijn van de openbare bibliotheek.

https://biblionetgroningen.nl/pressreader
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je dit topic hebt geopend :)

Boeken die ik hier in de kast heb staan en uit kook zijn:
-Vegan Christmas van Gaz Oakley (ook te gebruiken na en voor kerst :) )
-Vegan Richa's Indian kitchen van Richa Hingle
-But I could never go vegan van Kristy Turner
-The vegan Baker van Dunja Gulin
-How not to Die cookbook van Micheal Greger
En een aantal Japanse veganistische kookboeken van mijn oudste die ik niet kan lezen maar waar zij uit kookt of nog uit wil gaan koken :)

Ik koop tegenwoordig wel alleen boeken met puur plantaardige recepten erin, vind het anders te lastig om elk recept na te kijken en aan te passen. Er zijn in die 3 jaar dat wij plantaardig zijn gaan eten zoveel boeken bij gekomen!

Ik ben al 30+ jaar vegetariër en heb een aantal van die boeken nog wel bewaard of de bladzijdes met favoriete recepten uitgescheurd.

Ook vind ik de vegan bladen erg leuk met tips voor plantaardige hotels/restaurants etc erin.
Meestal koop in de Engelstalige want ik woon in Japan maar mijn vaders vrouw stuurt vaak de V'gan op en die vind ik ook erg leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Net nog even nagedacht over waar ik online inspiratie vandaan haal. Vroeger altijd van Vegadutchie (de website van jolijn Pelgrum) maar al lang niet meer op gekeken. Keek net even en de website is weg :|
Even verder gezocht en zag dat ze een andere site nu heeft maar dat ze ook wel van plan is om weer met Vegadutchie verder te gaan.
Ik vond haar recepten altijd erg fijn en ze heeft ook een kookboek zag ik. Vooral haar vegan bounties zijn super. Vond het recept van de bounties ook op haar nieuwe site, ga ze nu maken dus zal het recept in het 'wat eten we vandaag vegetarisch/vegan' topic zetten :)

Verder online veel op Lisa goes vegan, daar komt de bananen cake vandaan die ik heel vaak maak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven