Fluweel spray gebruiken op desserts

16-12-2019 11:59 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, ik vroeg me af of iemand van jullie hier wel eens met van die prachtige fluweel spray in de weer geweest is?

Ik wil een mooi kerstdessert maken, pudding of een panna cotta maar ik vraag me dus af of die spray daar op werkt.

Ik lees elke keer dat je het op een bevroren oppervlak moet spuiten. Ik zag dus laatst een soort mousse dingen die ze bevroren hadden, en daarna hadden ingesprayed.
Maar laat je de boel dan daarna ontdooien?

En werkt zoiets ook op panna cotta achtige puddinkjes denken jullie?
Ik heb geen idee of ik ze dan meteen na het maken moet invriezen en ze dan op de ochtend van de dag van gebruik in moet sprayen en dan moet latenontdooien (in de koelkast? buiten de koelkast?)

Heeft iemand dit soort spray wel eens op pudding e.d. gebruikt?

Dit is een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=p131mkc1a7U

Maar ook daar is het me niet duidelijk waar het dessert nou van gemaakt is.

Iemand die ervaring heeft met deze sprays: ik hou me aanbevolen voor advies :-D
Alle reacties Link kopieren
Cool! Ik lees mee.

Ik heb nog nooit panna cotta ingevroren, maar ik zou het gewoon uitproberen. Gewoon een klein beetje maken met basisingrediënten en zien wat er gebeurt.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 02-01-2020 20:05
36.15% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
https://www.gourmet-versand.com/nl/arti ... 00-ml.html

Hier staat dat de spray oppervlakten glad maakt van niet bevroren producten.
Kan ook mooi zijn. En de spray moet een temperatuur hebben van 30-35 graden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de warmte van de spray en het ijzige van het dessert de vlokjes maakt.
Ik koop deze taartjes wel eens en die hebben ook het fluweel aan de buitenkant. Waarschijnlijk vriest de bakker ze eerst in en vervolgens in de koeling. Ontdooid zie je dat fluweel nog wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zomaar met een spray waarvan je niet precies weet wat de ingrediënten zijn aan de gang gaan. Ook zéér kleine hoeveelheden van oplosmiddelen kunnen erg schadelijk zijn. Je eet het op, hè, en zet het je gasten voor. Ik zou daar erg terughoudend mee zijn.
Dit is een video van Callebaut, waarin ze laten zien hoe zij het doen, met een spraygun: https://www.callebaut.com/nl-NL/chocola ... gun/velvet
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-12-2019 13:20
Ik zou niet zomaar met een spray waarvan je niet precies weet wat de ingrediënten zijn aan de gang gaan. Ook zéér kleine hoeveelheden van oplosmiddelen kunnen erg schadelijk zijn. Je eet het op, hè, en zet het je gasten voor. Ik zou daar erg terughoudend mee zijn.
Dit is een video van Callebaut, waarin ze laten zien hoe zij het doen, met een spraygun: https://www.callebaut.com/nl-NL/chocola ... gun/velvet
Ingrediënten: cacaoboter, kleurstof: E171, E129, drijfgas: E943a, E943b, E944. E129: kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden. Kan sporen bevatten van: melk, sulfiet en soja. Dit product is Halal gecertificeerd.

Zal wel meevallen als je het zo kan kopen.

https://waarzitwatin.nl/stoffen/drijfgassen

Oplosmiddelen zitten wel in luchtverfrissers, maar daar bedek je geen taart mee.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Nou ja het is gewoon van een gerenommeerd merk en staat in de winkel dus dat zit wel goed. Het gaat me meer om de techniek en wanneer t wel en niet werkt.

Het is me gewoon niet helemaal duidelijk op wat voor soort producten t gebruikt wordt. En of het wel lekker is om bijv een taart eerst helemaal in te vriezen puur en alleen voor die spray... Ik vraag me af of je zomaar iedere taart of dessert kunt invriezen en of dat niet iets met de smaak doet ook. Mijn idee was om mini panna cotta's te maken en die dus mooi fluweel rood te spuiten, maar ja..ik lees nergens iets over die spray op een dergelijk dessert.

@MEvrouw jack: mirror glaze heb ik vorig jaar gedaan. Dat hoefde volgens mij niet op bevroren items want ik heb het gewoon over taartjes gegoten. Wat ik het lastigst vond is dat veel van die glaze naar beneden blijft druipen waardoor je top dan toch weer minder mooi "gedekt rood" is dan je wilt. Het was uiteindelijk best mooi, maar bij lange na niet zoals ik het gewild had haha
vlokkenopjebrood wijzigde dit bericht op 16-12-2019 13:56
15.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
16-12-2019 13:54
Nou ja het is gewoon van een gerenommeerd merk en staat in de winkel dus dat zit wel goed. Het gaat me meer om de techniek en wanneer t wel en niet werkt.

Het is me gewoon niet helemaal duidelijk op wat voor soort producten t gebruikt wordt. En of het wel lekker is om bijv een taart eerst helemaal in te vriezen puur en alleen voor die spray... Ik vraag me af of je zomaar iedere taart of dessert kunt invriezen en of dat niet iets met de smaak doet ook. Mijn idee was om mini panna cotta's te maken en die dus mooi fluweel rood te spuiten, maar ja..ik lees nergens iets over die spray op een dergelijk dessert.

@MEvrouw jack: mirror glaze heb ik vorig jaar gedaan. Dat hoefde volgens mij niet op bevroren items want ik heb het gewoon over taartjes gegoten. Wat ik het lastigst vond is dat veel van die glaze naar beneden blijft druipen waardoor je top dan toch weer minder mooi "gedekt rood" is dan je wilt. Het was uiteindelijk best mooi, maar bij lange na niet zoals ik het gewild had haha
Kun je niet proefdraaien met een klein aantal?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
https://www.culy.nl/inspiratie/5-tips-o ... -desserts/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
16-12-2019 13:53
Ingrediënten: cacaoboter, kleurstof: E171, E129, drijfgas: E943a, E943b, E944. E129: kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden. Kan sporen bevatten van: melk, sulfiet en soja. Dit product is Halal gecertificeerd.

Zal wel meevallen als je het zo kan kopen.

https://waarzitwatin.nl/stoffen/drijfgassen

Oplosmiddelen zitten wel in luchtverfrissers, maar daar bedek je geen taart mee.

Ik ben persoonlijk nog terughoudender geworden sinds duidelijk is geworden dat pfas-stoffen overal in ons milieu zitten, en gewoon nog geproduceerd worden. Zelfde verhaal met glyfosaat.
Dat het meevalt omdat je het overal kunt kopen is niet altijd waar.
Maar goed, ik dwaal af.
Ik zou in ieder geval niet zomaar iets uit een spuitbus op een toetje sprayen alleen om het er wat mooier uit te laten zien.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hmm ja, daar lees ik weer dat dingen met room waterig kunnen worden in de vriezer.
Laat er in pudding en panna cotta nou natuurlijk net room zitten

Ik kan idd wel n proefbatch draaien.
Het zou zo fijn zijn als hier mensen zitten die ervaring met dat spul hebben :-D
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
16-12-2019 15:03
Hmm ja, daar lees ik weer dat dingen met room waterig kunnen worden in de vriezer.
Laat er in pudding en panna cotta nou natuurlijk net room zitten

Ik kan idd wel n proefbatch draaien.
Het zou zo fijn zijn als hier mensen zitten die ervaring met dat spul hebben :-D
Er staat in de beschrijving dat het dan glad wordt. Wat logisch is, want de spuitbus is tussen de 30-35 graden en je toetje op kamertemperatuur. De chocolade in de spuitbus smelt dan.
Met bevroren eten zal door de vrieskou de nevel wel snel gaan klonteren waardoor je dus dat fluweeleffect krijgt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ja dat denk ik ook, ik vraag me dan alleen af wat er gebeurt als je het dan weer laat ontdooien.
Want een bevroren pudding gaat niemand eten natuurlijk haha
Maar mss is het dan al gehecht en smelt het er niet meer af
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
17-12-2019 16:35
ja dat denk ik ook, ik vraag me dan alleen af wat er gebeurt als je het dan weer laat ontdooien.
Want een bevroren pudding gaat niemand eten natuurlijk haha
Maar mss is het dan al gehecht en smelt het er niet meer af
Na het ontdooien is het nog steeds fluweel.
Wat je kunt doen is een heel dun plakje cake op de panna cotta leggen. Dan weet je zeker dat het blijft plakken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
dat is mss wel een goede tip ja! Thnx :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben patissier, heb dat al vaak gedaan, maar dan niet met zo'n spray, maar met mijn airbrush, en meestal op chocolade, maar ook wel op van die trendy mousse/ cremeux taarten. Je moet je product dus wel eerst invriezen en daarna ga je spuiten, dan kan je hem daarna eventueel weer terug in de vriezer of in de koelkast doen.

Als je het ontdooit, dan blijft het fluweel (ik heb bijvoorbeeld ook wel eens chocoladerepen fluweel gespoten, die bleven natuurlijk niet bevroren maar wel mooie fluweel).

Mirror glaze ook al vaak gedaan. Daarbij moet je letten op de temperatuur van je gebak, van je glazuur en dat je geen luchtbellen in je glazuur maakt, want die ga je zien op je gebak.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-12-2019 14:08
Ik ben persoonlijk nog terughoudender geworden sinds duidelijk is geworden dat pfas-stoffen overal in ons milieu zitten, en gewoon nog geproduceerd worden. Zelfde verhaal met glyfosaat.
Dat het meevalt omdat je het overal kunt kopen is niet altijd waar.
Maar goed, ik dwaal af.
Ik zou in ieder geval niet zomaar iets uit een spuitbus op een toetje sprayen alleen om het er wat mooier uit te laten zien.

Ik spray altijd met chocolade en cacaoboter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven