Fout recept en nu lasagne soep :(

11-07-2018 18:08 66 berichten
Hoi,

Om een lekkere vegetarische lasagne te maken heb ik een recept van het internet gehaald wat er zo op het oog wel lekker en gezond uitzag. Het was een hoop werk ( in de titel stond makkelijk & snel :( ) en met veel ingrediënten maar ach, vaak kunnen we twee dagen van een lasagne eten.
Alles gedaan volgens het recept met de aubergine, passata, courgette, tomaten, cottage cheese, geraspte kaas, kruiden, lasagnebladen, etc.

Ik zag er zo naar uit maar groot was mijn teleurstelling toen ik de grote lepel in de lasagne stak en de uiterlijk stevige lasagne veranderde in een soep.

We hebben er een beetje van gegeten, met lange tanden. De smaak was niet echt slecht en nu heb ik het overtollige vocht uit de ovenschaal geschept en de rest van de lasagne in een plastic bakje gedaan. Klaar voor een tweede kans morgen.

Heeft iemand van jullie nog een tip hoe ik de rest van de lasagne morgen het beste kan opwarmen en nog een beetje okay kan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Op lage temperatuur (120°C) in de oven doen en daar een tijdje in laten staan. Wel in de gaten houden natuurlijk. Op die manier verdampt het overtollige vocht en dikt jensaus nog in.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Mijn ervaring is dat heel veel recepten op internet niet kloppen en elkaar tegen spreken. Jammer dat je er net zo'n fout recept uit hebt gepikt. Als ik teveel water gebruikt heb gooi ik er meestal wat maizena of bloem bij maar ik denk niet dat dat hierbij werkt. En dat snel is bij mij ook nooit.. staat er binnen 10 minuten klaar. Nou dat is bij mij minstens 20 minuten omdat je inderdaad je groente moet snijden of dan is je vlees nog niet gaar (in mijn geval een vega optie)
Alle reacties Link kopieren
Ik maak nooit meer lasagna, het ziet er mooi uit in de schaal, maar inderdaad, zodra je je lepel erin zet, wordt het een puinhoop
Zoals iemand zei: bladen kleinsnijden, dan is het lasagnetta. Is ook gewoon een gerecht :)
Ik denk dat wanneer je het vocht wegschudt en morgen middels extra pasta en met kaas overbakken tweede poging waagt het zal meevallen. Zonde inderdaad om weg te gooien als het wel goed smaakte.
Denk dat het door combi aubergine, gourgette en tomaten zo vochtig werd. Volgende keer goed uitwringen/ afdeppen, met zout bestrooien en eerst even in pan aanbakken een optie.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 07:38
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je alle ingrediënten eerst gebakken en afgegoten voordat je ze in de lasagne deed? Zit in alles zoveel vocht, dat wordt nooit een succes. Denk dat degene die het recent maakte alles eerst heeft verhit en de tomaten van de zaadjes heeft ontdaan, daarna afgegoten en dan de lasagnebladen maar heel kort voorkoken zodat die nog vocht opnemen.

Maar goed, als je je mislukking wil bewaren: Zou hem gewoon "afgieten" en dan even onder de gril in de oven.

Klinkt trouwens als een recept dat niet echt gekookt is, maar meer van een website af komt waar ze iedere dag een recept moeten plaatsen. Vandaar ook de huttenkase die er in moet, dat is zo'n "oh dit is gezond en past in mijn voedingsstijl"-ingrediënt dat eigenlijk absoluut niet bij lasagne past, maar wel goed uitkomt voor de Googleresultaten...
Maar als het vega lasagne moet zijn kun je dan niet gewoon een normaal lasagne recept gebruiken en in plaats van het gehakt, extra groente, tofu of vega gehakt toevoegen?
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
11-07-2018 19:56
Ik maak nooit meer lasagna, het ziet er mooi uit in de schaal, maar inderdaad, zodra je je lepel erin zet, wordt het een puinhoop
Zoals iemand zei: bladen kleinsnijden, dan is het lasagnetta. Is ook gewoon een gerecht :)
Komt omdat mensen in Nederland pastasaus, of hij nou over de pasta of in de lasagne gaat, veel en veel te nat maken. Hier moet er om de een of andere manier altijd een halve liter saus over de pasta heen.
TsumTsum schreef:
11-07-2018 20:00
Maar als het vega lasagne moet zijn kun je dan niet gewoon een normaal lasagne recept gebruiken en in plaats van het gehakt, extra groente, tofu of vega gehakt toevoegen?
Ik zou de TO nog een keer doorlezen......
het was dus een vega recept!!!

alles gedaan volgens recept.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
11-07-2018 19:56
Ik maak nooit meer lasagna, het ziet er mooi uit in de schaal, maar inderdaad, zodra je je lepel erin zet, wordt het een puinhoop
Zoals iemand zei: bladen kleinsnijden, dan is het lasagnetta. Is ook gewoon een gerecht :)
Nooit geen last van. Ik kan mooie smeuiige rechthoekjes snijden.
pejeka schreef:
11-07-2018 19:31
Modale moeders uit die tijd kookten ook geen rare fratsen waarvan ze niet zeker waren of het zou lukken. Gewoon andijviestamp volgens recept van oma, of verse bloemkool met een sausje en kruimige aardappels erbij...
Tssss, modale moeders konden er in die tijd ook wat van met de romertopfs.
TsumTsum schreef:
11-07-2018 19:54
Mijn ervaring is dat heel veel recepten op internet niet kloppen en elkaar tegen spreken. Jammer dat je er net zo'n fout recept uit hebt gepikt. Als ik teveel water gebruikt heb gooi ik er meestal wat maizena of bloem bij maar ik denk niet dat dat hierbij werkt. En dat snel is bij mij ook nooit.. staat er binnen 10 minuten klaar. Nou dat is bij mij minstens 20 minuten omdat je inderdaad je groente moet snijden of dan is je vlees nog niet gaar (in mijn geval een vega optie)
Eigenlijk moeten ze die foute recepten van internet afhalen, zo zonde van de ingrediënten en de tijd die er in gestoken wordt. Zo heb ik ook al eens een miskleun van een cheesecake gemaakt door een recept van internet waar teveel eieren in moesten met als gevolg dat de cheesecake een vieze combinatie werd van een cake met omelet smaak.
Samen met deze lasagne is het me twee maal overkomen, voor de rest heb ik gelukkig ook echt lekkere recepten van internet, de succesrecepten sla ik dan ook op :)
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 11-07-2018 20:22
0.81% gewijzigd
van voute recepten leer je ook :-D
Alle reacties Link kopieren
Heb je een linkje naar het recept?
Ben gewoon nieuwsgierig ;-)
ouwewijsneus schreef:
11-07-2018 20:21
van voute recepten leer je ook :-D
Dat weet ik morgen :winkie:
Zenzeo schreef:
11-07-2018 20:22
Heb je een linkje naar het recept?
Ben gewoon nieuwsgierig ;-)
Ja, die heb ik wel maar het is vast tegen de regels als ik die hier neer ga zetten omdat het van een Nederlandse website is :lol: Ik weet wel dat ik geen enkel recept meer van haar site ga gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Oké.
Succes met de lasagne morgen!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-07-2018 19:54
Mijn ervaring is dat heel veel recepten op internet niet kloppen en elkaar tegen spreken. Jammer dat je er net zo'n fout recept uit hebt gepikt. Als ik teveel water gebruikt heb gooi ik er meestal wat maizena of bloem bij maar ik denk niet dat dat hierbij werkt. En dat snel is bij mij ook nooit.. staat er binnen 10 minuten klaar. Nou dat is bij mij minstens 20 minuten omdat je inderdaad je groente moet snijden of dan is je vlees nog niet gaar (in mijn geval een vega optie)
Dat is omdat heel veel van die websites iedere dag recepten moeten plaatsen, maar daar een paar stagiaires hebben zitten die maar beetje moeten Googlen. Anders dan bij kookboeken waar die recepten ook echt geprobeerd worden.
Zenzeo schreef:
11-07-2018 20:31
Oké.
Succes met de lasagne morgen!
Dank je :)

Dit is het recept, zonder de naam van de website zodat ik niemand benadeel:

Voor deze vegetarische lasagne hoef je geen saus te maken. Je mag hiervoor gigantisch smokkelen. Zo gebruikte ik er een passata uit een fles voor. Normaal heb ik altijd nog wel een paar bakjes homemade passata in de vriezer liggen, maar nu niet. De passata napoletana van Cirio (die koop je gewoon in de supermarkt) vind ik dan een prima alternatief. Hun blikken pomodirini zijn trouwens ook geniaal en hiervoor heeft niemand me betaald om dat te zeggen. De lasagne zit lekker vol met groenten en die snijd je gewoon in dikke plakken. Eigenlijk is het een kruising tussen melanzane en lasagne, maar een kniesoor die daar op let.

Wat je nodig hebt voor 4-6 personen
– 1 courgette
– 1 aubergine
– 2 grote vleestomaten
– 400gr passata (500 kan ook)
– 8 verse lasagnebladen
– 400gr hüttenkäse, andere cottage cheese of ricotta
– 100gr geraspte kaas
– 1 bol buffelmozzarella
– gedroogde oregano
– peper & zout

Ik zag nu pas dat er commentaren onderstaan en dat iemand hetzelfde probleem heeft ondervonden met de lasagne als ik. Had ik eerder moeten weten :|
Alle reacties Link kopieren
Ziet er niet eens zo gek uit.

Maar dit is misschien een beter recept.
Nl. van Mounir en die kan goed koken:

2 eetlepel boter
2 eetlepel bloem
250 milliliter melk
peper, zout
2 teentjes knoflook
olijfolie
600 gram spinazie (gewassen)
250 tomatenpassasta
125 gram ricotta
2 theelepels oregano
125 gram lasagnebladen
50 gram geraspte Parmezaanse kaas

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Smelt de boter in een pan en roer de bloem erdoor. Gaar de bloem circa 2 minuten en voeg al roerende de melk toe. Breng op smaak met peper en zout en kook de bechamelsaus op laag vuur, onder af en toe roeren, circa 10 minuten.

Pel en snijd de knoflook fijn. Verwarm een scheutje olijfolie in een pan en fruit de knoflook circa 1 minuut. Voeg de spinazie, indien noodzakelijk in delen, toe en laat slinken. Voeg de passata, ricotta en oregano toe. Breng op smaak met peper en zout en laat circa 5 minuten koken.

Bestrijk de bodem van de ovenschaal met een laag tomatensaus. Leg hier lasagnebladen op en bestrijk met een laag tomatensaus. Schenk hier een laag bechamelsaus op en bestrooi met de Parmezaanse kaas. Leg hier weer een laag lasagnebladen op en herhaal dit totdat alles op is. Bestrijk de laatste laag met de bechamelsaus en geraspte kaas.

Bak de lasagne in circa 20 minuten goudbruin en gaar.
Ik weet niet hoe een ervaren kok je bent, maar als ik alleen de ingrediëntenlijst al lees dan zie ik al te veel 'natte' ingrediënten ten opzichte van de acht bladen verse lasagne.

Gedroogde lasagne neemt vaak meer vocht op. Dus inderdaad misschien iemand die bij de redactie dacht, laten we het wat luxer maken en verse lasagne adviseren. Iemand zonder enige ervaring in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
En dan ook nog twee grote vleestomaten. Is allemaal vocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit problemen met lasagna. Maar in verhouding gebruik ik meer pasta.
Alle reacties Link kopieren
Veel te veel smurrie voor die maar 8? VERSE lasagnebladen. Gedroogde nemen veel vocht op, bij verse moet je daar dus op letten. Verder is ricotta ed echt niet lekker en geschikt. De saus eerst aanbakken en dik genoeg maken. Daarna de lasagne opbouwen. En kaassaus/bechamel saus is echt lekkerder.
Stampertje12 schreef:
11-07-2018 20:32
Dat is omdat heel veel van die websites iedere dag recepten moeten plaatsen, maar daar een paar stagiaires hebben zitten die maar beetje moeten Googlen. Anders dan bij kookboeken waar die recepten ook echt geprobeerd worden.
Ja dat vermoeden had ik al want sommige recepten zijn gewoon zo niet logisch. Dan moet je bijvoorbeeld veel te veel melk gebruiken ten opzichte van de bloem en eieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven