Gezond eten versus lekker eten.

06-04-2020 13:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar een vraag om het over wat anders te hebben dan Corona. Door de jaren heen heb ik mijn eetgewoonte verandert van dat wat ik bij moeders thuis at en dat wat ik eet nu ik op mezelf woon. Tegenwoordig hou ik van sla en alles wat gezond is, ik vind dat ook echt lekker. Patat met frikandel daarin tegen vind ik vies. Maar mijn vraag is in hoeverre ik iets lekker vind omdat ik weet dat het gezond is, wat voor invloed heeft dat op mijn smaakbeleving. Iemand daar ideeën over? Of is er ooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
ik eet alleen maar dingen die ik lekker vind, gelukkig lust ik graag gezonde dingen (maar ook frikadellen, vooral speciaal...) en gelukkig vind ik veel ongezonde dingen echt niet lekker (taart bijvoorbeeld)

Vroeger thuis stond ik bekend als 'slechte eter', nu blijkt, dat ik vooral een heel andere smaak heb dan mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Het is een kwestie van gewenning. Misschien ben je er wel aan gewend om minder zout/vet/suiker te eten?!

Juist eten dat vet/suiker/zout bevat, wordt vaak als lekkerder aangemerkt, dan eten dat dit niet is. Daar zitten meestal ook meer calorien, dus handig voor de magere tijden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
https://www.jstor.org/stable/30162121?seq=1
Alle reacties Link kopieren
en je smaak verandert als je ouder wordt
mijn kinderen eten wel dingen, die ik vroeger heerlijk vond, maar echt niet meer blief
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de wetenschap dat iets (on)gezond is, veel invloed heeft op je smaakbeleving. Voor mijzelf geldt: hoe makkelijker en dus vaker je een bepaalde maaltijd kunt krijgen, hoe minder smaakbeleving je eraan hebt. Toen ik bij mijn ouders woonde, was er bijvoorbeeld standaard bij ieder ontbijt een boterham met hagelslag (niet gezond) en in de avond AGV (gezond). Friet was op zaterdagavond genieten. Nu ik op mezelf woon, is het voor mij niet meer zo makkelijk om op die manier te eten en heb ik een gezond ontbijt en vaak ongezond avondeten. Als ik nu weer bij mijn ouders ben, geniet ik echt van die boterham met hagelslag en AGvega-V, en vind ik het stiekem jammer als mijn ouders friet halen “omdat ik er ben”. Omdat ik dat in mijn eenpersoonshuishouden veel makkelijker en dus vaker heb dan bijvoorbeeld een heerlijke verse bloemkool.

Je hoort het ook vaak van mensen die in een snackbar werken: die hebben echt geen trek (meer) in de kroketten en friet die voor het grijpen liggen.
la_cucaracha wijzigde dit bericht op 06-04-2020 14:09
9.26% gewijzigd
Ya no puede caminar
Alle reacties Link kopieren
Je smaak kan volgens mij wel veranderen. Vroeger hield ik van zoet en suiker, nu moet ik daar niets meer van hebben. Maar ik denk niet dat je iets moet gaan eten omdat het gezond is, terwijl je het niet lekker vindt. Dat zou bij mij in ieder geval niet werken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2020 14:04
en je smaak verandert als je ouder wordt
mijn kinderen eten wel dingen, die ik vroeger heerlijk vond, maar echt niet meer blief
Mee eens. Maar verandert je smaak omdat je ouder wordt of omdat je verstandiger wordt?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
06-04-2020 14:06
Mee eens. Maar verandert je smaak omdat je ouder wordt of omdat je verstandiger wordt?
ouder
heeft met volwassenheid te maken

als het met verstandig te maken zou hebben, zou het een keuze zijn en jij zegt juist, dat je het gezonde nu gewoon lekker vind, niet dat je er bewust voor kiest
lilalinda wijzigde dit bericht op 06-04-2020 14:08
28.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank, ik ga het straks rustig lezen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Er was ooit een tv programma met Katje Schuurman. Zij moest toen in een MRI scanner liggen en naar plaatjes kijken. Er werd dan gekeken wanneer bij welke plaatjes het "genotscentrum van hersenen" actief werd.

De onderzoeker was heel erg verbaasd om dat dit bij haar was wanneer ze naar salade keek en niet naar friet met frikandel. Ze gaf toen toe dat ze zichzelf getraind had om gezonde dingen lekker te vinden.

Het is dus trainbaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat het trainbaar is en ook niet dat je alles kunt leren eten. Zo zal ik vis of spruiten nooit lekker gaan vinden ondanks dat ik het vaak geprobeerd heb. Vanaf het moment dat ik op mezelf ben gaan wonen heb ik niks meer gegeten wat ik niet lekker vind.
Niet alles is te trainen. Zo lust ik echt geen kaas, spruiten en asperges. Wel geprobeerd, maar nee, niet gelukt het te leren eten.
Maar lust ik ineens wel dingen die ik tot een aantal jaar geleden niet lustte.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet in hoe verre smaak verandert. Maar als voorbeeld, ik lustte vroeger geen peultjes, sinds ik ze bij een vriendin at, toen ik al lang volwassen was, lust ik ze wel. Zij kookte ze niet tot pap.
Als kind dacht ik altijd dat "grote mensen"geen ijs lusten. Mijn moeder hield er dus niet van en at het bijna nooit. Dus dat lag vast aan de leeftijd, misschien het idee dat volwassenen blijkbaar wel dingen lusten die kinderen niet lusten, dit andersom ook zo kon zijn.
Toen mijn moeder ging dementeren lustte ze ineens wel ijsjes.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden las ik in de Quest een artikel over iemand die wilde weten of je kon leren iets lekker te vinden. In zijn geval zuurkool. Hij heeft toen geloof ik 1-2 weken elke dag zuurkool gegeten. Waar hij de eerste dag bij wijze van nog moest overgeven, was dat op de laatste dag niet meer zo. Maar hij vond het nogal tijd niet lekker.

Je kunt wel veel leren eten, maar je iets echt lekker gaan vinden is weer heel iets anders.

Ik moet ook zeggen dat ik mij na het eten van iets met veel groente beter voel dan wanneer ik iets met patat eet. Ik ben het gewoon niet meer gewend waardoor het ook vaak minder goed valt.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:23
0.08% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nam laatst een hap gezouten pindakaas (0,5 gr zout per 100 gr) en dat smaakte ontzettend zout. En dan te bedenken dat er ook pindakaas van 1 gram zout per 100 gr bestaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Peultjes vind ik lekker met pindasaus. Hoeft maar een klein beetje erop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Spruiten vind ik goed te eten gekookt, daarna in veel boter gebakken, en dan met kerriesaus of mosterdsaus opgediend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hutspot is goed te eten met nasikruiden, en het wordt nog beter in bergjes opgebakken in de pan, zodat er van die bruine korstjes aan zitten.

Niet dat ik dat soort dingen opdien, vanwege de voedzaamheid daarvan. Maar ik weet dat je ze lekkerder kan maken door de smaak te overrulen met een sterkere smaak en dan te verfijnen met boter, knapperige korstjes e.d.

Ook spinazie kan je lekkerder krijgen door te verwerken in pasta liefst met kaas.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
06-04-2020 15:56
Een tijd geleden las ik in de Quest een artikel over iemand die wilde weten of je kon leren iets lekker te vinden. In zijn geval zuur kool. Hij heeft toen geloof ik 1-2 weken elke dag zuurkool gegeten. Waar hij de eerste dag bij wijze van nog moest overgeven, was dat op de laatste dag niet meer zo. Maar hij vond het nogal tijd niet lekker.

Je kunt wel veel leren eten, maar je iets echt lekker gaan vinden is weer heel iets anders.

Ik moet ook zeggen dat ik mij na het eten van iets met veel groente beter voel dan wanneer ik iets met patat eet. Ik ben het gewoon niet meer gewend waardoor het ook vaak minder goed valt.
Ja dat dus, dat zit dus toch ook echt een beetje tussen je oren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
07-04-2020 12:17
Ja dat dus, dat zit dus toch ook echt een beetje tussen je oren.
Alles zit tussen de oren. ;-)
Nee, maar ik ben het vet en het zout en mogelijk de hoeveelheid niet meer gewend, dus daardoor valt het verkeerd. Een normale maaltijd bevat bij mij gewoon minder vet/zout.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
07-04-2020 12:24
Alles zit tussen de oren. ;-)
Nee, maar ik ben het vet en het zout en mogelijk de hoeveelheid niet meer gewend, dus daardoor valt het verkeerd. Een normale maaltijd bevat bij mij gewoon minder vet/zout.
Ik heb het ook hoor. Begrijp ook niet hoe ik Wereldgerechten uit een pak ooit lekker heb kunnen vinden.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
07-04-2020 12:29
Ik heb het ook hoor. Begrijp ook niet hoe ik Wereldgerechten uit een pak ooit lekker heb kunnen vinden.
Ik wel, lekker.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
07-04-2020 12:29
Ik heb het ook hoor. Begrijp ook niet hoe ik Wereldgerechten uit een pak ooit lekker heb kunnen vinden.
Niet? Die vind ik nog steeds zaaaaalig. Maar ik geef toe, ik maak ze altijd al met veel meer groenten, dus we kunnen er ruim 2 dagen van eten. Vooral de burrito's en de boboti vind ik lekker.

Die nieuwe met nachos lijkt mij ook lekker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven