Gezonder eten

01-02-2023 21:43 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
In deze topic kun je jou gezonde recepten delen.

Ik ben wel benieuwd naar jullie gezonde recepten, want ik ken er zelf niet zo heel veel.

PS: Het is handig om er boven even de moeilijkheidsgraad bij te zetten. 1 is super makkelijk, 5 is heel erg moeilijk.
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zelf vindt deze die ik eergister vond op de site van Albert Heijn een aanrader.

Ik zelf vind hem moeilijksheidsgraad 1

Link voor recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... geraspt-ei


Toast met cottagecheese en geraspt ei:

200 kcal
15 min. bereiden)

Ingrediënten:
- 1 rode ui
- 2 el witte natuurazijn
- 4 witte scharreleieren
- 4 sneetjes volkorenbrood
- 200 g AH cottage cheese
- ½ tl milde paprikapoeder

Verder nodig:
- broodrooster

Hoe maak je het?

1
Snipper de ui en meng in een kom met de azijn. Kook de eieren in 10 min. hard.

2
Rooster ondertussen de sneetjes brood in de broodrooster. Rasp de eieren op een fijne rasp. Laat de ui uitlekken en meng door de cottagecheese. Breng op smaak met peper.

3
Besmeer de sneetjes brood met de cottagecheese en verdeel het ei erover. Bestrooi met de paprikapoeder en breng op smaak met peper en eventueel zout.
milkshake2023 wijzigde dit bericht op 01-02-2023 22:11
0.10% gewijzigd
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat eet je nu dan zoal?

Ik hou wel van de maaltijdpaketten van de AH.
Pompoensoep en dan serveren met naanbrood.

Laatst had ik ook zo'n pakket van de lidl, groentekebab. die was ook erg lekker.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura schreef:
01-02-2023 21:56
Wat eet je nu dan zoal?

Ik hou wel van de maaltijdpaketten van de AH.
Pompoensoep en dan serveren met naanbrood.

Laatst had ik ook zo'n pakket van de lidl, groentekebab. die was ook erg lekker.
Vind ik inderdaad ook een aanrader. Het lasagne verspakket vind ik vooral erg lekker: https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... verspakket
En ook de soepen inderdaad. Die pompoensoep is erg lekker.
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een goed idee! Ik ben altijd op zoek naar gezonde recepten.
Lekker, makkelijk en snel klaar. Ik scoor dit op een makkelijkheidsgraad van 1!

Oorspronkelijk was dit eens een recept van HelloFresh volgens mij, maar inmiddels heb ik er ook een eigen draai aangegeven.

Ingredienten:
- Little Gems (2x voor 2 personen)
- Kipgehakt (gekruid met kipkruiden)
- Groenten naar keuze, maar denk aan: ui, knoflook, komkommer, paprika
- Eventueel een saus/geraspte kaas naar keuze, maar dan maak je het gelijk minder gezond (wel lekkerder).

Hoe maak je het?
Bak de kipgehakt in een wokpan. Snijdt alle groenten fijn. Gooi groenten bij het kipgehakt en bak totdat het gaar is. Pel de blaadjes van de little gems en was dit onder de kraan. Leg een paar little gem blaadjes op elkaar zodat het steviger is. Doe daar het kipgehakt met de groente op, evt saus of geraspte kaas erover heen en klaar! Eet smakelijk!
lboompje wijzigde dit bericht op 01-02-2023 22:07
3.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren aten we zalm uit de oven met pasta en asperges en het was erg lekker. Ik zou het qua moeilijkheidsgraad 2 sterren geven.

Ingrediënten: 1 moot zalm pp, ca 8 kleine tomaatjes pp, 1 handje groene aspergepuntjes pp, verse tagliatelle (uit het koelschap), olijfolie en naar smaak pijnboompitjes, parmezaanse kaas, peper en zout.

Bereiding: Tomaatjes + aspergepuntjes mixen met een beetje olie, peper en zout. In een ovenschaal leggen met de mootjes zalm. Dat zet je samen 12 minuten in de oven op 200 graden.
Kook ondertussen de pasta koken en rooster de pijnboompitjes. Als alles gaar is schep je de pasta op het bord, groente en zalm ernaast, pijnboompitjes en wat geraspte parmezaan erover. Lekker, simpel en gezond!
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 01-02-2023 22:16
0.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
lboompje schreef:
01-02-2023 22:04
Wat een goed idee! Ik ben altijd op zoek naar gezonde recepten.
Lekker, makkelijk en snel klaar.

Oorspronkelijk was dit eens een recept van HelloFresh volgens mij, maar inmiddels heb ik er ook een eigen draai aangegeven.

Ingredienten:
- Little Gems (2x voor 2 personen)
- Kipgehakt (gekruid met kipkruiden)
- Groenten naar keuze, maar denk aan: ui, knoflook, komkommer, paprika
- Eventueel een saus/geraspte kaas naar keuze, maar dan maak je het gelijk minder gezond (wel lekkerder).

Hoe maak je het?
Bak de kipgehakt in een wokpan. Snijdt alle groenten fijn. Gooi groenten bij het kipgehakt en bak totdat het gaar is. Pel de blaadjes van de little gems en was dit onder de kraan. Leg een paar little gem blaadjes op elkaar zodat het steviger is. Doe daar het kipgehakt met de groente op, evt saus of geraspte kaas erover heen en klaar! Eet smakelijk!
Klinkt heel erg lekker! Ga ik zeker eens proberen!
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook lekker, gezond en niet moeilijk: shakshuka! Dat is groentestoof met een ei erin, het is lekker met brood erbij om te dippen. Online zijn er veel recepten te vinden, ik heb daarvan geen vast recept wat ik volg.

Qua soep is deze favoriet bij ons: zoete aardappel-pastinaaksoep met prei. Makkelijk en smaakvol. https://www.culy.nl/recepten/culy-homem ... inaaksoep/
Alle reacties Link kopieren Quote
ollie-ollie schreef:
01-02-2023 22:06
Gisteren aten we zalm uit de oven met pasta en asperges en het was erg lekker. Ik zou het qua moeilijkheidsgraad 2 sterren geven.

Ingrediënten: 1 moot zalm pp, ca 8 kleine tomaatjes pp, 1 handje aspergepuntjes pp, verse tagliatelle (uit het koelschap), olijfolie en naar smaak pijnboompitjes, parmezaanse kaas, peper en zout.

Bereiding: Tomaatjes + aspergepuntjes mixen met een beetje olie, peper en zout. In een ovenschaal leggen met de mootjes zalm. Dat zet je samen 12 minuten in de oven op 200 graden.
Kook ondertussen de pasta koken en rooster de pijnboompitjes. Als alles gaar is schep je de pasta op het bord, groente en zalm ernaast, pijnboompitjes erover en wat geraspte parmezaan erover. Lekker, simpel en gezond!
Hmm, goed idee! Mijn jongste dochter houdt nooit zo van asperges, misschien lust ze ze op deze manier wel!
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor ontbijt of wanneer je wil.
Bananen pannenkoeken. Makkelijkheidsgraad 1.

1 overrijpe banaan fijnprakken in een schaaltje, 2 eieren erdoor mengen, wat havermout erdoor en lekker veel kaneel.
Het kan ook zonder havermout en kaneel, maar ik vind het erg lekker.

Dan margarine in de koekenpan smelten, kleine pannenkoeken van het beslag maken. Mmmm
Alle reacties Link kopieren Quote
Bananenpannenkoek is erg lekker! Wil dat vanmiddag weer eens eten. Ik bak de pannenkoeken in kokosolie en eet er nog een schep magere kwark bij met blauwe bessen. De pannenkoek dip ik dan in de kwark. Hoeveelheid calorieën weet ik niet

Ik eet ook graag volkoren wrap met roomkaas of huttenkase, sla en kip of kalkoenfilet, granaatappel/mango en wat komkommer/paprika. Ongeveer 220 calorieën.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wat verse rozijnenbollen kopen. Natuurlijk kan je ook mueslibollen kopen maar ik kom maar zelden lekkere tegen. Door de rozijnen zitten er al aardig wat vezels in maar je kan ook een theelepeltje zemelen in je mond steken voordat je je krentenbol attaqueert. :)

In brood zit gluten dus eiwit. Er worden ook nog extra eiwitten toegevoegd aan het recept. Het broodje bestaat dan voor ongeveer 7% uit eiwitten wat best respectabel is.

Ik eet ze zelf zonder iets erop. Moeilijkheidsgraad 0.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Kletskontje1 schreef:
01-02-2023 22:58
Voor ontbijt of wanneer je wil.
Bananen pannenkoeken. Makkelijkheidsgraad 1.

1 overrijpe banaan fijnprakken in een schaaltje, 2 eieren erdoor mengen, wat havermout erdoor en lekker veel kaneel.
Het kan ook zonder havermout en kaneel, maar ik vind het erg lekker.

Dan margarine in de koekenpan smelten, kleine pannenkoeken van het beslag maken. Mmmm
Hmm, dit lijkt me echt een lekker ontbijtje!
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezon ... -vijf.aspx

moeilijker is het niet ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Milkshake2023 schreef:
02-02-2023 08:08
Hmm, dit lijkt me echt een lekker ontbijtje!
Dat is het ook. Mijn moeder maakt dat ook wel eens, alleen doet zij er nog een handje noten bij als ze het mixt. Extra gezond en voedzaam.
Dus dat is misschien ook nog een idee voor je. Ik lees verder even mee, nu even geen tips voor gezonde gerechten. Maar komt later denk ik.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook minstens 1 x per week een maaltijdpakket van de AH. Vanavond ga ik de bobotie voor het eerst maken.

Wat hier ook altijd een succes is een spinazie-gehakt schotel uit de oven.
Gekruid gehakt rullen in een hapjespan, als het bruin is verse spinazie toevoegen. Zodra dat geslonken is kuipje roomkaas met kruiden toevoegen. Dit in een ovenschaal doen en bedekken met aardappelpuree en dan een half uurtje afbakken in de oven.
Alle reacties Link kopieren Quote
De bobotie van project gezond is ook erg lekker
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kletskontje1 schreef:
01-02-2023 22:58
Voor ontbijt of wanneer je wil.
Bananen pannenkoeken. Makkelijkheidsgraad 1.

1 overrijpe banaan fijnprakken in een schaaltje, 2 eieren erdoor mengen, wat havermout erdoor en lekker veel kaneel.
Het kan ook zonder havermout en kaneel, maar ik vind het erg lekker.

Dan margarine in de koekenpan smelten, kleine pannenkoeken van het beslag maken. Mmmm
Dit heb ik net voor mezelf gemaakt voor het eerst ooit als lunch en dit is LEKKER!!!!
Mijn nieuwe lunch voor elke dag (tot ik er weer flauw van ben) . Vult goed!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook lekker in die bananenpannenkoekjes: (bevroren) blauwe bessen :)
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Pasta met een saus van 500 g cherrytomaten, 1 knoflookteen, 1 paprika, 100 g rucola en erbij vegetarische spekjes.
Pasta koken en ondertussen de saus maken. Cherrytomaten halveren en paprika in kleine stukjes. Knoflook fijnhakken. Paprika aanbakken in olijfolie, knoflook meebakken, tomaten toevoegen en bakken tot ze zacht zijn. Rucola iets fijner snijden en 1 minuut laten meebakken. Op smaak brengen met zout en peper. Vega spekjes even apart bakken. Dit is bij ons een hoeveelheid saus voor 2 personen.
Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
02-02-2023 09:14
Wat hier ook altijd een succes is een spinazie-gehakt schotel uit de oven.
Gekruid gehakt rullen in een hapjespan, als het bruin is verse spinazie toevoegen. Zodra dat geslonken is kuipje roomkaas met kruiden toevoegen. Dit in een ovenschaal doen en bedekken met aardappelpuree en dan een half uurtje afbakken in de oven.
Klinkt heerlijk!
Die ga ik proberen. Met diepvriesspinazie lukt waarschijnlijk ook wel...
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een goede ideeën allemaal! Ik zie allemaal dingen die me echt heel lekker lijken.

Die spinazie-gehakt schotel ga ik zeker eens proberen!
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kletskontje1 schreef:
01-02-2023 22:58
Voor ontbijt of wanneer je wil.
Bananen pannenkoeken. Makkelijkheidsgraad 1.

1 overrijpe banaan fijnprakken in een schaaltje, 2 eieren erdoor mengen, wat havermout erdoor en lekker veel kaneel.
Het kan ook zonder havermout en kaneel, maar ik vind het erg lekker.

Dan margarine in de koekenpan smelten, kleine pannenkoeken van het beslag maken. Mmmm
Dit heb ik vanochtend geprobeerd met blauwe bessen en een schaaltje yoghurt. Heerlijk!
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen herfst 2022 nog een maaltijdpakket vers Pompoensoep van AH bij mijn bezorging. Ik vond het erg lekker. Alleen de bouillonblokjes heb ik zelf vervangen door de biologische van Zonnatura.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kletskontje1 schreef:
01-02-2023 22:58
Voor ontbijt of wanneer je wil.
Bananen pannenkoeken. Makkelijkheidsgraad 1.

1 overrijpe banaan fijnprakken in een schaaltje, 2 eieren erdoor mengen, wat havermout erdoor en lekker veel kaneel.
Het kan ook zonder havermout en kaneel, maar ik vind het erg lekker.

Dan margarine in de koekenpan smelten, kleine pannenkoeken van het beslag maken. Mmmm
Er hoeft geen melk in het beslag ? :blond:
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven