Goed gevulde gezonde lunch soep

06-02-2013 13:18 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben op zoek naar recepten voor een goed gevulde gezonde lunch soep. De bedoeling is om de groente te pureren (net zoals de Belgen doen). Maar ik moet sowieso natuurlijk een bouillon blokje gebruiken.



Wie heeft er tips voor lekkere soepjes die in een handomdraai klaar zijn?
Alle reacties Link kopieren
Deze broccolisoep laatst gegeten (alleen de geitenkaas erdoor gedaan wegens slecht lezen, maar dat was juist wel lekker). Als je gekookte aardappels over hebt is ie erg snel.
Alle reacties Link kopieren
Tomaten/paprika soep (staafmixer nodig)



2 grote rode paprika's

1 kilo mooie rijpe tomaten

1 grote ui

6 tenen knoflook

olijfolie

bosje verse basilicum

eventueel bouillonblokjes



* ui en knoflook klein snijden en fruiten in olijfolie

* gesneden tomaten en paprika toevoegen met wat water/bouillon en tien minuten laten koken

* pureren met de staafmixer

* eventueel water toevoegen om de juiste dikte te verkrijgen

* op smaak brengen met kruiden zeezout

* fijngehakte basilicum toevoegen en niet meer laten koken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op broccoli soep!



* 1 broccoli

* 2 groentenbouillonblokjes uit de natuurwinkel

* 1 wortel.

* ruite liter water.



Dit bij elkaar laten koken, blenderen en dan kruiden zoals je het lekker vind, met bv italiaanse kruiden, rash al hanout of gewoon peper en zout. Ook lekker met een klein lepeltje creme fraiche en wat reepjes gerookte ham.



Door de wortel wordt het iets meer gebonden en zoeter van smaak.
Knolselderijsoep met kaaskletskoppen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere tips zeg! en die kaaskletskoppen super!
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk kan je alle soorten groenten wel pureren en tot soep maken! Als je aanhoudt: uitje en knoflook fruiten, groenten erop en bouillon erbij zodat de groenten net onderstaan en koken. Als de groenten gaar zijn pureren en op smaak brengen. Je kan er dan als bite bijvoorbeeld uitgebakken spekjes, kaas, croutons, gesneden lente uitje, achter gehouden groenten door doen. En eventueel wat room of creme fraiche.



Ik doe dit vaak met:

Spinazie/rucola/waterkers

Pompoen (op smaak brengen met komijn en korianderpoeder en blokjes pompoen achter houden voor het pureren)

Broccoli

Gisteren nog met bloemkool

Tuinerwtjes (garneren met ham)

Wortel en koriander

Groene asperges

Etc, etc.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Pompoen-wortelsoep met koriander.



Uitje fruiten, pompoen en wortel in stukken toevoegen met bouillonblokje en wat water. Na het pureren de koriander toevoegen.
Wat Bladora zegt trouwens, je kunt eigenlijk van alle groenten een soep maken. Bij gaan er altijd alle restjes in.



Broccoli en paprika is ook lekker, en dan met melk ipv water.
Alle reacties Link kopieren
Courgette/ broccolisoep, met veel kaas, mmmmm
Ik heb als advies gekregen om verse groentensoepen te maken op basis van bouillon of magere room. Daar moest dan, voor de voedingswaarde, iets van bonen doorheen. Courgette of broccoli is erg lekker met een schepje bruine bonen erdoorheen gepureerd.
Wat al gezegd is, de basis van knoflook/ui/groenten/bouillon werkt voor bijna alle varianten.



Om het wat steviger te maken, zijn er verschillende opties. Zo kun je idd wat kookroom toevoegen, wat aardappelen erbij gooien, bonen erbij doen, of (liefst in een heldere soep) een handje risotto (die je dan gelijk even meebakt met de ui/knoflook).



Ook kun je, als de soep klaar is, deze nog wat extra opleuken door bijv verse kruiden, een ei (in plakjes), gerookt of gegrild kipfiletje, of zalmsnippers toe te voegen.
Mmmm lekker allemaal. Mijn snelste gezonde vullende soep, al wel eens opgeschreven.



Ui en knoflook fruiten.

Blik gepelde tomaten erbij.

Blik goed afgespoelde kikkererwten erbij.

Kruiden en specerijen naar smaak (kerrie/peterselie/koriander wat je maar lekker vindt)

Even verwarmen.

Blenderen/staafmixeren en met gekookt water of bouillon verdunnen zoveel of weinig je wil.
Alle reacties Link kopieren
Mosterdsoep;

Vijf aardappels in blokjes en 2 preien aanbakken in boter met 2 eetlepels mosterd. Liter groentenbouillon erbij half uurtje koken.

Nog een schep mosterd erbij, slagroom en pureren maar!



Pompoensoep en dan de pompoen aanbakken met massala kruiden.
This is not kosher!
Ik heb van de week sunshine soep gemaakt van de AH.

Zal even kijken of de link werkt en anders even kijken op de recepten van AH. Ik had alleen geen gember, teentje knoflook gebruikt. Ingrediënten

3 sjalotten

450 g winterpeen

4 el olijfolie

1 citroen, schoongeboend

1 cm verse gember (zakje 150 g), geschild

3 tuinkruidenbouillontabletten

1/2 bakje verse tijm (a 15 g) +

1 rode ui, gesnipperd

1 el donkerbruine basterdsuiker



Was heerlijk, nu alleen die sunshine nog! :-))

http://www.ah.nl/allerhande/recepten/88 ... shine-soep





Bereiden

1. Snipper de sjalotten. Schil de winterpeen, halveer in de lengte en snijd in stukjes van 1/2 cm. Verhit 2 el olie in een soeppan en voeg de sjalotten en peen toe. Bak 10 min. op middelhoog vuur. Schep regelmatig om.1. Snipper de sjalotten. Schil de winterpeen, halveer in de lengte en snijd in stukjes van 1/2 cm. Verhit 2 el olie in een soeppan en voeg de sjalotten en peen toe. Bak 10 min. op middelhoog vuur. Schep regelmatig om.

2. Rasp de gele schil van de citroen en pers de helft van de vrucht uit. Snijd de gember fijn. Voeg het rasp, sap en de gember toe aan de peen. Voeg 1.1 liter kokend water en de bouillontabletten toe. Breng aan de kook en laat 1 uur op laag vuur zachtjes koken.

3. Ris ondertussen de blaadjes van de takjes tijm. Verhit de rest van de olie in een koekenpan en fruit de tijmblaadjes 1 min. Voeg de rode ui toe en bak 2 min. Voeg de suiker toe en bak 15 min. op laag vuur tot de suiker is gekaramelliseerd. Roer regelmatig. Zet het vuur uit en laat staan.

4. Haal de pan soep van het vuur en pureer met de staafmixer egaal. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de gekaramelliseerde ui over 4 soepkommen en schep de soep erop.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook in pompoensoep ook altijd een handvol (100 gr?) rode linzen mee. Dan wordt je soep na pureren nog romiger, en vult ie ook wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Lekker hoor bedankt!
Alle reacties Link kopieren
mijn favo soep is spruitjes soep van kleine spruitjes van appie heijn.



500 gr spruiten

2 uiten

2 tenen knoflook

liter groentebouillon



ui en knoflook even aanbakken, blussen met liter groente bouillon

dan gaan de spruitjes erbij, ad kook brengen en zachtjes laten koken, klein half uurtje, als de soep koud is de staafmixer er door en smullen maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnestraal012 schreef op 06 februari 2013 @ 15:09:

, als de soep koud is de staafmixer er door en smullen maar!Eet je deze soep koud dan? Het lijkt me een lekker recept, maar dan wel warm. Maar ik kan me natuurlijk vergissen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven