Goede wok met anti aanbaklaag

01-05-2026 16:11 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gebruiken heel regelmatig een wok bij het koken, maar elke keer verliest die al snel zijn anti aanbak functie waardoor eten snel aanbrandt. Ik heb al allerlei merken geprobeerd maar het lukt maar niet om een goede te vinden. Wie heeft een goede tip? Ik wil wel graag met anti aanbaklaag, dus bv niet een gietijzeren pan. En ik wil er ook niet teveel onderhoud aan hebben, dus de wok moet gewoon in de vaatwasser kunnen.
een echte goede wok heeft geen antiaanbaklaag.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Probeer er eens een van BK. Deze kan in de vaatwasser bijvoorbeeld:

https://bk.nl/products/magma-wok-28-cm? ... be74&_ss=c
rosanna08 schreef:
01-05-2026 16:31
En eens, wil je een echt goede wok, dan koop je zoiets:

https://www.orientalwebshop.nl/nl/leung ... LmUetg-aFx
Ik heb een gietijzeren wok. Is ingebrand dus bakt niet aan. En enorm voordeel van zo'n zware wok is dat je er in kan wokken zonder dat 'ie ook maar een millimeter verschuift :heart:
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Ik lees even mee, want bij mij gaan ze ook niet lang genoeg mee. Ondertussen ben ik er wel achter dat ze goed in de vaatwasser kunnen en incidenteel geprik met een metalen vork kunnen ze ook hebben, maar andere pannen erin opstapelen, daar gaan ze echt van stuk.
Maar inderdaad, na een jaar gaan ze slijten en bakken ze aan.
ladadieladieda schreef:
01-05-2026 17:38
Ik lees even mee, want bij mij gaan ze ook niet lang genoeg mee. Ondertussen ben ik er wel achter dat ze goed in de vaatwasser kunnen en incidenteel geprik met een metalen vork kunnen ze ook hebben, maar andere pannen erin opstapelen, daar gaan ze echt van stuk.
Hoe belangrijk is de vaatwasser voor jou? Anders deze, superfijn:

https://braadbaas.nl/products/demeyere- ... F4QAvD_BwE
Ik had een zware gietijzeren maar die is voor mij niet goed te tillen. Die had wel mijn voorkeur of anders een rvs, maar helaas, ook te zwaar.

Nu heb ik deze van IKEA, want niet te duur en wilde wat proberen, en die bevalt me wonderbaarlijk goed!

https://www.ikea.com/nl/nl/p/ikea-365-w ... ks_Cooking

Ik maak hem met de hand schoon want vind het een onding in de vaatwasser, en hij wordt ook niet gestapeld maar opgehangen. Ik heb hem bijna 2 jaar en de binnenlaag is nog heel netjes. Ik gebruik alleen kunststof of houten spatels en scheppen.
Wij hadden die van IKEA en die ging lang mee. Na 7 jaar kwamen er krasjes op.

Nu heb ik een Carbon stalen wok maar die mag niet in de vaatwasser. Is wel een stuk lichter dan gietijzer en had een speciaal laagje in het begin zodat je eten in het begin niet de hele tijd aanbakte.
ladadieladieda schreef:
01-05-2026 17:38
Pannenbeschermers gebruiken tussen de gestapelde pannen... Zoiets:
Afbeelding
Ik heb een plaatstalen wok van Debuyer. Hij kan niet in de vaatwasser, maar zoveel moeite vind ik het persoonlijk niet om schoon te maken. Gaan lang mee, en het eten is echt veel lekkerder. Deze pannen houden hogere temperaturen vast, waardoor het eten beter smaakt. Ik vind het altijd zo zonde als mensen nog steeds met die anti aanbak laag pannen koken :|
Ik heb BK Blue Label Granite en die bevallen super! Tot nu toe nog geen laag die loslaat, en het wordt hier echt vaak/veel gebruikt.
Een goeie pan doe je nooit in de vaatwasser.

Die maak je schoon met zout, een beetje olie een keukenrol.
Dubbel
Als je je anti aanbaklaag go3d wil houden. Geen scherpe materialen gebruiken. Meer advies heb ik niet. Ik zweer bij ingebrand gietijzer. Ook voor bak,pannen.
Ze wil geen gietijzer. Ook mijn favoriet hoor. Maar Demeyere zou ik ook aanraden dan. Hoeft niet in de vaatwasser want je wast hem zo af.
Haal bij de toko is plaatstalen wok, brand hem goed in. Daarna als je gaat wokken de pan zo heet mogelijk maken, een dun laagje olie er in en bakken maar. Een anti-aanbaklaag is dan niet nodig. En niet gaan schrapen als het vast lijkt te gaan zitten. Het laat vanzelf los als er een korstje op komt. Pannen met een anti-aanbaklaag (ongeacht wat voor soort) worden nooit heet genoeg om echt goed te wokken.
piepp schreef:
01-05-2026 21:10
Ik heb BK Blue Label Granite en die bevallen super! Tot nu toe nog geen laag die loslaat, en het wordt hier echt vaak/veel gebruikt.
Ik heb deze ook altijd en gaat bij mij gemiddeld 2 jaar mee. Heb ook de hapjespan en koekenpan. Maar ik was ze wel met de hand af, want anders is het feest zo voorbij.
rosanna08 schreef:
01-05-2026 16:31
Maar ja dit dus. Ik gebruik al jaren een plaatstaal wok. Goed inbranden en gaan..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven