Hebben jullie thuis leren koken?

19-01-2021 18:44 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een kletstopic.
Heb jij thuis leren koken? Zo ja, wat heb je daaraan gehad, en heb je jezelf nog dingen bijgeleerd?

En zo nee, hoe heb je later dan toch leren koken (of niet)?

Ik heb het dus helemaal nooit geleerd thuis. Dan zouden we alleen maar in de weg lopen, is het verhaal nu.
Alleen appeltaart bakken en van die tompoucen uit een pakje maken. That's it. Zelfs geen ei koken of bakken.

Ik heb dat allemaal later toen ik als student op mezelf ging wonen, afgekeken bij medestudenten. Zelfs dingen zoals dat je een koekenpan niet te lang op het vuur moet laten staan zonder olie of boter erin, en eerst even de pan met olie heet laten worden voordat je het eten erin gooit... op een pan water het deksel er eerst op om het sneller te laten koken... van die hele basale dingen wist ik allemaal niet.
Waardoor mijn repertoire en methodes dus heel lang studentikoos en klungelig zijn gebleven en deels vast nog steeds zijn zonder dat ik het doorheb. (Snijden doe ik nog steeds als een ultieme amateur.) Zo heb ik door de jaren heen als iemand bij mij kwam eten en in de keuken kwam kletsen, best wel vaak te horen gekregen: "waarom doe je dat zo?" en dan uitleg over hoe het beter werkt. :-? :mrgreen:

Tot slot dan toch een oproepje aan iedereen die kinderen heeft: leer je kind de basics van bakken en koken en veilig omgaan met het gasstel / de kookplaat en de pannen en spatels enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Thuis alleen eieren maken en witte bonen in tomatensaus warm maken.
Stukje kip bakken deed ik ook weleens.

Later op kamers mezelf dingen geleerd.

Man is heel lang kok geweest. Die stond in het begin hoofdschuddend naast mij. Heeft me wel handigheidjes geleerd.
Nu kookt hij meestal en ik niet. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit geleerd, ik kon nog geen ei bakken. Mijn moeder had een hekel aan koken en wat ze maakte was nooit heel lekker. Tenminste dat vind ik, zij vindt haar doorgekookte groenten heerlijk.
Ik heb het geleerd door de allerhande en kookprogrammaś kijken. Daarna kwamen ook de Knorr wereldgerechten waar precies op stond wat je moet doen.
Ik had er wel lol in, nu kook ik zelden meer met pakjes en zakjes. Allerhande kijk ik nog steeds veel net als kookprogramma's. Mijn gezin vindt dat ik heel lekker kan koken.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-01-2021 19:00
Mijn vriend kookt ook exact op de klok, zonder proeven. Meestal gaat dat goed. Hij heeft ook wel eens gehad dat er stond ‘roerbak de spruiten 5 minuten mee’, zonder voorkomen of zo. Dus ik riep naar de keuken dat ze dan niet te eten zijn, maar eigenwijs als hij is hadden we keiharde kooltjes op ons bord waar je niet eens je vork in kon prikken.
Weet ik weer waarom ik een aantal van mijn man "zijn gerechten" heb overgenomen en ze tegenwoordig zelf maak :-D.

Anders draait het hier af en toe ook uit op harde aardappelen, beenhard witlof, stoofvlees dat nauwelijks de pot heeft gezien, ...
Terwijl ik sowieso ook nog eens gruwel van de helft van zijn gerechten.
(Als ik het dan wél eet - speciaal voor hem - wil ik het wél graag fatsoenlijk eten.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wat ik tof vond van mijn ma als ik vroeg 'wat eten we?', dat ik de groente van die dag als antwoord kreeg. Daardoor heb ik geleerd die als dé basis van mijn gerechten te zien. Taal speelt daarin een belangrijke rol, voor mij tenminste.
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
19-01-2021 18:50
Mijn oudste zoon (7) wil later chefkok worden. Hij kookt bijna iedere avond mee, en is een pietlut met snijden dus alle stukjes worden mooi even groot (en het is ook meteen een middagvullend programma). Ik hoop echt dat hij die droom verwezenlijkt... en dat moeders dan steeds chocolade soufflé, tiramisu, lekkere uitprobeersels enzo krijgt.
Hahaha ja die droom van hem zou ik zeker warm houden!
.
boontje89 schreef:
19-01-2021 18:50
Een vriendin van me kookt altijd zonder te proeven. “Er staat 12min dus we doen exact 12 min”. En als de pasta dan nog hard is dan is het omdat het zo hoort! :hyper:
Hahaha zo kookt mijn moeder ook. Ik had zelf door afkijken bij vrienden en eigen fantasie en proeven, een lekkere dressing gemengd en gaf haar die tip. Vroeg ze aan mij hoeveel gram / eetlepels dan van alles. Euhhh ja weet ik veel, ik doe maar wat en proef dan.

Wat dat betreft geloof ik dat ik best een beetje natuurlijk talent heb voor koken, ik kan vaak wel bedenken wat lekker bij elkaar is zonder recept en 99% van de keren lukt dat ook, en ik krijg altijd complimenten als vrienden hier eten, en dat bijvoorbeeld wat bedoeld was als 4 porties gaat dan helemaal op met zijn tweetjes omdat het zo lekker is. Alleen vind ik het niet bijzonder leuk en ik heb ook geen motivatie om veel nieuwe dingen te leren. Ik bewaar het als mogelijke hobby voor als ik met pensioen moet. :-D
You can never have too many hats, gloves and shoes
hanke321 schreef:
19-01-2021 19:06
Wat ik tof vond van mijn ma als ik vroeg 'wat eten we?', dat ik de groente van die dag als antwoord kreeg. Daardoor heb ik geleerd die als dé basis van mijn gerechten te zien. Taal speelt daarin een belangrijke rol, voor mij tenminste.
Nooit bij nagedacht. Wij ook, ik zeg hetzelfde en toch een kind dat nauwelijks iets lust :P
Alle reacties Link kopieren
Lang leve de LHNO en de MDGO 7 jaar kookles gehad. Hoefde ik het thuis mooi niet te leren en kon het gewoon als het een keer zo uit kwam. Hier thuis kunnen de kinders zich redelijk redden met pasta’s. Groente aardappels vlees maken ze nooit.
En ondertussen ben ik het leuk gaan vinden om de "originele recepten" te vinden van klassiekers. Zoals bijvoorbeeld de Italiaanse ragù voor pasta die een paar uur de oven in moet, i.p.v. een snelle pastasaus.
Alle reacties Link kopieren
Door al jullie reacties herinner ik me ook opeens al die pakjes en zakjes en potten kant-en-klare pastasaus, en 'aardappel anders', hahaha... inderdaad daar stond gewoon op hoe het moest, maar bah, ik gebruik dat eigenlijk vrijwel nooit meer.

En ja ik kan ook best goed uit de voeten met wat er toevallig nog in huis is. Mooi eruit zien doet het niet altijd. Smaken wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn moeder was huismoeder en dus altijd thuis. Ook vond ze koken zelf leuk en betrok ze ons hier verder niet bij. Ik heb het gewoon geleerd toen ik op mezelf ging wonen. Ik kreeg het kookboek van haar opleiding mee (huishoudschool) voor alle basis dingen 😉
Alle reacties Link kopieren
Nee pas geleerd toen ik het huis uit ging. Ik much niet eens koken.

Toen kwam Jamie Oliver net op. Die heeft mij echt leren koken. :love:

Inmiddels zelfs tijdelijk als kok gewerkt :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ja die pakken van knorr waren een ontdekking. Al kwamen we er snel achter dat 't pas lekker werd als je de hoeveelheid groenten verdubbelde. Allereerst veel te zout anders. Maar ook een armoe anders.

Snap nog steeds niet dat er bij recepten op zo'n pak staat dat het voor 4 personen is en er welgeteld 1 prei, 1 ui en 1 paprika in moet. Dat eet ik in mijn eentje op...
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb ook nooit leren koken thuis. Het eerste jaar op kamers at ik alleen kant-en-klaarmaaltijden en de twee dingen die ik dan nog net kon. Daarna meer met pakjes want daar stond tenminste op wat je moest doen. In de tussentijd kort een bijbaan gehad bij een winkel waar je ook groenten moest snijden. Later kwam ik op de site van lekker en simpel terecht. Die site heeft me aangezet om veel meer gerechten te koken! Ik ben fan :biggrin:
emblema wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:23
2.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
19-01-2021 19:19
Ja die pakken van knorr waren een ontdekking. Al kwamen we er snel achter dat 't pas lekker werd als je de hoeveelheid groenten verdubbelde. Allereerst veel te zout anders. Maar ook een armoe anders.

Snap nog steeds niet dat er bij recepten op zo'n pak staat dat het voor 4 personen is en er welgeteld 1 prei, 1 ui en 1 paprika in moet. Dat eet ik in mijn eentje op...
Ik gooi er standaard 2 à 3 keer meer groenten door en deel het aantal personen door de helft :-).

Ik vraag me élke keer weer af welke muizen daar met zijn 4 of 5 van eten, zelfs met extra groenten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Aan de kleine receptenboekjes van het zuivel centrum heb ik veel gehad. Ook het Haagse kookboek van ma ten tijde van haar "spinazie academie". Al lezende leer je een hoop.
hanke321 schreef:
19-01-2021 19:19
Ja die pakken van knorr waren een ontdekking. Al kwamen we er snel achter dat 't pas lekker werd als je de hoeveelheid groenten verdubbelde. Allereerst veel te zout anders. Maar ook een armoe anders.

Snap nog steeds niet dat er bij recepten op zo'n pak staat dat het voor 4 personen is en er welgeteld 1 prei, 1 ui en 1 paprika in moet. Dat eet ik in mijn eentje op...

Ik moet bekennen dat ik de kip Tandoori nog steeds lekker vind :-D , maar ik doe er altijd nog apart groente of een salade bij.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-01-2021 19:21
Ik gooi er standaard 2 à 3 keer meer groenten door en deel het aantal personen door de helft :-).

Ik vraag me élke keer weer af welke muizen daar met zijn 4 of 5 van eten, zelfs met extra groenten.
Herkenning!
Waar zouden we zijn zonder pakjes 😁

Ik heb de basisdingen wel thuis geleerd dus ik kon me aardig redden toen ik op kamers ging.

Mijn kinderen van 6&4 helpen al regelmatig mee in de keuken, die gaan zeker leren koken hier. Een vaste kookavond als ze tiener zijn lijkt me ook een prima idee :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zo'n Knorr Lasagnette trouwens af en toe best handig als vervanging voor échte lasagne.

Die kan ik ook best maken, maar dan ben ik wel een halve dag zoet en is de keuken een catastrofe. Dat doe ik dus gemiddeld 1 keer per jaar.

Doe mij dus maar af en toe zo'n pak Lasagnette als man weer eens vraagt achter lasagne :-). Minder werk, minder afwas, minder tijd kwijt.
En dan maak ik bij een uitzonderlijke feestdag en als ik héél véél tijd heb wel een keer mijn échte versie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wij werden wel betrokken bij het kook proces (als in, stonden er ook gewoon bij in de keuken), koken werd ook als iet leuks gepresenteerd, en we gingen zo op een gegeven moment ook automatisch zelf wat dingen doen. Ik denk dat ik zo rond een jaar of 14 ook voor het eerst een eigen gerecht opzocht dat ik graag eens wilde maken en dat is ook tot ik op mijn 18e het huis uit ging iets geweest dat ik bleef maken als we het aten. Inmiddels maakt mijn moeder haar eigen variant van dat recept. Andersom maak ik eigen varianten van gerechten die mijn moeder in mijn jeugd maakte. En dan zijn er uiteraard ook gerechten uit diezelfde jeugd die ik goddank nooit meer hoef te eten :proud: Maar al met al was ik al als student op mijn studentenkamer met 1 elektrisch pitje en een combimagnetron best een creatieve kok. Nu jaren later worden mijn kookkunsten nog steeds gewaardeerd door partner. Partner vind koken echt niet leuk, is ook opgegroeid met een moeder die het echt niet leuk vond. Hij is ook zo iemand die exacte instructies volgt, waar ik alles op proef en smaak doe. Hij kan dan wel weer uitstekend gebak bakken, want daar komt die precisie juist vaak van pas. Alles tot op de gram afwegen, daar heb ik dus echt niet het geduld voor.
Die pakken koken helemaal niet sneller.
Alle reacties Link kopieren
Zeker thuis geleerd, maar ik heb een aantal zussen en die hebben toch dezelfde opvoeding gehad maar niet allemaal kunnen ze goed koken. Puber kookt een vaste dag in de week en kan best wat basisdingen maken gelukkig.

Ik zeg altijd dat ik houd van eten dus dat daar eigenlijk mijn liefde voor koken vandaan komt. Ik zou het ook best de hele dag kunnen (terwijl ik over het algemeen niet veel zin heb in het huishouden) doen. Ik kook niet met paks en zakjes maar ik haal zeker niet mijn neus op bij mensen die dat wel doen. Ik kan ook goed genieten als een ander wat maakt. Alleen AGV ben ik niet echt een fan van, maar laat partner dit nu heerlijk vinden! Tja....
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
19-01-2021 19:22
Aan de kleine receptenboekjes van het zuivel centrum heb ik veel gehad. Ook het Haagse kookboek van ma ten tijde van haar "spinazie academie". Al lezende leer je een hoop.
Grappig, ik kan persoonlijk juist heel weinig met kookboeken en geschreven recepten / bereidingswijzen. Ik leer veel meer van het meekijken bij vrienden, en pas het daarna vaak aan naar eigen smaak.

Ik doe het soms wel hoor, koken vanaf een recept. Maar dan ben ik 3x zo lang bezig als er in de beschrijving staat omdat ik toch vaak in de knoop kom, dat het ene deel al gaar is en het andere nog lang niet, doordat ze het op zo'n onhandige volgorde beschrijven. En ook kom ik vaak tegen dat een ingrediënt nooit meer terugkomt in de bereidingswijze, dus moet het nou in de pan heet water of moest het in de bakpan? Of rauw erbij?? Nee ik zie het liever een keertje voor mijn ogen gebeuren van A tot Z.

Kookprogramma's vind ik lastiger want dan slaan ze heel veel over, bijvoorbeeld als iets 10 minuten moet koken dan zie je daar natuurlijk alleen die eerste en laatste seconden van, waardoor ik niet goed onthoud wat je wanneer moet snijden / in pannen moet doen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
19-01-2021 19:32
Grappig, ik kan persoonlijk juist heel weinig met kookboeken en geschreven recepten / bereidingswijzen. Ik leer veel meer van het meekijken bij vrienden, en pas het daarna vaak aan naar eigen smaak.

Ik doe het soms wel hoor, koken vanaf een recept. Maar dan ben ik 3x zo lang bezig als er in de beschrijving staat omdat ik toch vaak in de knoop kom, dat het ene deel al gaar is en het andere nog lang niet, doordat ze het op zo'n onhandige volgorde beschrijven. En ook kom ik vaak tegen dat een ingrediënt nooit meer terugkomt in de bereidingswijze, dus moet het nou in de pan heet water of moest het in de bakpan? Of rauw erbij?? Nee ik zie het liever een keertje voor mijn ogen gebeuren van A tot Z.

Kookprogramma's vind ik lastiger want dan slaan ze heel veel over, bijvoorbeeld als iets 10 minuten moet koken dan zie je daar natuurlijk alleen die eerste en laatste seconden van, waardoor ik niet goed onthoud wat je wanneer moet snijden / in pannen moet doen.

Ik kook wel van recepten soms maar verander dingen naar mijn zin. Soms smaakcombinaties maar soms ook kooktijden of dat ik spekjes eerst uitbak als dat niet moet volgens het recept.
Ik schrijf ook in kookboeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thuis wel de basis geleerd, vooral AVG. Maar mijn moeder kookte naast AVG veel met pakjes en zakjes, dat doe ik al lang niet meer en dat heb ik zelf geleerd met hulp van kookboeken, websites en de Allerhande.
Daarnaast heb ik leren koken op scouting, vanaf mijn 12e moesten we regelmatig zelf koken, super leuk, er mislukte nog wel eens wat, maar ja wat maakt het uit. Ik herinner me nog een compacte laag macaroni van 5 cm waar geen elleboogje meer te herkennen was.
Mijn meiden koken regelmatig, al is dat de laatste tijd wat minder. Het lukt ze nog niet helemaal zelf.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:42
45.66% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven