Hebben jullie thuis leren koken?

19-01-2021 18:44 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een kletstopic.
Heb jij thuis leren koken? Zo ja, wat heb je daaraan gehad, en heb je jezelf nog dingen bijgeleerd?

En zo nee, hoe heb je later dan toch leren koken (of niet)?

Ik heb het dus helemaal nooit geleerd thuis. Dan zouden we alleen maar in de weg lopen, is het verhaal nu.
Alleen appeltaart bakken en van die tompoucen uit een pakje maken. That's it. Zelfs geen ei koken of bakken.

Ik heb dat allemaal later toen ik als student op mezelf ging wonen, afgekeken bij medestudenten. Zelfs dingen zoals dat je een koekenpan niet te lang op het vuur moet laten staan zonder olie of boter erin, en eerst even de pan met olie heet laten worden voordat je het eten erin gooit... op een pan water het deksel er eerst op om het sneller te laten koken... van die hele basale dingen wist ik allemaal niet.
Waardoor mijn repertoire en methodes dus heel lang studentikoos en klungelig zijn gebleven en deels vast nog steeds zijn zonder dat ik het doorheb. (Snijden doe ik nog steeds als een ultieme amateur.) Zo heb ik door de jaren heen als iemand bij mij kwam eten en in de keuken kwam kletsen, best wel vaak te horen gekregen: "waarom doe je dat zo?" en dan uitleg over hoe het beter werkt. :-? :mrgreen:

Tot slot dan toch een oproepje aan iedereen die kinderen heeft: leer je kind de basics van bakken en koken en veilig omgaan met het gasstel / de kookplaat en de pannen en spatels enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.

Ik krijg opeens weer flashbacks naar mijn eerste studentenhuis waar we vaak samen kookten en aten (soms wel met 8-10 man).

Een aantal huisgenoten konden echt niet koken. Eerst de spaghetti in de pan en dan beginnen met het eerste uitje snijden (standje langzaam) voor de saus. Dus de spaghetti had dan tegen de tijd dat het eten opgediend werd driekwartier gekookt.

En ik zie nog die jongen verzuchten dat hij zijn biefstukje eens heel lekker mals ging bakken, terwijl hij een koude koekenpan met klont boter en het stukje vlees er al in op het vuur zetten. Hij wilde er ook een half uur voor uittrekken.

En de keer dat we pannenkoeken gingen eten want zo lekker snel en makkelijk en 2 bewoners uiteindelijk 2,5 uur hadden staan bakken tot er een beetje fatsoenlijke stapel was bereikt waar we allemaal genoeg aan hadden.

Zelf kon ik koken, ik verzorgde het kerstdiner in hetzelfde studentenhuis (5 gangen voor 25 man, daar heb ik ook nog verhalen over maar die hebben meer met drank dan met eten te maken).
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb thuis leren koken. Eerst voor de lol, later omdat mijn moeder ziek werd en nog weer later omdat ze overleed. Wel een beperkt repertoire omdat mijn moeder als gevolg van haar ziekte nauwelijks nog kon eten en altijd hetzelfde wilde.

Later op de studentenflat een hoop bijgeleerd, daar kwam ik in een zeer actieve kookgroep terecht. Vind het nog steeds leuk en wil graag een hoop uitproberen.
Mijn moeder kon niet echt koken, op een gegeven moment moest ik wel helpen maar dan was dat aardappelen, rodekool uit een pot en een gemarineerde karbonade.

Ik heb het later mezelf aangeleerd, koken vind ik leuk en kan het nu goed. Met de kinderen heb ik afgesproken dat ze elk een keer per week koken.
Alle reacties Link kopieren
TO; Dr. Phill gekeken vanavond? :P
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had een gasfobie. No way dat ze mij in de buurt van het fornuis liet komen. Ik maakte dus salades.

Met mijn kinderen doe ik het anders. Die koken al sinds hun 6e regelmatig (en beter dan menig volwassene).
Ik heb thuis de basics geleerd, en mezelf de rest aangeleerd door de jaren heen. Mijn zoon van bijna 12 kookt 1 keer in de week als hij alleen thuis is na school. Meestal zo'n verspakket, die kiest hij zelf uit bij de supermarkt. Hij vind het leuk, en wij schuiven zo aan uit het werk. Win-Win 😀
Alle reacties Link kopieren
Aardappel anders, dat was ik alweer vergeten! Maar inderdaad, dat heb ik ook nog wel gebruikt.

Ik heb nu wel met enige regelmaat een maaltijdbox. Zo eet ik veel gevarieerder, veel nieuwe recepten, ook dingen die ik zelf niet verzonnen zou hebben.. De lekkerste recepten bewaar ik (en pas ik eventueel aan). Ik doe het niet altijd, want zelf samenstellen vind ik op zich ook leuk. Maar voor de afwisseling vind ik het top. Ik heb wel voor een box gekozen waar je 'gewoon zelf moet koken'.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thuis niet echt leren koken al kon ik wel een ei bakken en pannenkoeken bakken. En guacamole maken.
Toen wij samen gingen wonen zijn we ( nou ja vooral ik) het maar gewoon zelf gaan leren met van die Blue band kookboekjes en dingen uitproberen. In het begin aten wij heel veel pasta met rode saus en toen de wereldgerechten en aardappel anders inderdaad. In de loop van de tijd wel veel meer verschillende dingen leren maken natuurlijk maar ja dat mag ook wel als je 46 bent :P
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
19-01-2021 20:51
TO; Dr. Phill gekeken vanavond? :P
Ik wel, maar van diepvriesmaaltijden voor een jaar leer je ook niets.
Ik had vroeger op de middelbare kookles op school en daar heb ik het meeste geleerd. Thuis heb ik vooral wat basis dingen geleerd zoals een ei bakken of koken en hoe lang de aardappels moeten koken. En ik maakte thuis ook wel eens koekjes, saucijzenbroodjes etc.

Mijn moeder kookt het liefst zelf dus ik heb bijna niet voor het hele gezin gekookt wat ik best jammer vond. Hoorde altijd dat vriendjes en vriendinnetjes verplicht waren 1x per week of per 2 weken te koken en die vonden dat verschrikkelijk maar mij had dat juist leuk geleken. Ben na een tijdje maar gestopt met het aanbieden en richte me vooral op baksels en toetjes.

Ik vind het dus leuk om te koken en nieuwe dingen uit te proberen of gewoon dingen bij elkaar gooien en kijken wat het wordt.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 21:55
9.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
19-01-2021 20:20
Niet echt optimaal qua voedingsstoffen lijkt me. Heb je wel verschillende smaken leren eten? Kan me voorstellen dat je daar een eenzijdige eter van wordt.
Nee toen nooit geleerd

Mijn moeder had anorxia dus warm eten was vies, ik leefde op boterhammen en rauwkost.

1 keer per maand mocht ik een gehaktbal; dat was feest.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
19-01-2021 21:54
Nee toen nooit geleerd

Mijn moeder had anorxia dus warm eten was vies, ik leefde op boterhammen en rauwkost.

1 keer per maand mocht ik een gehaktbal; dat was feest.
Heftig joh.

Met je peuter/kleuter in huis nu anders? (ook met de verbouwing/verhuizing als ik goed gelezen heb)
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
19-01-2021 22:05
Heftig joh.

Met je peuter/kleuter in huis nu anders? (ook met de verbouwing/verhuizing als ik goed gelezen heb)
Verbouwing bijna ten einde....

Ja ik kan koken en eten en vrouwlief kan extreem goed koken. Soms maakt ze teloh voor me
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net op mezelf woonde (met vriend) waren we best wel arm. Witte rijst (uit een zak van 2 kilo) met goulash uit blik was een maaltijd die we best vaak aten. Of witte bonen in tomatensaus met kip en rijst. Ja, veel rijst die ik dan bij de Aldi kocht, en vlees van de Witte Vleeshal (toen werd je nog niet afgeschoten als je plofkip at). Oh en witlof roerbakken met hamblokjes en dan aardappelpuree en geraspte kaas erover. Aardappel Anders was ook best wel vies, vooral de kerrievariant, maar ik had echt geen idee hoe je zonder potten en zakjes saus moest maken. En op de een of andere manier vond ik toch wel dat pasta en rijst drassig moest zijn.
Mijn moeder deed door de macaroni alleen tomatenpuree, ui en ham/smacblokjes. Dat was heel zuur en droog.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
19-01-2021 22:08
Verbouwing bijna ten einde....

Ja ik kan koken en eten en vrouwlief kan extreem goed koken. Soms maakt ze teloh voor me
Klinkt 👍
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thuis niet leren koken. Ik heb het ook jaren niet gedaan toen ik uit huis ging. Uiteindelijk begonnen met pakjes en zakjes zoals de wereldgerechten en steeds meer gerechten zelf gaan maken met behulp van internet (welke kruiden heb je waarvoor nodig) en kookboeken.

Mijn moeder kan niet goed koken, gebruikte ook altijd pakjes en zakjes in mijn jeugd. Nu begint ze (door mij) steeds meer zelf te maken.
Alle reacties Link kopieren
Yup, thuis geleerd van mijn moeder en (soms) oma. Dankzij de huishoudschool moest er ook weer een heleboel afgeleerd worden.. Daar kookte je alleen maar op tijd, dus welke soort pieper je ook had, aardappels moeten 20 minuten. Dus de ene keer had je puree en de andere keer kon je een gat in je kop meppen met die dingen. Ons hele leven mochten we meehelpen in de keuken, vanaf 12 jaar kookte ik 1 dag in de week (volgens mijn herinnering de dinsdag). Ik heb vier zusjes, dus dat verdeelde mooi over de week :lol: Dat gezegd hebbende, mijn moeder is een uitstekende kok, die veel experimenteert en dat vond ik wel zo intimiderend dat het wel lang heeft geduurd voordat ik de pakjes en zakjes losliet. Tegenwoordig kook ik bijna volledig zonder. En ik experimenteer veel meer..

Leuk detail: mijn moeder mocht helemaal niks in de keuken, dus die kon letterlijk geen ei koken. Omdat mijn vader een toko had, móest ze wel en heeft leren koken van Indische 'oma's' en 'tante's'. Dat was wel een openbaring voor haar. Nooit hoeveelheden, altijd 'een beetje van dit' en een 'snufje van dat' en próeven! :rofl:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
DaSilva86 schreef:
19-01-2021 19:59
Bofkont. Mijn moeder strooide wat kerriepoeder voor het contrast op de aangebrande bloemkool.

:rofl:
Wij (kinderen) kookten niet thuis. Alleen een ei of tosti bakken, ei koken of afbakbrood. Dat soort dingen. Soms ging ik nog wel eens helpen in de keuken en maakte ik de salade oid. Maar verder ging het eigenlijk niet.

Als pubers moesten we wel voor onszelf koken als mijn ouders op vakantie waren. Dan lieten mijn ouders geld en een gevulde koelkast achter en moesten we het maar uitzoeken. In die weken is er een hoop aangebrand en drooggekookt :rofl:

Als kind vond ik het wel erg leuk om te bakken. Appelflappen, appeltaart, boterkoek. Dat soort dingen. Van mijn moeder kreeg ik iedere zaterdag wat geld om baksels voor het hele gezin te maken en in het weekend op te eten. Dat deed ik wel zelfstandig (basisschool leeftijd).

Echt koken heb ik pas geleerd toen ik op mezelf ging wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet geleerd thuis, wel een tosti maken of een ei koken of bakken maar verder niks.

Echt goed koken kan ik nog steeds niet denk ik. Ik doe gewoon wat er op het pakje staat wat ik moet doen maar heel secuur op de minuut kijk ik niet. Als er staat bak de groenten 5 minuten mee kunnen dat er ook rustig 10 worden bijvoorbeeld.
niet uitgebreid leren koken. mijn moeder kon wel goed koken maar leerde het niet uitgebreid ons aan. dus toen ik op mezelf ging wonen kon ik de basis. ei bakken, pasta koken etc

door de jaren heen wat meer uitgeprobeerd en daardoor vooral veel geleerd.

mijn oudste kookt van de 7 dagen denk ik 4 of 5. ze kookt graag en goed. varieert zelf ook en probeert zelf ook uit of iets beter smaakt met andere kruiden.
jongste begint langzaam wat mee te helpen. snijden koken maar is nog geen ster
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
19-01-2021 19:06
Wat ik tof vond van mijn ma als ik vroeg 'wat eten we?', dat ik de groente van die dag als antwoord kreeg. Daardoor heb ik geleerd die als dé basis van mijn gerechten te zien. Taal speelt daarin een belangrijke rol, voor mij tenminste.
Deze vind ik heel grappig. Toevallig dat ik vandeweek mijn man vroeg wat we nog in huis hadden omdat ik naar de supermarkt ging. Ik kreeg drie soorten vlees te horen. Ja maar, wat voor groenten hebben we nog? Weet ik veel, was het antwoord. Voor hem is vlees echt nog het meest belangrijk.

Verder, nee thuis nooit leren koken. In eerste instantie kookte ik dan ook dingen die zo de oven of magnetron in konden, opwarmen, zeg maar. Daarna, vooral sinds google, recepten gaan volgen en nog steeds google ik regelmatig wat ik kan doen met bepaalde groenten bijvoorbeeld, voor een beetje variatie. Ik hou niet van ingewikkelde recepten of koken met tig ingrediënten, maar ben niet bang om wat nieuws te proberen. Helaas zijn man en jongste dochter echt lastige eters, dus voor hun blijft het vaak bij AGV.
Ik weet nog dat mijn ouders op vakantie waren en oma belde voor iets. Dus ik zei dat ouders op vakantie waren en ik het zou doorgeven wanneer ze terug zijn. Oma helemaal bezorgd of ik niet zou verhongeren want nu moest ik zelf koken. Ehh nee oma. En anderen dachten weer dat ik iedere dag pizza, afhaal of kant en klaar at. Nou de meeste dagen kookte ik gewoon, eventueel aan de hand van een recept. En ik nodigde ook wel eens een vriendin uit om te komen eten want alleen eten was wel wat saai. Heb nooit iemand vergiftigd en ze vonden het allemaal lekker, een vriendin vroeg me zelfs een keer het recept.

En mijn moeder riep meestal "aardappels" als ik vroeg wat we aten. Echt 5 a 6 dagen per week gekookte aardappelen want dat vond m'n moeder het lekkerst. Ik lust het wel hoor maar voor mij hoeft dat geen 5 a 6 dagen per week.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 11:30
15.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinds dat ik het huis uit ben eet ik geen gekookte aardappelen meer. Vind daar echt niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet geleerd te koken, verder dan een eitje of een tosti bakken kwam ik niet

Ik heb alles zelf geleerd en kan nu heel goed koken. Hoor ook altijd van anderen dat ik het zo goed kan :flirting:
Ik vind het ook heerlijk om als er iemand komt eten lekker een 5 gangen diner in elkaar te draaien

Heb me nu op het bakken gestort en dat gaan me ook goed af

Mijn kinderen mochten thuis wel af en toe koken, maar dan moet je meer aan roerbakken denken, kip, groenten snijden en bakken en wat rijst of pasta erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven