Hebben jullie thuis leren koken?

19-01-2021 18:44 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een kletstopic.
Heb jij thuis leren koken? Zo ja, wat heb je daaraan gehad, en heb je jezelf nog dingen bijgeleerd?

En zo nee, hoe heb je later dan toch leren koken (of niet)?

Ik heb het dus helemaal nooit geleerd thuis. Dan zouden we alleen maar in de weg lopen, is het verhaal nu.
Alleen appeltaart bakken en van die tompoucen uit een pakje maken. That's it. Zelfs geen ei koken of bakken.

Ik heb dat allemaal later toen ik als student op mezelf ging wonen, afgekeken bij medestudenten. Zelfs dingen zoals dat je een koekenpan niet te lang op het vuur moet laten staan zonder olie of boter erin, en eerst even de pan met olie heet laten worden voordat je het eten erin gooit... op een pan water het deksel er eerst op om het sneller te laten koken... van die hele basale dingen wist ik allemaal niet.
Waardoor mijn repertoire en methodes dus heel lang studentikoos en klungelig zijn gebleven en deels vast nog steeds zijn zonder dat ik het doorheb. (Snijden doe ik nog steeds als een ultieme amateur.) Zo heb ik door de jaren heen als iemand bij mij kwam eten en in de keuken kwam kletsen, best wel vaak te horen gekregen: "waarom doe je dat zo?" en dan uitleg over hoe het beter werkt. :-? :mrgreen:

Tot slot dan toch een oproepje aan iedereen die kinderen heeft: leer je kind de basics van bakken en koken en veilig omgaan met het gasstel / de kookplaat en de pannen en spatels enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Deels thuis van mijn moeder en deels op school. Maar het grootste deel toch zelf toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen en dingen ging uitproberen. In het begin gebruikte ik meestal pakjes en zakjes voor bijvoorbeeld een ovenschotel. Nu maak ik veel dingen zelf en gebruik ik bijna geen pakjes en zakjes. Ik leer veel van internet, zelf experimenteren en kijk ook vaak naar kookprogramma’s. Ik vind koken ook echt leuk om te doen. Soort ontspanning.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet thuis leren koken

Zelf geleerd toen ik op mezelf ging wonen toen ik 19 was

Mijn moeder kan ook echt niet koken
Eentonig alles echt door gaar gekookt
Ik heb wel een en ander thuis geleerd en kon me wel redden toen ik ging studeren. Mijn moeder kon best goed koken, vader kon dat niet. Thuis was koken voor enerzijds omni’s anderzijds vegetariërs zonder teveel gedoe goed ingeburgerd. Profiteer ik nu nog van als vegan. Alleen at (en eet) ik dus na enkele jaren uit huis vegan dus kon de laatste jaren mijn moeder dan weer wat van mij leren of wisselden we dat soort recepten uit. Ze heeft m’n vader zelfs aan de linzen gekregen :-D

Ook hielden we alles zo goed als kan gescheiden, niet met je vieze leverworst- of roombotermes in de plantenboter of pindakaas bijv. Of met de vork van het vlees de gaarheid van de aardappels controleren. Ik ken zat mensen die dat wel doen en merk het ook direct als we eters hebben die dat niet gewend zijn.

Ik heb wel enkele recepten van m’n moeder in de mail staan die ik veganize, maar helaas zijn er bepaalde recepten die ik nooit heb gevraagd en die ik niet meer kan vragen. Tip is dus: als je een ouder hebt die goed kan koken of van wie je een bepaald recept echt wil, vraag dat dan direct en sla het op. Je ouder kan immers echt ook zomaar ineens wegvallen, en dan kan je zoiets niet meer vragen. True story.
Bellinis schreef:
20-01-2021 15:25
You've got 'mail' :)

Ik heb het ontvangen hoor! Hartstikke bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder vond koken stom en was er ook niet echt goed in. Pas later ging ze allerlei dingen uitproberen en vanwege haar obsessie voor China aten we dan elke week vage sausjes over de kip die ze bij de toko had gehaald.
Ik heb leren koken van mijn vader.
Toen ik 14 was ging ik op school de consumptieve richting op (koken, bakken en serveren) en ik heb tot begin 2020 in de horeca gewerkt als kok. In totaal 18 jaar.

Ik heb veel geleerd van mijn ex schoonouders, gek genoeg ook veel van youtube. Mijn ex is Turks en we aten veel Turks. Veel gerechten heb ik dankzij youtube leren maken.

Ik kan erg goed koken en probeer mijn zoon ook vaak te betrekken bij samen dingen maken, dingen proeven.
Mijn ex heeft niet leren koken van zijn moeder, dat doe ik met mijn zoon anders.
Alle reacties Link kopieren
Thuis de basics geleerd, we aten zoals in die tijd normaal was gewone Vlaamse kost. Zelf later heel wat bijgeleerd.
Vond het de normaalste zaak van de wereld dat zoon hielp in de keuken. Woonden met ons 2. Hij is nu diegene die kookt bij hem thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven