Het grote soep recepten draadje!

02-11-2010 16:49 17 berichten
Aangezien ik van koken hou, en graag zelf soep maak "from scratch" leek het me leuk om een soep recepten topic te beginnen.

Zojuist heb ik een niet zo conventionele pompoensoep gemaakt (als in, hij is niet vegetarisch zoals je vaak bij pompoensoep ziet, en hij is niet egaal)

Ik moest een beetje moeilijk doen omdat ik geen staafmixer of keukenmachine heb (heb een kleine blender) maar de soep is goed gelukt!

Ingrediënten:

-Een pompoen (goh )

-Een grote winterpeen

-Bakje soepvlees

-Blikje mais

-Bouillon blokjes (maar zelf bouillon maken kan natuurlijk ook)

-Blikje kokosmelk

-Paar teentjes knoflook

-Een grote paprika

-2 tomaten

-Beetje olijfolie

-Laurierblad

-Klein zakje soepgroentes

-Stukje gember

-Bosuitjes

Wat te doen:

Allereerst verwarm de grill van je oven

Doe wat olijfolie in een ovenschaal/braadslee (net wat je handig vind)

-Halveer de paprika, zaadjes en zaadlijsten eruit en wrijf de helften in met de olie uit de schaal/slee

-Prik wat gaatjes in de tomaten en beolie ze

-Buitenste velletjes van de knoflook halen en bij de rest doen

-Bestrooi de boel met wat zeezout.

Dit gaat een minuut of 50 onder de grill

Terwijl de grill zijn werk doet kun je mooi de rest doen:

-Schil de poen, schep de zaadjes eruit en snijd in kleine blokjes

-Rasp de winterpeen en snijd in 4en, daarna in dunne plakjes

Gooi dit in een pan met voldoende water en breng aan de kook

-Als het kookt de bouillon blokjes erbij en flink door laten koken

In een andere grote pan verwarm je wat olijf olie

-Fijn gesneden gember

-Soepvlees, ik had rund maar kip of zoiets kan vast ook. Zonder is ook geen probleem natuurlijk.

- Het laurierblad

Lekker op zacht vuur laten pruttelen

Als de pompoen goed doorgekookt is ga je pureren. Gelukkig voor mij waren de groentes onder de grill ook klaar dus die heb ik mee gepureerd.

Deze puree vermeng je met de kokosmelk en gaat bij het soepvlees.

Daarna is het een kwestie van de rest van de groentes mee verwarmen.

Deze soep ga ik met stokbrood serveren, en vlak voor het opdienen gaan de bosuitjes in dunne ringen erdoor.

Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben GEK op soep! Dus lees graag mee! Trouwens.. Bij pompoensoep kun je ook lavas als kruid gebruiken. Mijn vroegere buurvrouw had het in de tuin.. Maar waar je het kan vinden verder??

Je recept ga ik meteen gebruiken! Ziet er heerlijk uit!
Zonde dat je alle groente ook hebt gepureerd, ik had ze heel gelaten, dan krijg je een soepie met een lekkere body.
Maissoep

Ingrediënten:

Bloem

Boter

Blik maïs

Bouillonblokjes

Kipfilet

Blikje kokosmelk

Maak een roux van de bloem en boter ( afhankelijk van de hoeveelheid die je wil maken bloem en boter afwegen, verhoudingen 1 op 1)

Giet water op de roux en voeg hier bouillion blokjes aan toe voor de smaak.

Doe het blik maïs erbij en laat even meekoken. Daarna met blender de maïskorrels fijn maken kokosmelk toevoegen en nog even doorkoken.

Ondertussen in een andere pan de kipfilet bakken. Deze fijn snijden en een beetje kip in de soepkom doen. Soep op de kip schenken.

Erg lekker en zo klaar!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik eet meestal thuis dezelfde soep.

Als we soep eten bij mijn schoonouders is dat vaak toch lekkerder en ik heb geen zin om dat allemaal te maken.

Waar ik gek op ben:

Tomatensoep, die maak ik zo:

Boter en olie in de pan. Daarbij tomatenpuree.

(Ik krijg het van mijn schoonmoeder die het zelf maakt, maar je kan ook een blikje gebruiken en wat paprikapuree)

Door te roeren ontzuur je de tomatenpuree.

Je voegt er bloem bij en blijft roeren (garde) tot je een garde bol krijgt.

Water bij voegen tot alles is opgelost.

De soep moet even koken, wat zout erbij en ik doe er bij het opdienen geraspte kaas doorheen.

Verder maak ik vaak linzensoep en linzen/rijstsoep (in het Turks EzoGelin), champignonsoep vind ik ook leuk om te maken.

Brocollisoep eten we ook graag.

Als iemand recepten wil hoor ik het wel.
quote:Cateautje schreef op 02 november 2010 @ 16:56:

Zonde dat je alle groente ook hebt gepureerd, ik had ze heel gelaten, dan krijg je een soepie met een lekkere body.

Ah, nee heb niet alles gepureerd, de soepgroentes en de mais heb ik als laatste meeverwarmd

Juist vanwege de bite haha.

En laat de recepten maar komen hoor!

Als ik wat meer tijd heb gooi ik die voor mn gebonden bospaddestoelensoep met spekjes er ook bij.

@Bobbi: lavas heb ik nog nooit van gehoord, zou ook niet weten waar je het kan vinden. In een toko waar ze verse kruiden verkopen allicht?

@Biol: lekker, maissoep! Nog nooit zelf gemaakt, dus dat ga ik ook een keer proberen.
quote:Kuzu schreef op 02 november 2010 @ 17:00:

..

Tomatensoep, die maak ik zo:

Boter en olie in de pan. Daarbij tomatenpuree.

(Ik krijg het van mijn schoonmoeder die het zelf maakt, maar je kan ook een blikje gebruiken en wat paprikapuree)

Door te roeren ontzuur je de tomatenpuree.

Je voegt er bloem bij en blijft roeren (garde) tot je een garde bol krijgt.

Water bij voegen tot alles is opgelost.

De soep moet even koken, wat zout erbij en ik doe er bij het opdienen geraspte kaas doorheen.

..Tomatensoep?? Dat maak je toch met verse tomaten? Hoe maak je dan een tomatenpuree zelf? Je bedoelt toch een zo'n klein blikje?
Courgettesoep

3 flinke courgettes

1 liter bouillon van een blokje

1 boursin

knoflook en peper

Snijd de courgette in kleine stukjes en bak aan in een wok. Kook water in een pan en voeg 1 bouillonblokje toe. Voeg de boursin toe en roer. Nu ziet het er raar uit.

Voeg de courgette toe en laat 15 minuten doorkoken met de deksel op de pan.

Pureer het geheel en maak naar smaak af met (verse) knoflook(poeder) en zwarte peper.

Mijn favoriet
anoniem_91587 wijzigde dit bericht op 02-11-2010 17:10
Reden: pan vergeten
% gewijzigd
Koekblikje: Op die manier (verse tomaten enzo) vind ik het niet zo lekker. Meestal neigt dat naar het zoete en dat vind ik zo niet-lekker.

Deze soep is pittig. Ik moest er ook aan wennen in het begin maar nu vind ik het heerlijk.

Ze gebruikt een gedeelte uit een blikje. Dan droogt ze zelf tomaten en wat pepers en puntige paprika's.

In Turkije droogt ze die op het dak van het huis (platte daken), hier in de oven. Alles wordt heeel erg fijn gemaakt en gemengd met olie en dus een gedeelte uit een blikje.

Dat gaat in grote potten en wordt gebruikt voor alles eigenlijk
Ik maak altijd verse tomatensoep met tomaten maar die is nooit zoet hoor! Eerder pittig.. Klein madam jeanette pepertje erbij en de vlammen slaan uit je oren! Als ik die maak is mijn man op z'n blijst vindt hij zoooo lekker
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
OK Kuzu! Weer wat geleerd.

Ik hou heel erg van mijn eigen old fashion kippensoep:

2 Kippenbouten lekker een uurtje zachtjes laten koken in 1.5l water. Hierna stukjes kip van het bot trekken en terug in de pan doen bij de kippenbouillon. Groente, vermicelli erbij. Zachtjes nog 15min laten pruttelen en je hebt de heeeeeeeeeeeerlijkste soep die er is. (Oke, soms nog wat maggi of extra kruiden erbij).

Groentesoep: zelfde idee maar dan met schenkel, wat rundvlees en kleine gehaktballetjes.
Zie ook AgentL in Soep Natuurlijk
Uiensoep bereid met zelfgemaakte bouillon van een schenkel en soepvlees.

Eenvoudige bouillon

Een schenkel of paar mergpijpjes en een stuk soepvlees (of bakje klein gesneden soepvlees) in een pan met kokend water doen, paar Maggi (geen ander merk, sorry voor de reclame maar die vind ik echt het lekkerst) blokjes erbij. Weer aan de kook brengen en dan het schuim van het water scheppen. De bouillon een dag lang laten trekken, het vuur zo laag zetten dat het niet meer kookt/bubbelt. Als het heel erg ingekookt is na een paar uur dan heb je het vuur te hoog staan. Als je de tijd hebt kun je de bouillon laten afkoelen en het gestolde vet er dan afscheppen.

Uiensoep

Ingrediënten

50 gr roomboter

750 gr uien, in dunne ringen gesneden

1 eetlepel bruine basterdsuiker

2 tenen knoflook, geperst of fijngehakt

2 liter van de bouillon

1 klein glas rode port

1 laurierblad

2 takjes tijm of theelepeltje gedroogde tijm

Flink versgemalen zwarte peper

Maak de uien schoon en snijd in ringen.Maak de knoflook schoon en pers of hak fijnDoe de roomboter in een grote soeppan en bak daarin de uien zeker 20 minuten op hoog vuur, blijf goed roeren. Doe ze lang te bakken worden de uien minder scherp, lekker zoet en mooi bruin.Voeg de suiker toe en bak nog 10 minuten op hoog vuur waarbij je goed blijft roeren.Voeg de knoflook toe, zet het vuur laag en bak nog eens 10 minuten op laag vuur waarbij je af en toe roert.Voeg de bouillon, de port, het laurierblad, de tijm en flink vers gemalen zwarte peper toe (naar smaak, even proeven).Snijd wat van het soepvlees kleiner (ik doe de rest altijd in de vriezer) en roer dat door de soep.Serveren met stokbrood met Gruyère (of gewoon met Goudse kaas) die je even onder de gril heb laten bruin worden.
Mmmmmmmm, erwtensoep!

Lijkt altijd heel veel werk, maar dit recept is het easy en echt heel lekker!

http://www.ah.nl/recepten ... nsoep&course=hoofdgerecht
Lekker allemaal zeg! Ben dol op soep. Ik maak soms Mexicaanse tomatensoep:

Maggi basis voor gebonden tomatensoep, verse tomaat in blokjes (of uit blik, kan ook), kidneybonen, paprika in blokjes, mais, cayennepeper en zwarte peper en als finishing touch lekker een likje creme fraiche erin. Voor de liefhebbers van gehaktballetjes: die kunnen er ook in en dan is het lekker om ze met een beetje taco-kruiden te kruiden.
Oei, uiensoep en erwtensoep zijn zo ongeveer de enige soepen die ik tot nu toe ken die ik niet lust
ik heb dit erwtensoep recept gemaakt. maar de volgende keer wil ik niet zoveel maken iemand een idee hoe ik een kleine hoeveelheid maak? gewoon alles delen door 2 ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven