Hoe lang kan je zelfgemaakte appelmoes bewaren?

13-09-2020 21:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topictitel zegt het al, hoe lang kan je zelfgemaakte appelmoes bewaren in de koelkast? Er zit trouwens suiker in. Ik geloof dat dat nog uitmaakt.
Het zit in een plastic bakje.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
14-09-2020 00:08
n schaaltje appelmoes is toch in een paar dagen op
Het is wel meer dan een schaaltje hoor. Anders had ik hier geen topic over geopend 😉
Alle reacties Link kopieren
Mijn reactie is een beetje laat, maar misschien heeft iemand en nog wat aan: Ik maak appelmoes in potten. Kokend heet in schone potten en we eten er de hele winter/ wel tot in april van. Ik gebruik geen suiker. Alleen wat water, kaneel en appels. Gebeurt echt niets mee!
Alle reacties Link kopieren
Waar haal je de potten vandaan Mardejo?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik lege hakpotten. In de vaatwasser en voordat de appelmoes er in gaat even uitkoken. Mijn oma at altijd groenten uit pot en die potten heb ik hergebruikt.
Maar ik zag laatst bij de action ook wekpotten staan voor een klein prijsje.
Alle reacties Link kopieren
Okay, dan ga ik daar binnenkort even kijken!
Alle reacties Link kopieren
Vast een hele domme vraag..
Kunnen die hak potten tegen die hoge temperaturen zoals bijv van hete appelmoes?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Ik kook ze eerst altijd uit, nog nooit problemen mee gehad.
En ik zet ze ook wel in de stoomoven om iets te wekken en dan staan ze er een uur in.
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
19-09-2020 08:50
Ja hoor. Ik kook ze eerst altijd uit, nog nooit problemen mee gehad.
En ik zet ze ook wel in de stoomoven om iets te wekken en dan staan ze er een uur in.
Top! Dank voor je reactie
Nog een vraagje; hoe kook je ze uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zet de potten in een braadslede en vul ze met kokend water (quooker), ook de deksels in een laagje water en dan een minuut of 5 laten staan.
Ondertussen staan dan de appels te koken. Ik pureer de appelmoes met de staafmixer want de kinderen willen geen stukjes en dan heet in de potten doen. Ik gebruik een trechter en soeplepel. Goed opletten dat de rand van de pot schoon is en pot tot het randje vullen. Deksel er goed opdraaien en dan op z’n kop laten afkoelen. Let op: pot wordt erg heet. Ik pak ze met een keukentang uit het water en eenmaal gevuld pak ik ze met een theedoek vast.
Als het afgekoeld is weer omdraaien, dan kan je de deksel eenmalig weer indeuken in het midden. Als hij dan naar beneden blijft weet je dat hij vacuüm dicht is. Op een donkere koele plek (keukenkastje, kelder etc.) bewaren. En geopend in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank Mayolijn voor deze duidelijke uitleg!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook inderdaad Hakpotten en andere glazen potten met metalen (?) deksels. Dat gaat prima. Alleen de augurken en zilverui potjes blijven wat ruiken, die zou ik niet adviseren. Ik heb inmiddels een hele voorraad in allerlei maten voor bramensaus/jam, appelmoes en stoofperen.
Ik gebruik zo'n soort trechter: https://www.vantende.nl/koken--eten/inm ... t-voor-jam

Die zet je op de potjes en dan heb je niet of nauwelijks knoeierij, want die kokend hete massa wil je niet op je krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Welke maat weckpot gebruiken jullie om jam in te doen?
Alle reacties Link kopieren
Jam in van die kleine hakpotjes (en andere potjes van ongeveer dat formaat) en appelmoes deels in kleine en deels in grote Hakpotten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven