Hoe taart proeven?

28-01-2020 21:48 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een appeltaart gebakken. Deze wil ik morgen meenemen als ik een etentje heb bij mensen thuis. Ik weet alleen niet of het te eten is. Hoe kan ik een stukje van de taart proeven zonder dat het opvalt?
Cum non tum age
noa schreef:
28-01-2020 22:10
Ik denk dat ik dat ga doen zonder de abrikozenjam.
Met slagroom?
aaaanne schreef:
28-01-2020 22:09
Nu komen we bij de smaakverschillen. Ik zou het zonde vinden om een lekkere verse appeltaart te bestrijken met abrikozenjam (maar ik weet dat anderen het wel lekker vinden, en de oplossing is goed).
Bonus: je krijgt een mooi glimmend laagje op je appeltaart.

Poll 1: Appeltaart met/zonder rozijnen
Poll 2: Appeltaart met/zonder abrikozenjam
Poll 3: Gaan slapen of 'googelen op appeltaartrecepten'
aaaanne schreef:
28-01-2020 22:13
Met slagroom?
Zelfgeklopte slagroom is zó lekker.
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
28-01-2020 22:07
Ik heb dit met kerst gehad en uiteindelijk 3x een taart gebakken om zeker te weten dat ie goed was. ik heb getest op vrienden en de definitieve taart naar familie meegenomen.

Je kunt ook gewoon bakken en het risico nemen. Het is toch tof dat je deze moeite doet.

Succes!
En niet te veel rozijnen idd
Deze bak ik ook om te testen, want ik wil er één bakken voor een event. Vandaar dat ik dat voor een etentje doe aangezien wij niet veel taart eten.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-01-2020 22:01
Appeltaart kan niet mislukken. Tenzij je er rozijnen in doet want die vindt eigenlijk niemand lekker.
Fake news! Ik wel
Odense* schreef:
28-01-2020 22:13
Bonus: je krijgt een mooi glimmend laagje op je appeltaart.

Poll 1: Appeltaart met/zonder rozijnen
Poll 2: Appeltaart met/zonder abrikozenjam
Poll 3: Gaan slapen of 'googelen op appeltaartrecepten'
:rofl: vooral die laatste!
Alle reacties Link kopieren
Snij helemaal over het midden van de taart een stuk eruit (dus langwerpig). Dan kan je de twee taarthelfden weer tegen elkaar aanschuiven. Wel een beetje ovaal wordt die daarvan :idee:
Those who don’t believe in magic will never find it
En?
Of die stukjes eraf pulken netjes en dan bovenkant versieren met plakken appel?
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
29-01-2020 18:19
En?
Ik heb n klein stukje vd rand afgehaald en n stukje appel uit de taart gehaald, was niet zichtbaar. De smaak was goed.

Nu wil ik de volgende keer letten op de presentatie. Ik vind het moeilijk om de bovenkant netjes te maken met reepjes deeg. Als jullie tips hebben dan hoor ik t graag.
Cum non tum age
Wat denken jullie nu als je binnenkort een taart krijgt die is versiert met abrikozenjam, slagroom of stukjes appel? :P
Ik zal dan zeker aan dit topic denken :)
noa schreef:
30-01-2020 10:01
Ik heb n klein stukje vd rand afgehaald en n stukje appel uit de taart gehaald, was niet zichtbaar. De smaak was goed.

Nu wil ik de volgende keer letten op de presentatie. Ik vind het moeilijk om de bovenkant netjes te maken met reepjes deeg. Als jullie tips hebben dan hoor ik t graag.
Mooi dat 'ie lekker was!

Mijn reepjes deeg bovenop zijn ook nooit zo strak, maar ik vind dat ook niet nodig. Dan kan je juist zien dat het geen fabriekstaart is.
Ik maak de reepjes door bolltjes deeg te rollen (dat je van die 'piertjes' rolt). Vervolgens leg ik er een stel in een richting over de taart, en daarna (dus zonder te vlechten) er schuin overheen in een andere richting. Ik maak ze dus allemaal in V vorm zegmaar. Als je ze met haakse hoeken maakt zie je veel sneller dat het toch niet echt haaks is.

De reepjes/sliertjes blijven ook beter liggen (minder gebobbeld) als de bovenste laag appelstukjes vlakker is, doordat je fijnere stukjes appel gebruikt.
noa schreef:
30-01-2020 10:01
Nu wil ik de volgende keer letten op de presentatie. Ik vind het moeilijk om de bovenkant netjes te maken met reepjes deeg. Als jullie tips hebben dan hoor ik t graag.
Niet klooien met vlechtwerk joh.

Lekker kruimels bovenop doen.
Als je in Rotterdam hebt gewoond, ken je de Dudok-appeltaart misschien.
https://mamasusanne.com/dudok-appeltaart/
Odense* schreef:
30-01-2020 10:24
Niet klooien met vlechtwerk joh.

Lekker kruimels bovenop doen.
Als je in Rotterdam hebt gewoond, ken je de Dudok-appeltaart misschien.
https://mamasusanne.com/dudok-appeltaart/
Dat doe ik ook!
Ik maak altijd een appelkruimeltaart omdat ik anders zo met dat deeg zit te klooien.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
30-01-2020 10:24
Niet klooien met vlechtwerk joh.

Lekker kruimels bovenop doen.
Als je in Rotterdam hebt gewoond, ken je de Dudok-appeltaart misschien.
https://mamasusanne.com/dudok-appeltaart/
Hee dat is n goed idee. Bedankt!
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Met een appelboor in het midden er een stuk uitdraaien.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
volgende keer 1 taart maken + een mini taartje, dat mini taartje kun je dan zelf thuis opeten en voorproefen
noa schreef:
30-01-2020 10:01
Ik heb n klein stukje vd rand afgehaald en n stukje appel uit de taart gehaald, was niet zichtbaar. De smaak was goed.

Nu wil ik de volgende keer letten op de presentatie. Ik vind het moeilijk om de bovenkant netjes te maken met reepjes deeg. Als jullie tips hebben dan hoor ik t graag.
Ik maak de bovenkant helemaal dicht dat kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik rol een stuk deeg uit met een deegroller en snij dan mooie strakke reepjes met de pizzasnijder. (Neem als je makkelijk een pak neemt koopmans met 25% extra deeg. Dan heb je genoeg deeg om uit te rollen)
noa schreef:
28-01-2020 22:00
Dus het kan alleen als ik hem vast in stukken snijd (morgen dus).
Ik wil hem eigenlijk heel laten, maar ik wil ook niet voor paal staan.
Met een appelboor vanaf de onderkant in het midden een rolletje er uit halen. Niet doorprikken tot bovenaan.
Heeft niemand erg in.
Tip voor een mooie bovenkant: overgebleven deeg dun uitrollen en met een uitstekertje kleine sterretjes uitsteken. Deze overlappend op de taart leggen. Ziet er mooi uit en weinig moeite. Wel even goed bestrijken met losgeklopt ei, dan gaat het mooi glanzen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Alice75 schreef:
28-01-2020 22:05
Mss tijd voor een poll: rozijnen, ja of nee
NEE!
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
29-01-2020 06:32
Snij helemaal over het midden van de taart een stuk eruit (dus langwerpig). Dan kan je de twee taarthelfden weer tegen elkaar aanschuiven. Wel een beetje ovaal wordt die daarvan :idee:
Dit is de beste oplossing!

Dit dus, maar dan alleen stap 1 en 2

Afbeelding
AnAppleADay schreef:
30-01-2020 15:51
Dit is de beste oplossing!

Dit dus, maar dan alleen stap 1 en 2

Afbeelding
Dan ziet iedereen toch juist dat er een stuk uit is
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
30-01-2020 16:09
Dan ziet iedereen toch juist dat er een stuk uit is
Niet als je maar een smal stuk er uit haalt, dan lijkt het alleen alsof de taart door midden is doorgesneden.
Hoe groter het stuk, hoe ovaler de taart en hoe opvallender het wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven