Hoe vaak per week eten jullie vlees tijdens de hoofdmaaltij?

27-01-2021 09:38 655 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik in de eetlijstjes topics toch wel veel vega-recepten tegenkom. Wijzelf (beide in de dertig) eten zeven keer per week vlees en bij ons is het vlees ook nog echt ouderwets het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Wij zijn beide zo opgevoed en vinden het ook zo lekker dat we dit bewust niet los laten. Wel kiezen we vaak voor biologisch/ uit de streek vlees.
Ik ben dus benieuwd of en hoeveel mensen er zijn die volledig vega eten, deels of juist volledig vlees eten.

Dit topic bedoel ik niet om mijn vlees-eten af te keuren, maar wel ben ik benieuwd naar je motivatie van je eigen eetstijl.

Hoe vaak eet je vlees per week tijdens de hoofdmaaltijd?

Totaal aantal stemmen: 397

1-3 keer per week (30%)
4-6 keer per week (27%)
Alle dagen van de week (18%)
0 keer in de week (25%)
- Fight for your right to party -
Thalas schreef:
27-01-2021 09:49
Wij eten nooit vlees. Vlees is dramatisch slecht voor het milieu.
Sommige vruchten/groente als avocado zijn ook dramatisch slecht voor het milieu.
Ik houd niet van vlees, ik vind alleen gehakt in ovenschotels of pasta lekker maar dat kun je net zo goed weg laten, dus dat eten we niet meer.
We eten wel 1-3 keer kip of vis per week. Ik heb 1-3 keer gestemd.
Alle reacties Link kopieren
Al 20 jaar geen vlees meer. Man heb ik inmiddels voor 95% 'over' (uit zichzelf trouwens, ik ga mensen niet overtuigen.) Die 5% bestaat uit biologische rookworst voor bij de stamppot en biologisch vlees op de bbq in de zomer. En kind krijgt soms broodje knakworst. Geen vleeswaren verder.

Ik weet niet beter en mis het totaal niet. Kind idem. Man eet wat hij wil, wat steeds minder vlees is. Werkt prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig bijna uitsluitend kip. Het is vooral een snelle gemaksbeslissing en ook spelen (mogelijke) gezondheidsredenen en de lage calorische waarde een rol.

Neem ik ander vlees dan een heel lapje en dan is echt het belangrijkste deel van het diner dus dan pak ik flink uit.

Vis vind ik vies verwerken (stinkt en is bederfelijk) dus na de laatste zak wilde zalm heb ik er weer voor maanden genoeg van.

Vleesvervangers neem ik nooit. Liever roer ik wat kwark door de saus (van het vuur af en als laatste handeling). Daarmee voeg je echt een hoogwaardig eiwit toe.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij eten 1 a 2 keer per week vis, 1 keer vegetarisch en de rest vlees.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet nooit vlees en eet vrijwel volledig veganistisch. Eerlijk is eerlijk, ik vind vlees en vis heerlijk en kaas misschien nóg wel lekkerder, maar ik wil niet bijdragen aan dierenleed omdat ik het zo nodig moet eten voor de smaak. Ik heb er creatief door leren koken en eet nu ook met veel smaak zonder dierlijke producten.
Kom gemiddeld uit op 2-3 keer per week vlees, 1 keer vis en de rest vegetarisch.
Wij eten eigenlijk altijd vlees. Heel af en toe vis en vega.
PhiIae schreef:
27-01-2021 09:54
Sommige vruchten/groente als avocado zijn ook dramatisch slecht voor het milieu.

Inderdaad. Of mango's bv, die groeien hier niet he ;)
Waar komt trouwens het onderscheid tussen kip en vlees vandaan? Kip is toch vlees?
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment eet ik zo'n zes dagen per week vlees en één dag niet. Een lange tijd is dit juist andersom geweest en daar wil ik eigenlijk weer naartoe terug. Echter heb ik op dit moment last van een enorm ijzertekort en geen vlees eten maakt de klachten helaas erger.

Ik zou uiteindelijk het liefst helemaal geen vlees meer in de supermarkt kopen en het alleen nog eten wanneer ik thuisbezorgd bestel of in een restaurant zit. Ik ga er vanuit dat ik die stap ergens dit jaar kan gaan maken. Vis ben ik sowieso geen fan van, dus dat zal ik niet missen.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
27-01-2021 09:54
Sommige vruchten/groente als avocado zijn ook dramatisch slecht voor het milieu.
Het één sluit het ander niet uit. Als ik zeg dat ik veganistisch eet, krijg ik ook dit soort opmerkingen. Terwijl de vleeseters die ik ken óók avocado’s en andere exotische producten eten. Die zijn dus dubbelop slecht voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
7x per week. Ik eet rustig 200 gram gehakt in mijn eentje of 300-400 gram biefstuk, maar meestal is het zo rond de 100 gram vlees schat ik (een cordonbleutje, een schnitzel, 2 speklapjes, 2 slavinkjes...).
PhiIae schreef:
27-01-2021 09:54
Sommige vruchten/groente als avocado zijn ook dramatisch slecht voor het milieu.
En wat dacht je van soja.
Ik heb gestemd voor nul keer per week omdat dat het dichtst bij de werkelijke situatie ligt.
Ongeveer 1 a 2 keer per maand eet ik vlees/vis/kip. Ik ben het steeds minder gaan eten omdat ik er gewoon geen zin meer in had en omdat de bio Industrie me zo tegen staat.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
27-01-2021 09:54
Sommige vruchten/groente als avocado zijn ook dramatisch slecht voor het milieu.

Ja, die zijn ook dramatisch slecht voor het milieu en die eet ik ook niet. Maar zo slecht als vlees is maar weinig ander voedsel.
pamelacourson schreef:
27-01-2021 09:59
Het één sluit het ander niet uit. Als ik zeg dat ik veganistisch eet, krijg ik ook dit soort opmerkingen. Terwijl de vleeseters die ik ken óók avocado’s en andere exotische producten eten. Die zijn dus dubbelop slecht voor het milieu.
Ik eet wel vlees en vis, maar geen exotische producten als mango en avocado. Ik begrijp de hele avocado hype sowieso niet, want het smaakt nergens naar.
Star3 schreef:
27-01-2021 09:59
En wat dacht je van soja.
Dat ook ja. Laten veel vleesvervangers daarvan gemaakt zijn...
PhiIae schreef:
27-01-2021 10:01
Ik eet wel vlees en vis, maar geen exotische producten als mango en avocado. Ik begrijp de hele avocado hype sowieso niet, want het smaakt nergens naar.
Avocado vind ik echt niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
27-01-2021 10:01
Ik eet wel vlees en vis, maar geen exotische producten als mango en avocado. Ik begrijp de hele avocado hype sowieso niet, want het smaakt nergens naar.
Ik snap die avocado hype ook niet. Ik heb het zo vaak geprobeerd op allerlei manieren en vind het echt niet lekker. Het smaakt inderdaad echt nergens naar.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
27-01-2021 09:59
En wat dacht je van soja.
Dat wordt op ontzettend grote schaal verbouwd voor de veeteelt. Dus tja.
Alle reacties Link kopieren
In de winter eten we vaker vlees dan in de zomer. Een stoofpot bijvoorbeeld, of spekjes in de andijviestamppot. Biefstuk, of andere 'lappen' vlees eet ik nooit, vriend alleen als we uit eten gaan. Hoofdbestanddeel is bij ons duidelijk groente. Ik sla 1-2x per week een enorme berg groente in en dan bedenk ik per dag een beetje wat ik ga koken. Bevalt erg goed. Ik zou wel minder vlees willen eten eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
27-01-2021 09:59
Het één sluit het ander niet uit. Als ik zeg dat ik veganistisch eet, krijg ik ook dit soort opmerkingen. Terwijl de vleeseters die ik ken óók avocado’s en andere exotische producten eten. Die zijn dus dubbelop slecht voor het milieu.
Vlees vervangen met soya producten schijnt ook even slecht voor het milieu te zijn

Aanvullimg: nevermind, werd al gezegd
zonnedauwregenboog wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:04
4.62% gewijzigd
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
27-01-2021 10:03
Vlees vervangen met soya producten schijnt ook even slecht voor het milieu te zijn
Dat doe ik dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
27-01-2021 10:01
Dat ook ja. Laten veel vleesvervangers daarvan gemaakt zijn...
De hoeveelheid soja die voor vleesvervangers wordt gebruik valt in het niet bij wat er nodig is voor de veeteelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven