IJzerrijke gerechten

19-08-2019 15:49 111 berichten
Hi allemaal,

Ik heb net een bloeduitslag binnen van het ziekenhuis en heb te horen gekregen dat ik bloedarmoede heb. Gelukkig niet heel ernstig, maar ik krijg wel ijzertabletten.

Daarnaast moet ik dus op mijn voeding letten. Op zich weet ik wel dat vitamine C goed is voor de opname én dat zuivel juist niet goed samen gaat met het opnemen van ijzer, maar ik ben nu vooral op zoek naar recepten van lekkere én ijzerrijke gerechten. Mag voor elke maaltijd, maar vooral voor diner. Ik eet gewoon vlees.



Voor de duidelijkheid:
Ik weet het verschil tussen heemijzer en non-heemijzer. Ik weet wat opname belemmert en wat opname bevordert, maar ik ben gewoon op zoek naar lekkere recepten die toevallig ook nog ijzerrijk zijn.
Bijvoorbeeld een alternatief voor overnight oats met yoghurt, een lunch zonder boterham met kaas bij wijze van spreke en hoe je toch biefstuk kan eten -die lekker is- ook al is ie niet meer rood van binnen. *Ik ben nl zwanger* Of moet ik toch aan andere rundvleesgerechten denken?


Ik ben dus gewoon op zoek naar lekker eten. De formulieren over welke voedingsmiddelen veel ijzer en weinig ijzer bevatten, die heb ik gekregen in het ziekenhuis.

Ik lees dan ook graag jullie creatieve input en Alvast dank voor al jullie inspiratie!!!
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:13
41.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 22:36
Dank voor je reactie, alleen lever mag helaas niet als je zwanger bent ivm een te hoog vitamine A gehalte en kippenvlees bevat juist het minste ijzer van alle vleessoorten.

Sorry dat ik zo’n party pooper ben, maar het bewijst maar weer dat het best lastig is om lekker ijzerrijk te eten als je zwanger bent... :-$
Sorry, ik heb er kennelijk overheen gelezen dat je zwanger bent.
don't watch the movie, read the book
Oké nog maar 1 dan, wel minder gezond

Zelf halva maken met noten en dat door de Griekse yoghurt heengooien :heart:

En pure chocolade schijnt ook ijzer te bevatten.
anoniem_382327 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 23:12
0.60% gewijzigd
Sesamrepen kopen of zelf maken.

Hagelslag op je brood

Chocolademelk maken van cacaopoeder

Eitje op je brood met tomaat en rucola

volkorenpasta maken met rosbiefreepjes , doperwtjes, wortel, tomaatjes en nog meer groente die je lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:46
Klaag, klaag, maar draadjesvlees associeer ik altijd meer met de winter. :$

Heb je toevallig een draadjesvlees recept dat ook zomers zou kunnen zijn?

Ik krijg ook ijzertabletten om mijn ijzertekort te verminderen, maar wat dieetaanpassingen lijken me ook nuttig. Ik wil het gewoon snel opkrikken. Ik heb eerder groot bloedverlies gehad en mijn bevalling zal ook niet meer maanden op zich laten wachten.
Als je van Indonesisch eten houdt: rendang! Zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Houd je van paardenrookvlees? (of is dat nu te zout)

Pompoen schijnt aardig ijzerrijk te zijn, dus misschien regelmatig een kop pompoensoep nemen bij de lunch? Lekker met gefruite paddestoelen, knoflook en veel verse peterselie ;-)
nounou
Denk ook eens aan plantaardige alternatieven zoals noten, zaden (pompoenpitten, cashewnoten) en bijv. kidneybonen, doperwten, linzen, enz. Beter voor de dieren, de portemonnee en het milieu!
Zazamaenade schreef:
19-08-2019 23:17
Houd je van paardenrookvlees? (of is dat nu te zout)

Pompoen schijnt aardig ijzerrijk te zijn, dus misschien regelmatig een kop pompoensoep nemen bij de lunch? Lekker met gefruite paddestoelen, knoflook en veel verse peterselie ;-)
Dat klinkt ook als een lekker soepje! Thnx! Paddestoelen zijn ook erg ijzerrijk (voor niet groene groenten), dus prima combi!!

Als het rookvlees gaar is en niet rauw, dan mag het!
WildeMimosa schreef:
19-08-2019 23:00
Sorry, ik heb er kennelijk overheen gelezen dat je zwanger bent.

Sorry, staat ook niet in mijn OP!!
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
19-08-2019 18:38
Was laatst bij de keuringsdienst van waarde quiz.
Er was een kruid, gedroogde basilicum of oregano wat heel veel ijzer bevat.

Ah hier staat het ook:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... edsel.html

Peterselie, nog beter :D
"Hoewel groenten het non-heemijzer bevatten zijn deze toch een onderdeel van ijzerrijke voeding. Opvallende is dat gedroogde groenten erg ijzerrijk zijn. Vooral peterselie, basilicum, tijm, oregano en rozemarijn leveren erg veel ijzer. Maar omdat deze erg licht zijn en niet in grote hoeveelheden gebruikt worden, zul je hier niet snel van profiteren."

Wel een héél grappig stukje dit.

Niet zo gek natuurlijk, dat wanneer je iets droogt (dus water en daarmee veel gewicht onttrekt), dat er dan relatief veel ijzer per 100 gram gedroogd product in zit.

100 gram gedroogde peterselie bevat wel 10x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer. In een potje peterselie zit 4 gram, dus dat zijn 25 potjes per dag. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
De reacties niet gelezen, maar vijgen zijn ook ijzerrijk. Kwam ik achter toen mijn moeder een laag ijzergehalte had. In gezonde /suikervrije blondies/brownies en bananencakejes heb ik toen dus 50% dadels vervangen voor vijgen.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:49
Is hertenvlees nu verkrijgbaar???
In de supermarkt weet niet, maar als je van iemand een groothandelpas (Makro) kunt lenen kun je het daar in elk geval ingevroren kopen.
En anders reebiefstuk; is iets neutraler van smaak dan hert.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
19-08-2019 23:57


100 gram gedroogde peterselie bevat wel 10x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer. In een potje peterselie zit 4 gram, dus dat zijn 25 potjes per dag. :biggrin:
dat is al snel 25 euro
Biefstuk is goedkoper :)
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 22:50


En even terug On Topic:
Ik vind het alleen jammer dat het nu alsnog over ijzerwaarden en ijzerrijke voedingsmiddelen gaat ipv de bereidingswijze ervan, want juist daarnaar ben ik op zoek!


Dus please please please: wie heeft er een (of het liefst nog meer) recept(en) voor mij????
zoals ik al zei, een rendang, veel rundvlees en toch lekker zomers

https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... 69/rendang
Vanochtend al opzetten
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 22:36
Dank voor je reactie, alleen lever mag helaas niet als je zwanger bent ivm een te hoog vitamine A gehalte en kippenvlees bevat juist het minste ijzer van alle vleessoorten.

Sorry dat ik zo’n party pooper ben, maar het bewijst maar weer dat het best lastig is om lekker ijzerrijk te eten als je zwanger bent... :-$
http://www.roosvicee.nl/en/products/sir ... acht-ferro
Ik snap niet, dat het je niet aangeraden is door VK/Gyn
Alle reacties Link kopieren
https://goedetengezondleven.nl/12-voedi ... -je-bloed/

Hier ook nog 12 ijzerrijke voedingsmiddelen. Als je die nou bijv bij Allerhande intikt komen er vanzelf recepten tevoorschijn, bijv:


https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kkererwten

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... de-nicoise
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
yastra schreef:
20-08-2019 01:32
De reacties niet gelezen, maar vijgen zijn ook ijzerrijk. Kwam ik achter toen mijn moeder een laag ijzergehalte had. In gezonde /suikervrije blondies/brownies en bananencakejes heb ik toen dus 50% dadels vervangen voor vijgen.

Dat is een leuke tip! Thnx!! Gedroogde Abrikozen ook, ik ga dat eens proberen😊😊
Reiwa schreef:
19-08-2019 23:12
Als je van Indonesisch eten houdt: rendang! Zo lekker!
Ook een goede!! Dank je wel!
lilalinda schreef:
20-08-2019 07:55
http://www.roosvicee.nl/en/products/sir ... acht-ferro
Ik snap niet, dat het je niet aangeraden is door VK/Gyn

Wordt afgeraden ivm te veel suiker erin, maar ik vind het ook vies ;-D
Ik heb het de vorige keer wel gedronken, maar niet met heel veel plezier..
Vaucluse schreef:
19-08-2019 23:57
"Hoewel groenten het non-heemijzer bevatten zijn deze toch een onderdeel van ijzerrijke voeding. Opvallende is dat gedroogde groenten erg ijzerrijk zijn. Vooral peterselie, basilicum, tijm, oregano en rozemarijn leveren erg veel ijzer. Maar omdat deze erg licht zijn en niet in grote hoeveelheden gebruikt worden, zul je hier niet snel van profiteren."

Wel een héél grappig stukje dit.

Niet zo gek natuurlijk, dat wanneer je iets droogt (dus water en daarmee veel gewicht onttrekt), dat er dan relatief veel ijzer per 100 gram gedroogd product in zit.

100 gram gedroogde peterselie bevat wel 10x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer. In een potje peterselie zit 4 gram, dus dat zijn 25 potjes per dag. :biggrin:

Hahahaha! Veel Chimichurri maken voor over die -doorgebakken😝- zeemlap uhhm biefstuk
****
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:26
0.00% gewijzigd
schorpioentje28 schreef:
20-08-2019 07:57
https://goedetengezondleven.nl/12-voedi ... -je-bloed/

Hier ook nog 12 ijzerrijke voedingsmiddelen. Als je die nou bijv bij Allerhande intikt komen er vanzelf recepten tevoorschijn, bijv:


https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kkererwten

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... de-nicoise

Het eerste recept is een goede tip! Thnx! Kun je dan op twee ingrediënten tegelijk zoeken, dat je én lam én kikkererwten erin hebt staan? Dat wist ik niet!

De tweede mag helaas niet als zwangere. Tonijn bevat te veel zware metalen als roofvis. Sinds dit jaar mag het zelfs niet meer uit blik!
Alle reacties Link kopieren
Peulvruchten bevatten veel ijzer, dus een heerlijke linzenstoof of iets dergelijks..... :heart:

Of kikkererwten?
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 23:38
Dat klinkt ook als een lekker soepje! Thnx! Paddestoelen zijn ook erg ijzerrijk (voor niet groene groenten), dus prima combi!!

Als het rookvlees gaar is en niet rauw, dan mag het!

Wat ik vaak doe is een hele pompoen stoven en in porties invriezen, en dan 's middags even wat paddestoelen met knoflook fruiten, pompoen erbij, zó klaar.

En hummus, houd je daar van?
Iemand noemde kikkererwten al, je kunt er wat extra tahin (sesampasta) doorheen doen, sesamzaad is ook ijzerrijk.
Op brood is het trouwens ook lekker, tahin.
nounou
Carpaccio, biefstuk, mosselen
abrikozen, pruimen (die mogen ook gedroogd zijn als ze niet meer vers te verkrijgen zijn)
redbulletje schreef:
20-08-2019 11:13
Carpaccio, biefstuk, mosselen
abrikozen, pruimen (die mogen ook gedroogd zijn als ze niet meer vers te verkrijgen zijn)

Grapjas! Ik weet dat je niet van de kinderen bent, maar ik ben hartstikke zwanger dus carpaccio is een absolute no go, net als biefstuk (indien niet doorbakken, dat noem ik ook al zo in mijn OP)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven