IJzerrijke gerechten

19-08-2019 15:49 111 berichten
Hi allemaal,

Ik heb net een bloeduitslag binnen van het ziekenhuis en heb te horen gekregen dat ik bloedarmoede heb. Gelukkig niet heel ernstig, maar ik krijg wel ijzertabletten.

Daarnaast moet ik dus op mijn voeding letten. Op zich weet ik wel dat vitamine C goed is voor de opname én dat zuivel juist niet goed samen gaat met het opnemen van ijzer, maar ik ben nu vooral op zoek naar recepten van lekkere én ijzerrijke gerechten. Mag voor elke maaltijd, maar vooral voor diner. Ik eet gewoon vlees.



Voor de duidelijkheid:
Ik weet het verschil tussen heemijzer en non-heemijzer. Ik weet wat opname belemmert en wat opname bevordert, maar ik ben gewoon op zoek naar lekkere recepten die toevallig ook nog ijzerrijk zijn.
Bijvoorbeeld een alternatief voor overnight oats met yoghurt, een lunch zonder boterham met kaas bij wijze van spreke en hoe je toch biefstuk kan eten -die lekker is- ook al is ie niet meer rood van binnen. *Ik ben nl zwanger* Of moet ik toch aan andere rundvleesgerechten denken?


Ik ben dus gewoon op zoek naar lekker eten. De formulieren over welke voedingsmiddelen veel ijzer en weinig ijzer bevatten, die heb ik gekregen in het ziekenhuis.

Ik lees dan ook graag jullie creatieve input en Alvast dank voor al jullie inspiratie!!!
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:13
41.59% gewijzigd
amarna schreef:
10-09-2019 11:08
Pulled Beef is een modieus woord voor draadjes rundvlees. Gestoofde/gesudderde runderlappen. Recepten genoeg voor te vinden.

Ja, die hebben we ook wel hoor😉
Maar ik kan nu gelukkig ook weer van een rosé biefstuk en van filet americain genieten🥰
Of van paté!!

Want dat mag weer :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Is alles goed gegaan?
nounou
Roffatientje schreef:
14-09-2019 21:46
Hihi ik ben maandag bevallen :$
Maar lekkere en gezonde recepten zijn ook nu belangrijk!! Ik heb gelukkig niet heel veel bloed verloren tijdens de bevalling, maar toch wel wat. Dus de lekkere recepten zijn nog steeds heel welkom!!
Gefeliciteerd!!!! Fijn dat je niet veel bloed verloren bent! Waardoor ben je vorige keer bloed verloren in de zwangerschap? Of had je dat al verteld, ik heb last van zwangerschapsamnesie :facepalm:

Hebben ze je waarden niet direct geprikt na de bevalling? Vaak staat het dan in je verslag. Of ben je gewoon lekker huis bevallen?

Geniet ervan :idee:

Biefstuk doet het volgens mij altijd goed om je ijzer op te krikken.
Zazamaenade schreef:
14-09-2019 22:07
Gefeliciteerd! Is alles goed gegaan?

Dank je wel! Het is een fijne bevalling geweest. Ik kijk er ook goed op terug.
Marloesjuh51 schreef:
14-09-2019 22:46
Gefeliciteerd!!!! Fijn dat je niet veel bloed verloren bent! Waardoor ben je vorige keer bloed verloren in de zwangerschap? Of had je dat al verteld, ik heb last van zwangerschapsamnesie :facepalm:

Hebben ze je waarden niet direct geprikt na de bevalling? Vaak staat het dan in je verslag. Of ben je gewoon lekker huis bevallen?

Geniet ervan :idee:

Biefstuk doet het volgens mij altijd goed om je ijzer op te krikken.

Dank je wel! Ik heb een heel heftige miskraam gehad eerder en daarbij ben ik opgenomen geweest vanwege de grote hoeveelheid bloed die ik toen heb verloren. Dus ik vond het stiekem toch wel spannend of ik niet alsnog op de ok zou eindigen, maar de placenta kwam er goed en gaaf uit!
Ik heb nog helemaal niet in mijn verslag gekeken :$ maar was wel in het zkh, vanwege die medische indicatie. Dus het staat vast in mijn verslag.

Hoe lang moet je zelf nog ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Roosvicee Ferro inderdaad, werkt top.
Roffatientje schreef:
14-09-2019 23:58
Dank je wel! Ik heb een heel heftige miskraam gehad eerder en daarbij ben ik opgenomen geweest vanwege de grote hoeveelheid bloed die ik toen heb verloren. Dus ik vond het stiekem toch wel spannend of ik niet alsnog op de ok zou eindigen, maar de placenta kwam er goed en gaaf uit!
Ik heb nog helemaal niet in mijn verslag gekeken :$ maar was wel in het zkh, vanwege die medische indicatie. Dus het staat vast in mijn verslag.

Hoe lang moet je zelf nog ongeveer?
Wat super fijn!!

Bij mij is altijd bloedgeprikt direct na de bevalling en ze vermelden dit in het verslag. Als het enorm laag was geweest hadden ze het vast wel gemeld denk ik.

Ik moet nog ongeveer 20 weken , dus in heb nog even.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
19-08-2019 23:24
Denk ook eens aan plantaardige alternatieven zoals noten, zaden (pompoenpitten, cashewnoten) en bijv. kidneybonen, doperwten, linzen, enz. Beter voor de dieren, de portemonnee en het milieu!
Met kidneybonen kun je een hoop lekkere gerechten maken zoals taco's of chili con carne.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
14-09-2019 21:46
Hihi ik ben maandag bevallen :$
Maar lekkere en gezonde recepten zijn ook nu belangrijk!! Ik heb gelukkig niet heel veel bloed verloren tijdens de bevalling, maar toch wel wat. Dus de lekkere recepten zijn nog steeds heel welkom!!
Gefeliciteerd (en eet smakelijk)!
Mermedina schreef:
18-09-2019 21:54
Gefeliciteerd (en eet smakelijk)!
Dank je wel!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven