Inspiratie: taartjes! (fototopic)

01-04-2011 23:49 1039 berichten
Alle reacties Link kopieren
Fototopic voor eigengemaakte baksels (lees:taartjes) ter inspiratie voor anderen! Wie vind het leuk om te posten? Zowel goed gelukte kunststukken als misluke misbaksels (ok, minder inspirerend) zijn welkom!





Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn baksel van gisteren!







YL: yes! Ik wil graag taarten maken waarbij de opbrengst naar het goede doel gaat. <Tussen jou en mij :dit haal ik later allemaal weg, maar dat goede doel IS ook van mij/mijn familie, dus zo heel raar is die link met mijn taartjes niet! Maar ik wil helemaal niets groots gaan opzetten hoor, het is meer de bedoeling dat de taartjes die ik nu toch al bak ook nog een doel dienen. Want nu blijf ik gratis weggeven, en ik vond dat ze net zo goed iets voor ons doel zouden kunnen opbrengen. >
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 14 mei 2011 @ 23:41:

Ik dacht dus gisteravond de taart te gaan bakken maar het biscuitdeeg dat ik nog had was echt ver over datum...Vandaag maar nieuwe gehaald en overdag de taart gebakken en vanavond versiert met de kinderen.Joh, ik wist niet eens dat dat kon! Zou het echt uitmaken als je er een taart mee zou bakken? Er zit toch niets bederfelijks in, of wel?
Alle reacties Link kopieren
Sha-la,

Wat gaaf zo'n High Tea taart! Mag je mij straks toch eens uitleggen hoe je dat nu doet.... want zo ver ben ik nog lang niet! Als je alleen al kijkt hoe strak het om de taarpunt heen zit! Ik heb altijd ruzie om het mooi strak, dus zonder plooien te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
het was houdbaar tot en met 9/2009... Dat durfde ik dus niet meer aan..... Tja, had er ook niet bij stil gestaan! Had wel gekeken of ik nog voldoende had, maar nooit aan de THT datum gedacht tot ik wilde gaan beginnen..... Zat er wel van te balen, want nu moest ik het vandaag overdag doen terwijl ik al een druk programma had. Maar goed, het is allemaal gelukt!
Alle reacties Link kopieren
2009, hahahah! Toen wist ik nog niet eens van het bestaan van biscuit af! . Maar fijn dat het vandaag alsnog allemaal gelukt is!



Ik heb ook vaak ruzie met het bekleden hoor. Maar het kleine taartje was niet zo moeilijk; het is namelijk echt heel klein. Het theepotje vond ik wat moeilijker. Het is een omgekeerde (kozial koffie-)beker die rond afloopt, en dat vond ik lastig bekleden. Verder was het redelijk snel gedaan: bakken, omkeren, bekleden en dan even de tuut en de handvatten eraan maken.



Dit zijn de bekers waar ik in bak, ik heb ze in het groot en in het klein.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, nog even nadenkend over het kleine taartje op de foto: ik heb het extra strak gekregen door het aan te duwen met twee smoothers ipv eentje ( nou ja, 2 smoothers?! Ik heb er eentje, die andere is de snijplank!)
Alle reacties Link kopieren
Oh ik snap hem nu Sha Was even verward. Leuk hoor, dat je je inzet voor anderen op die manier. Misschien moeten we iets met onze creaties doen van 31 juli!
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 15 mei 2011 @ 00:09:

Oh ik snap hem nu Sha Was even verward. Leuk hoor, dat je je inzet voor anderen op die manier. Misschien moeten we iets met onze creaties doen van 31 juli!Vind ik ook erg belangrijk.....probeer altijd iets te doen met de middelen die ik zelf heb, al is het soms nog zo weinig. Ik heb een tijdje heel weinig geld gehad ( na mijn studie, voor mijn eerste baan), en toen loste ik het op door een soort lieve-kaartjes-circel te beginnen waarbij iedereen een lief kaartje stuurt naar iemand die het goed kan gebruiken. Ik word altijd zo blij van dat soort dingen!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ah wat lief. Wat ben je toch ook een lieverd



Ik heb echt superveel zin in de 31e, duurt nog wel heeeeel lang, maar dan hebben we ook wat
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa leuk!



Wie weet kunnen we de taarten verkopen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Dames! Ik heb jullie (instant) hulp nodig! Ik wil vanmiddag/vanavond een biscuit bakken voor een taartje voor m'n zus. Ik bedacht net dat ik een chocoladebiscuit wil maken, maar ik heb al vanillebiscuitmix in huis. Kan ik door de mix een gesmolten chocoladereep mengen, of wordt dat te zwaar (dat het niet meer rijst ofzo)? Ik las ergens dat cacao de biscuit te droog maakt, dus dat wil ik (liever) niet doen.



En nog een vraag: als je (vlaai)fruit als vullinglaag gebruikt, moet je dan de taartlagen met botercreme insmeren om "doorlekken" van het vruchtennat te voorkomen, of is dat niet nodig? Het wordt zoveel boter anders, vraag me af of dat lekker is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst door cc beslag wel gewoon n paar theelepels cacao gedaan. Vond dat niet droger dan anders. Met biscuitmix en cacao geen ervaring.



Wat die fruitvulling betreft, kan je daarvoor geen bakkersroom gebruiken, dat wat ook in een roombroodje zit? Zou t niet zo op het biscuitdeed doen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi koekkie, ik was net in de supermarkt en stond te twijfelen tussen cacao meenemen of een reep chocola (had dan beide genomen haha) en heb voor de chocola gekozen...



De bakkersroom is helaas geen optie ivm koemelkintolerantie. Dan toch maar een (heel dun) botercremelaagje denk ik he, want anders wordt de biscuit zo papperig er omheen?



Ik ga de chocola gewoon proberen en als het niet rijst bak ik een nieuwe met cacao.
Alle reacties Link kopieren
O-ooh, als dat maar goed gaat... Het beslag werd (bij lange na)niet zo luchtig als de vorige keer dat ik biscuit maakte (hoe lang ik ook klopte)... En ik ben vergeten water bij de eieren te doen bedenk ik net, is dat cruciaal? Het staat nu in de oven, anders maar een nieuwe maken (en cacao gaan halen).
Alle reacties Link kopieren
Succes! Ik ben eigenlijk nog niet zo ervaren met biscuit, Sweet misschien wel? Heb geen idee wat de regels daarvan zijn helaas. Ik zou die vlaaivulling er gewoon op doen, zonder de botercreme. Maar wel op de een of andere manier "stutten" als dat kan. Volgens mij valt het wel mee met het "lekken".



Post je ook een foto?
Alle reacties Link kopieren
Hmm jammer dat ik dit gisteren niet zag :( ..



Voor een luchtig chocolade biscuit zou ik altijd kiezen voor cacao..

Ik maak mijn biscuits altijd from scratch..



1med ei:30gr bloem:30gr suiker...



De eieren +suiker kloppen totdat de kleur erg lichtgeel is.. Daarna de gezeefde bloem er voorzichtig in 3 a 4x door heen scheppen met de hand. (nooit meer dan 8 eieren tegelijk kloppen dus)..

Oven voorverwarmen op 150graden.. En ongeveer 50 minuten bakken..



Voor een cacaobiscuit vervang ik 2 a 3 lepels bloem door cacao...

Zo compenseer je de droogheid dus...( Zit er trouwens geen koemelk in een chocoreep?)



Mijn ervaring met cacaobiscuits is dat ze veerkrachtiger zijn dan gewone biscuits.. Je zult ze dus beter moeten stutten.. Niet met Saté prikkers, maar lollystokjes of twix..



Als je botercreme wil gebruiken om af te smeren.. Zit daar niet ook koemelk in? Of zeg ik nu iets doms? Je kunt eventueel ook afsmeren met royal icing, (witte) chocopasta, een soort creme van poedersuiker met fruitpasta (kindertjes jam van hero.. geen pitjes enzo..)..
Alle reacties Link kopieren
Ik doe trouwens mijn biscuits temperen.. Dus iets van vocht er overheen sprenkelen.. Dan blijven ze mooi zacht en vochtig.



Als ik een taart maak met vlaaifruit, doe ik dat niet.. Maar ik smeer er dan dus geen botercreme onder..



Wat ik wel graag doe is het biscuit 2x doorsnijden.. En de bodem een beetje uit te hollen (bodem is dus de oorspronkelijke bovenkant he..) dan ligt het vlaaifruit daar een beetje in.. En dan sluit je biscuit weer helemaal aan.. Het is moeilijk om netjes af te smeren over vlaaifruit heen.. Een dijkje van botercreme werkt overigens ook...
Alle reacties Link kopieren
Hoiii, de biscuit die ik gister heb gemaakt ligt in de vriezer. Hij is uiteindelijk wel gerezen. Wilde er vandaag verder mee, maar is er niet van gekomen. M'n zus zie ik uiteindelijk donderdag pas, dus ga 'm later pas versieren.



Dat met die koemelkintolerantie weet ik ook niet precies. Zal wel met de bereiding te maken hebben; het is anders dan een allergie (boter en chocola kan iig wel).



Ik heb maar een klein taartje (12,5 cm diameter), dus weet niet of het dan nodig is om te stutten? En hoe moet ik dat dan aanpakken met die twixxen? (ik zie het niet helemaal voor me) Ik wil 1 laag chocoladepudding (met sojamelk) en maar 1 laag vlaaifruit doen (dat uithollen is wel een goed idee Sweet), dus dan is het wat minder instabiel verwacht ik.



Het is pas m'n 2e taartje die ik maak dus ik verwacht geen hoogstandjes van mezelf maar uiteraard zal ik een foto posten Shala (laat dus alleen nog even op zich wachten)!



(Ben trouwens snoeijaloers op jouw hightea-creatie Shala! En dat presenteer je dan even zo nonchalant met "dit is mijn baksel van gisteren" )
Alle reacties Link kopieren
Ohja, temperen Sweet? Enlighten me. Tijdens het bakken? Na het bakken? Theelepeltjes water of (veel) minder?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan geen Sweet maar weet wel het antwoord!



*steekt vinger op*



Tremperen doe je met suikerstroop op smaakt gebracht met likeur. Suikerstroop is 1 deel suiker en 1 deel water koken tot het in koude toestand stroperig is (zo iets als dikke limonadesiroop). De likeur is afhankelijk van de vulling: bij vruchtenvulling neem je marasquin, bij mandarijntjesvulling is het cointreau enz. enz.



Het kapsel besprenkel je met dit mengsel. Je kunt het bijvoorbeeld in een oud Spa-flesje doen met 5 gaatjes in de dop. Lekker rond spuiten totdat ongeveer overal een druppeltje ligt.



Edit: Ná het bakken je cake tremperen dus, en nooooit op de onderste laag ivm kleffe onderkant!
Alle reacties Link kopieren
Net terug uit Liverpool...jeetje wat heb ik daar een hoop cupcake boeken en spullen gezien zeg!! Zelfs een peper en zoutstelletje in de vorm van 2 cupcakes!! Het was jammer dat ik:

à. Alleen handbagage had

b. De tas al propvol met andere spullen zat en amper meer dicht kon (sorry musicalposter van Jekyll & Hyde - Marti Pellow heeft toch echt voorrang )

c. Ik helaas de Lotto niet heb gewonnen...



Wat ik wel heb gekocht heb is zo'n cup maatsysteem ( 1/4 cup, 1/2 cup en 1 cup) omdat ik n paar Engelse kookboeken heb die met Engelse maten werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje afwezig geweest ivm... nou ja... loepjes doen wonderen. Maar vandaag heb ik eventjes iets getest op taart-gebied: ik heb voor het eerst een textuurmatje gekocht en wilde voor een barbie-taart jurk een tweekleurig patroontje. In de winkel nog gevraagd hoe dit moest, maar niemand had een idee. Nergens op de site van de leverancier kunnen vinden hoe het moest, dus heb het zelf maar geprobeerd. Hier een kopietje van mijn bericht op het taartjesforum:





Ben vast niet de eerste met deze "how-to", maar omdat ik zelf geen antwoord gevonden had en dit toen zelf bedacht had, dacht ik dat mijn "how-to" mini uitleg wellicht voor anderen nog wel handig kon zijn. Of misschien weet iemand wel hoe het beter kan!



Vorige week kocht ik een textuurmatje met rozen. Op de voorkant van de verpakking stonden cupcakes met wit fondant en roze rozenprint. Supermooi, maar hoe moet dat?! Kon niets vinden op de instructiefilmpjes die ik op de site van dit merk vond, dus ben ik zelf gaan experimenteren met roze dustpowder.



Normaliter leg je de matjes op de fondant en rol je voorzichtig de textuur in het fondant. Om twee kleuren te krijgen heb ik het andersom gedaan:



1. rol de fondant uit.

2. veeg de gekleurde poeder over de gehele mat en zorg dat de "groeven" duidelijk zijn

3. leg de uitgerolde fondant op de mat en rol het fondant uit over het matje ( matje onder, fondant boven ipv andersom dus)

4. haal de fondant voorzichtig van het matje af en blaas er nog een keertje overheen om de losse poeder te verwijderen.



Dit is het effect!





Alle reacties Link kopieren
Ooooooh Shala! Wat prachtig!! Dát lijkt me leuk om te proberen de 30e van juli!!!



Stutten is het steken van stokjes in de taart zodat de onderste niet in zakt.. Het is dus niet nodig bij een eenlaagse taart..



Bij een 2lagige taart steek je de twix, kitkat of lollystokjes door de onderste cake heen.. Dáár waar het taartkarton van het bovenste taartje op zal liggen.. Vervolgens kun je gerust de 2e taart er op zetten zonder dat de eerste inzakt door het gewicht!
Alle reacties Link kopieren
quote:kareltje79 schreef op 20 mei 2011 @ 23:00:

Ohja, temperen Sweet? Enlighten me. Tijdens het bakken? Na het bakken? Theelepeltjes water of (veel) minder?Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord hierboven .. Overigens kan tremperen ook zonder alcohol.. Bv bij kindertaarten.. Zorg dat je dan gewoon een goed stevig siroop gebruikt..
Alle reacties Link kopieren
Mijn projectje van vandaag is ook af: een bedank-taartje in lichtgroen en wit, met textuurmatjes.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven