koek of cake met gesmolten chocola
zaterdag 23 oktober 2010 om 10:36
Mijn zoon wil graag koekjes of cakejes bakken met gesmolten chocola erin. Dus dat de chocola vloeibaar is zodra je je tanden erin zet. Ik ken daar geen recept voor, ik dacht aan een soufflé ofzo, maar heb nog nooit zoiets gemaakt.
Weet iemand een recept (het hoeft geen soufflé te zijn)? Als 't even kan, niet al te bewerkelijk, want heb ook nog een baby om me heen.
Weet iemand een recept (het hoeft geen soufflé te zijn)? Als 't even kan, niet al te bewerkelijk, want heb ook nog een baby om me heen.
zaterdag 23 oktober 2010 om 10:43
Jaaa, met een Mars erin gaat hartstikke goed. Wel opletten, want de caramel is heet. Ik lust het zelf niet, maar als je bijvoorbeeld cakejes bakt in een klein vormpje, één of twee minimarsjes erin "verstoppen". Maar ja, dan loopt er niet echt chocolade uit... Het is meer lekker klef en zoet (van horen zeggen )
zaterdag 23 oktober 2010 om 10:52
Dit lijkt me nou zoooo heerlijk mmmmmm!
Een taartje waar het chocolade uit loopt wanneer je hem door snijdt.
Bereiding: 45 minuten
Keuken: Frans
Aantal personen: 6
1 bosje(s) Munt
150 gram Chocolade bruin
50 gram Chocolade wit
150 gram Roomboter
12 stuk(s) Eieren
1,6 liter Slagroom
375 gram Suiker
30 gram Bloem
12 gram Pistachenoten
1 potje(s) Poedersuiker
375 gram Glucosestroop
2 stuk(s) Vanillepeulen
3,5 gram Zout
1 liter slagroom verwarmen met 300 gram suiker en de vanillepeulen. ½ liter slagroom vermengen met 6 eierdooiers en verwarmen tot maximaal 85 oC tot deze binding heeft. De mengsels door een zeef halen en onder elkaar roeren en vervolgens op ijswater afkoelen. Daarna in twee delen tot ijs draaien.
Smelt de witte chocolade en stort ze af in kokertjes. Smelt de bruine chocolade met 150 geklaarde boter en meng dit goed door elkaar. 3 eierdooiers en 3 eieren mengen met 75 gram suiker en sla dit tot een luchtige massa. Het gesmolten chocolade boter mengsel onder het luchtige eimengsel roeren en 30 gram bloem toevoegen.
Alubakjes insmeren met geklaarde boter en het chocolademengsel erin storten. Vervolgens een stuk van de witte chocolade in het midden drukken en de taartjes in de koeling bewaren tot ongeveer 20 minuten voor het opmaken van het bord.
Vanille ijs bolletjes maken en klaar zetten.
Wat bruine chocolade smelten en met wat room mengen voor opmaak van het bord.
De pistachenoten even roosteren en in de keukenmachine tot een fijne structuur blenderen.
Taartjes 8 minuten op 180 oC in de oven.
Opmaak bord: Een streep van pistachenoten onder op het bord, chocolade taartje links in de bovenhoek met wat poedersuiker er over. Bolletje ijs op de pistachestreep en een streep chocolade er boven. Takje mint op het ijs.
zaterdag 23 oktober 2010 om 10:55
zaterdag 23 oktober 2010 om 11:03
Lekker en simpel recept
Smeltende chocoladecakejes
Ingrediënten
200 g pure chocolade, in stukjes
25 g zachte boter
100 g bruine basterdsuiker
3 grote eieren
25 g bloem
Materialen
6 muffinvormpjes/soufflévormpjes, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Smelt de chocolade 30 seconden in de magnetron, roer om, en herhaal dit elke 10 seconden tot de chocolade is gesmolten. Of smelt de chocolade au bain-marie door een kom met de chocolade boven een pan met kokend water te hangen en te blijven roeren. Zorg ervoor dat de bodem van de kom het kokende water niet raakt. Klop de boter met de basterdsuiker. Klop een voor een de eieren door het boter-suikermengsel. Schep hier vervolgens de bloem en een mespunt zout door. Spatel als laatste de gesmolten chocolade erdoor. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cakejes in 10-15 minuten gaar, let op dat de binnenkant zacht en smeltend blijft. Serveer direct. Lekker met een bolletje vanilleijs en rood fruit.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=469434
Smeltende chocoladecakejes
Ingrediënten
200 g pure chocolade, in stukjes
25 g zachte boter
100 g bruine basterdsuiker
3 grote eieren
25 g bloem
Materialen
6 muffinvormpjes/soufflévormpjes, ingevet
Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Smelt de chocolade 30 seconden in de magnetron, roer om, en herhaal dit elke 10 seconden tot de chocolade is gesmolten. Of smelt de chocolade au bain-marie door een kom met de chocolade boven een pan met kokend water te hangen en te blijven roeren. Zorg ervoor dat de bodem van de kom het kokende water niet raakt. Klop de boter met de basterdsuiker. Klop een voor een de eieren door het boter-suikermengsel. Schep hier vervolgens de bloem en een mespunt zout door. Spatel als laatste de gesmolten chocolade erdoor. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cakejes in 10-15 minuten gaar, let op dat de binnenkant zacht en smeltend blijft. Serveer direct. Lekker met een bolletje vanilleijs en rood fruit.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=469434