Koemelkallergie voedingsmiddelen en recepten

25-10-2019 16:08 95 berichten
Onze baby heeft misschien wel koemelkallergie en nu wil ik (eigenlijk niet) een paar weken stoppen met alles waar dat in kan zitten.

Hebben jullie goede tips voor alternatieven? Ik ga al bijna huilen bij de gedachte geen kaas te mogen eten, ik vind dat zooooo lekker!
Ik ontbijt graag met (havermout)pap, wat kan ik dan nu nemen? En melkchocolade alternatieven? Wie weet wat er kan?

Ik hoor heel graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Etiketten (leren) lezen en zelf maken.
Het lijkt nu even alsof je 'niks' meer mag, maar als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter en blijkt dat er best veel kan. Zo heb ik het iig ervaren. Sterker nog, ik ben eigenlijk een beetje in dat dieet blijven hangen omdat ik niet het idee had dat ik echt iets miste. NAtuurlijk eet ik ook gewoon weer roomijs en slagroomtaart zonder na te denken, en check ik niet meer alle etiketten maar qua broodbeleg en 'recepten' is er weinig veranderd.

Het begin is idd vermoeiend omdat je echt alles moet checken, de tandpasta is al genoemd maar denk ook aan veel vleeswaren/brood met melk, maar als je eenmaal een melkvrij merk/soort gevonden hebt is het makkelijker. Ook dan wel blijven opletten ivm mogelijk nieuwe receptuur!

Sterkte iig
Zazamaenade schreef:
25-10-2019 22:36
Dat begrijp ik, maar het ging ook om jezelf toch? (Er bestaat ook A2-kaas).
Aan pure chocolade wen je best snel trouwens en Paradontax-tandpasta bevat geen melkbestanddelen.
Nou, ze drinkt bij mij dus moet ik me aan het dieet houden om uit te vogelen of ze allergisch is voor koemelkeiwit. Dus ik hou me aan het dieet voor dochter. De A2-kaas durf ik nu niet aan, misschien later óf misschien is het niet nodig omdat we geen verschil merken..
we gaan het zien!

O ja, parodontax die zou ik ook kunnen proberen. Die schuimt toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Rotterdame010 schreef:
25-10-2019 23:14
Nou, ze drinkt bij mij dus moet ik me aan het dieet houden om uit te vogelen of ze allergisch is voor koemelkeiwit. Dus ik hou me aan het dieet voor dochter. De A2-kaas durf ik nu niet aan, misschien later óf misschien is het niet nodig omdat we geen verschil merken..
we gaan het zien!

O ja, parodontax die zou ik ook kunnen proberen. Die schuimt toch ook niet?

Bijna niet. Vooral de 'original' schuimt vrijwel niet.
nounou
_horizon_ schreef:
25-10-2019 22:42
Bij KMA moet je ook oppassen met geitenmelk, schapenmelk en soja producten ivm mogelijke kruisreacties. Ik zou ze voorlopig links laten liggen.

En verder: het is vooral even wennen, komt goed. Havermelk door de havermout. Kokosyoghurt, en voorlopig geen kaas. Er zijn maar weinig smakelijke vegan kaas alternatieven. Ik gebruik gistvlokken als vervanger van parmezaanse kaas. En je kunt een mengsel daarvan met cashewnoten gebruiken voor bijv op de lasagne.
Dank je wel Horizon! Ja, ik denk dat ik er idd aan moet wennen, maar het is niet anders.. Waar kun je die gistvlokken kopen? Dank voor je tip ook☺️
Alle reacties Link kopieren
Veel pure chocolade is zonder melk idd, maar er zijn ook vegan “melkchocolade” varianten. Onze AH verkoopt het soms op basis van rijstmelk. En onze eko supermarkt heeft een veel uitgebreider assortiment.

Om te bakken kan je boter vaak vervangen door kokosolie. Maak je heerlijke pannenkoeken mee, samen met Alpro kokosmelk.

En het is al genoemd, heel veel etiketten checken!
nootboek schreef:
25-10-2019 22:46
Etiketten (leren) lezen en zelf maken.
Het lijkt nu even alsof je 'niks' meer mag, maar als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter en blijkt dat er best veel kan. Zo heb ik het iig ervaren. Sterker nog, ik ben eigenlijk een beetje in dat dieet blijven hangen omdat ik niet het idee had dat ik echt iets miste. NAtuurlijk eet ik ook gewoon weer roomijs en slagroomtaart zonder na te denken, en check ik niet meer alle etiketten maar qua broodbeleg en 'recepten' is er weinig veranderd.

Het begin is idd vermoeiend omdat je echt alles moet checken, de tandpasta is al genoemd maar denk ook aan veel vleeswaren/brood met melk, maar als je eenmaal een melkvrij merk/soort gevonden hebt is het makkelijker. Ook dan wel blijven opletten ivm mogelijk nieuwe receptuur!

Sterkte iig
Dank voor je hart onder de riem! Ik dacht echt even: shiiiiiittt!! Ik bedoel die negen maanden dat je bepaalde zaken niet mag, dat calculeerde ik in, maar dit viel even rauw op mijn dak. Misschien dat het maar vab korte duur is, omdat er geen reactie is, maar het zou ook zomaar langer kunnen duren en dat vind ik wel even spannend.
Tegelijkertijd geeft het me ook veel meer inzicht in wat bepaalde vrienden van me hebben moeten doorstaan als (plotseling) coeliaken en mensen met notenallergie.

Ik ga mijn croissantjes met boter en jam in ieder geval missen, snik, en zo nog meer dingen, maar ja...
Zazamaenade schreef:
25-10-2019 23:23
Bijna niet. Vooral de 'original' schuimt vrijwel niet.
Dank je!
_horizon_ schreef:
25-10-2019 23:30
Veel pure chocolade is zonder melk idd, maar er zijn ook vegan “melkchocolade” varianten. Onze AH verkoopt het soms op basis van rijstmelk. En onze eko supermarkt heeft een veel uitgebreider assortiment.

Om te bakken kan je boter vaak vervangen door kokosolie. Maak je heerlijke pannenkoeken mee, samen met Alpro kokosmelk.

En het is al genoemd, heel veel etiketten checken!
Die ‘melk’choco ga ik iig proberen! Thnx! Wij hebben een grote Albert Heijn in de buurt, dus die heeft m vast. En anders naar de ecoplaza om daar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip om te beginnen met zoeken: behalve vegan en bio-spul zijn het vaak de allergoedkoopste, merkloze voedingsmiddelen die melkvrij zijn. (minderwaardige ingredienten/eenvoudige receptuur). Denk aan (blader)deeg obv palmolie ipv roomboter bijvoorbeeld.
Als alternatief voor melkchocolade of iets zoetigs:
Oreo koekjes zijn zonder koemelk.

Net als:
Bastogne, punselies, Nizza en Speculoos.

Mijn kinderen met koemelk allergie eten op brood wel de pure chocopasta van de Ah. En pure hagelslag of vlokken.

De vegan chocolade brownie ijs van ben & Jerry’s is echt een aanrader!! Volgens mij is dat ook zonder soja, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Je kan eigenlijk alles heel goed zonder koemelk maken als je melk vervangt met iets plantaardigs (ik gebruik altijd amandelmelk of plantaardige margarine).
De Koopmans original bladerdeeg is zonder koemelk, voor als je zelf een hartig hapje wilt maken. Het komt vaak neer op zelf dingen maken.

De appelkruimeltaart van de Hema is ook vegan. En le pain cotidien heeft een heeeeeeeerlijk koemelkvrije chocoladetaartje.
Ik heb trouwens nooit iets kunnen vinden wat kaas vervangt, vegan kaas vond ik echt niks.

Mijn kinderen konden toen ze rond 1,5 jaar waren wel tegen schapenkaas. Maar koeienkaas en geitenkaas verdragen ze niet (ze zijn nu 6 en 2). Ik zou tijdens de borstvoedingsperiode het toch maar laten, weet wat je mee maakt. Zeker met kerst in het vooruitzicht. Ik ben ook een kaaslover, ik voel je hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Melkvervangers of de fles. En niet janken om kaas want dat helpt niet.
Zijn het trouwens niet gewoon krampjes?
anoniem_391291 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 00:02
27.91% gewijzigd
Rotterdame010 schreef:
25-10-2019 23:34
Ik ga mijn croissantjes met boter en jam in ieder geval missen, snik, en zo nog meer dingen, maar ja...
Volgens mij.... zijn de afbak croissants van Ah basic op plantaardige basis!

Voor alle producten etiketten lezen. Het kan per merk en winkel verschillen.

Lekkerbek kan van de Ah wel, van de Deen niet. Visvingers van de Deen wel en van de Ah niet... op een gegeven moment is het second nature geworden en check je alles. Dat blijf je doen voor je kind later.

Zeker voor iets als chips en crackers, daar zit vaak melk in terwijl je het niet zou verwachten.

En zachte bollen (inclusief krentenbollen) kunnen niet.
Alle reacties Link kopieren
Rotterdame010 schreef:
25-10-2019 23:28
Dank je wel Horizon! Ja, ik denk dat ik er idd aan moet wennen, maar het is niet anders.. Waar kun je die gistvlokken kopen? Dank voor je tip ook☺️
Ik heb wel eens gistvlokken bij de AH gezien. De eko plaza heeft het sowieso.
Ik zal wel even oppassen met rijstemelk. Ik weet niet hoe het zich met de borstvoeding manifisteert, maar in verband met sporen van arsenicum mag je niet te veel rijstproducten aan kleine kinderen geven (zoals rijstwafels/rijstemelk en rijst).
Misschien verstandig om dat even aan de kant te laten staan.
De Tuinen heeft trouwens edelgistvlokken, maar heb ook eens een potje meegenomen van de Kruidvat (maar hoe vast die in het assortiment zit weet ik niet).
nootboek schreef:
25-10-2019 23:47
Nog een tip om te beginnen met zoeken: behalve vegan en bio-spul zijn het vaak de allergoedkoopste, merkloze voedingsmiddelen die melkvrij zijn. (minderwaardige ingredienten/eenvoudige receptuur). Denk aan (blader)deeg obv palmolie ipv roomboter bijvoorbeeld.
Ja, dat is ook zo...

Ik vraag me wel af in hoeverre dit gezond is. Dat vraag ik me sowieso bij vegan eten af. Is het volwaardig? En hoe zorg ik bijvoorbeeld dat ik voldoende calcium en B-vitaminen binnenkrijg?
pocas schreef:
25-10-2019 23:53
Als alternatief voor melkchocolade of iets zoetigs:
Oreo koekjes zijn zonder koemelk.

Net als:
Bastogne, punselies, Nizza en Speculoos.

Mijn kinderen met koemelk allergie eten op brood wel de pure chocopasta van de Ah. En pure hagelslag of vlokken.

De vegan chocolade brownie ijs van ben & Jerry’s is echt een aanrader!! Volgens mij is dat ook zonder soja, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Je kan eigenlijk alles heel goed zonder koemelk maken als je melk vervangt met iets plantaardigs (ik gebruik altijd amandelmelk of plantaardige margarine).
De Koopmans original bladerdeeg is zonder koemelk, voor als je zelf een hartig hapje wilt maken. Het komt vaak neer op zelf dingen maken.

De appelkruimeltaart van de Hema is ook vegan. En le pain cotidien heeft een heeeeeeeerlijk koemelkvrije chocoladetaartje.
Ahh fijne snacktips! ;-D
pocas schreef:
25-10-2019 23:55
Ik heb trouwens nooit iets kunnen vinden wat kaas vervangt, vegan kaas vond ik echt niks.

Mijn kinderen konden toen ze rond 1,5 jaar waren wel tegen schapenkaas. Maar koeienkaas en geitenkaas verdragen ze niet (ze zijn nu 6 en 2). Ik zou tijdens de borstvoedingsperiode het toch maar laten, weet wat je mee maakt. Zeker met kerst in het vooruitzicht. Ik ben ook een kaaslover, ik voel je hoor ;)
O ja, ik ben ook zo’n enorm kaasmeisje!! Dus idd met kerst in het vooruitzicht is het zuur. Ik zie de epoisses al aan me voorbij gaan.... Ik ben nota bene degene die met kerst voor alle diners de kaasplanken samenstelt, echt heerlijk :love:
Maar we weten het nog niet zeker, eerst deze maand afwachten. Wil je voor me duimen?

Pecorino en Manchego zijn toch schapenkazen? (mijn post-zwangerschapshoofd heeft het nog niet helemaal op een rijtje..)
devilopme schreef:
25-10-2019 23:56
Melkvervangers of de fles. En niet janken om kaas want dat helpt niet.
Zijn het trouwens niet gewoon krampjes?
Ik jank nu even graag van me af om vervolgens mijn zeilen te verzetten. Is dat ok voor jou??? :idee:

En volgens mij zijn hier genoeg jenk-topics waar dan door anderen met alle liefde wordt meegejankt. Mag ik dat ook heel even? Please :flag:

En nee, het zijn niet alleen krampjes. Ze heeft iig ook eczeem op haar lichaam. Dat is door de huisarts vastgesteld. Bovendien zijn we in dit gezin bekend met atopie. Gezien de combi met haar ontlasting zou het dus KMA kunnen zijn en moeten we het nu testen/uitsluiten.
pocas schreef:
26-10-2019 00:02
Volgens mij.... zijn de afbak croissants van Ah basic op plantaardige basis!

Voor alle producten etiketten lezen. Het kan per merk en winkel verschillen.

Lekkerbek kan van de Ah wel, van de Deen niet. Visvingers van de Deen wel en van de Ah niet... op een gegeven moment is het second nature geworden en check je alles. Dat blijf je doen voor je kind later.

Zeker voor iets als chips en crackers, daar zit vaak melk in terwijl je het niet zou verwachten.

En zachte bollen (inclusief krentenbollen) kunnen niet.
Van chips weet ik het! Zitten ook vaak gluten in aardappelchips terwijl je dan denkt: Why?? Maar goed!

Dank voor al je tips Pocas! Heel fijn!
_horizon_ schreef:
26-10-2019 00:06
Ik heb wel eens gistvlokken bij de AH gezien. De eko plaza heeft het sowieso.
Ik ga kijken! Thnx!
laatbloeiertje schreef:
26-10-2019 07:57
Ik zal wel even oppassen met rijstemelk. Ik weet niet hoe het zich met de borstvoeding manifisteert, maar in verband met sporen van arsenicum mag je niet te veel rijstproducten aan kleine kinderen geven (zoals rijstwafels/rijstemelk en rijst).
Misschien verstandig om dat even aan de kant te laten staan.

Goeie!! Ik heb nu iig groot ingeslagen bij de Appie met oatly (de havermelk), die was nu in de aanbieding. Nu kan ik iig voor drie weken vooruit.
Vanochtend de amandelyoghurt van de appie gegeten als ontbijt. Vond ik niet echt lekker😬
Iemand tips voor lekkere vegan yoghurt (zonder soja!!)?
Er is schijnbaar ook een kokosvariant. Ik heb die (nog) niet geprobeerd maar misschien kan iemand anders een review geven. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven