koken voor visite

15-07-2017 08:34 77 berichten
Hallo allemaal.
Ik zou voor de gezelligheid best vaker mensen willen uitnodigen om te komen eten. Gewoon 2 man, geen grote gezelschappen ofzo.
Ik vind dat een leuke manier om je sociale contacten te onderhouden. Zelf worden we ook wel eens gevraagd.
Nu is mijn probleem dat ik volkomen inspiratieloos ben op dit gebied. Ik kan prima normale dagelijkse kost koken, maar wil toch bij eters geen boerenkoolstamppot serveren (bij wijze van spreken).
Als ik recepten ga zoeken op intrnet zie ik door de bomen het bos niet meer of het wordt zo ingewikkeld dat ik het niet van te voren kan maken. En dat wik ik wel graag. Het grootste deel voorbereiden.
Ik kan best redelijk koken, maar ben niet erg stressbestendig, zodat koken onder het toeziend oog van visite me niet fijn lijkt.

Hoe doen jullie dit, nog nuttige tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Een ovenschotel met een frisse salade misschien ?
Wil je perse zelf koken ?
Anders zou je ook iets kunnen bestellen , chinees ofzo.
Dan heb je je handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Dingen die je van te voren kunt maken, soep, ovenschotel, rijsttafel.
En nieuwe dingen oefenen. Dus ook voor jullie samen eens zo'n diner maken.
Rode_trui schreef:
15-07-2017 08:38
Een ovenschotel met een frisse salade misschien ?
Ja zoiets lijkt mij leuk inderdaad. Ik zal eens op zoek gaan naar lekkere recepten voor ovenschotels.
Doen jullie bij eters ook aan voorgerechten? Of gewoon hoofdgerecht met eventueel een lekker toetje?
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotels, stoofschotels,... kun je heel goed vantevoren maken en stoofschotels worden zelfs lekkerder als je ze een dag laat trekken.

Denk hierbij aan vislasagne, osso bucco (kan zowel in de oven als in een pan), moussaka, chilli (sin/con) carne/pollo,...
Gevulde varkenshaas kun je tevoren al vullen en bruinen, en terwijl je het in de oven afbakt kun je je groenten en aardappelpuree mee warm maken in de oven.

Maaltijdsalades bereid ik vaak voor: (bijna) alles voordien in aparte bakjes in de koelkast klaarzetten en op het laatste moment bij elkaar gooien, dressing apart serveren.

Voor 2 gasten kun je ook goed mosselen witte wijn of Ricard maken (met stokbrood), is niet moeilijk en met de handen eten geeft toch weer een andere sfeer aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Wel voorgerecht of een hapje/amuse bij de borrel.
Maar dat is omdat ik dat zelf lekkerder vind dan een toetje.
dolfje schreef:
15-07-2017 08:41
Dingen die je van te voren kunt maken, soep, ovenschotel, rijsttafel.
En nieuwe dingen oefenen. Dus ook voor jullie samen eens zo'n diner maken.
Nou dat vind ik een hele goede tip. Ik heb dat laatst ook gedacht.....Misschien moet ik zoiets vaker oefenen. Ik heb heel erg de neiging om iedere dag een beetje "op de automatische piloot" de gebruikelijke dingen te koken.
Alle reacties Link kopieren
Voorgerecht doe ik nogal vlug een wat luxere soep, die kun je goed tevoren bereiden dus geen werk/stress aan.

Nagerecht: verschillende soorten zelfgemaakt ijs (ook weer heel lang tevoren te maken) of een assortiment minigebakjes van bij een goeie bakker.
Fles goeie cognac of whiskey en iets zoets voor bij de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook naar wie je gasten zijn: mijn schoonouders doe ik vb. veel meer plezier met 'echt' eten dan met hippe liflafjes, bepaalde vrienden zijn nogal van de lustikniet, daarvoor is een goede biefstuk-friet dan weer beter op z'n plaats dan dingen met vb. aparte kruiding, de eeuwige dieetster krijgt liever een salade dan een stoofpot...
Als je echt helemaal niet in de keuken wil staan als je visite hebt zijn er genoeg dingen die je helemaal kunt voorbereiden. Bijvoorbeeld vooraf een frisse gazpacho, daarna een soort Midden-oosters buffetje met (couscous)salade, lekker brood, verschillende smeersels (hummus, muhammara, baba ganoush, tzatziki, etcetera) en eventueel wat warme dingen uit de oven (falafel, quiche, gehaktballetjes) en een dessert. Zo kun je zonder al te veel keukenstress toch een flinke tijd aan tafel doorbrengen.
Succesrecepten voor zo'n etentje van julliezelf lees ik ook graag.
Dat meer oefenen ga ik zeker doen. Ik moet mezelf er eens toe zetten om op regelmatige basis nieuwe recepten uit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mensen die ik nog niet goed ken qua eten zet ik liefst lasagne op tafel, met veel verse groenten erin. Courgette, tomaat, champignon, ui. Ik heb ook een hele goede vegetarische geitenmelk/kaas-variant voor de speciale wensen.

Altijd succes.

Voorgerechten doe ik meestal niet, ik zet wat brood met kruidenboter en een bakje olijven op tafel voor we aan tafel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Recept paar keer uitproberen, voor je t voor de visite maakt?
Alle reacties Link kopieren
Bananendoos schreef:
15-07-2017 09:02
Recept paar keer uitproberen, voor je t voor de visite maakt?
Sorry zie nundat ie al meerdere keren genoemd is
Bananendoos schreef:
15-07-2017 09:02
Sorry zie nundat ie al meerdere keren genoemd is
Geeft niks, het blijft een goede tip. :)
Ik krijg ook vaak mensen te eten en ik kook heel graag. Ik doe altijd wel een voorgerecht. Als je een rollade in de oven doet heb je er verder geen omkijken naar. Ik neem een varkensrollade van 1200 gram. Oven verwarm ik voor op 200 graden. Varkensrollade 15 min op 200 graden en dan 55 min op 160 graden bakken. Is genoeg voor 4 personen. Salade maak ik van te voren klaar en net voor serveren doe ik de dressing er door. Dan nog iets van aardappelen erbij. Zo heb je toch nog tijd voor je visite.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad rollade of een beenham uit de oven is geen moeite de lekker.

En dat automatische piloot snap ik wel dat doe ik ook vaak maar op een vrije dag wil ik nog wel eens wat uitproberen en ik kijk vaak naar kookprogramma's voor inspiratie en lees veel kookblogs.
Alle reacties Link kopieren
Maar even terug naar de basis. Wat is er mis met een goede stamppot? Dat kan je toch makkelijk je gasten voorzetten? Ze gaan niet naar een sterrenrestaurant. Hoogstens kan je wat betere ingredienten gebruiken dan wat je normaal zou doen. Bijvoorbeeld een echt goede rookworst van een slager i.p.v. iets uit de supermarkt en speciale aardappels.
Alle reacties Link kopieren
het mosselseizoen is weer begonnen dus misschien een grote gezellige pan op tafel met verse friet en eigen gemaakte mayo?
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
patchouli_ schreef:
15-07-2017 09:01
Bij mensen die ik nog niet goed ken qua eten zet ik liefst lasagne op tafel, met veel verse groenten erin. Courgette, tomaat, champignon, ui. Ik heb ook een hele goede vegetarische geitenmelk/kaas-variant voor de speciale wensen.

Altijd succes.

Voorgerechten doe ik meestal niet, ik zet wat brood met kruidenboter en een bakje olijven op tafel voor we aan tafel gaan.
Neeeee.
viva1966 schreef:
15-07-2017 09:20
Maar even terug naar de basis. Wat is er mis met een goede stamppot? Dat kan je toch makkelijk je gasten voorzetten? Ze gaan niet naar een sterrenrestaurant. Hoogstens kan je wat betere ingredienten gebruiken dan wat je normaal zou doen. Bijvoorbeeld een echt goede rookworst van een slager i.p.v. iets uit de supermarkt en speciale aardappels.
En dit.
Ik heb liever dagelijkse pot als dat goed gemaakt is dan moeilijk gedoe wat overduidelijk nog niet helemaal je ding is en dus vaak niet zo goed lukt.

Maar zelfs dan, het gaat om de gezelligheid. Ik vraag wel altijd wat iemand niet lust of mag en bedenk dat of ik iets weet wat ik al prima kan maken.

En lekkere dingen van de traiteur of de turk op de hoek met vers brood enz is ook altijd prima als start.
Ik heb leren koken met de kookboeken van Jamie Oliver. Dus dat is mijn tip :)
Fee-de-Goede schreef:
15-07-2017 09:27
Neeeee.
Nee wat?
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
15-07-2017 09:28
Ik heb liever dagelijkse pot als dat goed gemaakt is dan moeilijk gedoe wat overduidelijk nog niet helemaal je ding is en dus vaak niet zo goed lukt.

Maar zelfs dan, het gaat om de gezelligheid. Ik vraag wel altijd wat iemand niet lust of mag en bedenk dat of ik iets weet wat ik al prima kan maken.

En lekkere dingen van de traiteur of de turk op de hoek met vers brood enz is ook altijd prima als start.
Bij bepaalde mensen heb ik liever dat ze een schotel gourmet of fondue doen dat dat ze zelf koken. Die mensen kennen mij niet anders dan als een zeer kleine eter :-$

Ik vind fondue/gourmet/koude schotel trouwens altijd wel lekker. Het is makkelijk te maken, goed voor te bereiden en er ligt altijd wel iets op wat je gasten lusten - allez, gourmet/fondue is mss wat minder handig als je vegetariërs/vegans te gast hebt :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven