Kook je vaak zelf, of?

13-02-2019 18:42 392 berichten
Net op tv. Mensen koken steeds minder zelf
Kant-en-klare maaltijden, thuisbezorgd, uiteten neemt toe.
Zelf koken neemt af.

Hoe zit dat op vief?

(Kook je voor bv 2 dagen dan telt dat als 2 dagen (vind ik)

Hoeveel dagen van de week kook je gemiddeld zelf?

Totaal aantal stemmen: 360

1 dag (2%)
2 dagen (2%)
3 dagen (4%)
4 dagen (5%)
5 dagen (16%)
6 dagen (39%)
Elke dag (30%)
Nooit! Kant-en-klaar of thuisbezorgd en anders uiteten (1%)
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:59
17.48% gewijzigd
Ik kook zo’n 3/4 keer per week. Ik werk vaak laat en dan eet ik op mijn werk. Ik reis ook veel en dan eet ik dus veel in restaurants. Maar ook thuis ben ik lui en bestel ik nogal eens wat. Ik vind zelf koken vaak wel lekkerder, maar niet als ik Thais of Japans ofzo wil eten, dat kan ik zelf niet zo goed maken.

Ik woon alleen en heb geen kinderen, dus bij mij zit er gewoon geen routine in.

Goeie voornemen was wel om meer te koken. Dat loopt nog niet heel goed...
Alle reacties Link kopieren
Kant en klare pannenkoeken vind ik ook smakeloos. Net als alle voorgeschilde/voorgekookte aardappelen.
Dus ik kook wel, maar verder heel simpel en het moet gauw, heel gauw klaar zijn.
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:48
Ik vraag me ook af wat het verhaal is achter die 3 mensen die zeggen dat ze maar 1 keer per week koken.

Wat eten ze de overige 6 dagen?


Want 1 keer per week pizza of friet is leuk, maar ik zou het geen 6 dagen per week willen. Noodgevallen zoals 3 weken geen keuken daargelaten.
De (andijvie)stamppot van de Appie bijv. Zitten ook spekjes en kaas in. Vind dat zeker goed te eten.
herfstappeltaart schreef:
13-02-2019 19:53
Echt vinden je kinderen kantenklaar-pannenkoeken lekkerder? Dat is nu iets wat ik in 5 minuten maak van bloem, melk, eitje en snufje zout. Voor de lekker eventueel nog een zakje vanillesuiker erdoor of juist niet voor ham/kaas pannenkoeken, ik vind kantenklaar-pannenkoeken niet te eten juist.
Ik vind kant en klaar best te doen, maar zelf maak ik ze lekkerder. Ik klop het beslag extra luchtig met de staafmixer en er gaat ook 'n klont roomboter doorheen.
Alle reacties Link kopieren
vivachantal schreef:
13-02-2019 20:01
Hier gaat het precies zo! Enige moment dat we wel eens afhalen / kant en klaar eten is als man niet thuis eet en de kinderen poffertjes oid willen eten en ik geen zin heb zelf te bakken. Man is ook totaal niet dol op dat soort gerechten en eet niet graag afhaal, dus hier wordt 99% van de tijd gewoon zelf gekookt. Vind het ook leuk om te doen en dochter helpt graag mee.
Ja, herkenbaar. Ik ben zelf ook niet dol op dingen als patat of pannenkoeken, vind zelfgemaakte pizza lekkerder dan van thuisbezorgd.nl, maak zelf lekkerdere hamburgers dan McDrek, etcetera.

Ik kan goed en snel koken, dus vaak is zelf koken uiteindelijk sneller en lekkerder. Zelfs op dagen dat ik echt geen zin heb en mezelf wil trakteren op bezorgen, eindig ik meestal alsnog zelf in de keuken omdat ik gewoon niks zie wat echt lekker is.
Am Yisrael Chai!
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:48
Ik vraag me ook af wat het verhaal is achter die 3 mensen die zeggen dat ze maar 1 keer per week koken.

Wat eten ze de overige 6 dagen?


Want 1 keer per week pizza of friet is leuk, maar ik zou het geen 6 dagen per week willen. Noodgevallen zoals 3 weken geen keuken daargelaten.
Dat iemand bestelt of afhaalt wil nog niet zeggen dat je friet of pizza eet.

Duur is het inderdaad wel, zeker bij Deliveroo ofzo ben je algauw €20 kwijt. Ik ben alleen, dan gaat het nog, maar met een gezin wordt dat heel veel.

———

Ik beschouw pannenkoeken of poffertjes trouwens niet als een maaltijd, daar heb ik geen voldoening aan, maakt niet uit wat er op of bij zit.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 20:18
11.55% gewijzigd
Zanahoria schreef:
13-02-2019 19:14
Ik herken het bericht trouwens wel, voornamelijk bij mijn neven en nichten wordt vrijwel niet gekookt.
Toen ik studeerde kookte ik trouwens ook zelden, het is gewoon echt heel saai om te koken voor 1 persoon vind ik. Vaak was het een maaltijdsalade of soep uit blik ofzo.
Grappig. Ik verveelde me zo hard tijdens mijn studie, dat ik van de avondmaaltijd vaak iets maakte. Eerst aardappelen zelf koken, en dan bakken, etc. Bezigheidstherapie.

Tegenwoordig ben ik op dieet en kook ik bijna elke dag zelf. Eerder minstens twee keer per week afhaal / uit eten.
Waarom zou je elke dag koken als het ook makkelijker kan is mijn motto.
Genoeg goede alternatieven waardoor het mij de moeite vaak niet is om een eindje te ploeteren in de keuken.
Alleen al uien snijden vind ik een helse klus.
Het moet allemaal snel klaar zijn en niet teveel moeite kosten als ik zelf aan het koken sla. Tenzij ik mensen te eten krijg, dan sloof ik mij met liefde uit en haal alles uit de kast om indruk te maken.
Ik kook wel vaak zelf, maar ook wel eens kant en klaar of afhaal.
Hoe vaak vind ik lastig te zeggen, dat is echt niet elke week hetzelfde.
Ik hou niet zo erg van boterhammen, dus ik eet best vaak iets voor de lunch dat ook wel als avondmaaltijd zou kunnen doorgaan, dus op sommige dagen kook ik twee keer, of 1 keer koken en 1 keer afhaal/kant en klaar.
Ik heb trouwens 5 keer per week ingevult, maar goed, da's dus maar net hoe je het bekijkt.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 22:51
12.37% gewijzigd
5 dagen per week kook ik. Althans, 4 dagen kook ik zelf en 1 dag met één van de kinderen (die dan zelf kiezen en zelf meegaan met boodschappen doen, ze zijn nog maar 9 & 7 maar willen allebei kok worden ;-) ).
Die dagen is het AGV, een ovenschotel of iets van pasta/rijst.

1 dag eten we iets makkelijks zoals friet, pannenkoeken of pizza. Wel altijd met sla/komkommer enz erbij, dat vindt de oudste lekker.
En 1 dag is restjesdag, vind het altijd zonde om eten weg te gooien dus dan eten we van alles wat er van die week over is (grote vriezer dus passen genoeg kliekjes in ;-) )
Soulsista schreef:
13-02-2019 20:10
Waarom zou je elke dag koken als het ook makkelijker kan is mijn motto.
Genoeg goede alternatieven waardoor het mij de moeite vaak niet is om een eindje te ploeteren in de keuken.
Alleen al uien snijden vind ik een helse klus.
Het moet allemaal snel klaar zijn en niet teveel moeite kosten als ik zelf aan het koken sla. Tenzij ik mensen te eten krijg, dan sloof ik mij met liefde uit en haal alles uit de kast om indruk te maken.
Waarom wil je dan indruk maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kook denk ik 6 van de 7 dagen. Die 7e dag is misschien eens per maand iets halen, zoals een frietje. De andere 3 dagen per maand dat ik niet kook dan eten we bijvoorbeeld poffertjes uit de magnetron, een dr. Oetker pizza of soep en brood of heel soms uit eten. Ik vind het gewoon te duur om vaak te bestellen of af te halen en ik vind het vooral belangrijk dat de kinderen gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd van koken, dus het liefst kook ik elke dag. Maar met mijn werktijden is het vaak gewoon makkelijker om op werk te eten, dus doe ik dat. Ik ga ook minstens 2 keer per week uit eten. Ik heb wel 5 dagen per week ingevuld, omdat as m’n werktijden het toelaten ik dan toch wel voor mezelf kook. Laten bezorgen doe ik bijna nooit, tenzij ik echt moe ben. Maar dan ga ik nog liever in een restaurantje zitten met een boek.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Situatieschets: 2 fulltime werkenden, geen kinderen, geen auto, wonen op >5 km van supermarkten of eetgelegenheden. Elke werkdag tussen 6:20 en 7:30 weg en na 19:00 thuis. O ja, ik eet vrijwel vegan en vriend alles.

Ik kook eigenlijk elke dag. Ik maak tegen donderdag een maaltijdplanning van de komende week, doe vrijdagavond of zaterdagochtend boodschappen voor de hele week en kook zondag vaak al voor ma-wo. Donderdag ben ik vaak thuis en kan ik ‘vers’ koken. Vrijdag eten we soms kroketten of knakworstjes op brood, of een snelle pasta. Overmorgen wordt het zelfgemaakte pita trouwens, alleen de broodjes zijn wel kant en klaar (maken we meestal zelf).

Wat zondagse koken betreft, dat varieert per week, want ik maak meestal meerdere porties (sauzen, soepen) voor de diepvries. Ik koop ook wel kant en klare wokgroenten of snijd zondagavond al de groenten voor maandagavond. Zelden gaan we naar een pitazaak of frituur, zelden halen we pizza (die zit nog verder en levert niet bij ons :rofl: ). Soms nemen we pastasaus mee van een restaurant in de stad. Soms gaan we in het weekend uit eten. Maar meestal kook ik zelf dus, of vriend. Hangt er van af wie het eerste thuis is.
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 13-02-2019 20:31
7.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haast altijd maak ik een pot warm eten, meestal gewokte groentenprut met wat stukjes vlees erdoor. Ik ben erg inventief geworden in eenpansgerechten zodat ze toch 5x verschillend smaken, maar ook bloemkool met varkensfilet, of haaskarbo e.d., gebakken aardappelen, gehaktschijven, bb-soep, tagliatelle e.d. zijn populair.

Haast nooit brood of pizza.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 20:29
Ik maak tegen donderdag een maaltijdplanning van de komende week, doe vrijdagavond of zaterdagochtend boodschappen voor de hele week en kook zondag vaak al voor ma-wo.
Maar heb je dan nooit dat je geen trek hebt in 't geplande maar in iets heel anders? Ik besluit pas op de dag zelf wat ik wil eten en soms besluit ik op het laatste moment toch nog wat anders.
En ik kook trouwens ook wel eens vooruit, en dat vries ik dan in.
Dan maak ik zelf soep ofzo, of een hele bende burrito's, of 1 lasagne voor die avond en 1 ongebakken in de vriezer, en die eet ik dan later weer op.
Dus hoe vaak ik nou echt kook weet ik eigenlijk niet, want dat soort dingen gaan bij mij allemaal in vlagen.
Ik vind koken wel leuk, en ik eet graag lekker, dus ik doe wel mijn best.
Maar ik eet bijna altijd alleen, en sommige dingen vind ik lastig om in kleine hoeveelheden te maken, dus die maak ik dan gelijk voor meerdere dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet overigens de 3 dagen dat mijn man kookt zelden mee. Niet omdat hij niet kan koken, maar omdat ik dan 's middags op het werk meestal lunch met een borde van de salad bar en soep (zoals Hillegonda) en 's avonds vaak liever crackers met iets erbij eet. Ik kom ook later thuis, dus de rest heeft dan al gegeten en ik heb gewoon niet echt behoefte aan elke dag een echte warme maaltijd.
Mocht ik alleen wonen, ik zou zo goed als nooit koken, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
ehm verschilt, ik werk veel avonden en dan eet ik op het werk.
soms neem ik ook eten mee van de vorige dag.

maar als ik vrij ben kook ik altijd wel., afhalen doe ik heel weinig meestal als ik alleen thuis ben. valt genoeg tehalen in de straat haha
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik hou meer van bakken dan van koken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-02-2019 20:33
Maar heb je dan nooit dat je geen trek hebt in 't geplande maar in iets heel anders? Ik besluit pas op de dag zelf wat ik wil eten en soms besluit ik op het laatste moment toch nog wat anders.
Ik doe ook boodschappen met een planning van wat we die week gaan eten.
En natuurlijk loopt het wel eens anders.
Zo'n lijstje is een beetje een richtlijn, dus ik kan vandaag wel bedenken: morgen eten we pannenkoeken, vrijdag eten we soep met broodjes en zaterdag aardappels met vlees en groente, maar dat kun je ook nog omgooien, dus morgen aardappels als ik daar zin in heb en zaterdag pannenkoeken.
Bovendien heb ik ook nog wel het 1 en ander in de diepvries en kelder staan, er is altijd wel een mouw aan te passen.

En om terug te komen op de vraag van TO, ik kook meestal zelf, maar komende zaterdag gaan we bv. naar de mac omdat onze jongste die dag gaat afzwemmen voor B en dit zijn beloning is.
Dit is niet iets wat we regelmatig doen, net als bv. bij de chinees eten halen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
redbulletje schreef:
13-02-2019 20:33
Maar heb je dan nooit dat je geen trek hebt in 't geplande maar in iets heel anders? Ik besluit pas op de dag zelf wat ik wil eten en soms besluit ik op het laatste moment toch nog wat anders.
Nee, eigenlijk niet. Ik vraag altijd van tevoren wat vriend wil eten, stuur m’n planning door en we maken altijd zaken die we allebei lusten. Soms wisselen we nog wel eens, er liggen vaak genoeg gerechten in de diepvries en ook de voorraadkast zit goed vol.

Ik kan wel willen besluiten om de dag zelf te beslissen, maar ik kom met het OV aan om 18:40 - maar vaak vertraging - en de supermarkt op 10 min fietsen is om 19:00 dicht. Niet ideaal dus. En als ik niks plan en vriend zou moeten kiezen, dan eten we gegarandeerd meerdere keren per week iets ongezonds bij de lokale pitazaak of frituur. Wel lekker, maar dan pas ik niet meer in m’n kleren :mrgreen:
Ik gooi vaak gesneden zoete aardappel friet van de versafdeling in de oven en gebruik veel te vaak blik groenten etc dus koken kan ik het niet noemen. Maar echte kant en klaar maaltijden eten wij hier zelden. Ik denk 3 x per jaar ofzo. En afhalen doen we ook bijna niet meer. Toen de kids nog niet mee aten deden we dat wel regelmatig.

Op dit moment vind ik koken ook echt niet leuk meer. Mijn ene kind is allergisch voor ei, melk en soja en bij de ander hebben we sterke vermoedens dat ze op vis en tomaat reageert. Ik heb weinig inspiratie meer.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 20:29
Situatieschets: 2 fulltime werkenden, geen kinderen, geen auto, wonen op >5 km van supermarkten of eetgelegenheden.
Sorry, totaal Off-topic... Bijzonder om geen auto te hebben als je een flink stuk uit de bebouwde kom woont. Jullie maken heel wat kilometers met de fiets gok ik zo. Lekker gezond :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon die koken heel erg leuk vind.Dus die vraagt regelmatig of hij mag koken en die kookt zo'n 3 keer per week.Mijn man regelmatig in het weekend en voor de rest kook ik.Ben er wel blij mee want als ik iets niet leuk vind is het koken ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven