Kook je vaak zelf, of?

13-02-2019 18:42 392 berichten
Net op tv. Mensen koken steeds minder zelf
Kant-en-klare maaltijden, thuisbezorgd, uiteten neemt toe.
Zelf koken neemt af.

Hoe zit dat op vief?

(Kook je voor bv 2 dagen dan telt dat als 2 dagen (vind ik)

Hoeveel dagen van de week kook je gemiddeld zelf?

Totaal aantal stemmen: 360

1 dag (2%)
2 dagen (2%)
3 dagen (4%)
4 dagen (5%)
5 dagen (16%)
6 dagen (39%)
Elke dag (30%)
Nooit! Kant-en-klaar of thuisbezorgd en anders uiteten (1%)
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:59
17.48% gewijzigd
Gemiddeld koken we zeker 6 dagen per week zelf. Incidenteel halen we friet, of gooien we een diepvriespizza in de oven, of eten we een blik soep of een gebakken ei. Maar meestal koken we zelf dus een volwaardige maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
als alleenstaande maak ik vooral puree, stamppot, soep dus echt vlaamse kost, stoofvlees, ballekes enzo koop ik klaargemaakt en daarbij verse puree, het is koken maar koken van zo rap mogelijk vanaf te zijn,...
Alle reacties Link kopieren
Bestellen of afhalen gebeurd hier sporadisch.niet omdat ik er iets op tegen heb maar het is best prijzig.En 1 keer per week eten we makkelijk gebakken ei ,patat enzo
Alle reacties Link kopieren
thuis laten bezorgen vind ik veel te duur, dan ben je al rap meer dan 10 euro kwijt en daar kan ik drie dagen van eten,.. wel zo eens een diepvriespizza maar dan wel de echte goede,.. niet de aldi
Alle reacties Link kopieren
Ik kook 6 van de 7 dagen, of beter ik eet 6 van de 7 dagen vers, soms iets uit de koelkast/diepvries wat ik eerder gemaakt heb. Die ene dag is de dag dat ik bij mijn ouders eet.

Heel soms haal ik magnetron poffertjes of diepvries pizza, maar dat is minder dan 1x per maand, denk eerder eens in de 3 maanden of zo. Meestal als ik makkelijk wil en ik heb niks in de koelkast/diepvries van eerder (wat 9 van de 10 keer wel zo is) maak ik macaroni ham (of tonijn) kaas want die dingen heb ik altijd in huis dus kan ik zo maken zonder het huis uit te moeten.

Thuisbezorgd nog nooit gedaan, dat is mij echt veel te duur en in de tijd dat ik moet wachten op mijn bestelling fix ik al een bordje macaroni. Uit eten doe ik zelden en afhalen doe ik al helemaal nooit want dan moet je daar op je bestelling gaan wachten en dan op het fietsje met die zooi naar huis, wat een gedoe.
ugli wijzigde dit bericht op 13-02-2019 20:53
22.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kook denk gemiddeld 3x per week.

Vriend kookt ook wel eens, we eten regelmatig bij vrienden (die dan vers koken) 1 dag eet ik brood in avond en als lunch warm van de avond ervoor.

Gaan zo’n 2x per maand uiteten, 1x frietjes halen/thuisbezorgd en eten regelmatig wat salade met stokbrood of hapjes in het weekend.

Eigenlijk nooit kamt&klaar maaltijden
6 dagen, de laatste dag eten we pizza of gaan we uit eten.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:48
Ik vraag me ook af wat het verhaal is achter die 3 mensen die zeggen dat ze maar 1 keer per week koken.

Wat eten ze de overige 6 dagen?


Want 1 keer per week pizza of friet is leuk, maar ik zou het geen 6 dagen per week willen. Noodgevallen zoals 3 weken geen keuken daargelaten.
Ik heb ook wel weken dat ik misschien maar 1 keer kook. Als het uitkomt eet ik een warme maaltijd tijdens de lunch op het werk (beter, goedkoper en gevarieerder dan als ik thuis zelf zou koken), en die dagen eet ik 's avonds thuis een broodje of salade. In het weekend eet ik vaak buiten de deur. Dan blijven er weinig kookdagen over.
Franky77 schreef:
13-02-2019 20:46
Sorry, totaal Off-topic... Bijzonder om geen auto te hebben als je een flink stuk uit de bebouwde kom woont. Jullie maken heel wat kilometers met de fiets gok ik zo. Lekker gezond :-).
Bedankt! :)

We zijn een jaar geleden uit de stad verhuisd en vriend zegt wel een auto te willen kopen, maar het is er nog niet van gekomen. De bus stopt op 5 min wandelen, op 6 km is er een tram en op 7 km een station. Ik fiets elke dag, vriend wordt opgepikt door praktisch langsrijdende collega met auto van de zaak. Ik heb zelfs geen rijbewijs :-$
Alle reacties Link kopieren
Sara9876: elk weekend buiten eten is toch ook kostelijk,..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaak een week bij mijn ouders en dan plan ik wel een menu voor een week, en doe ik boodschappen voor een week. Puur omdat ik dan even lekker kan uitpakken en weet wat ze lekker vinden. Voor jezelf alleen hachee oid. maken is toch niet zo leuk.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Black_ schreef:
13-02-2019 18:51
Ik heb geantwoord met 3 dagen per week.
Krijg bijna iedere week een bakje vers eten mee van ons pap. Kook zelf grote porties die ik in vries. Dus de keer dat ik makkelijk eet, is het alsnog zelf gekookt en vers.

Eet denk ik 1x per 2 weken een pizza uit de oven en haal gemiddeld 1x per 3 a 4 maanden eten.
Hier hetzelfde!
mama-inge schreef:
13-02-2019 20:41
Ik doe ook boodschappen met een planning van wat we die week gaan eten.
En natuurlijk loopt het wel eens anders.
Zo'n lijstje is een beetje een richtlijn, dus ik kan vandaag wel bedenken: morgen eten we pannenkoeken, vrijdag eten we soep met broodjes en zaterdag aardappels met vlees en groente, maar dat kun je ook nog omgooien, dus morgen aardappels als ik daar zin in heb en zaterdag pannenkoeken.
Bovendien heb ik ook nog wel het 1 en ander in de diepvries en kelder staan, er is altijd wel een mouw aan te passen.
Ben blij dat ik niet de enige ben die met een lijstje werkt! Ik vind het ergens relaxed om te weten dat ik me na een werkdag niet ook nog moet druk maken over wat ik wil gaan eten. Ik merk aan een medependelaar die niet vooruit plant dat hij elke dag zo’n beetje met z’n vrouw belt om te overleggen wat ze zullen gaan eten en wat ze nog in huis hebben. Dan heb ik liever dat in de avond van tevoren al een doosje saus uit de diepvries in de koelkast heb gegooid en dat ik alleen nog pasta, aardappels, bulgur of rijst moet koken :-D
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14: vind dat moeilijk van op voorhand te plannen dan heb je er geen zin meer in, als alleenstaande ga ik dan gewoon efkes de winkel binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op zes dagen gestemd, omdat we ook wel eens ergens anders eten, uit eten gaan of pizza bestellen, maar ik kook vrijwel elke dag. Ik denk dat het gemiddeld eerder 6,5 dag is.
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 20:58
Ben blij dat ik niet de enige ben die met een lijstje werkt! Ik vind het ergens relaxed om te weten dat ik me na een werkdag niet ook nog moet druk maken over wat ik wil gaan eten. Ik merk aan een medependelaar die niet vooruit plant dat hij elke dag zo’n beetje met z’n vrouw belt om te overleggen wat ze zullen gaan eten en wat ze nog in huis hebben. Dan heb ik liever dat in de avond van tevoren al een doosje saus uit de diepvries in de koelkast heb gegooid en dat ik alleen nog pasta, aardappels, bulgur of rijst moet koken :-D
Ik zou het dan weer de hel vinden.

Onze plannen wijzigen zo vaak last minute ...

Veel kans dat die saus dus de vuilbak in kan als ik ze 's ochtends al uithaal.
Omdat er weer iemand niet thuis is, we geen zin hebben in pasta, ...


Voordeel is wel dat de supermarkt hier om de hoek is én tot 20u open.


Een enkele keer probeer ik wel es voor 2 dagen te kopen, maar de helft van de tijd eindigt het eten voor die tweede dag ... slecht en rot in de vuilbak. Of wordt het eten van dag 1 doorgeschoven naar dag 2 en is het eten van dag 2 tegen dag 3 toch echt slecht.
Dan ren ik liever een keer extra naar de supermarkt.
Bovendien wil ik toch écht verse groenten en vers vlees en hebben we ook minstens 3 keer per week een nieuw brood nodig.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 21:04
4.15% gewijzigd
jujuken schreef:
13-02-2019 21:00
PiNuts14: vind dat moeilijk van op voorhand te plannen dan heb je er geen zin meer in, als alleenstaande ga ik dan gewoon efkes de winkel binnen.
Voor een persoon is het nog anders denk ik, ik kook echt niet graag voor enkel mezelf. Ik wil wel frequenter naar de supermarkt gaan, maar de supermarkten in ons gat sluiten om 19:00. Als ik dat wil halen, moet ik om 16:00 al vertrekken van het werk wat niet altijd mogelijk is.
Elke dag. Uit eten geen geld voor en thuisbezorgd ook niet.
Koken is mijn hobby, maar door rugklachten(scoliose) kan ik niet lang staan. Dus niet echt uitgebreid meer. Dus vaak vlees en groente of een snelle wokgerecht. Daarbij kan ik tussendoor zitten. Echt jammer, maar ik hou het niet lang uit met staan
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 21:04
Voor een persoon is het nog anders denk ik, ik kook echt niet graag voor enkel mezelf. Ik wil wel frequenter naar de supermarkt gaan, maar de supermarkten in ons gat sluiten om 19:00. Als ik dat wil halen, moet ik om 16:00 al vertrekken van het werk wat niet altijd mogelijk is.
Een dorp verderop boodschappen halen? Hier is 't inmiddels tot 20 uur open.
Toch zorgen dat er een auto komt dus. En voor jou 'n rijbewijs!
PiNuts14 schreef:
13-02-2019 20:58
Ben blij dat ik niet de enige ben die met een lijstje werkt! Ik vind het ergens relaxed om te weten dat ik me na een werkdag niet ook nog moet druk maken over wat ik wil gaan eten. Ik merk aan een medependelaar die niet vooruit plant dat hij elke dag zo’n beetje met z’n vrouw belt om te overleggen wat ze zullen gaan eten en wat ze nog in huis hebben. Dan heb ik liever dat in de avond van tevoren al een doosje saus uit de diepvries in de koelkast heb gegooid en dat ik alleen nog pasta, aardappels, bulgur of rijst moet koken :-D
Ik probeer ook een beetje te plannen voor een aantal dagen. Wat op welke dag zie ik dan wel
Belg007 schreef:
13-02-2019 21:03
Ik zou het dan weer de hel vinden.

Onze plannen wijzigen zo vaak last minute ...

Veel kans dat die saus dus de vuilbak in kan als ik ze 's ochtends al uithaal.
Omdat er weer iemand niet thuis is, we geen zin hebben in pasta, ...

Voordeel is wel dat de supermarkt hier om de hoek is én tot 20u open.

Een enkele keer probeer ik wel es voor 2 dagen te kopen, maar de helft van de tijd eindigt het eten voor die tweede dag ... slecht en rot in de vuilbak. Of wordt het eten van dag 1 doorgeschoven naar dag 2 en is het eten van dag 2 tegen dag 3 toch echt slecht.
Dan ren ik liever een keer extra naar de supermarkt.
Bovendien wil ik toch écht verse groenten en vers vlees en hebben we ook minstens 3 keer per week een nieuw brood nodig.
Wij zijn maar met 2 en ik stem de ‘planning’ wel af op of we er samen zijn of niet. Jij zal met meer zijn denk ik? Dan is het al lastiger qua planning denk ik.

Zondag halen we een brood bij de bakker en op dinsdag of woensdag rijd ik meestal langs een verder gelegen broodautomaat omdat dat het enige lekkere brood uit de automaat in de omgeving is :lol:

Verse groenten heb ik altijd in huis. Champignons of sla in zakjes blijven niet zo lang goed, maar tomaten, komkommer, courgette, wortels, paprika, kolen of broccoli blijven toch wel een 5-tal dagen goed? Idem voor appels, peren, druiven, sinaasappels, kiwi, enz. Ik gooi echt nooit groenten of fruit weg in ieder geval.

Vers vlees eten we niet veel, ik maak eigenlijk vrijwel altijd vegetarisch (vegan) eten en als vriend vlees eet, is het vers ingevroren van de biowinkel van 15 km verderop :-D
Ik ben veel te slecht in plannen. Als ik voor meerdere dagen haal dan weet ik zeker dat de helft in de vuilnisbak belandt. Gelukkig heb ik konijnen, die kan ik de groentes opvoeren waar ik zelf geen zin meer in heb ;-D
redbulletje schreef:
13-02-2019 21:06
Een dorp verderop boodschappen halen? Hier is 't inmiddels tot 20 uur open.
Toch zorgen dat er een auto komt dus. En voor jou 'n rijbewijs!
Hetzelfde dorp :devil:
Ik eet 1-3 dagen per week op mijn werk, dus kook meestal maar zo'n 4 keer per week. Soms wat vaker, soms wat minder vaak.
Maar ik ben sowieso wel een makkelijke koker, meestal gewoon aardappels, groente en vlees of een simpele pasta/rijstschotel. Halfuurtje koken vind ik meer dan genoeg.
Al sta ik op mijn vrije dag dan wel weer graag te experimenteren in de keuken met een of ander uitgebreid gerecht.
LoiseauVélo schreef:
13-02-2019 21:24
Ik eet 1-3 dagen per week op mijn werk, dus kook meestal maar zo'n 4 keer per week. Soms wat vaker, soms wat minder vaak.
Maar ik ben sowieso wel een makkelijke koker, meestal gewoon aardappels, groente en vlees of een simpele pasta/rijstschotel. Halfuurtje koken vind ik meer dan genoeg.
Al sta ik op mijn vrije dag dan wel weer graag te experimenteren in de keuken met een of ander uitgebreid gerecht.
Haha hier echt precies hetzelfde :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven