Kruiden- en voorraadkast

18-10-2019 19:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen we van een piepklein appartementje naar een huis met een grote(re) keuken. Eindelijk wat meer ruimte om te koken en spulletjes op te bergen.

Ik hou enorm van koken en kijk er naar uit om een voorraadkast vol kruiden en andere droge voeding/blikken in te richten.

Welke kruiden zijn onmisbaar in jouw keuken? En welke kruiden gebruik je het liefst vers?
En welke voeding staat er al-tijd in jouw voorraadkast?

To trapt af: Ik heb altijd een potje cayennepeper en tijm op het aanrecht staan. Koriander gebruik ik het liefst vers.
Momenteel hebben we niet zo'n grote voorraadkast, maar we hebben altijd pasta/rijst; groene pesto en bruine bonen in voorraad.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2019 20:48
Kook eens verse munt mee, met (Nieuwe) aardappelen. Van mijn Engelse oma geleerd.
Heerlijk
Jaaaaa! En pea & mint soup.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Vers: aardappels, uien en knoflook.
Voor in de soep, maar ook voor de cavia's: bakje of potje met verse selderij.
Droogvoer: rijst, pasta, couscous, pitabroodjes.
In de vriezer: soepgroenten vegetarische balletjes, dito schijven en rookworst.
Blikvoer/pakjes: tomatenpuree, bonen, linzen, kikkererwten, fruit in blik zoals lychee, appelmoes.
Bij en in de fruitmand: tomaten, bananen, appels, mandarijnen, peren.
In de groentela: altijd witlof en andijvie, anders worden de cavia's boos.
En mijn kruiden: laurierblad, basilicum, oregano, tijm, peper, kruidenzout, kruidnagel, kaneel, kerriepoeder en meestal wat exotische specerijenmixen.
En ook altijd verse gember!
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
18-10-2019 20:37
Ja! Hier populair in tabouleh en watermeloensalade.

https://www.francescakookt.nl/tabouleh/
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... fetasalade
Ga ik eens proberen, maar zonder de feta. Feta vind ik echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2019 20:48
Kook eens verse munt mee, met (Nieuwe) aardappelen. Van mijn Engelse oma geleerd.
Heerlijk
Heb Hier nog een potje verse munt en aardappelen liggen. Ga ik de volgende keer proberen. Bedankt voor de tip :-). Benieuwd wat man ervan gaat vinden.
Ow ja als ik de andere posts lees ben ik nog de helft vergeten te noemen. Passata, tomatenblokjes en gepelde tomaten heb ik ook altijd in huis. Kan ik altijd pastasaus maken. En natuurlijk bouillonblokjes (kip, rund, groente) en de nodige olie en balsamico- en gewone azijn.
In de koelkast altijd wortels en appels en bietjes(gekookt).
Gesneden kaas, blok kaas, geitenkaas, feta, yoghurt en melk.
Bloem, volkorenmeel (pannenkoeken), pijnboompitten, zonnebloempitten, rozijnen.
Honing, hagelslag, appelstroop, verschillende jams.
Tomatenpuree (tegenwoordig in handige tube van Lidl)
Ik kom vast nog wel op meer dingen die er altijd in huis zijn.
lola-lily schreef:
18-10-2019 19:54
Oei ik heb echt heel veel kruiden in m'n apothekerskast, op alfabetische volgorde (tikje neurotisch). Top 3 van meest gebruikt (peper en zout niet meegerekend) zijn gedroogde Italiaanse kruiden, paprikapoeder en kaneel. In de bijkeuken heb ik nog een voorraadkast met was- en schoonmaakmiddelen en gedroogd/blikvoer. Altijd op voorraad; Passata, maïs en bloem.

Dat vind ik niet neurotisch hoor! Handig juist, er is niks irritanter dan je verloren zoeken naar een potje kruiden.
pejeka schreef:
18-10-2019 19:54
bouillonblokjes
Ik mag hopen van vleesextract!
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
19-10-2019 07:28
Ik mag hopen van vleesextract!
Absoluut!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
_saudade_ schreef:
18-10-2019 19:55
Munt vind ik vers ook erg lekker, maar ik koop het meestal enkel om mojito's/munttthee van te maken. Gebruik je dat ook in gerechten?
Spinazie-muntsalade!
herfstappeltaart schreef:
19-10-2019 07:23
Dat vind ik niet neurotisch hoor! Handig juist, er is niks irritanter dan je verloren zoeken naar een potje kruiden.
Om er vervolgens eentje te kopen om daarna te constateren dat je er toch nog drie had.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gedroogde peterselie altijd zo tegen vallen, het ruikt nergens naar en ik proef het ook niet?


Vers: knoflook, gember, basilicum, munt, koriander

Kruiden en specerijen: stuk of 20 soorten waarvan knoflookpoeder het meest gebruikt met stip op 1

Ijskast: ketchup, mayo, ketjap, vissaus augurken, mosterd

Voorraadlade: bouillonblokjes, maïzena, custard, suiker, vanillesuiker, klopfix, gelatine, vanillearoma,

In de voorraadkast: Aardappelen, uien pasta, rijst, bloem, noodles, verschillende soorten olie en azijn, melk, crackers, beschuit, potten groenten

In de vriezer: groenten, vlees, pastasaus, brood.
pejeka schreef:
18-10-2019 19:54
Ik denk dat het voor iedereen anders is wat men graag wel of niet op voorraad houdt. Het belangrijkste is dat je van dingen die je zélf regelmatig gebruikt, een voorraad aanhoudt, zodat je niet misgrijpt.
No shit Sherlock.
Open deur weer dicht.

Ik heb vooral Aziatische kruiden in de la. Ook Provençaals, Italiaans en stoofvlees kruiden.
Vers heb ik nooit, ik gebruik een take en dan gaat de plant dood. Ik heb wel wat vers in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
En oxo-cubes, breng ik mee uit de UK.

Bouillonblokjes maar dan eenvoudig te verkruimelen. In veel smaken.
Alle reacties Link kopieren
Kruiden/specerijen:
Zeezout, peperkorrels, laurierblaadjes, foelie, nootmuskaatnoten, tijm, oregano, rozemarijn, chilipeper, komijn, kaneel, paprikapoeder, kerrie, marjoraan, dragon, kruidnagel. In de vriezer nog basilicum en bieslook.

Voorraad: uien, knoflook, blikjes tomatenpuree, blikjes peulvruchten, rijst, pasta, couscous, vanillesuiker (en de goedkope variant daarvan) bloem, cacao, tomatenblokjes in blik, wat potjes rode kool, zout, olie, azijn, currypasta en wat makkelijke maaltijden.

In de vriezer: kip, gehakt, zelfgemaakte bouillon, groenten, fruit en een aantal zelfgemaakte maaltijden.

Altijd in de koelkast: eieren, melk, pesto, ketchup en yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
In mijn enthousiasme heb ik veel kruiden via internet besteld.Peper,paprikapoeders,knoflookpoeder,masala,bobotie,nasi,italliaans,kurkuma,tamarindepasta,shoarma,gyros en nog veel meer.Ik heb me er wel een beetje op verkeken.Die potjes in de supermarkt zijn relatief heel duur per kilo.Heb daarom wat grotere verpakkingen besteld maar een kilo paprikapoeder bijvoorbeeld blijkt toch wat veel.sommige dingen zijn bij de AH bijvoorbeeld €150 per kg en op internet maar €10 per kg.
Kan je kruiden ook invriezen?Heb al veel weggegeven en het meeste is tot 2021 goed maar sommige dingen wil ik toch invriezen als dat kan.
Alle reacties Link kopieren
@ Banaanman.
Bij Ah zijn deze week de kruiden van Verstegen in de bonus,1+1 gratis.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 19:58
Kan je kruiden ook invriezen?Heb al veel weggegeven en het meeste is tot 2021 goed maar sommige dingen wil ik toch invriezen als dat kan.
Gedroogde kruiden/ specerijen bederven niet hoor na de houdbaarheidsdatum.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-10-2019 20:14
Gedroogde kruiden/ specerijen bederven niet hoor na de houdbaarheidsdatum.
Maar de smaak gaat wel achteruit
Alle reacties Link kopieren
Ik koop de meeste kruiden bij de Aziatische supermarkt of toko of Turkse supermarkt. Soms als ik iets nodig meen te hebben bij de Ah.
Mag van mezelf nu eigenlijk niks meer kopen maar moet eerst opmaken wat er staat.

Hier veel gebruikt : komijn, chilipoeder, chili flakes, gerookt paprika poeder, kerrie.
Gember vers of uit een potje maar eigenlijk geen poeder.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 20:15
Maar de smaak gaat wel achteruit
Na jaren en jaren misschien. Heb er nog nooit wat van gemerkt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
@coetje dan nog,dan ben je voor bijvoorbeeld smoked paprika poeder bijvoorbeeld meer dan €40 per kilo kwijt in plaats van €80.Bij de Kruidenbaron kost een kilo maar €8,50.Mijn budget laat het niet toe om zomaar alles te kopen dus ik ben dit soort dingen goed aan het uitzoeken.Had bij elkaar voor bijna €100 aan dingen besteld en dat is echt teveel.Dit zou je met een paar mensen moeten doen.Heb nu al de helft weggegeven.

@dolfje ik had wel gelezen dat de smaak achteruitgaat dan.Van de andere kant,als ik de smaak met koken echt te pakken krijg zal het wel snel gaan.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 20:29
@coetje dan nog,dan ben je voor bijvoorbeeld smoked paprika poeder bijvoorbeeld meer dan €40 per kilo kwijt in plaats van €80.Bij de Kruidenbaron kost een kilo maar €8,50.Mijn budget laat het niet toe om zomaar alles te kopen dus ik ben dit soort dingen goed aan het uitzoeken.Had bij elkaar voor bijna €100 aan dingen besteld en dat is echt teveel.Dit zou je met een paar mensen moeten doen.Heb nu al de helft weggegeven.

@dolfje ik had wel gelezen dat de smaak achteruitgaat dan.Van de andere kant,als ik de smaak met koken echt te pakken krijg zal het wel snel gaan.
Loop eens een toko binnen, veel fijnere prijzen.
Turkse winkels ook!
Alle reacties Link kopieren
Ben laatst bij de Oriental toko geweest om bakbanaan te kopen.Voor mij is dat te chaotisch.Zal te maken hebben met het onbekende.Bij de AH of Aldi weet ik alles precies te liggen.In zo'n grote toko loop ik helemaal verloren.Gelukkig was het personeel wel heel aardig en behulpzaam.
Alle reacties Link kopieren
Droge kruiden/specerijen zijn lang houdbaar.
Ik vind het altijd prettig om een ruime voorraad in huis te hebben.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ook zakken voorraad bij de Toko.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven