kruiden weer op peil

14-08-2024 14:49 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zojuist mijn keukenlade met al mijn kruiden eens uitgemest. Veel was echt te oud en er zaten er wat bij die ik nog nooit gebruikt had.

Welke kruiden zouden er standaard in je kruidenverzameling moeten zitten (kruiden en specerijen ) en waar koop je ze ? Ik heb het idee dat die van Verstegen enzo best duur zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop kruiden bij de Toko, maar ben ook Fan van Euroma (mits in de aanbieding), hun gevriesdroogde tuinkruiden vind ik echt fijn: https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... vriesdroog
(en leuke potjes, die ik dan weer hergebruik voor de toko kruiden)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb veel kruiden, maar mijn standaard lijstje is dit:

Paprika
Knoflook poeder
Ui poeder
Chili poeder
Chili vlokken
Gember poeder
Peper
Zout
Kerrie
Kaneel
Italiaanse kruiden

Ik koop het bij de toko of bij voordeelkruiden.nl
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook erg fan van de euroma kruidenmixen!

Verder heb ik standaard kaneel, Italiaanse kruiden, salie, chilivlokken, paprikapoeder, gemberpoeder, garam massala, laurier, Provençaalse kruiden, komijn in huis. En dus nog wat van die euromakruidenmixen.

Ik denk echter dat het er maar net aan ligt wat voor dingen je graag kookt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaneel
Paprika
Chili
Knoflook
Ui
Kip
Oregano
Basilicum
Kerrie
Peper
Zout

Ik koop de kleine potjes in de super. Huismerk als dat er is, anders gewoon Verstegen. Van kipkruiden sowieso Verstegen want die vind ik het lekkerste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor soort gerechten je vaak op het menu hebt staan. Ik maak zelf graag Aziatisch en Mediterraan klaar (of nou ja, mijn janboerenfluitjesversie daarvan :mrgreen: ) en dan heb je andere kruiden op voorraad dan wanneer je meestal Hollandse pot eet.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wien schreef:
14-08-2024 15:16


Ik denk echter dat het er maar net aan ligt wat voor dingen je graag kookt.
ik heb er zoveel, omdat ik altijd weer iets anders verzin, aziatisch, mediterraan, latijns amerikaans etc. Tot ik er (net als TO) weer genoeg van heb, en de kruidenkast weer eens leegruim
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop ze vaak bij de Turk of Chinese supermarkt. Daar zijn kruiden een stuk goedkoper.

Welke kruiden? Sja, die je gebruikt. Ik gebruik er veel, maar geen idee of hij dat ook doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die potjes van Verstegen zijn belachelijk duur voor de minieme hoeveelheid die je krijgt.
Als voorbeeld tijm:
Verstegen bij AH: 192,14 euro per kilo (potje van 14 gram voor 2,69)
Aziatische supermarkt (Amazing Oriental): 23 euro per kilo (2,30 per 100gr zakje)

Maar ook bij Turkse/Syrische/Marokkaanse winkels zijn kruiden ongeveer zo goedkoop.

Ik kook veel Midden-Oosters en Aziatisch (van Marokko tot Korea en alles ertussen), dus de kruiden die daarbij horen, heb ik standaard in huis.
Ik let ook niet op houdbaarheidsdatum, als je ze in een dicht potje doet blijft de smaak heel lang behouden.
stippensokken wijzigde dit bericht op 14-08-2024 16:15
1.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in huis en gebruik veel:
Peper
Paprikapoeder
Italiaanse kruiden
Oregano
Tijm
Gemberpoeder
Komijnzaad
Kurkuma
Chiliflakes
Vadouvan
Ras-el-hanout
Kaneel
Korianderzaad
En laurierbladen
Rotikruiden
Limeleaves in de vriezer
Verse gember
Verse knoflook
Verse ui

Ik heb ook nog
Vadouvan
Sumak
5 spices
Saffraan
Gerookte paprika
Dille
Salie
Mosterdzaad
En wat andere meer obscure aziatische kruiden van geprobeerde recepten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.dekruidenbaron.nl/
online ↑ en de Toko
Alle reacties Link kopieren Quote
https://voordeelkruiden.nl/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop kruiden echt maar bij uitzondering in de gewone supermarkt.
Meestal van die bakjes met groen deksel van de Turkse supermarkt en in de toko.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toko. Afzetters in de supermarkten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
14-08-2024 16:28
Toko. Afzetters in de supermarkten.
Hier zit de eerste de beste toko een half uur treinreizen verderop, dus ik laat me maar gewoon afzetten bij appie. Gelukkig gaat het altijd maar om één of twee potjes, want het gebeurt natuurlijk nooit dat alles tegelijk op is.

En gelukkig zit hier wel een goed gesorteerde Turk voor de ras el hanout en zo.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou van kruiden en specerijen 😍
Gebruik veel, en veel verschillende, koop sommige in bulk bij de Algerijn op de markt ( komijn, kurkuma, peper, kerrie, garam massala), of bij de Fransoos op de markt (oregano, basilicum, munt, tijm, salie, rozemarijn)
Ik verbouw ook veel zelf, dat gebruik ik vers maar droog ik ook ( salie, oregano, munt, citroenmelisse, verbena, hibiscus, tijm, rozemarijn, guldenroede, marjolein, kamille, lavendel, peterselie, selderij, maggiplant, Chili, gember, kurkuma)
🧡
Supermarkten zijn afzetters wat betreft kruiden, lang leve de markt en webshop (tuana)
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan ben ik nog vanalles vergeten te noemen. Laurier, allerlei zaadjes, brandnetel, goudsbloem.

Is niet alleen om te koken, ik maak ook mijn eigen kruidenthee mengsels, olie, zalf en tincturen

🧡
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan mij heb je niet veel denk ik., wij hebben een zwak voor kruiden., we proberen graag dingen uit, ik haal mijn standaarkruiden voornameijk uit toko’s . Verder koop ik graag kruiden op vakantie. Zelden koop ik ze in supermarkt. Hooguit bij nood.

Wat ik altijd in huis heb:
Zout
Peper wit, zwart en 4 seizoenen
Knoflook
Uienpoeder
Paprika zoet en gerookt
Cajunkruiden
Kurkuma
Kerrie
Koenjit
Djinten
Sereh
Laos
Komijn
Djahe
Gember
Kaneel
Koekkruiden d( of ik maak zelf mengel)
Italiaanse kruiden
Basilicum
\oregano
Kardemom
Nootmuskaat
Kruidnagel
Cayennepeper
Chiliflakes
Nasikruiden

Altijd verse knoflook in huis

Daarnaast heel veel buitenlandse mengels. Kofta, kabsa,marrakech mix, casablanca mix, ras el hanout etc


Daarnaast nog heel veel die ik niet vaak gebruik, maar zoals al eerder gezegd hier. Kruiden blijven wel goed zij het iets minder sterk soms
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een stuk of 60 potjes staan en het is niet erg overzichtelijk. :nut: Ik kan niet koken zonder recept (op avg na) en vaak moet daar weer net iets anders in wat ik niet altijd durf te vervangen door willekeurige andere kruiden.

Wat ik wel veel gebruik: gedroogde tijm, oregano, kaneel, witte peper.
Verse basilicum, peterselie en knoflook.

Ik koop alles in de supermarkt en dan bij voorkeur van verstegen of euroma zodat de potjes enigszins op elkaar lijken. Geen gedoe met losse zakjes waar zoveel in zit dat ik er in mijn eentje veel te lang mee doe.
Soms vul ik een glazen potje wel eens bij met huismerk kruiden of van de lidl.
Alle reacties Link kopieren Quote
Handig zo'n rijtje :D
aikidoka schreef:
14-08-2024 16:13
Ik heb in huis en gebruik veel:
Peper
Paprikapoeder
Italiaanse kruiden
Oregano
Tijm
Gemberpoeder
Komijnzaad
Kurkuma
Chiliflakes
Vadouvan
Ras-el-hanout
Kaneel
Korianderzaad
En laurierbladen
Rotikruiden
Limeleaves in de vriezer
Verse gember
Verse knoflook
Verse ui

I

Witte peper
Kerrie ( die kan hier nooit over datum raken want wordt best veel gebruikt)
Nootmuskaat
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Online ben ik dol op www.dekruidenbaron.nl

Maar ook heel fijn is bij een grote Turkse supermarkt. Die stellingen met Tuana kruiden.

(ook online te koop natuurlijk https://tuanashop.nl/?gad_source=1&gcli ... QeEALw_wcB
maar ik vind dat uitzoeken zo lekker)

Afbeelding


Ik gebruik veel oregano en basilicum en koop die ook in de grote verpakking van Tuana.
Verder gerookt paprikapoeder
peperkorrels
gemberpoeder
kaneel
lekkere kruidenmixen
dille
rozemarijn
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peper - zout - muskaat - laurier - look - curry - provencaalse kruiden
En man wil kaneel in zijn koffie. Die staat hier dus niet in de kruidenkast, maar naast de pot oploskoffie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kook van alles en nog wat. Die Euroma (voorheen jonnie boer ) heb ik eea van.

Ik kook zelden Hollandse pot moet ik zeggen.

We hebben sinds kort een Turkse super in de buurt dus ga ik daar eens kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu op vakantie in Griekenland en als ik zie wat voor kruiden en mixen ze hier wel niet hebben, tegen ook nog eens hele lage prijzen. Echt geweldig. Daar kunnen de Nederlandse supermarkt kruiden niet tegenop. Dus ik neem lekker veel van hier mee denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een nerd wat kruiden betreft. Heb er meer dan 50 gedroogd in de kast in potjes. Op alfabetische volgorde. Allemaal dezelfde potjes met daarop een sticker waar ik het kruid gekaligrafeerd heb. Dus super overzichtelijk en leuk, ik word daar echt blij van elke dag dat ik kook.
Daarnaast heb ik eigenlijk altijd verse gember, knoflook, munt, basilicum en rozemarijn in huis. En ui natuurlijk. Maar goed, wie kan er koken zonder knoflook en uit? :proud:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven