Kunnen we de pastasaus nog eten?

23-01-2020 11:28 47 berichten
Ik heb gisteren een pan saus gemaakt. Groenten, spek, gehakt. We hebben de helft gisteren opgegeten en de andere helft heeft staan afkoelen om daarna de koelkast in te gaan. Helaas ben ik dat vergeten te doen en kwam ik daar vanmorgen achter. 14 uur na het maken ervan. Ik heb hem toen alsnog in de koelkast gezet. Bij ons is het 19/20 graden in huis 's nachts.

Zouden jullie het nog eten vandaag?

Zou je het nog opeten vandaag?

Totaal aantal stemmen: 121

Ja (78%)
Nee (22%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het absoluut niet opeten. Voor die paar euro dat het kost ga je toch geen risico nemen? Weggooien en iets anders koken is toch de beste optie.
Het is winter en dan is er een andere atmosfeer die er voor zorgt dat voedsel niet zo snel slechter wordt, dus als je het eventjes door laat pruttelen, kan je het gewoon nog eten.

Laat je niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
tuurlijk kan je dat eten.
Dat kun je nog prima eten. Bij mijn familie gaan restjes zelden de koelkast in, vlees, soep, blijft gewoon op het gasfornuis staan tot de volgende dag. Doe het zelf niet maar heb er ook nooit iets van opgelopen
Alle reacties Link kopieren
Ik had het laatst met gehakt om te ontdooien.

Vergeten 's avonds in de koelkast te zetten en dat heb ik nog wel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Kun je zeker nog eten.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
23-01-2020 11:33
Dat kun je nog prima eten. Bij mijn familie gaan restjes zelden de koelkast in, vlees, soep, blijft gewoon op het gasfornuis staan tot de volgende dag. Doe het zelf niet maar heb er ook nooit iets van opgelopen
Dat vind ik echt enorm onhygiënisch. Ik hoop dat de gasten wel vers eten krijgen :)?
Ammiedammie schreef:
23-01-2020 11:35
Dat vind ik echt enorm onhygiënisch. Ik hoop dat de gasten wel vers eten krijgen :)?
Gefeliciteerd met je mening dan maar :)
Dat ruik je meestal meteen, als het zuur ruikt zou ik het niet doen, maar ik kan het me niet voorstellen dat het nu al niet meer goed zou zijn, tenzij je huisdieren hebt, misschien?

Gewoon opwarmen in de pan (of magnetron) en smullen maar.
Mwah ik denk dat gaar vlees/gekookt eten niet zo'n kwaad kan hoor. Ik zou het er zelf wel op wagen.
Als het rauw vlees geweest was is het een ander geval.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
23-01-2020 11:36
Dat ruik je meestal meteen, als het zuur ruikt zou ik het niet doen, maar ik kan het me niet voorstellen dat het nu al niet meer goed zou zijn, tenzij je huisdieren hebt, misschien?

Gewoon opwarmen in de pan (of magnetron) en smullen maar.
wat hebben de huisdieren er mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat, het is toch al gaar?
Ik laat een rest lasagne ook wel eens in de oven staan voor de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
23-01-2020 11:38
wat hebben de huisdieren er mee te maken?
Als die er stiekem van snoepen wordt het wat minder hygienisch.
Een andere reden kan ik niet bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
23-01-2020 11:33
Dat kun je nog prima eten. Bij mijn familie gaan restjes zelden de koelkast in, vlees, soep, blijft gewoon op het gasfornuis staan tot de volgende dag. Doe het zelf niet maar heb er ook nooit iets van opgelopen
Wij doen het ook zo. Tenzij het in de zomer echt heel warm is.
HennieHen schreef:
23-01-2020 11:41
Als die er stiekem van snoepen wordt het wat minder hygienisch.
Een andere reden kan ik niet bedenken.
Ja, dat, of diertjes in de rui (wat wellicht weinig gebeurt in de winter).
Alle reacties Link kopieren
Eerst eens aan snuffelen, als het goed ruikt, dan gewoon weer flink verhitten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-01-2020 11:37
Mwah ik denk dat gaar vlees/gekookt eten niet zo'n kwaad kan hoor. Ik zou het er zelf wel op wagen.
Als het rauw vlees geweest was is het een ander geval.
Jup, goed verwarmen en gaan.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis vooral wat essentiele details over hygiene. Pan saus zal tijdje gekookt hebben, dus die is ongeveer steriel. Heb je alleen opgeschept met schone lepel? En daarna meteen afgedekt (deksel erop)? Of heeft die pan tijdens het eten open gestaan, lepel ernaast op 't aanrecht, en is er daarna uit de halfafgekoelde pan opnieuw opgeschept voor een 2e ronde?

Ikzelf ga, zo lang het alleen voor mezelf is, gewoon op mijn neus en smaak af. Ik ben nogal gevoelig voor bederf, dus als ik niks geks ruik of proef zit 't wel goed Ik zou het niet aan anderen serveren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet meer opeten.
Waarschijnlijk kan het geen kwaad, maar mijn eetlust is weg bij twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de saus gerust opeten, even goed doorkoken en goed ruiken.

Hoewel ruiken niet altijd werkt, ik ben heel (HEEL) ziek geweest van een bedorven eiersalade. Je zou denken: ei, dat ruik je. Maar de bacterie die daar een feestje vierde niet.
lilalinda schreef:
23-01-2020 12:14
Ik zou de saus gerust opeten, even goed doorkoken en goed ruiken.

Hoewel ruiken niet altijd werkt, ik ben heel (HEEL) ziek geweest van een bedorven eiersalade. Je zou denken: ei, dat ruik je. Maar de bacterie die daar een feestje vierde niet.

:pukey:
Alle reacties Link kopieren
hoogstwaarschijnlijk kan het maar ik zou het niet doen
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Goeie post van HandigMetGeld.

Voor bederven is het belangrijk hoe lang het eten in een kritische temperatuur is geweest (tussen 18-50 graden), en of het steriel was toen het daar aan begon.
In die kritische zone kunnen bacteriën groeien - maar dan moeten ze er wel in zitten!

Vooral als het steriel was voor het de kritische temperatuur bereikte is er al weinig aan de hand.
Als het ook is afgedekt, niet is doorgeroerd, komt er ook niets in.

Sneller afkoelen volgende keer is altijd aan te bevelen.
Met dit weer zetten wij het altijd in de hal waar het een stuk kouder is.

En natuurlijk, als je het in de koelkast doet, altijd eerst afkoelen, maar dat doet natuurlijk iedereen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
23-01-2020 12:13
Ik zou het niet meer opeten.
Waarschijnlijk kan het geen kwaad, maar mijn eetlust is weg bij twijfel.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven