lekkerder eten dan je thuis gewend was

06-12-2017 18:27 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik opgroeide bij mijn ouders thuis was het eten dat we kregen saai en karig, en vooral: altijd hetzelfde. Altijd aardappels met jus, groente en een heel klein stukje vlees (de keren dat we macaroni, patat of Chinees aten zijn volgens mij ieder op 1 hand te tellen). Krentenbol of croissant alleen op zaterdag. Gebak alleen op verjaardagen en feestdagen. Op zaterdagavond bij de t.v. 1 bakje chips/nootjes (ieder apart, dan 'hoefden we geen ruzie te maken", volgens mijn moeder, en 1 glaasje cola. Op zondagmiddag 1 in reuzel gebraden kip voor 7 man (gezin plus oma), en dan moest er eigenlijk nog wel iets overblijven voor later in de week. Dit had niets te maken met financiële noodzaak, mijn ouders verdienden prima. Mijn vader drukte nogal zijn stempel op hoe er bij ons gegeten werd, en niet alleen had hij nogal een zuinigheids-mindset, bovendien wilde hij uit een soort autisme alleen maar eten dat hij kende en waar hij zelf mee was opgegroeid. Mijn moeder vertelde eens dat zij toen ze pas getrouwd waren een keer een bavarois gemaakt had, en dat mijn vader toen reageerde: mwâh, ik heb liever griesmeelpudding.
En dan ontdek je, tijdens vakantie, bij andere mensen thuis, als je op eigen benen staat, dat er nog veel meer is en dat het heel anders, en veel lekkerder kan.
Een kleine greep:

vakantie in Luxemburg: èchte aardbeien-confiture ipv die gelatinepuddingachtige jam van thuis; boterhammen met rosbief, krokante kip uit de oven in een restaurant, choco-prince koeken zomaar tussendoor.

Bij een vriendinnetje: gevulde eieren en andere lekkere kleine hapjes; bügels met kaasspread, wentelteefjes die we zelf mochten bakken.

Eenmaal volwassen: die eerste tijd was ik vegetarisch dus ging ik sowieso hele andere dingen eten, en vond ik het leuk om er werk van te maken. Toen ik een tijdje opeen biologische boerderij werkte at ik voor het eerst vàstkokende aardappelen ipv de kruimige van thuis; oh, dus aardappels konden wèl lekker zijn! en spinazie zònder papje. Toen ik weer later (vegetariér af inmiddels) in goede restaurants ging eten, ging er werkelijk een wereld voor me open.

Ik vroeg me af: zijn er anderen die dit herkennen? Wat waren jullie eet-ontdekking buiten het ouderlijk huis?
don't watch the movie, read the book
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2017 19:25
Ik dacht al, waar blijft de Saroma :D
Ik vond de aanmaak bavarois met yoghurt lekkerder vroegah :proud:
We aten thuis meestal aardappels (simpelweg omdat mijn vader en ik niet zo van pasta hielden en ik niet van rijst) en nog steeds eet ik het liefst 'n aardappelproduct (gekookt, puree, gebakken, gefrituurd) bij mijn eten. Al is het voor de lijn verstandiger om het gewoon bij vis/vlees en groente te houden, zonder overmatige koolhydraten erbij.
Wij aten als toetje vruchtenyoghurts van Campina, vanilleyoghurt en mijn vader nam uit de bedrijfskantine altijd heerlijke eenpersoonskuipjes citrusbaverois voor ons mee.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het ook juist omgekeerd! Mijn moeder is een ware keukenprinses. Ze kookt heerlijk en ook altijd veel te uitgebreid! Ik heb er altijd van kunnen genieten, ook toen ik nog heel klein was. Maar ik vond het stiekem ook wel eens heerlijk om mee te mogen eten op de vaste frietdag bij mijn beste vriendinnetje :biggrin:
Wij hadden gelukkig zondag als snackbar dag!
Die 4 keer op een jaar dat we biefstuk eten mag man die bakken :-).
Ik verknoei hem elke keer.
In rollades en varkenshaasjes en dergelijke is niemand hier geïnteresseerd.

Opgegroeid met 5 keer per week A-V-G.
Op zaterdag meestal pasta. En af en toe rijst. En af en toe uit eten.
(Friet valt bij mij onder A. Want dat aten we standaard met iets van rauwkost, sla en iets van vlees.)
Wel dus afwisseling tussen gewoon gekookte aardappelen, puree, gebakken aardappelen en friet. En soms bij feestelijkheden aardappelkroketten, pomme dauphinois, ...

Ik eet zelf iets meer pasta en rijst intussen.
Maar nog altijd 2 of 3 keer per week aardappelen.

Mijn moeder kon en kan best goed koken, alleen bepaalde zaken zoals haar draadjesvlees vond ik minder.

Taart was er nooit in huis.
Iedereen verkoos ijs of chocomousse bij een feestje.
Luxe-broodjes alleen op zondagochtend én als iemand zin had om dan een half uur tot een uur bij de bakker te gaan aanschuiven.

Koekjes en cola mochten vrijelijk gegeten / gedronken worden, zolang er maar niet werd overdreven.
Chips was er voornamelijk in 't weekend.


Mijn aversie van kookboeken en uitgeschreven recepten heb ik overigens ook van mijn moeder.
Ik lees een recept door en begin al gelijk dingen aan te passen.
Deed en doet zij ook.

Afhaalkost kwam overigens niet binnen bij mijn ouders.
Frieten werden zelf gebakken. Pizza werd zelf gemaakt.
Brood was "geen warm eten".
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 19:37
5.14% gewijzigd
Solomio schreef:
06-12-2017 19:04
Mijn moeder hield niet van knoflook. Dat heb ik pas voor het eerst elders gegeten toen ik 18 was ofzo. Dat vond ik heerlijk.
Verder niks dus.
Ik at spruitjes voor het eerst toen ik 18 was, in een restaurant.
We eten het nu heel vaak, ik ben er gek op. :)
hamerhaai schreef:
06-12-2017 18:48
Dat denk ik ook. Dit klinkt als mijn jeugd, maar dan zonder de cola. dat was alleen voor verjaardagen. En ik ben uit de jaren '60.

Klinkt ook als mijn jeugd. Maar dat uberhaupt zonder de cola, en alleen 'prik' bij verjaardagen.

Mijn moeder kan echt niet koken, nee echt niet, en dan moest alles ook nog ultra gezond van de natuurvoedingswinkel.

Ik vrat me bij vriendinnetjes helemaal vol aan normaal brood met chocopasta en hagelslag, en snoep, en chips en cola in het weekend.

En nu ik allangggg volwassen ben ik zo blij dat ik zelf kan beslissen wat ik eet.

Godszijdank! En verder heb ik veel respect voor mijn ouders hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn zestiende voor het eerst shoarma gegeten. Heerlijk. Wij aten idd ook altijd agv , exotisch was Chinees. Ik maak hele andere dingen en lust bijna alles. Mijn zoontje ook trouwens, dochter en man niet helaas.
beetjegek schreef:
06-12-2017 19:42
Ik heb op mijn zestiende voor het eerst shoarma gegeten. Heerlijk. Wij aten idd ook altijd agv , exotisch was Chinees. Ik maak hele andere dingen en lust bijna alles. Mijn zoontje ook trouwens, dochter en man niet helaas.
Er was in 't dorp bij ons gewoon geen shoarma te krijgen :-).

Dat heb ik dus pas leren kennen als student.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
06-12-2017 19:02
Ik herken het helemaal!! Ook bij ons tot snot gekookte andijvieprut, glazige aardappelen en een mini stukje vlees.
Nooit een lekker toetje, nooit lekkere snackjes, op verjaardagen paprika en naturelships en plakjes leverworst.

Toen ik uit huis ging ben ik zelf gaan koken. Uitgebreidere maaltijden, oven/bakken/frituren/marineren, gewoon lekker en smakelijk maken, heerlijk vond ik het! Hoe anders was het dan thuis waar alles functioneel gericht was op zo goedkoop mogelijk, - zo makkelijk mogelijk toch maar die benodigde vitaminen bij mij en mijn broer naar binnen te krijgen.

Ik kwam er achter dat dat eigenlijk best veel werk is. En dat je een soort van basis-inzicht moet hebben om ingrediënten op een smakelijke manier te combineren. En dat het allemaal nou ook weer niet zo goedkoop was. :$

Verdorie, ik moest eigenlijk toegeven dat mijn vader na zijn werk echt keihard zijn best deed om ons nog een soort van fatsoenlijke maaltijd voor te zetten. Van smaken combineren en kooktijden had hij écht geen kaas gegeten (20 minuten doorkoken, sowieso!) maar hij deed zijn best.

Damn wat ben ik hem dankbaar, fulltime werken, het hele huishouden in zijn eentje doen en elke avond proberen om ons een gezonde maaltijd voor te schotelen.
En ik maar zeiken, als puber, omdat mijn vriendinnen hun moeder (die altijd thuis was) wél allerlei lekkere hapjes op tafel toverde.

Wijsheid komt met de jaren laten we maar zeggen. :$
Maar het gaat er niet om of ouder(s) hun best deden maar of het te (vr)eten was. En blijkbaar was het dat niet. Heeft niets te maken met best doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-12-2017 19:48
Maar het gaat er niet om of ouder(s) hun best deden maar of het te (vr)eten was. En blijkbaar was het dat niet. Heeft niets te maken met best doen hoor.
Ach.. Ik vind "of het te vreten was" weer minder belangrijk.
TO wat vind je van onze reacties of blijft het bij deze openingspost?
Mijn moeder kookte zoutloos, aardappels, groenten en vlees, groenten altijd 20 minuten doorgekookt.
Af en toe een uitspatting: lasagne of iets dergelijks, met een lepel oregano erin. En zonder zout.

Ik mocht meekoken toen ik 14/15 werd. Maar dat vond mijn moeder niet zo’n succes: te zout, potjes met gekke kruiden die ze nooit een tweede keer zou gebruiken, overal pannen. En ik ontdekte room en boter, dus het was haar ook te calorierijk.

Toen ging ik studeren en heb jaren in de keuken gewerkt als bijbaan, koude kant. Zoveel geleerd over dressings, marinades, sauzen, siropen... kortom: smaken. Maar ook basics zoals guacamole, tapenade, pesto.

Moeder vind het inmiddels hartstikke leuk trouwens, dat koken, hobby’t nu lekker in de keuken met tajines en zo. Denk dat het er ook mee te maken heeft dat het vroeger misschien een ‘moetje’ was voor haar gezin, en de hele wereld aan producten lag nog niet in de supermarkt.
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 19:58
0.27% gewijzigd
QueenArachnia schreef:
06-12-2017 19:51
Ach.. Ik vind "of het te vreten was" weer minder belangrijk.
Ehh? Lijkt me toch het belangrijkste dat het met plezier opgegeten wordt.
(niet alles hier gelezen)

Ik heb geleerd dat je als vegan heel lekker kan eten.
redbulletje schreef:
06-12-2017 19:55
Ehh? Lijkt me toch het belangrijkste dat het met plezier opgegeten wordt.
Sommige mensen zien eten echt puur als brandstof...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis kookte mijn moeder bijna altijd (vader had erg lange werkdagen dus niet op tijd om te koken). Ze maakte er eigenlijk altijd wel werk van, en nu nog steeds. Het was ook heel gevarieerd. Denk toen ik nog thuis woonde wel ongeveer 3 x per week aardappelen, groente, vlees (hield ik niet van, rest van het gezin wel), en verder vaak pasta (verschillende soorten) of rijstgerechten. Altijd genoeg, ook als er iemand mee at. Het was wel altijd eten wat de pot schaft, wat ik toen natuurlijk niet leuk vond, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik eigenlijk alles wel eet. Nu heeft ze een beetje periodes van wat er veel gekookt wordt. Een tijdje een curry periode, dan weer een pastaperiode etc.

Zelf maak ik van alles, alleen bijna nooit aardappelen groente vlees. Wel vaak pasta of curry, of bijv. Mexicaanse wraps.

Ik krijg honger van dit topic!
Ik herken de OP niet. Alhoewel ik gedeeltelijk in magere jaren opgegroeid ben, wist mijn ouder zelfs van gebakken smac nog iets heel leuks te maken.
Ik vind wel dat er beter gekookt wordt dan vroeger (of beter bij mijn smaak passend), maar dat heeft ook met de beschikbaarheid van bepaalde producten te maken. In het Oost-Groningen van de jaren tachtig kwam je lastig aan een pak couscous of een aubergine.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 20:04
19.24% gewijzigd
1 bakje chips, genieten was dat altijd!
De jeugd loopt nu 's-ochtends op het station een zak chips leeg te eten. Ik wil niet zeggen dat alles vroeger beter was hoor, maar ik vind dat zo armoedig.

Vroeger was er gewoon veel en veel minder dan tegenwoordig.
Couscous, shoarma, falafel, nooit van gehoord.
Macaroni met blokjes varkensvlees aten wij. Verder geen pastagerechten.
Mijn moeder hield niet zo van vis dat aten wij bijna nooit alleen gestoofde kabeljauw, met een schijfje citroen, wel lekker hoor. Ik geloof niet dat er toen gamba's in de winkels lagen.
Mmmm heerlijk draadjesvlees met aardappels en het lekkerst met een salade erbij. Dat was dan sla tomaat een uitje en augurk, zoiets. Niks geen geitenkaas of aziatische runderreepjes of tonijn.

We hadden toen wel chocoladesigaretten. Die zijn er nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij aten soms " buitenlands".
Nasi of heel exotisch lasagne.
Wat ik me nu nog heel goed herinner, andijvie tot snot gekookt met een soort maizenapapje.
vrouwjagersma schreef:
06-12-2017 20:02
Ik herken de OP niet. Alhoewel ik gedeeltelijk in magere jaren opgegroeid ben, wist mijn ouder zelfs van gebakken smac nog iets heel leuks te maken.
Ik vind wel dat er beter gekookt wordt dan vroeger, maar dat heeft ook met de beschikbaarheid van bepaalde producten te maken.
Gebakken smac :-)
Bij mij was het precies omgekeerd (jaren ‘80). Ik kom niet uit een rijk gezin, maar win aten goed, gevarieerd en uitgebreid, de hele week door. Biefstuk en varkenshaas, alle soorten vis en schaaldieren, bijzondere groenten en fruit, dat was bij ons niets bijzonders. Nooit margarine, lekkere kaasjes en noten. Veel verschillende soorten eten, van paella met gamba’s tot ovenschotels met aardappels. En we aten ook veel dingen gewoon voor de lekker, dus zelfgemaakte frieten ofzo. Ik was dol op mijn ouders’ eten (ze kookten allebei evenveel).

Maar ik was juist jaloers op wat ik bij anderen at. Hagelslag op brood bijvoorbeeld. En snoep! Wij aten thuis wel koekjes, chocolade en chips, maar we hadden nooit snoep. Lolly’s, of drop! Bij andere mensen thuis mocht je dan iets uit de snoeppot pakken, dat hadden wij nooit. En frikandellen at ik ook alleen op kinderverjaardagen bij anderen.

Wij aten thuis wel pittiger en krokanter dan bij anderen. Ik vond het warme eten bij veel mensen flauw en klef. Dus daar was ik niet jaloers op.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 20:07
7.58% gewijzigd
sam1968 schreef:
06-12-2017 20:04
Gebakken smac :-)
Tsja, het is zoals het is. Smac in de pan met uien, ik vond het heerlijk als kind. Ik had geen idee dat we het alleen aten omdat het goedkoop was.
Solomio schreef:
06-12-2017 18:57
Tja, die hele anti-pakjes-en-zakjes-hype staat me enorm tegen, zoals elke hype. Want waarom zelf allerlei kruiden toevoegen terwijl er gewoon een kant-en-klare kruidenmix te koop is? Ik begrijp het serieus niet.
Als je het hebt over eerlijke kruidenmixen dan is dat natuurlijk ook puur gemak. Maar bv die wereldgerechten van Knorr of kant-en-klare sauzen of soepen uit zakjes smaken voornamelijk naar zout. Ik vond het als kind niet eens vies trouwens, maar als ik het nu weer eet vind ik het echt niet te hachelen.
anoniem_159539 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 20:23
0.51% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven