lekkerder eten dan je thuis gewend was

06-12-2017 18:27 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik opgroeide bij mijn ouders thuis was het eten dat we kregen saai en karig, en vooral: altijd hetzelfde. Altijd aardappels met jus, groente en een heel klein stukje vlees (de keren dat we macaroni, patat of Chinees aten zijn volgens mij ieder op 1 hand te tellen). Krentenbol of croissant alleen op zaterdag. Gebak alleen op verjaardagen en feestdagen. Op zaterdagavond bij de t.v. 1 bakje chips/nootjes (ieder apart, dan 'hoefden we geen ruzie te maken", volgens mijn moeder, en 1 glaasje cola. Op zondagmiddag 1 in reuzel gebraden kip voor 7 man (gezin plus oma), en dan moest er eigenlijk nog wel iets overblijven voor later in de week. Dit had niets te maken met financiële noodzaak, mijn ouders verdienden prima. Mijn vader drukte nogal zijn stempel op hoe er bij ons gegeten werd, en niet alleen had hij nogal een zuinigheids-mindset, bovendien wilde hij uit een soort autisme alleen maar eten dat hij kende en waar hij zelf mee was opgegroeid. Mijn moeder vertelde eens dat zij toen ze pas getrouwd waren een keer een bavarois gemaakt had, en dat mijn vader toen reageerde: mwâh, ik heb liever griesmeelpudding.
En dan ontdek je, tijdens vakantie, bij andere mensen thuis, als je op eigen benen staat, dat er nog veel meer is en dat het heel anders, en veel lekkerder kan.
Een kleine greep:

vakantie in Luxemburg: èchte aardbeien-confiture ipv die gelatinepuddingachtige jam van thuis; boterhammen met rosbief, krokante kip uit de oven in een restaurant, choco-prince koeken zomaar tussendoor.

Bij een vriendinnetje: gevulde eieren en andere lekkere kleine hapjes; bügels met kaasspread, wentelteefjes die we zelf mochten bakken.

Eenmaal volwassen: die eerste tijd was ik vegetarisch dus ging ik sowieso hele andere dingen eten, en vond ik het leuk om er werk van te maken. Toen ik een tijdje opeen biologische boerderij werkte at ik voor het eerst vàstkokende aardappelen ipv de kruimige van thuis; oh, dus aardappels konden wèl lekker zijn! en spinazie zònder papje. Toen ik weer later (vegetariér af inmiddels) in goede restaurants ging eten, ging er werkelijk een wereld voor me open.

Ik vroeg me af: zijn er anderen die dit herkennen? Wat waren jullie eet-ontdekking buiten het ouderlijk huis?
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2017 16:09
Dus wat mij betreft moet groente zo min mogelijk smaak hebben en zo snel mogelijk doorgeslikt kunnen worden, zodat ik er zo weinig mogelijk van proef. Groente is een noodzakelijk kwaad wat mij betreft.
Ik woon tegenover een natuurvoedingswinkel en mijn omgeving is lyrisch over dat de groentes daarvandaan veel meer smaak hebben.
Voor mij dus een reden om daar geen groente te kopen.
Ik ben veel groente gaan eten omdat ik niet goed vlees of te vet eten kan verdragen. Ik vond het als kind altijd zo raar dat wanneer ik vroeg wat we gingen eten altijd alleen te horen kreeg welk stuk vlees er op tafel zou komen. En ik was juist zo geïnteresseerd in de groenten. Toen ik op mezelf ging kon ik echt niet koken, was ook heel lui. Ik kookte rijst en stoomde er wat groente bij. Heel simpel dus. Ik deed niets om de smaak te verbloemen van de groenten omdat ik van veel sauzen en teveel vlees pijn in mijn buik kreeg. Later ben ik pas sausjes gaan maken, automatisch met weinig zout omdat wanneer je dat niet gewend bent, het al snel teveel is. Maar ik snap jouw omgeving wel, ik proef dat verschil in groenten ook wel. Juist omdat ik het met niets verbloem en in de begin dagen heel saai at :).
Ik snap dat als niet-groenteliefhebber van pakjes en zakjes houdt, want die kunnen inderdaad zeer sterk van smaak zijn en goed de smaak van de groente verbloemen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Blondie456 schreef:
07-12-2017 16:43
Ik kook ook vaak met 'een neutje'. Zoon heeft hier van jongs af aan gewoon met alles mee gegeten. De alcohol vervliegt tijdens het koken. In kaasfondue zit toch ook wijn en Kirsch.
Klopt. En marinades zijn ook vaak op basis van wijn of bier. En vroeger de crepes suzette met geflambeerde grand manier. De alcohol vervliegt. Toch lees ik hier op t forum dat zwangeren het zelfs dan weigeren. Beetje errug extreem niet?
the-dowager schreef:
07-12-2017 17:42


Dat is nagenoeg identiek aan hoe ik het maak, alleen zijn bij mij de tomaten uit blik of puree en de ui en knoflook vers. De rest komt net zo goed uit een potje. Mensen die dus beweren nóóit uit pakjes/zakjes te koken maken dus alles zelf, tot aan de paprikapoeder aan toe, of zijn niet zo goed in zelfreflectie... :idee:

Haha nee zeg, ik ga niet al mijn kruiden zelf kweken, drogen en malen.
Ik heb wel een basilicumplant in huis en in de zomer een peperplant. Daar komen enorm veel rode pepers vanaf die ik dan droog en grof maal.
Maar verder niet nee.
Ik hou uiteindelijk ook van gemak.
Een zelfgemaakte pizza vind ik erg lekker, maar teveel gedoe bijvoorbeeld.
Kruiden zijn hier toch ook af en toe uit potjes en zakjes.

Geen idee hoe ik bepaalde kruidenmengelingen of saus-mengelingen zelf zou maken.
Dan maar mister Knorr inschakelen als ik es wat speciaals wil.

(Tuurlijk heb ik basics zoals zout en peper en look en tijm in huis.
En in de zomer wil Mister Torna persé ook nog wat ander kruid zetten.
Maar hoe de plaatselijke Marokkaan zijn vlees kruidt of hoe ik de kruiden van pakweg kip tandoori of bobotie zelf in elkaar draai is me toch echt een raadsel.)

Die echte Knorr-pakken eten we bovendien hooguit 5 of 6 keer per jaar.
Dan vind ik het geen ramp om er die 5 keer "veel geld" (voor voornamelijk kruiden en saus) aan uit te geven.

Aan zelf marinades maken begin ik niet.
Werkt hier niet en geeft niets smaak af.
Verspilling van mijn tijd, geld en energie dus.
Tornacense Ik volg gewoon recepten (en youtube), dan is het echt niet moeilijk om een Indiaas currymengsel of Thaise currypaste te maken. Ik doe alles gewoon met mijn vijzel, heel eenvoudig.

Ik heb niets tegen pakjes, zeker niet vanuit het gemak. Maar Knorr boboti heeft natuurlijk evengoed niets te maken met het originele recept. Eet het omdat je het lekker vindt, maar niet omdat je denkt een traditioneel gerecht te eten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kruidenkast is zo vol dat ik mezelf op een rem gezet heb en eerst dat kastje flink leeg moet hebben voor ik weer wat mag kopen van mezelf.
En dat vind ik elke keer dat ik in de toko of Turkse supermarkt kom erg moeilijk :P

Ik Google ook gewoon als ik bijvoorbeeld shoarma of gyros kruiden zelf wil maken, genoeg recepten online te vinden. Idem inderdaad voor currypasta al gebruik ik daar ook vaak wel een potje pasta voor.
dolfje schreef:
07-12-2017 18:25
Mijn kruidenkast is zo vol dat ik mezelf op een rem gezet heb en eerst dat kastje flink leeg moet hebben voor ik weer wat mag kopen van mezelf.
En dat vind ik elke keer dat ik in de toko of Turkse supermarkt kom erg moeilijk :P

Ik Google ook gewoon als ik bijvoorbeeld shoarma of gyros kruiden zelf wil maken, genoeg recepten online te vinden. Idem inderdaad voor currypasta al gebruik ik daar ook vaak wel een potje pasta voor.
En dan moet je dus 57 potjes of kruiden in huis halen die je nadien nooit meer gebruikt.
En alleen maar plaats innemen in je kast.
Om dan een vies gezicht te krijgen van man omdat mijn eigen poging om er wat van te maken totaal mislukt.

Doe mij dan qua kruidentoestanden maar voorverpakt spul :-).
Of ik koop qua shoarma gewoon voorgekruid vlees. Kan zo de pan in samen met uien en verse paprika.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-12-2017 18:29
En dan moet je dus 57 potjes of kruiden in huis halen die je nadien nooit meer gebruikt.
En alleen maar plaats innemen in je kast.
Om dan een vies gezicht te krijgen van man omdat mijn eigen poging om er wat van te maken totaal mislukt.

Doe mij dan qua kruidentoestanden maar voorverpakt spul :-).
Of ik koop qua shoarma gewoon voorgekruid vlees. Kan zo de pan in samen met uien en verse paprika.
Wie zegt dat ik ze nooit gebruik? Ik gebruik alles regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
07-12-2017 18:25
Mijn kruidenkast is zo vol dat ik mezelf op een rem gezet heb en eerst dat kastje flink leeg moet hebben voor ik weer wat mag kopen van mezelf.
En dat vind ik elke keer dat ik in de toko of Turkse supermarkt kom erg moeilijk :P

Ik Google ook gewoon als ik bijvoorbeeld shoarma of gyros kruiden zelf wil maken, genoeg recepten online te vinden. Idem inderdaad voor currypasta al gebruik ik daar ook vaak wel een potje pasta voor.
Ik heb een hele kruidenkast boven de afzuiger en nu die ook vol staat heb ik plankjes in de keuken opgehangen :biggrin:. Ik ben inmiddels een kruiden verzamelaar geworden, het is gewoon te leuk, al die verschillende smaken.
Doubt kills more dreams than failure ever will
dolfje schreef:
07-12-2017 18:34
Wie zegt dat ik ze nooit gebruik? Ik gebruik alles regelmatig.
Dit. Ik heb ook veel gedroogde kruiden, kan ik zelf mixen. Maar haal ze bijna nooit in de supermarkt. Wel op foodmarkets, de gewone markt en bij PitPit.

Ook knip ik verse kruiden bij de AH, die hebben hier een kruidentuin. Superhandig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar (een paar) eigen kruiden gekweekt. Peterselie (krul en blad), maggikruid, basilicum, tijm, kamille, munt, bieslook, dille en nog een paar die ik ben vergeten. En die heb ik gedroogd en staan nu in mijn kruidenrekje. Heel leuk en lekker!
Alle reacties Link kopieren
Oh dat wilde ik ook gaan doen, zelf kruiden planten. Zat me al af te vragen hoe zoiets moet. Want hoe lang blijft zo'n plantje goed in een plantenbak en hoe droog je ze? Ga me daar eens in verdiepen. Ik koop weleens basilicum in de winkel maar dat verlept toch na anderhalve week.
Doubt kills more dreams than failure ever will
redbulletje schreef:
07-12-2017 17:55
Klopt. En marinades zijn ook vaak op basis van wijn of bier. En vroeger de crepes suzette met geflambeerde grand manier. De alcohol vervliegt. Toch lees ik hier op t forum dat zwangeren het zelfs dan weigeren. Beetje errug extreem niet?
Ja inderdaad. Toen ik zwanger was at ik zulke dingen wel.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
07-12-2017 16:29
Ja ik denk dan.. goed dat er in ieder geval een manier is waarop je die groenten naar binnen weet te krijgen. Beter met pakjes en zakjes koken dan helemaal niet koken.

(Ik zou trouwens, als jij mijn vriendin was, gewoon een knorr gerecht maken als jij zou komen eten. Of vragen wat je wel lekker vindt.)
Dat is lief, maar ik kom niet eten.
Ik kom koffie drinken en eindeloos ouwehoeren, maar niet eten. ;-)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2017 20:21
Dat is lief, maar ik kom niet eten.
Ik kom koffie drinken en eindeloos ouwehoeren, maar niet eten. ;-)
Dat zou ook prima zijn natuurlijk. :proud:
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
07-12-2017 20:22
Dat zou ook prima zijn natuurlijk. :proud:
Is echt stukken leuker wat mij betreft.

Ik heb qua kruiden zout en peper (voor de kinderen, ik hou zelf niet van peper), kerriepoeder en wat kruidenmixzakjes in huis.
Wat een kastruimte hou ik over......

:lol:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2017 15:18
Maar waarom?

Ik lees zo veel mensen die iets tegen pakjes en zakjes hebben, maar ik lees dan zelden iets herkenbaars voor mij.
Omdat het mij na al die jaren bij mijn vader tegen is gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders kunnen ook niet koken. Was ook altijd aardappels, groente, 4x per week een gehaktbal (gekruid met alleen peper en zout) en de overige 3 dagen vissticks of een speklap. En de speklap lieten ze sudderen in rundvleesjus. Smerig vond ik het.

Mijn moeder heeft een paar keer een poging gedaan om nasi of macaroni te maken maar de nasi werd een soort rijstepap en de macaroni was net soep, zo waterig was de saus.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-12-2017 15:18


Ik lees zo veel mensen die iets tegen pakjes en zakjes hebben, maar ik lees dan zelden iets herkenbaars voor mij.

Ik hou niet van koken, dus hoe makkelijker en hoe sneller klaar hoe beter.
Waarom in vredesnaam zou ik sperciebonen, die ik verafschuw, ook nog eerst moeten gaan schoonmaken, terwijl ik ze net zo makkelijk, en net zo vies, uit een pot of blik kan eten?
Dus jij bent eigenlijk een generatie te laat geboren? :-)
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-12-2017 18:29
En dan moet je dus 57 potjes of kruiden in huis halen die je nadien nooit meer gebruikt.
En alleen maar plaats innemen in je kast.
Om dan een vies gezicht te krijgen van man omdat mijn eigen poging om er wat van te maken totaal mislukt.

Doe mij dan qua kruidentoestanden maar voorverpakt spul :-).
Of ik koop qua shoarma gewoon voorgekruid vlees. Kan zo de pan in samen met uien en verse paprika.
Die shoarma uit de supermarkten vind ik meestal vies. Ik snij zelf kipfilet of lamsvlees in stukjes en kruid het zelf. Heb bij de Turkse winkel shoarmakruiden gekocht, smaakt bijna net als in veel grillrooms. Moet er alleen zelf zout aan toevoegen, maar dat vind ik alleen maar beter gezien die kant en klare kruidenmixen vaak veel te zout zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2017 17:55
Klopt. En marinades zijn ook vaak op basis van wijn of bier. En vroeger de crepes suzette met geflambeerde grand manier. De alcohol vervliegt. Toch lees ik hier op t forum dat zwangeren het zelfs dan weigeren. Beetje errug extreem niet?
Nee hoor. Niet extreem want alcohol vervliegt niet (helemaal) bij het koken. Hoe te langer de kooktijd des te meer er "vervliegt" maar dan ben je uren verder. Geconstateerd dmv blaas en urinetesten. Ik werkte lang in de verslavingszorg en "echt niet gedronken" bleek dan bv een rode wijnsaus bij het vlees te zijn (ingekookt) of geflambeerde kersen (alcohol "verbrand").
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Ik ben er vooral achter gekomen dat mijn moeder me echt goed gevoed heeft. Altijd vers, gezond, lekker en zelf gemaakt.
Kashri schreef:
07-12-2017 22:37
Ik ben er vooral achter gekomen dat mijn moeder me echt goed gevoed heeft. Altijd vers, gezond, lekker en zelf gemaakt.
+1
En dan kwam mijn oom met tassen snijbonen van de tuin en dan gingen mijn moeder en mijn tantes met een machientje snijden en daarna blancheren en invriezen* en ja, daarna moest heel die lading weggewerkt worden, dat werd me wel eens wat teveel snijbonen op een gegeven moment.

*oh sweet memories :heart:
VivaFleur schreef:
07-12-2017 19:40
Oh dat wilde ik ook gaan doen, zelf kruiden planten. Zat me al af te vragen hoe zoiets moet. Want hoe lang blijft zo'n plantje goed in een plantenbak en hoe droog je ze? Ga me daar eens in verdiepen. Ik koop weleens basilicum in de winkel maar dat verlept toch na anderhalve week.
Dat verschilt per kruid.
Basilicum is bijvoorbeeld eenjarig, dat gaat maar 1 jaar mee en dan gaat het dood als het winter wordt.
Kruiden als munt, koriander, tijm, maggiplant, dragon etc blijven gewoon oneindig leven, maar als je ze in een pot hebt moet je ze natuurlijk wel in leven houden met water geven en af en toe wat bemesten of verpotten.
En dan heb je nog peterselie, dat is eigenlijk tweejarig, maar de zaden uit de oude plant zaaien vaak vanzelf weer een nieuw plantje, zodat je toch altijd een plantje in je tuin hebt.

En in plaats van drogen vries ik de kruiden in. Ik oogst zo veel mogelijk in het late voorjaar vroege zomer, alles klein snijden en dan in zakjes in de vriezer, dan heb je genoeg voor het hele jaar. Hoe meer je oogst, hoe meer nieuwe blaadjes je planten groeien.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik klein was vooral veel Hollandse pot, later kwamen daar wat Conimex achtige dingen bij.

Ik kook heel anders, ook door mijn Turkse man. Voor Turkse gerechten zijn nu eenmaal geen pakjes en zakjes te koop hier, op wat soep-uit-een-pakje na. De basis van de gerechten is vaak ook anders, gebruik van andere kruiden enzo.

Ik maak zelf brood, ingelegde groentes, verse tomatenpuree en droog zelf kruiden.
Dat heb ik niet van huis uit gekregen.
We eten meestal iets met Turkse invloeden of iets Surinaams, Indiaas of Indisch, veel gekruider en pittiger dan vroeger thuis.

Sommige dingen die mijn vader me geleerd heeft maak ik nog wel, zoals ragout en kroketten alleen doe ik er dan andere dingen door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven