Lekkere en makkelijke soeprecepten!

01-05-2010 11:48 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet er lekkere en met name makkelijke soeprecepten te maken? Als ik in een kookboek kijk dan heb je meestal 1001 ingredienten nodig...Ik was laatst bij een vriend en die had heerlijke courgettesoep gemaakt...Dus laat ik beginnen met deze lekkere en makkelijke soeprecept met jullie te delen..



Benodigdheden



- 1 ui

- beetje knoflook

- 2 vleesbouillons of groentenbouillon als je dat lekkerder vindt

- 3 courgettes

- beetje olie



Fruit de uit met een beetje olijfolie....doe er wat knoflook bij....als het gaar is, doe je er 1 liter water bij....als het water kookt, doe je er twee bouillonblokjes bij....vervolgens voeg je er 3 courgettes toe....die kun je van tevoren even in plakjes snijden....je moet wel even proppen...en niet denken..ik heb te weinig water..want de courgettes zullen slinken.....als je het uiteindelijk wat wateriger wilt, kun je er alsnog water bij doen....maar nu wordt ie lekker romig zonder boter of room! Als de courgettes lekker zacht zijn, pak je de staafmixer en pureer je alles....en smullen maar! hmmm......heerlijk met een toostje met hutten kase....Ik heb begrepen dat je bovenstaand recept ook met broccoli kunt maken..maar dat heb ik nog niet geprobeerd....
Alle reacties Link kopieren
1 potje runderboullion van struyk

1 zakje gesneden soepgroenten

1 lepeltje sambal



Soep kun je zo leuk maken als je zelf wilt, maar dit basisrecept doet het kaal voor mij al prima.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Macaronisoep.



voor 2 personen.

1 grote beker macaroni

1 stuk komkommer

2 tomaten

1 prei

1 afgestreken eetlepel groentebouillon

ijsbergsla

1 paprika



Kook water in een middelgrote pan, of 1 steelpan per persoon en voeg de bouillon toe.

Snij de groenten in grove stukken

als het water kookt voeg de macaroni toe

laat het 4 minuten koken en voeg dan de prei, paprika en stukken komkommer toe.

Leg in 2 grote soepkommen de gesneden ijsbergsla op de bodem.

Als de macaroni gaar is, giet dan de soep over de ijsbergsla. Gooi er tenslotte de tomatenblokjes bovenop.



Zo klaar,en heerlijk. Met meer macaroni als maaltijdsoep klaar te maken.

Ik voeg ook regelmatig grote garnalen toe, tegelijkertijd met de groenten.
Alle reacties Link kopieren
Zelf bouillon trekken! Ik heb nu een mooie vleesbouillon opstaan, al uren staat ie te trekken.

Straks wordt het groentesoep. Vers gesneden groenten erin en pittige balletjes met cayennepeper.

En vermicelli.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En ik doe ook niet aan zakjes voorgesneden groentes.

Ik snij selderij, prei, ui, sperciebonen, paprika en bloemkool in grove stukken.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Een uiensoepje met kaas:



Per persoon:

0,5 l bouillon en ca 2 grote uien



Snij de uien in ringen en fruit ze aan in wat olie. Afblussen met water en dan een groentenbouillonblokje erbij doen. Dit ca. 20 minuutjes op zacht vuur laten koken. Opdienen en er flink wat geraspte kaas in strooien. Je kunt allerlei soorten kaas gebruiken, maar mijn favoriet is blauwe kaas.
Alle reacties Link kopieren
Thnx Cateautje! Die ga ik zeker proberen...stomme vraag en even offttopic..hoe maak je gewone macaroni? Heb ik dus nog nooit gemaakt..stom he?



Yasmijn..ik zei makkelijk he? Hahha...zelf bouillon maken, is mij iets te gortig...hihi...
Alle reacties Link kopieren
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 12:49:

Thnx Cateautje! Die ga ik zeker proberen...stomme vraag en even offttopic..hoe maak je gewone macaroni? Heb ik dus nog nooit gemaakt..stom he?



Yasmijn..ik zei makkelijk he? Hahha...zelf bouillon maken, is mij iets te gortig...hihi...





Poezewoes..oh ja..dat klinkt makkelijk inderdaad! Goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Tomatensoep kun je van verse tomaten maken maar dit is mijn snelle versie van tomatensoep(als de honger groot is of de tijd kort)

voor 2 personen:

1 blik tomaten

verse basilicum

oregano

komijnzaad

ui

olie

klontje boter

zout

Snipper de ui en fruit deze met de komijn en oregano in een pan(netje) in de olie. Doe de tomaten met vocht in een diep bord en snij de kontjes eraf. Als de ui begint te verkleuren doe je de tomaten(met vocht) in de pan en doet er een handvol verse basilicum bij en nog wat oregano en zout naar smaak. Voeg na een paar minuten 2 glazen(die kleine, niet longdrink) water toe. Meer water kan ook maar dan zou ik iets meer kruiden doen. Laat dit nog een paar minuten koken en haal dan van het vuur. Pureer het met een staafmixer tot een geheel gladde soep. Voeg het klontje boter toe en laat nog 2 min. koken. Schep het in een kom/diep bord met nog wat verse basilicum.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 12:49:





Yasmijn..ik zei makkelijk he? Hahha...zelf bouillon maken, is mij iets te gortig...hihi...Het ís makkelijk! Je zet een schenkel met runderpoulet op (evt wat maggiblokjes) je hangt er 2 kruidenbuiltjes in en je hebt er geen omkijken meer naar. Het gaat dan allemaal vanzelf
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ok..er hoeft dus niet altijd bouillon bij? Ik heb net tomatensoep gemaakt, maar is niet helemaal goed gelukt...Ik had helaas geen uit in huis...Ik heb dus alleen knoflook, 2 vleesbouillons, oregano en tomaten gebruikt...maar het was een beetje zurig en er zat weinig smaak aan....
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 12:49:

Thnx Cateautje! Die ga ik zeker proberen...stomme vraag en even offttopic..hoe maak je gewone macaroni? Heb ik dus nog nooit gemaakt..stom he?



Yasmijn..ik zei makkelijk he? Hahha...zelf bouillon maken, is mij iets te gortig...hihi...

Gewone macaroni?

Meis, daar zijn tientallen recepten van.

Het kan met gehakt, met met kip, met een varkenslapje, zelfs met corned beef, in de pan of in de oven, alles kan met macaroni en pasta's.

http://www.okokorecepten.nl/recept/pasta/macaroni/ Kijk eens op deze site, ze beweren alle macaronirecepten te hebben die er bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 01 mei 2010 @ 13:00:

[...]





Het ís makkelijk! Je zet een schenkel met runderpoulet op (evt wat maggiblokjes) je hangt er 2 kruidenbuiltjes in en je hebt er geen omkijken meer naar. Het gaat dan allemaal vanzelf Oh dacht dat je een heel varken moest slachten en dan boven je pan moest hangen met allerlei kruiden hihi... Het klinkt toch ingewikkeld..zoals je leest ben ik totaal geen keukenprinses...
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 13:01:

Ok..er hoeft dus niet altijd bouillon bij? Ik heb net tomatensoep gemaakt, maar is niet helemaal goed gelukt...Ik had helaas geen uit in huis...Ik heb dus alleen knoflook, 2 vleesbouillons, oregano en tomaten gebruikt...maar het was een beetje zurig en er zat weinig smaak aan....Met een beetje room of koffiemelk gaat het zurige weg en wordt het lekker romig.
Alle reacties Link kopieren
Ok thnx cateautje...Ik zal even kijken....



Ik ga zo maar even de rest van de tomatensoep invriezen....weggooien is toch zonde....
Alle reacties Link kopieren
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 13:05:

Ok thnx cateautje...Ik zal even kijken naar die recepten...Hmm...wil juist geen room gebruiken..maar koffiemelk is dus wel een optie....



Ik ga zo maar even de rest van de tomatensoep invriezen....weggooien is toch zonde....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een lekkere mosterdsoep geïmproviseerd van aardappel, een lenteuitje, bouillon, melk en natuurlijk een flinke schep mosterd. Qua hoeveelheden moet je maar even rommelen want die weet ik ook niet precies, voor een grote pan soep zou ik beginnen met 2 aardappels. Aan het einde alles even pureren met de staafmixer en wat zwarte peper erdoor. Lekker met blokjes oude kaas.
Alle reacties Link kopieren
Tomaten zijn trouwens van zichzelf best zuur, je kan daarom best een schepje suiker door de soep doen.
Rebeccatje, het is ook lekker om een simpel tomatensoepje over een schep cottage cheese te schenken.
Alle reacties Link kopieren
Tomaten-groentesoep



Maaltijdsoep voor 1 persoon:

Ingrediënten:

1 ui

2-3 (pruim)tomaten

boter

300 ml heet water

0,5 tuinkruidenbouillonblokje

125 gram boerensoepgroenten

1 klein potje (180 gram) witte bonen in tomatensaus





Bereiding:

Pel de ui en snijd in partjes. Was en snijd de tomaten in stukjes. Fruit de ui in de boter en bak de tomaat ca. 5 minuten mee. Voeg het hete water, de bouillontablet en de groenten toe en breng het aan de kook. Laat 5-10 minuten koken. Doe de boontjes in tomatensaus door de soep, goed door laten warmen.



Lekker met: 1 afbakbroodje door snijden en bestrijken met bv. pesto, bruschetta of tapenade. Afbakken in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Deze vind ik lekker, linzensoep met rookworst.



In een pan ui, knoflook, en chilipepertje en wat komijn fruiten. 250 gr linzen toevoegen en een liter groentebouillon. Half uurtje laten koken, evt gedeeltelijk pureren. Op smaak brengen met peper, zout en citroensap en rookworst toevoegen. Eventueel garneren met peterselie.
Alle reacties Link kopieren
quote:rebeccatje schreef op 01 mei 2010 @ 11:48:

Wie weet er lekkere en met name makkelijke soeprecepten te maken? Als ik in een kookboek kijk dan heb je meestal 1001 ingredienten nodig...Ik was laatst bij een vriend en die had heerlijke courgettesoep gemaakt...Dus laat ik beginnen met deze lekkere en makkelijke soeprecept met jullie te delen..



Benodigdheden



- 1 ui

- beetje knoflook

- 2 vleesbouillons of groentenbouillon als je dat lekkerder vindt

- 3 courgettes

- beetje olie



Fruit de uit met een beetje olijfolie....doe er wat knoflook bij....als het gaar is, doe je er 1 liter water bij....als het water kookt, doe je er twee bouillonblokjes bij....vervolgens voeg je er 3 courgettes toe....die kun je van tevoren even in plakjes snijden....je moet wel even proppen...en niet denken..ik heb te weinig water..want de courgettes zullen slinken.....als je het uiteindelijk wat wateriger wilt, kun je er alsnog water bij doen....maar nu wordt ie lekker romig zonder boter of room! Als de courgettes lekker zacht zijn, pak je de staafmixer en pureer je alles....en smullen maar! hmmm......heerlijk met een toostje met hutten kase....Ik heb begrepen dat je bovenstaand recept ook met broccoli kunt maken..maar dat heb ik nog niet geprobeerd....



Ik neem aan dat de courgettes geschild moeten worden?

Hoe lang moet het ongeveer pruttelen?
Alle reacties Link kopieren
Sellena...de courgettes hoef je niet te schillen...Ik heb de tijd niet bijgehouden..maar ik gok zo´n tien minuten..misschien iets langer....je kunt af en toe even met een vork prikken en kijken of de courgette al lekker zacht is....Ik heb overigens de courgettes al een paar dagen van te voren gekocht..zodat ze lekker konden rijpen..dan zit er veel meer smaak aan....



Ik vind het trouwens zo gek dat tomaten zuur worden als je er soep van maakt..in de wok blijven ze lekker zoet....snap er niks van....
Alle reacties Link kopieren
zurige weg met een snufje suiker. Maareh, runderboillon in de tomatensoep zou ik ook niet lekker vinden nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook vleesbouillon gebruikt bij de courgettesoep..en dat was erg lekker......



Sellena..laat je weten hoe jouw courgettesoep gelukt is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven