Lekkere hapjes maken voor verjaardag

25-10-2007 18:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort vieren vriend en ik onze verjaardag. Omdat ik eens iets anders wil dan normaal (bittergarnituur, toastjes, opgerolde wraps/tortilla's, etc.) ben ik op zoek naar lekkere kleine hapjes die ik zelf kan maken en die ook betaalbaar zijn. Zelf had ik al bedacht om kleine knakworstjes in bladerdeeg te maken en misschien ook lekker gekruide gehakballetjes, maar ik ben nog op zoek naar meer tips.



Er komen ongeveer 30 mensen.
Alle reacties Link kopieren
Augurken en uitjes zeer fijn snipperen, samen met Mon Chou, Yofresh, peper en eventueel zout een lekker smeerseltje van maken, waar wel stukjes in mogen zitten. Dit op een plakje ham smeren, plakje oprollen en eventueel in stukjes snijden.
Alle reacties Link kopieren
een half pakje monchou, en een pakje boursin doorelkaar prakken met een vork, dat mengel in zoete pepertjes doen. die kun je bij de supermarkt kopen in een potje op olie.



succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Danerolle minicroissantjes met een vulling van een beetje Patak Indiase curry, klein beetje gesnipperde gember en een plakje flinterdunne kipfilet. Doen het bij ons altijd goed :-]



Kleine spiesjes met bijvoorbeeld kip en paprika, kan ook koud.

Kleine puntjes tortilla/quiche (warm en koud..)



Poffertje met een stukje fruit erop (bijv aardbei, ananas, banaan) en daarna een beetje poedersuiker erop, of chocodip
Alle reacties Link kopieren
Op de site van appie (ah.nl) staan trouwens ook veel hapjes/snacks...
Absoluut onmisbaar bij onze familieverjaardagen:

*Blokjes Zeeuws spek.

*Grote pan soep met afbak-kruidenboter-stokbroodjes.



Kleine gehaktballetjes koop ik gewoon kant-en-klaar bij Lidl (niet die ballen die verzopen zijn in saus), even in de magnetron en wat lekkere dipsauzen erbij.
Alle reacties Link kopieren
Iets super simpels maar wat binnen no time op is hier; spiesjes van een augurkje in een half plakje ham gerold (wel lekkere ham), en spiesjes van een blokje kaas en ananas. Echt te simpel voor woorden maar als je zoveel mensen op bezoek krijgt is dat wel makkelijk naast de meer bewerkelijke dingen. En een grote pan soep doet het ook altijd goed ja met gewoon stokbrood of idd afbak (en in de winter doen we ook vaak roggebrood met Zeeuws spek ja, we hebben nogal vaak bezoek). Knakworstjes in bladerdeeg zijn inderdaad ook makkelijk en lekker. Of om ook iets zoets te hebben miniappelflapjes (ehh heb even geen inspiratie voor andere zoete dingen) of andere dingen in bladerdeeg. Draai je ook zo in elkaar. Ik ben geen ster in de keuken maar dit maak ik nog wel haha.
Alle reacties Link kopieren
Cherrytomaatjes doormidden snijden, glibberige vulling eruit halen met een theelepeltje, en opvullen met roomkaas. Ook erg lekker met pepertjes ipv cherrytomaatjes. Mijn moeder maakt ook vaak dadels met roomkaas, maar ik hou zelf niet van dadels...



Blikje tonijn mengen met een beetje mayonaise en wat kruiden naar smaak. Komkommer in de lengte doormidden snijden (horizontaal bedoel ik dus, hoe leg ik dat nou uit?!) ook hier de glibberige vulling eruit lepelen en dit opvullen met het tonijnmengsel. Komkommer in stukjes snijden. Dan heb je dus halve schijfjes met een tonijnmengsel.



Gevulde eieren



Tortilla besmeren met roomkaas, beleggen met plakken gerookte zalm, evt. nog (rucola)sla. Oprollen in aluminiumfolie, even in de koelkast en klaar. Voor het opdienen natuurlijk wel even in plakjes snijden. Ipv tortilla's kan je ook pannekoeken gebruiken.



Warm stokbrood met (zelfgemaakte) tapenade



Meloen met proscuitto



Stokbrood in plakjes snijden, besmeren met pesto, beleggen met een plakje tomaat en een plakje mozzarella, even in de oven, mjammie!



Stokbrood in plakjes snijden, besmeren met honing, paar walnoten of pijnboompitjes erop, plakje geitenkaas, even in de oven, mjammmmmie!!



Zoete hapjes: brownies, spekkies, bakje m&m's
anoniem_6720 wijzigde dit bericht op 26-10-2007 09:48
Reden: aanvulling: had nog wat inspiratie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je hapjes zoekt voor de avond of dat je gasten ook blijven eten.



Maar als hapjes kun je ook even bij het tapastopic kijken.



Je kan verder van die mini ragoutbakjes vullen met ragout. Asperges (uit blik) in ham gewikkeld. Gevulde eieren. Het gerecht van Revival van cherrytom. maak ik ook, alleen nog wat peterselie erover en dan het kapje erop zetten.



Ik maak altijd zelfgemaakte zalmsalade, die gaat tot het laatste beetje altijd op. Ik serveer die zalmsalade op een hele grote schaal, zalmsalade doe ik in de vorm van een vis, eromheen doe ik stukjes augurk, paling, zilveruitjes, die hele dunne asperges uit blik, zalmplakjes, amsterdamse uitjes, gekookt ei. Zie foto.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-63HRPNNO.jpg



Op de foto is het in het klein, was voor 2 pers. Op verjaardagen doe ik het op zo'n grote zilverkleurige weggooi schaal.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oregano-prosciuttowieltjes

http://www.tapas-recepten.nl/vlees/fotos/oregano-prosciuttowieltjes.jpg



Ingrediënten (ca. 40 stuks):

1 rode paprika

1 groene paprika

1 gele paprika

125 gr zachte roomkaas

25 gr geraspte parmezaanse kaas

2 fijngesneden bosuitjes

7 gr verse fijngehakte oregano

1 eetlepel kappertjes (uitgelekt en fijngehakt)

1 eetlepel fijngehakte pijnboompitten

12 dunne plakjes prosciutto (italiaanse ham)



Bereiding:

Snijd de paprika's in vieren en verwijder de zaadlijsten. Laat ze zwart worden onder een hete grill met het velletje naar boven. Laat de paprika's in een plastic zak afkoelen en verwijder het zwarte velletje.

Meng de roomkaas, parmezaanse kaas, bosui, oregano, kappertjes en pijnboompitten door elkaar.

Leg een stukje paprika op een plakje prosciutto en snijd ze tot ze de zelfde grootte hebben.

Haal de paprika eraf en smeer wat kaasmengsel over de prosciutto. Leg de paprik er weer op en verdeel hier nog een laagje kaasmengsel over.

Rol de plakjes stevig op vanaf de smalste kant. Dek ze af en leg ze minimaal een uur in de koelkast tot ze stevig zijn.

Snijd de rolletjes in plakjes van 1 cm en steek er een cocktailprikker in.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Komkommerschijven met zalm

http://www.tapas-recepten.nl/vis/fotos/komkommer_zalm.jpg



Ingrediënten (ca. 40 stuks):

250 gram roomkaas

1 blik rode zalm (210 gra, uitgelekt)

2 eetlepels fijngehakte koriander

1 eetlepel zure room

2 theelepels citroensap

1 eetlepel fijngeknipte bieslook

1 eetlepel yoghurt

4 middelgrote komkommers

versgemalen peper



Bereiding:

Mix de roomkaas in een kleine kom zacht en romig. Voeg de overige ingrediënten, behalve de komkommer, toe en mix alles goed door.

Snijd de komkommers in dikke plakken van ca. 2 cm. Maak met een bolletjesmesje een holletje in de komkommerschijven.

Schep op elke plak 1 theelepel zalm-kaasmengsel.



Tips:

In plaats van het zalmmengsel kunnen schijven ook gevuld worden met tonijnsalade of kip-satesalade.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldige foto Mylenevalerie dat die kat er zo lekker bij komt kijken.



Ik werk in het onderwijs en mijn favo traktatie is als de kids zo'n satéprikker trakteren met kaas en worst. Ik heb dat op mijn eigen verjaardag de visite ook eens voorgeschoteld. Weliswaar in een doe-het-zelf pakket. Satéprikkers op tafel en verder schaaltjes met knakworstjes, blokjes kaas, ananas, augurk en wat al nog niet meer. Het was in no time schoon op.
Alle reacties Link kopieren
sushi met soya saus is ook erg leuk en lekker bij een verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf jarig deze week, en heb toen o.a. zelfgemaakte gehaktballetjes met yoghurtsaus op tafel gezet, was echt superlekker! Als iemand belang heeft bij het recept dan hoor ik het wel... Had er trouwens ook een bak satesaus bijgezet voor degene die niet van yoghurtsaus houdt.
Alle reacties Link kopieren
queenfan25 schreef op 26 oktober 2007 @ 12:50:

sushi met soya saus is ook erg leuk en lekker bij een verjaardag.
Ik wilde het net neerzetten maar zelf sushi maken dat moet je wel even oefenen. Je kan niet een dag ervoor uit gaan vogelen hoe je het werkt, het duurde bij mij iig even voor ik het echt heel goed onder de knie had. Maar eerlijk is eerlijk, het is zo weg zo lekker is het........ Je kan ze ook kopen in de supermarkt, dekamarkt en Dirk van de broek is een pakje waar 10 hapjes in zitten 2,99 incl. saus. Als het budget het toelaat zou ik ze dan bij een traiteur kopen (wel wat prijzig vind ik). Of snel gaan oefenen. Wat wel handig is dat je ze een dag van te voren al kunt maken. En je hebt zoveel smaken en soorten sushi, vis, vlees en vegatarisch dat er voor een ieder wel wat bij zit.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb pas 2 keer sushi gemaakt maar ik vond het makkelijk en erg leuk om te doen het zag er goed uit(talentje???)

sushi met komkommer,krabsticks en wortel en dan een paar zonder krabsticks met alleen komkommer en wortel voor de mensen die geen vis willen/lusten of vegetarisch zijn.

uiteraard zijn er nog veel meer kombinaties

serveren met soyasaus en die hete gele saus waar van de naam mij ontschoten is



bij de ah hebben veel op sushi gebied van het merk blue dragon*we hebben hier geen dekamarkt en dirk van de broek*



xxx
Een makkelijke variant op de komkommer-zalmhapjes van mylenevalerie is het volgende:

Snij een komkommer in plakjes, besmeer de plakjes met een laagje paturain of roomkaas en leg daar bovenop een stukje zalm. In no time klaar en echt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
queenfan25 schreef op 26 oktober 2007 @ 13:12:

ik heb pas 2 keer sushi gemaakt maar ik vond het makkelijk en erg leuk om te doen het zag er goed uit(talentje???)

sushi met komkommer,krabsticks en wortel en dan een paar zonder krabsticks met alleen komkommer en wortel voor de mensen die geen vis willen/lusten of vegetarisch zijn.

uiteraard zijn er nog veel meer kombinaties

serveren met soyasaus en die hete gele saus waar van de naam mij ontschoten is



bij de ah hebben veel op sushi gebied van het merk blue dragon*we hebben hier geen dekamarkt en dirk van de broek*



xxx




Ik weet niet of je een talent bent, ik weet niet welke sushi je hebt gemaakt.



Ik vind de nigiri-sushi met met zalm of tonijn of omelet niet zo moeilijk maar je moet wel wasabi hebben en de rijst moet goed gelukt zijn. De maki-sushi (de dikke en dunne variatie) met zalm, kip, ei, komkommer, avocado of krab is te doen maar even oefenen om ze goed compact te krijgen. De samaki-sushi (binnenste buiten sushi) moet de rijst goed gelukt zijn anders valt je sushi uit elkaar, die vind ik het minst makkelijk. De shikai maki-sushi (vierkante sushi) is echt wel oefenen vind ik. De temaki-sushi (kegelvormige- sushi) heb ik nu een paar keer gemaakt en vind ik steeds beter worden.



Maar heerlijk is het wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn geweldig! :applause: Hier zitten heel wat tips bij waar ik zeker iets uit kan halen!

Ga ook nog even in het tapastopic kijken!



Super! :)
Het steeltje uit de champignons halen en vullen met gorgonzola.

Onder de grill / in de oven totdat de kaas gaat bubbelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat iedereen er zo'n werk van maakt. Ik komt nooit echt verder dan kaas, leverworst, en salami. Wordt overigens wel goed weggesmikkeld, maar zitten lekkere recepten tussen voor de kerst.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke ideeën allemaal.

Wat ook heerlijk is zijn dadels met spek en dan onder de grill.

Pit eruit plak ontbijtspek erom. Paar min. ene kant en dan de dadels draaien voor de ander kant. Heerlijk zout met zout.



Bolletje mozzarella op een prikker met een cherry tomaatje. Olijfolie erover en wat munt.
Alle reacties Link kopieren
Net nu alle verjaardagen achter de rug zijn, lees ik dit!

*bewaar*



Hele lekkere tips, vooral die Oregano-prosciuttowieltjes zien er super uit. Die zullen door m'n vrienden zeker goedgekeurd worden. Thanks mylenevalerie!
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar makkelijke tips.



Pepercervelaat met daarin wat roomkaas en geroosterde pijnboompitten en dan oprollen.



Gemarineerd stukje kipfilet met zongedroogd tomaatje en stukje mozarella.



Stukjes stokbrood uit de oven met geitenkaas, honing, stukje zongedroogde tomaat en wat honing (hier favoriet).



Stukjes stokbrood uit de oven met knoflookolie en stukje ansjovis.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel doe en wat veel succes heeft, wat salade's en kaasjes enzo met in plakken gesneden turks brood ipv toastjes. Pittige gehaktballetjes gaan er ook goed in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven