Lekkere recepten pompoensoep.

07-02-2019 23:00 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen pompensoep maken.
Uiteraard zijn er veel recepten te vinden , maar ik kan niet kiezen.

Wat is jullie succesrecept voor pompoensoep?
Recepten lekkere pompoensoep lijkt me beter ;-D

Ui fruiten, wortel en pompoen er in stukken bij. Bouillonblokje, blikje kokosmelk en water toevoegen.
Koken tot alles zacht is. Een flinke hoeveelheid verse koriander toevoegen en staafmixeren. Of eerst staafmixeren, dan de koriander.

Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen recept, ik doe altijd maar wat: uien knoflook pepertje in de pan, waarin de olie al warm is geworden. Kruiden erbij zoals koriander peper, kardemon en wat nog meer in de buurt staat. pompoen erbij en soms wat tomatenblokjes en gaar laten worden. pureren, en de ene keer mik ik er een blikje kokosmelk in en als ik hem extra gevuld wil kikkererwten. De andere keer stop ik na het pureren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
FlesPompoen
2 uien
2 winterwortels
2 tenen knoflook

In een kom met olijfolie alles insmeren en roosteren tot de groenten zacht zijn.
Dan alles in een pan, aanvullen met water tot de groenten onder staan. Bouillon blokjes erbij een kleine eetlepel koek en speculaaskruiden erbij. Chilipoeder erbij.
Staafmixer erdoor en er kan evt nog een flinke scheut volle koffiemelk erdoor of slagroom.

Echt een heerlijke verwarmende soep!
Alle reacties Link kopieren
Van AH: pompoensoep uit de oven. Gooi ik zelf nog ras el hanout bij. Heerlijk!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Met kokosmelk en rode curry pasta naar smaak.
Alle reacties Link kopieren
Je moet eerst eens bekijken wat jouw voorkeur heeft. Een licht soepje, zoetig soepje of lekker stevig en pittig.
Ik ga voor het laatste. Flinke, of twee, uien in de pan, pompoen er bij, kippebouillonblokje, knoflook, kerrie. Staafmixer en afmaken met scheut room (ongeklopte slagroom)
Alle reacties Link kopieren
Mijn all time favo recept is echt het meest simpele dat er is:

Soep:
2 preien
2 tomaten
1 winterpeen
1 pompoen
(Evt bouillonblokje)

Garnering:
Geraspte kaas
Crème fraiche
(Evt pompoenpitten)

Prei fijn snijden en aanfruiten in een grote pan, wortel raspen en erbij doen. Even paar minuutjes bakken. Pompoen in blokjes erbij doen en nog even kort mee bakken. Tomaat in blokjes erbij en tegelijk de pan vullen met (kokend) water totdat alles net onder staat. Evt bouillonblokje erbij gooien (hoeft niet per se, kwestie van smaak), evt garneren met peper en zout.

Alles een half uur laten koken en dan fijnmalen met de staafmixer.

Serveren met een dot crème fraiche en geraspte kaas. Wij eten er altijd brood met avocadodip bij. Hmmmm!

Edit: ik koop trouwens altijd de ronde pompoen, omdat ik die flespompoenen niet lekker vind. En de ronde hoef je niet te schillen! Gewoon goed wassen en dan in stukken snijden.
pianella2016 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 23:16
Reden: Edit
10.74% gewijzigd
Volgens Masterchef krijgt pompoen meer smaak als je het roostert. Ik snij de fles pompoen door, druppel er wat olijfolie op en laat die dan garen in de oven.

Verder:

Ui en knoflook fruiten, water en geroosterde pompoen erbij. Bouillon blokje erbij naar smaak. Pureren en blikje kokosmelk nog toevoegen.

Ook lekker met uitgebakken spekjes erdoor of juist met gember erin.
Alle reacties Link kopieren
Een kruidige versie lijkt mij lekker, maar ik hou ook van romig en zacht van smaak.
Een combinatie met koriander klinkt goed, ik ben dol op koriander.

Pompoen in de oven roosteren zag op internet ook al voorbij komen.
Dat is dus wel een tip voor betere smaak?
1 pompoen, 3 winterwortelen, 1 kleine aardappel, 2 uien en een teentje knoflook
aanstoven gedurende 10 minuutjes.
Kruiden met peper en zout, 3 bouillonblokes + 3 l water toevoegen.
Gedurende 35 minuten laten koken.
Sowieso altijd eerst de pompoen roosteren, dat kost wel veel tijd, maar dat smaakt zoveel beter dan gekookte pompoen. Ik rooster het met hele tenen knoflook ertussen en na het roosteren kun je de knoflook heel makkelijk pellen. Ik snijd de pompoen wel eerst in stukken, maar dan duurt het roosteren alsnog zo’n 40 minuten.

Ik fruit ook altijd een ui en een chilipepertje aan en ik wissel af met kruiden, soms met kerrie en paprikapoeder of een masala. Ik hou van spicy.

Oh ja, persoonlijk lust ik absoluut geen room of crème fraiche, dus ik heb er echt een hekel aan als dat in soepen zit, maar over het algemeen vinden mensen dat juist heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=9ETDaLMBhho

Deze vond ik erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Als ik snel een pompoensoepje maak doe ik ui, knoflook, gember en een bouillonblokje.

Als ik de tijd heb maak ik deze, die vind ik echt ongekend lekker.

https://www.goodtoknow.co.uk/recipes/go ... -mushrooms
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-02-2019 00:27
Sowieso altijd eerst de pompoen roosteren, dat kost wel veel tijd, maar dat smaakt zoveel beter dan gekookte pompoen. Ik rooster het met hele tenen knoflook ertussen en na het roosteren kun je de knoflook heel makkelijk pellen. Ik snijd de pompoen wel eerst in stukken, maar dan duurt het roosteren alsnog zo’n 40 minuten.

Ik fruit ook altijd een ui en een chilipepertje aan en ik wissel af met kruiden, soms met kerrie en paprikapoeder of een masala. Ik hou van spicy.

Oh ja, persoonlijk lust ik absoluut geen room of crème fraiche, dus ik heb er echt een hekel aan als dat in soepen zit, maar over het algemeen vinden mensen dat juist heerlijk.
Zo doe ik het ook, maar om werk te besparen, rooster ik de ongeschilde pompoen. Gewoon door midden hakken, steel en zaden verwijderen en op de kop op de bakplaat (180-200°). Dan kan je hem na 45-60 minuten makkelijk uitlepelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je van paprika houdt is het ook lekker om er een paprika erdoor te doen. ik kook en pureer hem gewoon mee.
Don't cry, buy a bag and move on.
Pompoen grillen in de oven. Uitje en teentje knoflook fruiten. Samen in de blender met runderbouillon, dan de pan in, alpro soya erbij. Is lekkerder dan gewone room. Ter garnering een schepje yoghurt, pijnboompitjes en kiemgroente.

Op smaak rode of cayenne peper.
yette schreef:
08-02-2019 08:36
Zo doe ik het ook, maar om werk te besparen, rooster ik de ongeschilde pompoen. Gewoon door midden hakken, steel en zaden verwijderen en op de kop op de bakplaat (180-200°). Dan kan je hem na 45-60 minuten makkelijk uitlepelen.
Ja, ik gebruik vaak een flespompoen en die moet je wel echt eerst schillen.
Ik gebruik (biologische) kokosolie om in te fruiten. Vind dat lekkerder dan kokosmelk achteraf erbij.
Knoflook, ui, 1 winterpeen, koriander en pompoen. En beetje peper.
Als je trouwens een hele (fles)pompoen 5 min in water kookt dan kun je hem makkelijker in stukken hakken/snijden.
Alle reacties Link kopieren
een klein bordje een enkele keer tussendoor lust ik wel rond halloween, maar daarna hoef ik het maandenlang niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als topping maak ik trouwens vaak een crunchy verzinsel met poor men's parmesan (gebakken broodkruim met olie, knoflook en kruiden - zeg maar een soort verkruimelde croutons), gefrituurde verse salie en wat geraspte parmezaan.
lisa_ schreef:
08-02-2019 09:19
Als je trouwens een hele (fles)pompoen 5 min in water kookt dan kun je hem makkelijker in stukken hakken/snijden.
Ja, maar dan kom je precies weer uit bij gekookte pompoem in plaats van geroosterd. Is ook prima, maar dat is wel een smaakverschil.
Nitflex schreef:
08-02-2019 09:38
Ja, maar dan kom je precies weer uit bij gekookte pompoem in plaats van geroosterd. Is ook prima, maar dat is wel een smaakverschil.
Ik rooster hem daarna, met 5 min gebeurt er niet zoveel. Hij is alleen wat makkelijker in stukken te krijgen
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
08-02-2019 07:09
Als ik de tijd heb maak ik deze, die vind ik echt ongekend lekker.
https://www.goodtoknow.co.uk/recipes/go ... -mushrooms
Haha, we hebben hetzelfde recept onder elkaar gepost. Maar ben het helemaal met je eens! :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven