Leren koken

21-10-2019 16:38 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo wie dit leest.

Ik ben nieuw op deze website.Sinds een tijdje woon ik niet meer in een instelling en heb nu een flatje.Ik ben 45 jaar en wil graag leren koken.Bij mij is het probleem dat altijd alles mislukt.Laatst heb ik een dure grillpan gekocht en die was na een dag al helemaal verroest.Heb het nog een beetje kunnen redden met azijn en olie.Graag zou ik tips hebben als ik weer iets ga aanschaffen.
Met het bereiden van gerechten zelf gebruik ik altijd teveel kruiden.Nu ben ik nasi aan het maken en moet nog even naar de winkel om sambal en ei te halen.Deze keer ga ik me precies aan het recept houden.Ik heb de rijst al gekookt en de kruiden erdoor geroerd.
Mijn doel is om lekkere recepten te kunnen maken.Ik wil deze week ook nog taco's maken.
Weet iemand nog goede tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
21-10-2019 18:54
r.

Handigheidje waar nog steeds veel mensen de mist in gaan: als je rode pepers gebruikt, zit de hitte NIET in de pitjes maar in de zaadlijsten, de wittige strengen waar de pitjes aanzitten. Met een scherp mesje wegsnijden en zorgen dat je met je vingers NIET aan je ogen of andere slijmvliezen komt. De scherpe stof in pepers, capsaïcine, is niet oplosbaar in water, dus was je handen grondig met zeep!

Veel kookplezier!
Inwrijven met slaolie gaat nog beter
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
21-10-2019 19:01
Mocht je in de buurt van onze hoofdstad wonen wil ik je best een komen helpen. Ik doe dit vaker als vrijwilliger en vind het hartstikke leuk om te doen.
Wat een lief aanbod! Een echt Carlosmomentje
Alle reacties Link kopieren
Wauw,weer heel veel reacties.Dat is een goede motivatie voor mij.Ik krijg elke week nog begeleiding maar dat is te kort om ook nog te koken helaas.Ik kan wel maaltijden krijgen die ik op kan warmen.Het lijkt me leuker om zelf goed te kunnen koken.Dat kookboek is heel lief aangeboden maar ik ga dat wel op marktplaats en op rommel/boekenmarkten in de gaten houden.En op internet is ook heel veel te vinden aan recepten.Verder woon ik niet in de buurt van de hoofdstad maar bij Eindhoven.Echt heel lief dat je wil komen helpen.Dat is echt aardig dat je zo mensen wil helpen.Aardappels vind ik niet echt bijzonder lekker.Het is voor mij denk ik ook te moeilijk om dat allemaal goed te plannen dat het op dezelfde tijd klaar is.

De nasi was echt geweldig goed gelukt en heel makkelijk te maken :-D Waarom weet ik niet maar ik heb steeds de neiging er extra kruiden bij te doen.Heb me nu precies aan het recept gehouden met de goede kruiden die ik eerder heb besteld via internet.Echt heel lekker.Het is wel jammer dat ik zo'n diepvriespakje sate had want had de tijd niet meer het zelf te maken met die marinade.Dit is het recept wat ik heb gemaakt en kan het iedereen aanraden.
https://www.volkskrant.nl/mensen/surina ... ~ba7ce5dc/
Aardappels poffen in de oven met schil is heel makkelijk en geeft meer smaak. Er kan weinig fout gaan en je hebt er weinig omkijken naar.

Ik doe paprika ook wel eens in de oven en dan wacht ik tot het zwart kleurt. Dan haal ik de zwarte schil eraf en doe ik dat in combinatie met de aardappels en wat olijfolie. Heel simpel en smaakvol. De paprika die ik overhoud bewaar ik in een bakje in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een heel goed idee met die aardappels en paprika.Dat ga ik een keer proberen.Vliegt de oven dan niet in brand?Ik heb een mini oven van Tristar en die was laatst in de brand gevlogen toen ik de tacoschelpen vergeten was.Ben wel een uur aan het schrobben geweest met ovenreiniger en nog is het niet helemaal schoon geworden.Wat ik nu heel veel maak is gebakken banaan.Dat is super simpel en ik vind dat heel lekker.Op het oog een mix maken van bloem,water,zout en bruine suiker.Even bakken in zonnebloemolie,dat lukt tot nu toe elke keer.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 20:13
Dat is een heel goed idee met die aardappels en paprika.Dat ga ik een keer proberen.Vliegt de oven dan niet in brand?Ik heb een mini oven van Tristar en die was laatst in de brand gevlogen toen ik de tacoschelpen vergeten was.Ben wel een uur aan het schrobben geweest met ovenreiniger en nog is het niet helemaal schoon geworden.Wat ik nu heel veel maak is gebakken banaan.Dat is super simpel en ik vind dat heel lekker.Op het oog een mix maken van bloem,water,zout en bruine suiker.Even bakken in zonnebloemolie,dat lukt tot nu toe elke keer.
Wat grappig dat je een recept als gebakken banaan dan als zo'n beetje eerste recept kiest. Er zijn talloze makkelijkere recepten. Dus hopelijk geeft dat je wat vertrouwen om nog veel meer makkelijks én smakelijks te maken
banaanman schreef:
21-10-2019 20:13
Dat is een heel goed idee met die aardappels en paprika.Dat ga ik een keer proberen.Vliegt de oven dan niet in brand?Ik heb een mini oven van Tristar en die was laatst in de brand gevlogen toen ik de tacoschelpen vergeten was.Ben wel een uur aan het schrobben geweest met ovenreiniger en nog is het niet helemaal schoon geworden.Wat ik nu heel veel maak is gebakken banaan.Dat is super simpel en ik vind dat heel lekker.Op het oog een mix maken van bloem,water,zout en bruine suiker.Even bakken in zonnebloemolie,dat lukt tot nu toe elke keer.
:rofl: gebakken banaan gaat hier altijd fout. Dus zo slecht zal je wel niet kunnen koken.

Ik doe de paprika altijd in een glazen ovenschaal en de aardappel ook ( en dan de aardappel met zilverfolie inpakken) ik heb een gewone oven maar dat is nooit in de brand gevlogen.

Wat ook lekker is, dat maak ik vaak op vakantie in zn klein oventje. Tomaatjes doormidden snijden, besprenkelen met wat kruiden en olijfolie en dan op een lage temperatuur een uur in de oven. Dan worden ze heel lekker zoet en dan over bijv de pasta heen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel grappig.Ik doe ongeveer 1 op 1 bloem/water in een kom.Beetje zout en bruine suiker en een half zakje bakpoeder.Dat roer ik met een vork door elkaar en gooi daar de gesneden bakbanaan in en meng het.Dan vis ik er met de vork een stuk banaan uit en laat het in een pannetje met kokende olie zakken en af en toe draaien en klaar :lol:
Wat voor kruiden passen goed bij dit paprika recept?Ik zag laatst bij Lidl geloof ik heel goedkoop paprika's en vind dat erg lekker.Ik zou nooit taco's in de oven vergeten.Dat doe ik ook niet meer.De vlammen kwamen een meter hoog uit de dichte oven.Gelukkig ging het alarm af en kon erger voorkomen.
banaanman schreef:
21-10-2019 20:48
Dat is echt heel grappig.Ik doe ongeveer 1 op 1 bloem/water in een kom.Beetje zout en bruine suiker en een half zakje bakpoeder.Dat roer ik met een vork door elkaar en gooi daar de gesneden bakbanaan in en meng het.Dan vis ik er met de vork een stuk banaan uit en laat het in een pannetje met kokende olie zakken en af en toe draaien en klaar :lol:
Wat voor kruiden passen goed bij dit paprika recept?Ik zag laatst bij Lidl geloof ik heel goedkoop paprika's en vind dat erg lekker.Ik zou nooit taco's in de oven vergeten.Dat doe ik ook niet meer.De vlammen kwamen een meter hoog uit de dichte oven.Gelukkig ging het alarm af en kon erger voorkomen.
Ik ga het eens proberen. Het klinkt eenvoudig. Tegenwoordig doe ik bak banaan in de olie zonder deeg. Dat is het enigste wat tot nu toe gelukt is.

Bij paprika kan je van alles doen wat je lekker vindt. Het kan door een salade heen op je brood met kaas, bij aardapels enz.

Gevulde kipfilet vind ik ook altijd lekker. Kipfilet vullen met kaas en een plakje salami dan dichtmaken met een sate prikker dan dan in de oven op 160 graden 20 min.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
21-10-2019 20:17
Wat grappig dat je een recept als gebakken banaan dan als zo'n beetje eerste recept kiest. Er zijn talloze makkelijkere recepten. Dus hopelijk geeft dat je wat vertrouwen om nog veel meer makkelijks én smakelijks te maken
Ik kwam regelmatig in een Surinaams eettentje waar ik roti en bakabana bestelde.Vandaar dat ik ook ben gaan zoeken op Surinaamse recepten.De moeilijkheid in koken zit voor mij vooral in doseren.Als ik een saus voor bijvoorbeeld spaghetti maak dan kan ik niet bepalen of er van een kruid iets meer bij moet of dat het al te veel is.Ik kan die kruiden niet onderscheiden.Met een ei bakken lukt dit wel door de beperkte kruiden.Is dit iets wat je kan leren of is het een kwestie van geen gevoel voor smaak?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook eens kijken of er bij jou in je omgeving initiatieven zijn in buurthuizen waar samen gekookt en gegeten wordt. Zo kun je leren koken van/met anderen en heb je aanspraak/gezelschap bij het eten. Dat kost je vaak niets of hooguit een kleine bijdrage.

Pasta lijkt mij het makkelijkste en de saus hoeft niet duur te zijn. Mijn studerende zoons houden van saus van uitgebakken spekjes, goedkope diepvries spinazie en een bakje ook goedkope kruidenkaas.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 20:48
Dat is echt heel grappig.Ik doe ongeveer 1 op 1 bloem/water in een kom.Beetje zout en bruine suiker en een half zakje bakpoeder.Dat roer ik met een vork door elkaar en gooi daar de gesneden bakbanaan in en meng het.Dan vis ik er met de vork een stuk banaan uit en laat het in een pannetje met kokende olie zakken en af en toe draaien en klaar :lol:
Wat voor kruiden passen goed bij dit paprika recept?Ik zag laatst bij Lidl geloof ik heel goedkoop paprika's en vind dat erg lekker.Ik zou nooit taco's in de oven vergeten.Dat doe ik ook niet meer.De vlammen kwamen een meter hoog uit de dichte oven.Gelukkig ging het alarm af en kon erger voorkomen.
Jij zit al heel dicht bij een uitstekend recept voor Japanse tempura, chef! Voor de bananen kan je ook het bakpoeder weglaten en het water vervangen door IJSkoude spa rood. Beslag alleen een beetje husselen, er mogen klontjes in blijven zitten (maakt het alleen maar beter).
Voor hartige gerechten (stukjes vis, garnalen, groenten zoals courgette, champignons, aubergine) hetzelfde, maar dan de bruine suiker weglaten. Voor de rest werken zoals je gewend bent met de bananen.
Voor hartige dingen bakje sojasaus erbij en eventueel een drolletje wasabi. Vlak voor je begint, mij bellen, dan kom ik eten... :biggrin: :yum:
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 20:57
De moeilijkheid in koken zit voor mij vooral in doseren.Als ik een saus voor bijvoorbeeld spaghetti maak dan kan ik niet bepalen of er van een kruid iets meer bij moet of dat het al te veel is.Ik kan die kruiden niet onderscheiden.Met een ei bakken lukt dit wel door de beperkte kruiden.Is dit iets wat je kan leren of is het een kwestie van geen gevoel voor smaak?
Dit is gewoon een kwestie van veel doen. Als je een pastasaus maakt met oregano, kan je de volgende keer denken: de vorige keer was het lekkerder met minder oregano, of aan de andere kant: heb ik er eigenlijk wel oregano in gedaan?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
21-10-2019 21:06
Dit is gewoon een kwestie van veel doen. Als je een pastasaus maakt met oregano, kan je de volgende keer denken: de vorige keer was het lekkerder met minder oregano, of aan de andere kant: heb ik er eigenlijk wel oregano in gedaan?
Je proeft toch?
Met weinig beginnen en steeds wat erbij.
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
21-10-2019 21:02
Jij zit al heel dicht bij een uitstekend recept voor Japanse tempura, chef! Voor de bananen kan je ook het bakpoeder weglaten en het water vervangen door IJSkoude spa rood. Beslag alleen een beetje husselen, er mogen klontjes in blijven zitten (maakt het alleen maar beter).
Voor hartige gerechten (stukjes vis, garnalen, groenten zoals courgette, champignons, aubergine) hetzelfde, maar dan de bruine suiker weglaten. Voor de rest werken zoals je gewend bent met de bananen.
Voor hartige dingen bakje sojasaus erbij en eventueel een drolletje wasabi. Vlak voor je begint, mij bellen, dan kom ik eten... :biggrin: :yum:
Bedankt voor het compliment :-) Maar ik ben niet bang voor hoge temperaturen omdat ik ook ervaring met lassen heb.Kan me voorstellen dat iemand te voorzichtig is met die banaan in olie te doen.Je legt het niet in een mandje maar het moet met een zekere snelheid gebeuren.
Het bakpoeder gebruik ik alleen omdat het in een recept staat maar ik heb geen idee van het nut dus ga het eens zonder proberen.En wat doet koud water anders dan gewoon kraanwater?Met de bubbels kan ik me wel voorstellen dat het beslag wat luchtiger/krokanter gaat worden maar is dat ook de reden?
Alle reacties Link kopieren
Noor21 schreef:
21-10-2019 21:01
Je kunt ook eens kijken of er bij jou in je omgeving initiatieven zijn in buurthuizen waar samen gekookt en gegeten wordt. Zo kun je leren koken van/met anderen en heb je aanspraak/gezelschap bij het eten. Dat kost je vaak niets of hooguit een kleine bijdrage.

Pasta lijkt mij het makkelijkste en de saus hoeft niet duur te zijn. Mijn studerende zoons houden van saus van uitgebakken spekjes, goedkope diepvries spinazie en een bakje ook goedkope kruidenkaas.
Er is in mijn gemeente een soort inloophuis van de GGZ waar je binnen kan lopen voor koffie en een praatje en je kan daar ook eten precies zoals jij beschrijft.Ik kan me niet aanzetten daar aan mee te doen.Sinds ik op mezelf woon ben ik daar maar een paar keer geweest.Ben heel erg op mezelf.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 21:29
Er is in mijn gemeente een soort inloophuis van de GGZ waar je binnen kan lopen voor koffie en een praatje en je kan daar ook eten precies zoals jij beschrijft.Ik kan me niet aanzetten daar aan mee te doen.Sinds ik op mezelf woon ben ik daar maar een paar keer geweest.Ben heel erg op mezelf.
Toch vaker doen joh! Ik kook als vrijwilliger om de week in zo’n buurthuis en het is hartstikke leu en gezellig! De mensen die er komen vinden het ook super leuk om mee te kijken in de keuken en mee te helpen. Zo Kun jij ook nog wat leren toch?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
21-10-2019 21:09
Je proeft toch?
Met weinig beginnen en steeds wat erbij.
Als teveel kruiden door elkaar lopen raak ik het overzicht kwijt.Als ik de kleuren blauw en rood meng weet ik dat ik paars krijg.Met 10 verschillende kleuren kan ik ook paars krijgen maar dan weet ik niet meer welke kleur ik moet aansterken om dichter bij paars te komen.Ik hoop dat het een kwestie van leren en ervaring is.Wat ik me nu bedenk is dat ik dingen ook kan opdelen.Als ik de basis in 10 delen verdeel kan ik met elk deel gaan proberen iets te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
21-10-2019 21:34
Toch vaker doen joh! Ik kook als vrijwilliger om de week in zo’n buurthuis en het is hartstikke leu en gezellig! De mensen die er komen vinden het ook super leuk om mee te kijken in de keuken en mee te helpen. Zo Kun jij ook nog wat leren toch?
Dat is zeker waar.Maar ik ben er de persoon niet voor.Het is een soort mentale conditie.Toen ik nog in een groep leefde bij GGZ was ik fitter wat dat betreft.Nu is soms een supermarktbezoek al teveel.Het kan groeien als ik enthousiaster word met koken maar voor nu zoek ik liever dingen op internet uit ipv actief aan dingen mee te doen.
banaanman schreef:
21-10-2019 21:37
Als teveel kruiden door elkaar lopen raak ik het overzicht kwijt.Als ik de kleuren blauw en rood meng weet ik dat ik paars krijg.Met 10 verschillende kleuren kan ik ook paars krijgen maar dan weet ik niet meer welke kleur ik moet aansterken om dichter bij paars te komen.Ik hoop dat het een kwestie van leren en ervaring is.Wat ik me nu bedenk is dat ik dingen ook kan opdelen.Als ik de basis in 10 delen verdeel kan ik met elk deel gaan proberen iets te bereiken.
10 soorten kruiden lijkt me nooit lekker.
Je proeft toch of je de saus lekker vindt en mikt er nog wat bij als je dat niet vindt. Met kleine beetjes valt er weinig te verpesten.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
21-10-2019 22:47
10 soorten kruiden lijkt me nooit lekker.
Je proeft toch of je de saus lekker vindt en mikt er nog wat bij als je dat niet vindt. Met kleine beetjes valt er weinig te verpesten.
Als voorbeeld zou ik een keer Rendang willen maken.Of simpelere gerechten met iets minder kruiden.Ik weet niet meer aan welk knopje ik moet draaien als ik proef dat de saus de verkeerde kant opgaat.Er valt juist veel te verpesten heb ik gemerkt.Niet met een ei met maar 3 kruiden.Alles wat ik nu maak verpest ik omdat ik geen kennis en ervaring met kruiden heb.
banaanman schreef:
21-10-2019 23:10
Als voorbeeld zou ik een keer Rendang willen maken.Of simpelere gerechten met iets minder kruiden.Ik weet niet meer aan welk knopje ik moet draaien als ik proef dat de saus de verkeerde kant opgaat.Er valt juist veel te verpesten heb ik gemerkt.Niet met een ei met maar 3 kruiden.Alles wat ik nu maak verpest ik omdat ik geen kennis en ervaring met kruiden heb.
Daarom dus stuk voor stuk en beetje bij beetje.
En een keer verpesten hoort er ook gewoon bij als je wat nieuws probeert.
banaanman schreef:
21-10-2019 23:10
Als voorbeeld zou ik een keer Rendang willen maken.Of simpelere gerechten met iets minder kruiden.Ik weet niet meer aan welk knopje ik moet draaien als ik proef dat de saus de verkeerde kant opgaat.Er valt juist veel te verpesten heb ik gemerkt.Niet met een ei met maar 3 kruiden.Alles wat ik nu maak verpest ik omdat ik geen kennis en ervaring met kruiden heb.
Als je rendang wil maken zou ik dat vanuit een kookboek doen en de hoeveelheden aanhouden, dan kan het niet fout gaan. Je kan het daarna makkelijk invriezen in kleine porties.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
21-10-2019 23:26
Als je rendang wil maken zou ik dat vanuit een kookboek doen en de hoeveelheden aanhouden, dan kan het niet fout gaan. Je kan het daarna makkelijk invriezen in kleine porties.
Ik heb van een Youtube kok het recept proberen op te schrijven en ben al best ver in het verzamelen van de juiste producten.Dit is het recept waar ik veel vertrouwen in heb.Het is te hoog gegrepen om het echt te maken maar het oude Indische omaatje Rappart uit mijn jeugd kon dit zoo lekker maken vroeger.Net als spekkoek.
Alle reacties Link kopieren
banaanman schreef:
21-10-2019 23:52
Ik heb van een Youtube kok het recept proberen op te schrijven en ben al best ver in het verzamelen van de juiste producten.Dit is het recept waar ik veel vertrouwen in heb.Het is te hoog gegrepen om het echt te maken maar het oude Indische omaatje Rappart uit mijn jeugd kon dit zoo lekker maken vroeger.Net als spekkoek.
Na heel veel onderzoek denk ik persoonlijk dat dit in de buurt komt van de Rendang van oma Rappart;
https://www.youtube.com/watch?v=Ln-rMu31014

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven