Messenset

11-04-2024 16:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben toe aan enkele nieuwe messen. Waaronder koksmes (20 cm, en misschien nog eentje groter of juist kleiner) een groentemes etc.

Welke merken zijn aan te raden en waar halen jullie ze?
Moet ik bij een kookwinkel zijn, bij de Blokker of waar?
Las ook wel iets over Ikea maar die zit hier niet in de buurt en ik wil ze ook even kunnen voelen hoe ze in de hand liggen en hoe zwaar ze zijn. En ik wil wel iets meer kwaliteit dan Ikea (al las ik ook positieve verhalen hierover hoor).

En ik heb nu een messenblok, dat vind ik wel fijn en wil ik eigenlijk wel weer. Dus misschien is een combinatie inclusief blok nog iets.

Dus: welke kwalitatief goede maar betaalbare koksmessen zijn aan te raden voor huis-tuin-keukengebruik ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Definieer betaalbaar.

Hier ook o.a. Zwilling trouwens.
star⁴ wijzigde dit bericht op 11-04-2024 17:33
44.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Herman de Blijker. Gewoon bij Blokker gekocht
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je ook kiest, doe ze nooit in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb messen van Zwilling, een investering maar echt het geld waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
De mijne zijn van Boretti, maar ik heb er de AH-actie-prijzen voor betaald.(5 euro ipv 50)
Hoop dat die nog weer terugkomt, sparen voor op-kamer-kinderen
Is er niet ergens een supermatkt nu, met een goeie messenactie??
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben heel tevreden over de Opinel Parallèle serie, goede kwaliteit zonder dat je honderden euro's verder bent.
stippensokken wijzigde dit bericht op 11-04-2024 17:18
1.77% gewijzigd
viamia schreef:
11-04-2024 17:12
Ik heb messen van Zwilling, een investering maar echt het geld waard.
Hier ook. Fijne messen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
11-04-2024 17:09
Wat je ook kiest, doe ze nooit in de vaatwasser.
Echt serieuze vraag waarom niet? Bij mij gaan ze altijd de vaatwasser in
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
11-04-2024 17:29
Echt serieuze vraag waarom niet? Bij mij gaan ze altijd de vaatwasser in
het is een inside joke
Check de relatiepijlert
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hele fijne messen van Forged. De olive serie. Gekocht bij een kookwinkel zodat ik ze kon voelen en ik ben er helemaal verliefd op. Ze gaan niet in de vaatwasser, zet ze regelmatig zelf even aan en elk jaar gaan ze naar de messenslijper. Ik snij er zelfs plakjes carpaccio of de vitello van de tonato mee.
Deze heb ik: https://www.fonq.nl/producten/categorie ... 6jEALw_wcB

Het ligt er ook een beetje aan of je koken ziet als het zoveelste huishoudelijke klusje of als iets wat ook heel leuk is. Deze messen zijn in ver houding tot professionele messen niet zo prijzig, maar vergeleken met messen van de ikea wel duur.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 17:30
het is een inside joke
Check de relatiepijlert
Ik weet waar je op doelt.
Maar de mijne gaan echt niet in de vaatwasser. Ze worden er bot van omdat ze tegen elkaar rinkelen in de vaatwasser en ze roesten sneller omdat het staalgehalte hoger is. https://cookinglife.nl/bruine-vlekjes-op-bestek/
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
11-04-2024 16:57
Definieer betaalbaar.

Hier ook o.a. Zwilling trouwens.
Ja geen idee. Hoeft niet de goedkoopste van twee tientjes maar 100-150 per mes is ook wel weer wat veel lijkt me.
Beetje middenmoot, zeg maar, maar wel kwalitatief goed en lekker in de hand liggend (maar dat moet je even gaan voelen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook van Zwilling natuurlijk nog veel verschil.

Beter losse messen kopen of zo’n blok, is dit iets bijvoorbeeld?
https://www.meesterslijpers.nl/zwilling ... ok-7-delig
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een messenset van BSF, gekocht bij Kaufhof in Duitsland. En een mooi broodmes bij de plaatselijke kookwinkel. Al deze messen gaan bij ons ook de vaatwasser niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
11-04-2024 17:29
Echt serieuze vraag waarom niet? Bij mij gaan ze altijd de vaatwasser in
Vaatwasmiddelen zijn vaak te agressief voor het staal van een mes. En doordat ze hoe dan ook tegen elkaar komen, ontstaat er nog meer kans op schade.

Als je goedkope messen van Ikea/Hema/Action hebt en elk jaar een nieuwe wilt kopen, dan kun je ze prima in de vaatwasser doen natuurlijk.
Maar bij een duurder mes is dat gewoon zonde van je geld (en de materialen).
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
11-04-2024 18:06
Ook van Zwilling natuurlijk nog veel verschil.

Beter losse messen kopen of zo’n blok, is dit iets bijvoorbeeld?
https://www.meesterslijpers.nl/zwilling ... ok-7-delig
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/top ... ensets.htm
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kook wel professioneel maar gebruik geen heel dure messen. De middenmoot zeg maar. Ik werk zelf heel graag met een klein formaat koksmes, het merk wil me niet te binnen schieten maar ik koop ze bij de Sligro. Ik geef ook kookworkshops en laat de deelnemers met die messen werken, ook daarom moeten ze niet al te duur zijn. Ik slijp ze zelf in zo'n slijpdingetje, ik wil geen messen die dermate kostbaar zijn dat ze echt elk jaar naar de slijper moeten. Niks voor mij helaas om daar op tijd aan te denken. Met mijn kleine koksmessen doe ik vrijwel alles, aangevuld met kleine groentemesjes met heel kleine karteltjes van... de Xenos. Daar kun je bijna alles mee doen, echt fijne dingen en kosten geen drol.
Een messenblok bevat ook messen die je zelden of nooit zult gebruiken, is tenminste mijn ervaring. Ik heb er een tijd terug een overgenomen van iemand, vooral voor de workshops, maar er zat ook een hakbijltje bij en een broodmes, en een klein formaat mes dat nergens voor dient. Die heb ik uiteindelijk maar weggegeven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
11-04-2024 17:09
Wat je ook kiest, doe ze nooit in de vaatwasser.
Dit geldt toch alleen als ze japans zijn en van oma?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
11-04-2024 19:52
Dit geldt toch alleen als ze japans zijn en van oma?
Nee, je kan vliegroest krijgen, juist omdat ze een hoger staalgehakte hebben dan je normale bestek. Er zit echt zo roest op. Daarom niet in de vaatwasser dus. Plus dat ze bot worden van het tegen elkaar rinkelen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-04-2024 17:42
Ik weet waar je op doelt.
Maar de mijne gaan echt niet in de vaatwasser. Ze worden er bot van omdat ze tegen elkaar rinkelen in de vaatwasser en ze roesten sneller omdat het staalgehalte hoger is. https://cookinglife.nl/bruine-vlekjes-op-bestek/
Rinkelen in de vaatwasser???? Ahhhh ik snap al waarom ze bij jullie rinkelen. Jullie hebben zo'n bakje voor bestek. Bij mij zit er een bestekla in mijn vaatwasser en staan ze netjes naast elkaar. Mijn messen zijn niet bot en ze roesten ook niet. Ik gebruik Dreft vaatwascapsules
Blijkbaar zijn mijn messen gewoon super
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
11-04-2024 18:09
Vaatwasmiddelen zijn vaak te agressief voor het staal van een mes. En doordat ze hoe dan ook tegen elkaar komen, ontstaat er nog meer kans op schade.

Als je goedkope messen van Ikea/Hema/Action hebt en elk jaar een nieuwe wilt kopen, dan kun je ze prima in de vaatwasser doen natuurlijk.
Maar bij een duurder mes is dat gewoon zonde van je geld (en de materialen).
Dat vind ik echt zonde van de grondstoffen, niet echt duurzaam. Een slecht mes kost net zoveel grondstoffen als een goed mes waar je jaren mee doet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 17:12
De mijne zijn van Boretti, maar ik heb er de AH-actie-prijzen voor betaald.(5 euro ipv 50)
Hoop dat die nog weer terugkomt, sparen voor op-kamer-kinderen
Is er niet ergens een supermatkt nu, met een goeie messenactie??
Deze heb ik ook, van de AH. Heerlijk licht, blijven goed scherp ondanks dat ze in de vaatwasser gaan hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje terug een paar nieuwe messen gekocht. Na vele jaren middelmatige messen wilde wat meer uitgeven. Mijn partner was enthousiast over Robert Herder messen nav een oude aflevering van de Wilde keuken. (Vast nog te vinden gaat over de productie van deze messen in Duitsland, aanrader) Hij heeft de Lignum gekocht en het kinderkoksmes. Die laatste is beslist mijn favoriet (niet alleen voor kinderen dus☺️) superscherp, ligt goed in de hand, fijn formaat ook. Gebruik hem heel vaak.
Gaat ook zeker niet in de vaatwasser.

https://www.herdermessen.nl/winkel/koks ... jonge-kok/
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je kan snijden, dan is een goed mes een must.

Als je niet zo handig bent met snijden, ga dan gewoon naar de ikea, blokker, o.i.d.

Messenblok staat leuk, maar is echt een bron van bacteriën, raad je eerder een magnetische strip aan, waar je ze aan kan hangen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven