Monchoutaart; hoelang opstijven?.

27-03-2020 19:46 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dag 10 (of 12, ik weet het niet meer) is aangebroken. Ik ga dus bakken, want ja, je moet wat. Nou ik dacht ik ga monchoutaart maken, kun je gewoon lekker in de koelkast doen. Nu is het zo;

Uiteraard heb ik het pak van dokter oetker gekocht want zonder pak lukt het me niet. Nu heb ik 2 pakken gekocht want ik dacht; is leuk zo'n dubbele taart. Dus alles heb ik bij elkaar geflikkerd, en dan het recept gevolgd (wel alles dubbel) dus helemaal prima, goed beslag ook, lekkere dikke bodem... Nu mijn vraag; hoelang moet dat ding opstijven? 2 uur? Of 4 uur, want het is een dikke? 2 uur staat op het pak.

en hoe weet je of die stijf genoeg is?
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
27-03-2020 20:12
Ik wel. Maar dan moet ie wel écht lukken voor een leek.

En wat kun je gebruiken ipv Monchou, want in België (buiten AH) vind ik dus geen Monchou.
De Goldessa roomkaas van Lidl schijnt wel wat op MonChou te lijken is mij verteld.
Am Yisrael Chai!
Dubbeljus schreef:
27-03-2020 20:12
Ik wil dat recept wel! :kwijl:
pak bastonje koek verkruimelen en mengen met ca. 100 gram gesmolten boter
bakvorm bekleden met bakpapier en bodem er op doen en aandrukken met achterkant lepel. even in de koelkast zetten

slagroom stijfkloppen
3 pakjes monchou roomkaas losroeren met suiker (hoeveelheid ligt aan je smaak, proeven dus)
klein scheutje vanille essence erbij

losgeklopte monchou en slagroom mengen tot homogeen mengsel, proeven of het zoet genoeg is. Monchou mengsel op bodem scheppen en in koelkast

pakje zomerfruit of kersen (diepvries) in een pannetje doen met 100 gram suiker, aan de kook brengen en koken tot het fruit zacht is. Beetje maizene losroeren met water en door het fruitmengsel scheppen, doorverwarmen tot saus en af laten koeken.
Fruit op de monchou scheppen, dan zeker 4 uur laten opstijven
klaar
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
27-03-2020 20:17
Drillende monchou? O_O
Hahaha. Nouja als het net in de springvorm zit dan kan je het nog wel 'schudden'. Drillen niet echt, nee. :lol:
niloe schreef:
27-03-2020 20:12
Ik wel. Maar dan moet ie wel écht lukken voor een leek.

En wat kun je gebruiken ipv Monchou, want in België (buiten AH) vind ik dus geen Monchou.
roomkaas of mascarpone (wel minder lekker dan monchou)
Karl_Marx schreef:
27-03-2020 19:57
omdat ik een semi gemaksmens bent die dus geen kant en klare gaat kopen maar ook niet de moeite neemt om het zelf uit te vogelen dus daarom voor de tussenweg gaat met een pak
Vogelen? Bekertje slagroom kloppen, monchou wat los roeren, daar de gelatine door roeren (hoe wat en hoeveel staat op het pakje) , slagroom er door spatelen. Klaar.
Naar smaak fruit of vanille extract er doorheen of een ander smaakje als citroen.
Echt een pak is meer werk.
strings-attached schreef:
27-03-2020 20:22
Vogelen? Bekertje slagroom kloppen, monchou wat los roeren, daar de gelatine door roeren (hoe wat en hoeveel staat op het pakje) , slagroom er door spatelen. Klaar.
Naar smaak fruit of vanille extract er doorheen of een ander smaakje als citroen.
Echt een pak is meer werk.
GEEN GELATINE
Alle reacties Link kopieren
Gelatine? Drillende, schuddende monchou, het wordt steeds gekker hier :mrgreen:

Deze lijkt wat mij betreft het meest op die van vroeger, al maakte mijn moeder en vriendin en het destijds met langetjes (de bodem) :

https://www.laurasbakery.nl/monchou-taart/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Bokkenpootjes als bodem zijn ook lekker als variant op de bastonge koeken.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
27-03-2020 19:56
ja dat is zo veel lekkerder. niet van die zoete meuk
Het hoort lekker zoet te zijn. Niets aan die flauwe taarten. Gezeur over dat zoet.
Eurus schreef:
27-03-2020 20:26
Gelatine? Drillende, schuddende monchou, het wordt steeds gekker hier :mrgreen:

Deze lijkt wat mij betreft het meest op die van vroeger, al maakte mijn moeder en vriendin en het destijds met langetjes (de bodem) :

https://www.laurasbakery.nl/monchou-taart/
ik plaatst net mijn eigen recept, zonder vlaaivulling uit blik want die treurnis eet je toch niet?
S-Meds schreef:
27-03-2020 21:31
ik plaatst net mijn eigen recept, zonder vlaaivulling uit blik want die treurnis eet je toch niet?
Natuurlijk wel, net zoals ik af en toe een frikadel eet.

Maar jouw recept ga ik zeker ook een keer proberen. Bedankt!
S-Meds schreef:
27-03-2020 20:24
GEEN GELATINE
Gelatine is verboden in monchoutaart. En je maakt er je vegetarische, Joodse en islamitische vrienden ook blij mee, met een gelatineloze taart.
S-Meds schreef:
27-03-2020 21:31
ik plaatst net mijn eigen recept, zonder vlaaivulling uit blik want die treurnis eet je toch niet?

Idd
Geeen vlaaivulling. Heb je net een vurrukkullukke taart gemaakt, verpest je die met vlaaivulling.

Wij namen een lekkere kersenjam als topping.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver staat het met die taart ondertussen?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk ik ga het morgen maken.
Ik maak het altijd zonder suiker en vanille en altijd met vers fruit,bv aardbeien of kiwi of perzik.
Nooit een kant en klaar pak!!
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
viva-life22 schreef:
27-03-2020 21:44
Hoe ver staat het met die taart ondertussen?

Geen tequila party (https://www.youtube.com/watch?v=XR5xokI1QFU), maar een monchoutaart party.
jamadi52 schreef:
27-03-2020 23:54
Heerlijk ik ga het morgen maken.
Ik maak het altijd zonder suiker en vanille
en altijd met vers fruit,bv aardbeien of kiwi of perzik.
Nooit een kant en klaar pak!!
bah
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-03-2020 21:31
ik plaatst net mijn eigen recept, zonder vlaaivulling uit blik want die treurnis eet je toch niet?
Zeker wel.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
update: ik heeb hem dus een nacht in de koelkast gelaten en net gegeten als ontbijt en jezus: wat was het lekker
Vlaaivulling van Jonker Fris, serieus het lekkerste wat er is.
Als ik de komende dagen nog eens de supermarkt in durf, haal ik gelijk twee blikken op. Als het nog bestaat.
Betty_Slocombe schreef:
28-03-2020 11:20
Vlaaivulling van Jonker Fris, serieus het lekkerste wat er is.
Als ik de komende dagen nog eens de supermarkt in durf, haal ik gelijk twee blikken op. Als het nog bestaat.
bah, maak eens zelf, je weet niet wat je proeft
S-Meds schreef:
28-03-2020 11:23
bah, maak eens zelf, je weet niet wat je proeft
Ja, dat kan ik ook wel en dat heb ik zelfs wel gedaan.
Maar heb jij dat niet, dat je soms intens kan genieten van de smaken uit je jeugd? Dus saroma-pudding, vlaaivulling, smac. Nou ja, die smac misschien niet. Maar wel bijvoorbeeld macaroni met zo'n sausje van honigmix waar je van die oranje mondhoeken van krijgt. Ik kan daar echt enorm van genieten op z'n tijd.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
28-03-2020 11:31
Ja, dat kan ik ook wel en dat heb ik zelfs wel gedaan.
Maar heb jij dat niet, dat je soms intens kan genieten van de smaken uit je jeugd? Dus saroma-pudding, vlaaivulling, smac. Nou ja, die smac misschien niet. Maar wel bijvoorbeeld macaroni met zo'n sausje van honigmix waar je van die oranje mondhoeken van krijgt. Ik kan daar echt enorm van genieten op z'n tijd.
:applause: Dit dus.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
28-03-2020 08:45
Geen tequila party (https://www.youtube.com/watch?v=XR5xokI1QFU), maar een monchoutaart party.
Dan krijg ik gelijk zo'n beeld van taarten gooien :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
28-03-2020 10:30
update: ik heeb hem dus een nacht in de koelkast gelaten en net gegeten als ontbijt en jezus: wat was het lekker

Oeh lekker! Voor lunch en toetje leent kwarktaart zich ook heel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven