Na openen beperkt houdbaar...

09-05-2024 09:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bestaat er een goede lijst of app waarin je kunt opzoeken hoe lang beperkt houdbaar is per product?
Ik heb bijvoorbeeld een bus parmezaanse kaas poeder waar het op staat.
Geen idee of ik die al moet weggooien
Ik ben slecht in ruiken van dingen dus dat maakt het lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... -niet.aspx
Alle reacties Link kopieren Quote
Die wordt vanzelf groen. Dus daar moet je naar kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... -kaas.aspx
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon kijken. Kaas schimmelt, dat is zichtbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
09-05-2024 09:24
Gewoon kijken. Kaas schimmelt, dat is zichtbaar.
Dat is haast geen kaas te noemen die strooirommel :P

Verder eens, gewoon kijken/ruiken/proeven. We hebben niet overal een app voor nodig.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo’n bus is nauwelijks kaas laat staan Parmezaanse en volgens mij voor eeuwig goed 😜 maar idd voedingscentrum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad, die dingen zijn eeuwig houdbaar. Je proeft en ruikt het echt als kaas niet meer goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij niet bellen, ik eet alles dat er enigszins goed uitziet, of ruikt, gewoon op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
09-05-2024 09:57
Mij niet bellen, ik eet alles dat er enigszins goed uitziet, of ruikt, gewoon op.
Ik ook. Overal moet een datum op staan, en dat het na opening beperkt houdbaar is, lees je ook vaak. Ook bij producten die waarschijnlijk langer goed zullen blijven dan ikzelf.
Ik vertrouw op mijn zintuigen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
09-05-2024 10:21
Ik ook. Overal moet een datum op staan, en dat het na opening beperkt houdbaar is, lees je ook vaak. Ook bij producten die waarschijnlijk langer goed zullen blijven dan ikzelf.
Ik vertrouw op mijn zintuigen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
Van die parmezaanse poederkaas heb ik echt heul erg lang in mijn koelkast gehad, zonder problemen opgegeten.

Maar ook yoghurt ofzo eet ik na openen echt nog lang, tot de schimmel vormt.

En een echt blok parmezaan schaaf ik gewoon de schimmel vanaf en eet ik dan ook nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oooh ik gooi dus veelstesnel weg
Thanks voor de site
Alle reacties Link kopieren Quote
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
09-05-2024 11:06
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?
Ja
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
09-05-2024 11:06
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?

Als je dat om te beginnen al geen probleem vindt om te eten, vind je dat na de tht-datum ook niet hoor.

Ingredienten:
Zout 45%
specerijen 41.9% (nootmuskaat (14%), paprika, koriander (7,8%), pikante Spaanse peper, kurkuma, fenegriek, mosterdzaad, gedroogde ui, kardamom, anijs, gember, venkel, kruidnagel, gedroogde knoflook, piment, kaneel)
smaakversterker: mononatriumglutamaat
zetmeel
kruiden
Totale gehalte aan kruiden en specerijen: 42%.

Hoogstens neemt de smaak iets af.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
gedroogde kruiden en dat soort mixen zijn echt heel lang houdbaar. Soms klontert het een beetje maar als je het weer makkelijk los kan maken is het nog prima te eten. Ik let bij dat soort dingen ook niet op de datum, als het niet goed meer is kan je dat wel zien.
Alleen met vlees ben ik wat voorzichtiger, "vers" vlees eet ik niet als het meer dan 2 dagen over de datum is (gebeurt haast nooit)
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
09-05-2024 11:06
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?
Jaren, dat bederft niet. Wel gaat de smaak op een gegeven moment wat achteruit.

Veel dingen kun je echt veel langer gebruiken dan tht datum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hecht weinig waarde aan de THT datum, aangezien die ook op zaken als suiker en zout staan. En met name zout is natuurlijk zelf vaak al heel, heel oud. En suiker en zout gebruik je om andere voedingsmiddelen te conserveren, dus lastig om die te laten bederven. Natuurlijk kunnen zaken bederven, maar of je ziet het (schimmel bijvoorbeeld) of het ruikt vies. In veel gevallen wordt het hoogstens minder lekker, maar niet slecht voor je.

Bij zaken als yoghurt gewoon kijken en als er schimmel op staat, niet meer eten. En bij groenten die slap zijn kun je er nog prima soep van maken of een gepureerde saus.
Alle reacties Link kopieren Quote
De Bewaarwijzer van het Voedingscentrum inderdaad. Gedroogde kruiden zijn echt jaren houdbaar en zijn bedoeld om meerdere keren te gebruiken, ik denk dat de houdbaarheid daar niet van verandert als je het openmaakt. Zelfs als het over de datum is, kan er nog weinig mee gebeuren, behalve dat de smaak wat achteruit gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
09-05-2024 11:06
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?
Dat is geen echte datum volgens mij. Ik gebruik van die oplossoep op mijn werk en daar staat zelfs een datum op, terwijl het spul (voornamelijk zout) alleen maar wat klontert na een paar jaar. Gewoon goed roeren, dan lost het wel op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit eens gelezen dat de tht datum vaak opzettelijk vroeg is omdat je dan sneller nieuw koopt. In ieder geval blijft eten vaak een stuk langer bruikbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
TGT en THT zijn 2 verschillen dingen.

Beperkt houdbaar is verschillend.
Voor sommige producten 1 dag en anderen een week.

Parmezaanse kaas in een bus gekoeld bewaard en niet boven dampend eten gestrooid, een maandje zeker wel.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
WorkMomNia37 schreef:
09-05-2024 11:06
En zakjes kruiden bijvoorbeeld zon zakje gehaktmix van silvo hoe lang kan zoiets over de datum nog gegeten worden?
Jaren.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
09-05-2024 14:42
TGT en THT zijn 2 verschillen dingen.

Beperkt houdbaar is verschillend.
Voor sommige producten 1 dag en anderen een week.

Parmezaanse kaas in een bus gekoeld bewaard en niet boven dampend eten gestrooid, een maandje zeker wel.
Van die parmezaanse strooikaas is echt veel langer dan een maandje goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
09-05-2024 13:10
Ik heb ooit eens gelezen dat de tht datum vaak opzettelijk vroeg is omdat je dan sneller nieuw koopt. In ieder geval blijft eten vaak een stuk langer bruikbaar.
Ja bedrijven moeten dat erop zetten. Zelfs op een pot zout staat het.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven