Net vegetariër / vegan kletstopic

26-11-2018 13:37 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man eet al jaren vegetarisch en onze kinderen vanaf hun geboorte. Zelf ben ik steeds minder vlees gaan eten en sinds een paar maanden ben ik vegetariër. Inmiddels eten we thuis vrijwel helemaal plantaardig. Buitenshuis hebben we, op dit moment, de keuze gemaakt om vegetarisch te eten en als de keuze er is, ook plantaardig.

Ik vind het leuk om te kletsen met andere mensen die ook recentelijk de 'overstap' hebben gemaakt en vooral mensen met jonge kinderen. Waar lopen jullie tegenaan? Hoe reageerde de omgeving? Etc. Kerst komt er bijvoorbeeld aan. Vinden anderen het ineens lastig of bijvoorbeeld ongezond?

Wie herkent zich in dit verhaal en kletst mee?
Alle reacties Link kopieren
Over uitdagingen gesproken. De kans was natuurlijk ook groot dat het een discussietopic zou worden over de keuze ipv met elkaar sparren over keuzes en uitdagingen.

Mijn dochters zijn 7 en 3. Ik moet eerlijk bekennen dat de reden dat we geen slagroom namen, ermee te maken had dat we beide het uur daarvoor een enorme lading pepernoten naar binnen hadden gewerkt. De chocomel was dan ook om ons lekker op te warmen. Anders hadden we waarschijnlijk toch slagroom genomen.

Zo zie je maar weer dat ik èn direct de behoefte heb om me te verantwoorden èn dat de stap om buitenshuis niet 100% plantaardig te eten ook niet te doen is.
Ik vind vega of vegan in de horeca vaak ook niet echt lekker of inspirerend. Dan kook ik net zo lief thuis eigenlijk
fruitfris schreef:
26-11-2018 13:37
Waar lopen jullie tegenaan? Hoe reageerde de omgeving?
Ik ben echt nog nooit ergens tegen aangelopen en mijn omgeving neemt het gewoon ter kennisgeving aan (en schotelt me uiteraard geen vlees voor als ik kom eten).

Waar zou je dan tegenaan kunnen lopen als vegetariër zijnde? En hoe zou je omgeving anders kunnen reageren?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig dat je nooit ergens tegen aan loopt AbsoutelyFabulous.

Voorbeelden zijn dat er op het schoolreisje broodjes knakworst werd gegeten. (gelukkig had de juf nagevraagd wat dochter lekker vond en at ze een broodje met chocopasta)

Mijn ouders zeiden dat ze bij het kerstdiner voor ieder wat wils hadden en dat bleek dat wij met 4 personen een bakje rauwkost en wat stoofpeertjes moesten delen. Verder zat overal vlees in. "Jullie kunnen toch de spekjes tussen de aardappeltjes uit vissen?

Bij een kinderfeestje naast de patat alleen de keuze uit frikadel en kroket. De overdekte speeltuin vond het 'te lastig' om speciaal een kaassouflée warm te maken.
Alle reacties Link kopieren
O ja en wat betreft mijn omgeving: Sommigen vinden het zielig voor onze kinderen dat ze geen vlees eten en vinden vooral dat we ze op die manier te weinig voedingsstoffen geven.
Of vinden het 'niet gezellig' om met ons uit eten te gaan.
Wil je kind zelf ook geen vlees of verbied je haar die lekkere knakworst/kroket etc te proberen?
Alle reacties Link kopieren
Josjaa schreef:
26-11-2018 15:45
Belast worden? Omdat jij schijnbaar alleen maar vette meuk en dood dier naar binnen werkt? Iets anders is geen eten?
Je belast een kind wel degelijk. Of je het nu leuk vind of niet we zijn omnivoren en geen herbivoren. Het natuurlijkst om te eten is dus zowel dierlijk als plantaardig. Een vega /vegan dieet kan.. maar moet dan zo veel toevoegingen hebben om de tekorten tegen te gaan dat je dat een kind niet aan mag doen. Ook kweek je een kloof want jantje en marietje mogen wel, zoals de chocolade met slagroom, en jouw kind niet. Ik heb een kind wat ziek word van bepaalde voedingsstoffen en geloof me dat is niet leuk hoor altijd maar wat anders moeten eten dan je klasgenoten. Je zet zo'n kind dan toch echt apart van de anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik omgeef me in de familie met mensen die zelf heel extreem vegan zijn. Thuis zijn we dat niet.

Maar aan de andere kant moet ik mijn familie weer elke keer uitleggen dat ik geen vlees eet.
Terwijl ik denk; leef en laat leven.
Waarom moet het inderdaad ook hier een discussie worden; ieder z'n meug

Ik vind het ook leuker als we ideeën uitwisselen hier.
Kunnen we hier niet gewoon over vegan/veganistisch eten praten zonder dat gezeur van mensen over vlees?

Het zal me aan mijn reet roesten wat jij wil eten, maar ik eet liever veganistisch en ik zou het fijn vinden als mensen hier in dit topic dat gewoon respecteren in plaats van weer een topic lopen te verzieken over hoe zielig het is dat kinderen geen vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
Als vegetariër loop ik niet vaak ergens tegenaan. Soms heb ik wel heel weinig keuze wat ik ga eten, op mijn werk hebben we lunchbuffet en het komt regelmatig voor dat alle salades en soepen vlees of vis bevatten, zodat ik alleen maar brood met kaas kan eten terwijl mijn collega's vier verschillende salades kunnen eten. Maar dat is wel te overzien. En het gebeurt weleens dat mensen het vergeten of denken dat vis ook vegetarisch is, zodat er niks vegetarisch is. Maar meestal wordt er dan snel iets in elkaar geflanst. Het omgekeerde gebeurt trouwens ook wel, ik was laatst op een barbecue waar ze voor mij echt 6 verschillende vegetarische gerechten hadden gemaakt. Heel erg lief, al zat ik echt propvol van al dat eten!

Als veganist kreeg ik wel veel commentaar, dat het ongezond was, dat ik ongezellig was, dat planten ook gevoel hadden O_o Ik heb toen ook weleens in een restaurant zowel als voor- als hoofdgerecht dezelfde smakeloze groenten gekregen, met als nagerecht...partjes appel.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 2,5 jaar vegetariër, maar sinds een halfjaar voornamelijk vegan.
Ik vind het alleen lastig dat wanneer ik uit eten ga ik dan eigenlijk helemaal geen keus heb om vegan te eten hier in de omgeving.

Erg jammer, maar komt hopelijk nog wel verandering in.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:41
0.00% gewijzigd
-
anoniem_349051 wijzigde dit bericht op 26-11-2018 16:39
0.00% gewijzigd
Ik ben al jaren vegetariër maar ik flex soms op vakantie als ik merk dat het moeilijk gaat worden om me aan m'n eigen dieet te houden. Ik heb vegetariërs en veganisten meegemaakt op vakantie, toen ik nog niet vega at, die echt strikt hun dieet aanhielden en dus uiteindelijk heel ziek werden door het gebrek aan goed gevarieerd eten. Tja m'n gezondheid staat op nummer 1.

Ik zou ook niet vegan kunnen worden. Want ik vind dan ook dat ik het dan door moet trekken naar andere dingen. Kortom geen wollen jas, geen leren schoenen etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Oh en on topic dan nog even; ik ben nu 3 jaar veganist. Geen problemen, maar ga ook niet zo vaak uit eten. Even bellen van te voren is vaak een goed idee, en er komen steeds meer restaurants met vegan opties. Wat de omgeving er van vindt interesseert me weinig; als iemand geen zin heeft om voor mij iets aparts te maken neem ik zelf wat mee, geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
26-11-2018 16:28
Kunnen we hier niet gewoon over vegan/veganistisch eten praten zonder dat gezeur van mensen over vlees?

Het zal me aan mijn reet roesten wat jij wil eten, maar ik eet liever veganistisch en ik zou het fijn vinden als mensen hier in dit topic dat gewoon respecteren in plaats van weer een topic lopen te verzieken over hoe zielig het is dat kinderen geen vlees eten.
Graag!!
fruitfris schreef:
26-11-2018 15:28
En ik lees ook direct de uitdagingen die er zijn. Kaas vind ik bijvoorbeeld ook echt een ding. Inmiddels hebben we een fijne 'kaasvariatie' gevonden in plakjes voor op brood.
.
Koop je wel vegetarische kaas? Als middenweg ofzo. Het verbaast mij altijd hoe veel vegetariërs nog altijd niet vegetarische kaas kopen en zelfs niet weten dat kaas meestal niet vegetarisch is. Wat heb je nu als alternatief gevonden? Ik heb helaas nog geen echt 'kazig' alternatief gevonden.

Al moet ik zeggen dat ik niet alle soorten kaasvervangers heb geprobeerd, ik ben te lui om speciaal langs andere winkels te fietsen zoals de veganistische supermarkt of Ekoplaza. Maar als ik dat zou doen zou ik misschien nog een goede vervanger voor zure room kunnen vinden :lightbulb: dat mis ik nog wel, en kwark.

Ohja en een écht lekkere cappuccinomelk mis ik ook. Nu mik ik altijd Oatly erin en dat gaat ook wel, maar is toch anders.

Ik noem mezelf gewoon niks. Thuis eet ik zo veel mogelijk plantaardig, als ik buiten de deur plantaardig of vegetarisch kan kiezen doe ik dat, bij anderen eet ik gewoon wat de pot schaft. En heel soms eet ik gewoon wel zuivel/ei of zelfs iets van vlees. Ik vind het prima, die paar keer. In mijn omgeving is het geen punt, maar dat komt misschien ook omdat het niet allemaal per se altijd vega(n) hoeft. Eigenlijk heb ik het er amper over. Sommige mensen gaan er wel vanuit dat ik vegetariër ben.
plantiful schreef:
26-11-2018 16:32
Ik ben sinds 2,5 jaar vegetariër, maar sinds een halfjaar voornamelijk vegan.
Ik vind het alleen lastig dat wanneer ik uit eten ga ik dan eigenlijk helemaal geen keus heb om vegan te eten hier in de omgeving.

Erg jammer, maar komt hopelijk nog wel verandering in.
Volg sinds een tijdje Lisa Goes Vegan. Zij komt met super leuke en handige tips. Helaas vaak in Amsterdam. Qua uiteten is het vaak ook saai en het zelfde. Vegetarisch menu is voor en hoofd gerecht met kaas of bv een soepje. Terwijl vaak veel producten al wel in de keuken aanwezig zijn.
Mja het is vaak berg friet en klein beetje groente.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al 15 jaar vegetarisch en probeer nu steeds meer vegan te gaan eten. Ik merk dat dat thuis geen probleem is, in die zin dat ik nagenoeg alle dierlijke producten kan vermijden/vervangen wat ik wil. Het enige wat ik mis zijn lekkere kaasjes. Hopelijk komt de vegetarische slager binnenkort ook als vegen kaasboer op de markt. Met name in zaken als snoepjes, koekjes, chips, etc. valt het me best tegen hoevaak er boter (koekjes), melk (chips) en gelantine (snoepgoed) in zit. Met Sint Maarten kwam ik laatst niet verder dan kleine zakjes pepernoten en doosjes rozijnen. Best gek, want ik ken steeds meer mensen die vegan eten. Iemand goede tips voor mini-verpakkingen vegan snoep? Dat ook nog lekker is?
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
26-11-2018 16:28
Kunnen we hier niet gewoon over vegan/veganistisch eten praten zonder dat gezeur van mensen over vlees?

Het zal me aan mijn reet roesten wat jij wil eten, maar ik eet liever veganistisch en ik zou het fijn vinden als mensen hier in dit topic dat gewoon respecteren in plaats van weer een topic lopen te verzieken over hoe zielig het is dat kinderen geen vlees eten.
Wat JIJ eet staat ook niet ter discussie, ik vind het eigenlijk geen discussie (nog niet iig ) Maar een kind moet je dat niet opdringen. Gewoon normaal laten eten en dat dat bewust is is prima. Maar iets onthouden? Nee.
En dan gaat het hier om toch redelijke essentiële voedingsstoffen en zeker voor iemand in de groei. Als we het over een koekje hebben is het forum te klein, want een kind mag toch wel eens iets. Maar als ouders vlees onthouden is het ineens niet meer ok om daar je twijfels over te uiten.
Iets vegetarisch zeker?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
26-11-2018 18:01
Wat JIJ eet staat ook niet ter discussie, ik vind het eigenlijk geen discussie (nog niet iig ) Maar een kind moet je dat niet opdringen. Gewoon normaal laten eten en dat dat bewust is is prima. Maar iets onthouden? Nee.
En dan gaat het hier om toch redelijke essentiële voedingsstoffen en zeker voor iemand in de groei. Als we het over een koekje hebben is het forum te klein, want een kind mag toch wel eens iets. Maar als ouders vlees onthouden is het ineens niet meer ok om daar je twijfels over te uiten.
Iets vegetarisch zeker?
Nina, kinderen kunnen prima vegetarisch opgroeien, zonder supplementen en zonder een tekort aan essentiële voedingsstoffen. Dat jij het daar niet mee eens bent is je goed recht. Wetenschappers zijn hier wel van overtuigd. Ik ken legio volwassenen die nog nooit van hun leven vlees of vis hebben gegeten en toch gezonde volwassenen zijn. In vergelijking met 30 jaar geleden is het vegetarisch laten opgroeien van kinderen nu echt heel makkelijk. Ik ken inmiddels meer kinderen die vegetarisch of vegan opgroeien dan kinderen die vlees eten (heerlijk die GroenLinks/PvdD bubbel van mij). Als je hierover wil discussiëren kun je een topic openen. Dit topic is niet bedoeld voor deze discussie.
JollyRider schreef:
26-11-2018 14:45
Ah, het is verboden interesse te hebben. Foei, stoute ik
Tuurlijk. Net als Red Bull zeker.
:HA:
nina1966 schreef:
26-11-2018 18:01
Wat JIJ eet staat ook niet ter discussie, ik vind het eigenlijk geen discussie (nog niet iig ) Maar een kind moet je dat niet opdringen. Gewoon normaal laten eten en dat dat bewust is is prima. Maar iets onthouden? Nee.
En dan gaat het hier om toch redelijke essentiële voedingsstoffen en zeker voor iemand in de groei. Als we het over een koekje hebben is het forum te klein, want een kind mag toch wel eens iets. Maar als ouders vlees onthouden is het ineens niet meer ok om daar je twijfels over te uiten.
Iets vegetarisch zeker?
Open een topic.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
26-11-2018 17:49
Iemand goede tips voor mini-verpakkingen vegan snoep? Dat ook nog lekker is?
Red band heeft “veggie snoep” oa perziken en geloof ook uitdeelzakjes kleine colaflesjes en beertjes.
En daarnaast zijn de apenkoppen en varkenskoppen van Katja geloof ik ook vegan.
Alle reacties Link kopieren
AbsolutelyFabulous schreef:
26-11-2018 16:08
Ik ben echt nog nooit ergens tegen aangelopen en mijn omgeving neemt het gewoon ter kennisgeving aan (en schotelt me uiteraard geen vlees voor als ik kom eten).

Waar zou je dan tegenaan kunnen lopen als vegetariër zijnde? En hoe zou je omgeving anders kunnen reageren?
Mijn moeder vindt het helemaal niks dat ik niet elke dag vlees eet. Die is als de dood voor bloedarmoede, of dat mijn kinderen niet goed groeien. Die begint er elke keer weer over. En ik ben dus niet eens vegetariër, kun je nagaan.

Overigens: ik ben docent en organiseer regelmatig reizen. Ik controleer altijd wie er vegetarisch eet en regel daar gewoon maaltijden voor. Veganistisch is lastiger, maar die heb ik nog nooit mee gehad.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven