Overnight oats vs havermout in de magnetron

10-03-2024 12:51 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren eet ik als ontbijt havermout met water en fruit. Dat doe ik ongekookt een minuut of 2 in de magnetron zodat het lekker warm en zacht is. Ik maak het dus niet de avond van tevoren klaar.
Als ik internet moet geloven eet het merendeel van de havermoutbijters overnight oats, al dan niet de volgende dag alsnog opgewarmd in de magnetron. Of in een pannetje, want sommige mensen zijn tegen de magnetron (waarom?)
Wat maakt overnight oats nou eigenlijk zo bijzonder ? Of beter of lekkerder of gezonder dan ‘gewone’ havermout ? Los van de tijdwinst die je overigens niet hebt als je het ‘s ochtends weer gaat opwarmen want dan ben je alsnog 2 keer bezig met het bereiden van je ontbijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede vraag, ik eet het ook maar met melk en maak het soms ‘s ochtends klaar en soms de avond van te voren. Ik merk geen verschil. Ik neem het mee naar mijn werk en als ik avond van te voren maak is dat puur voor gemak maar ik proef geen verschil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet geregeld overnight oats (met melk), die ik ´s ochtends even opwarm in de magnetron.
Dat gaat heel snel, omdat het al zacht is.
Ik doe het zo omdat ik ongewelde havermout niet zacht genoeg vind na twee minuten koken/magnetron. Dus ik zou zonder wellen ´s ochtends meer tijd kwijt zijn.

Maar ik zou zeggen: probeer het eens en kijk wat jij lekkerder vindt!
nova wijzigde dit bericht op 10-03-2024 13:01
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie zegt dat overnight oats bijzonder zijn dan?
Ik vind het vooral gemak. Ik maak 's avonds vaak 2 porties in magentronbestendige potjes. Met melk. Vaak neem ik het mee naar werk en eet ik het gewoon op kamertemperatuur. Heel soms warm ik het op. Kost 30 seconden dus wel degelijk tijdswinst 's ochtends. En ik maak het per 2 porties tegelijk dus zeker sneller wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Havermout moet toch minstens een kwartier pruttelen?.
Bij overnight oats is het vocht goed opgenomen en daardoor goed verteerbaar.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak het ook nooit van te voren.
Doe het zelf ook in de magnetron,maar dan met melk en water.
Maar ik doe eerst de melk in de magnetron en de havermout achteraf erin.
mano28 wijzigde dit bericht op 10-03-2024 13:01
2.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De magnetron maakt alles dood.
Het weken maakt de havermout efficiënt verteerbaar, meende ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken het alleen als iets wat je koud eet, dan moet je het wel de nacht laten staan om de havermout zacht te krijgen. Het dan alsnog opwarmen, vind ik raar. Dan kun je het beter gewoon direct in de magnetron of een pannetje doen.
Ik snap überhaupt de hele hype om havermout niet. Mega hip op tiktok maar die gore smurrie substantie 's morgens. Brrrrrr die structuur alleen al.....
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
10-03-2024 13:04
Ik ken het alleen als iets wat je koud eet, dan moet je het wel de nacht laten staan om de havermout zacht te krijgen. Het dan alsnog opwarmen, vind ik raar.Dan kun je het beter gewoon direct in de magnetron of een pannetje doen.
De hele nacht laten staan is toch hetzelfde principe als overnight oats? Direct in de magnetron krijg je 't volgens mij nooit lekker zacht en koken in een pannetje kost relatief veel tijd als je 't niet voorweekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind overnight oats zeker anders smaken, maar dan niet lekkerder maar supervies juist.

Magnetron kan, maar ik heb zelf liever een pannetje, omdat ik dan precies weet wanneer t goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind overnight oats niet te eten. Er is natuurlijk ook een verschil tussen een havermoutvlok die zacht wordt door garing, of door rustig wellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
FransjeG schreef:
10-03-2024 13:01
De magnetron maakt alles dood.
Het weken maakt de havermout efficiënt verteerbaar, meende ik.
Welk leven zit er in dan??
Alle reacties Link kopieren Quote
VeerleVeertje schreef:
10-03-2024 13:09
Ik snap überhaupt de hele hype om havermout niet. Mega hip op tiktok maar die gore smurrie substantie 's morgens. Brrrrrr die structuur alleen al.....
Ja, ik kan er ook niet tegen, een blok cement. Maar ik proef wel verschil tussen de gegaarde oats en gewelde oats.

Zo te lezen eet TO helemaal geen overnight oats, die eet gewoon havermoutpap.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 10-03-2024 13:16
10.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaiana schreef:
10-03-2024 13:10
De hele nacht laten staan is toch hetzelfde principe als overnight oats? Direct in de magnetron krijg je 't volgens mij nooit lekker zacht en koken in een pannetje kost relatief veel tijd als je 't niet voorweekt.
Dat zeg ik, dat is het hele principe ervan.
Met 2 minuten in de magnetron is het bij mij prima zacht, zonder het een nacht te laten staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
10-03-2024 13:16
Dat zeg ik, dat is het hele principe ervan.
Met 2 minuten in de magnetron is het bij mij prima zacht, zonder het een nacht te laten staan.
Ja, maar jij kóókt de havermout dus. Dat is een ander proces dan wellen. Bij havermout komt er dan ook altijd van dat “slijm” vrij, die het papperig maakt. Veel mensen houden daar niet van en geven de voorkeur aan overnight oats.

Daarbij verlies je bij verwarmen van eten altijd iets aan voedingswaarde, maar dat is minimaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
En bij wie welt in bepaalde soorten melk/smaken trekt de smaak ook meer in de havermout.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekookte havermoutpap is lekker romig en zacht. Overnight oats zijn melig. Niet lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet het niet echt vaak meer, maar ik vond overnight oats wel makkelijk klaarmaken voor de hele week. Ingrediënten in bakjes gooien, even doorroeren en dan de koelkast of vriezer in. Ik warm het daarna ook niet meer op trouwens, dus ben daar geen extra tijd aan kwijt. Het smaakt wel anders maar wat mij betreft beiden lekker.
amby wijzigde dit bericht op 10-03-2024 13:27
15.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaiana schreef:
10-03-2024 13:10
De hele nacht laten staan is toch hetzelfde principe als overnight oats? Direct in de magnetron krijg je 't volgens mij nooit lekker zacht en koken in een pannetje kost relatief veel tijd als je 't niet voorweekt.
Nee hoor, kost niet veel tijd. Hoeft maar een minuutje te koken, dan twee of drie minuten laten staan.

Ik eet het iedere dag met sojamelk, noten, fruit en zaden. Ik kook de havermout gewoon in een pannetje op het vuur, zo klaar. Overnight oats heb ik hooit geprobeerd, ik zie voor mezelf ook geen toegevoegde waarde als je het alsnog moet opwarmen dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
10-03-2024 13:25
Nee hoor, kost niet veel tijd. Hoeft maar een minuutje te koken, dan twee of drie minuten laten staan.

Ik eet het iedere dag met sojamelk, noten, fruit en zaden. Ik kook de havermout gewoon in een pannetje op het vuur, zo klaar. Overnight oats heb ik hooit geprobeerd, ik zie voor mezelf ook geen toegevoegde waarde als je het alsnog moet opwarmen dan.
Veel mensen eten overnight oats koud.
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
10-03-2024 13:01
Havermout moet toch minstens een kwartier pruttelen?.
Bij overnight oats is het vocht goed opgenomen en daardoor goed verteerbaar.
Je kunt het ook ongekookt of droog eten. Zit vaak ook ook door muesli.
flamingo wijzigde dit bericht op 10-03-2024 13:32
Reden: Spelfout
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
10-03-2024 13:17
Ja, maar jij kóókt de havermout dus. Dat is een ander proces dan wellen. Bij havermout komt er dan ook altijd van dat “slijm” vrij, die het papperig maakt. Veel mensen houden daar niet van en geven de voorkeur aan overnight oats.

Daarbij verlies je bij verwarmen van eten altijd iets aan voedingswaarde, maar dat is minimaal.
Het is wat mij betreft dus of/of
Of je laat ze wellen (overnight) en eet ze koud of je kookt ze en eet ze warm.
Ik zie 0 voordeel in eerst wellen en dan nog eens opwarmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
10-03-2024 13:27
Je kunt het ook ongekookt of droog eten. Zit van ook ook door muesli.
Volgens mij is die havermout in muesli wel bewerkt hoor. Veel havermout uit de winkel is sowieso voorgegaard. Als ik havermout in iets van yoghurt doe, gaar ik het eerst ook even in de pan (net als bij granola).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat er een stofje in havermout zat, waardoor lang laten wellen beter is. Maar goed, geen idee of dat klopt. Ik vind koken zelf lekkerder, romiger.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven