Pannen op tafel tijdens warme maaltijd, of niet?

12-02-2020 20:19 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar uit nieuwsgierigheid. Gaan bij jullie de pannen op tafel tijdens de warme maaltijd, of schep je in de keuken alles op de borden die je daarna op tafel zet?
Ikzelf schep de borden op, de pannen blijven in de keuken. Ik heb het altijd al lelijk en ongezellig gevonden die pannen voor mijn neus als ik zit te eten.

Zet jij de pannen op tafel?

Totaal aantal stemmen: 507

Ik zet de pannen op tafel (39%)
Ik schep de borden op in de keuken (38%)
Ik doe alles uit de pannen in bakjes en dan op tafel (5%)
Ik eet meestal kant en klare maaltijden (2%)
Ik eet voornamelijk van Thuisbezorgd (1%)
Ik eet meestal buitenshuis Geen stemmen
Het wisselt per dag (13%)
Iets anders, (3%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik schep altijd op in de keuken en vaak snij ik ook nog voor zodat ik op de bank alleen m'n vork nodig heb.

Pannen op tafel deden we thuis ook nooit. Enkel witlof uit de oven kwam in schaal op tafel, avg werd gewoon netjes op de borden gedaan in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn hier erg tokkie,pannen op tafel,en ik noem onderzetters ook nog treefjes,maar ik dacht dat dat fries was :-?
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man de borden opschept, kan ik de halve keuken gaan dweilen. Trouwens, als hij gekookt heeft moet dat toch al. Hij heeft royale gebaren, zeg maar. En een scheutig gebruik van vetten en hitte.
Ik ben blij dat ik niet de enige tokkie ben hier. Het is goed toeven in goed gezelschap.
Drinken jullie ook wel eens stiekem aan de fles (frisdrank!) omdat je te lui bent om een glas te pakken?
Treefje:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-02-2020 21:38
Treefje:

Afbeelding
Een treefje noem ik een vlamverdeler. Alleen te gebruiken om stoofvlees niet aan te laten branden.
Onderzetters zijn van kurk. Of riet. Of van wasknijpers in een rondje geplakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Is een rechaud niet handiger dan een treefje?
redbulletje schreef:
12-02-2020 21:33
Ik schep altijd op in de keuken en vaak snij ik ook nog voor zodat ik op de bank alleen m'n vork nodig heb.

Pannen op tafel deden we thuis ook nooit. Enkel witlof uit de oven kwam in schaal op tafel, avg werd gewoon netjes op de borden gedaan in de keuken.
Zo doen wij het ook met stamppotten en nasi en zo. Natuurlijk nooit als er niet-gezinsleden mee eten, dan hebben we keurige tafelmanieren. Zelfs de linkshandige eet dan gewoon zoals het heurt.
Alle reacties Link kopieren
Geengroenblaadje schreef:
12-02-2020 20:45
Bij mijn Indische schoonfamilie schept iedereen zelf op in de keuken uit de pannen. Dan een plekje zoeken op de bank of aan tafel.
Bij mijn Indische schoonfamilie is dit alleen zo als de rest van de familie komt eten. Als we als gezin samen eten staan de pannen gewoon op tafel.
parbleumondieu schreef:
12-02-2020 21:41
Een treefje noem ik een vlamverdeler. Alleen te gebruiken om stoofvlees niet aan te laten branden.
Onderzetters zijn van kurk. Of riet. Of van wasknijpers in een rondje geplakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

En zo is het.
Anna2208 schreef:
12-02-2020 21:14
Waarom zou pannen op tafel armoedig zijn en opscheppen in de keuken niet?
Zoals bij zoveel mag iedereen van mij doen wat ie wil maar ik begrijp gewoon echt niet wat het een met het ander te maken heeft? Arme mensen zetten de pannen op tafel maar als je rijk bent kun je je veroorloven ze in de keuken te laten staan?
Ik vind het zelf erg gezellig met de pannen op tafel en mijn man tegenover me. Dan kunnen we lekker opscheppen wat we willen.
Dat oordeel is iets van vroeger, toen arme mensen geen dekservies hadden.
Alle reacties Link kopieren
In dekschalen. Alhoewel die term volgens mij een verwachting wekt waaraan mijn tafel niet voldoet. Pannen op inductieplaat laten staan is geen goed idee (dan gaart het nog door en is het moes zou je nog een tweede ronde groente willen) en restjes gaan toch de koelkast in. Dan gelijk in de groot uitgevallen soepkommen. Die stapelen ook zo fijn in de koelkast.
Man schept de borden op in de keuken maar hij heeft zijn roeping gemist (gaat serieus nog wat decoratief peterselie staan versnipperen boven gekookte aardappelen). Man kan hoeveelheden beter inschatten, ik kook amper dus ik maak altijd teveel.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Geengroenblaadje schreef:
12-02-2020 20:27
Alles in dekschalen. Pannen op tafel vind ik ongezellig. Tafel ook altijd gedekt met servetten, kan water, glazen en kaarsjes aan.
same here!
Ik schep ook op in de keuken, ik vind het niks al die pannen op tafel.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 12-02-2020 21:50
64.34% gewijzigd
rumforviva schreef:
12-02-2020 21:45
Dat oordeel is iets van vroeger, toen arme mensen geen dekservies hadden.
Maar waarom zou je dekservies gebruiken? Dan maak je én pannen vuil én schalen én borden. In een restaurant krijg je je eten toch ook gewoon op 'n bord gepresenteerd, dat staat netjes en verzorgd, ook als je gasten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-02-2020 20:30
Oh leuk, dan kunnen we elkaar weer veroordelen op basis van tafelsetting.
Pannen op tafel. En als iemand dekschalen wil, moet hij/zij dat lekker doen. En als iemand wil opscheppen aan het fornuis ook. Ik vind alles prima, zolang mensen een onderzetter geen treefje noemen.
Een treefje ken ik niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De borden worden in de keuken volgeschept; meestal blijft er niets over.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
redbulletje schreef:
12-02-2020 21:49
Maar waarom zou je dekservies gebruiken? Dan maak je én pannen vuil én schalen én borden. In een restaurant krijg je je eten toch ook gewoon op 'n bord gepresenteerd, dat staat netjes en verzorgd, ook als je gasten hebt.
Ja, maar thuis is niet een restaurant. Zoveel dingen zijn niet strikt noodzakelijk. En in een restaurant heb je dan ook geen controle over hoeveelheid of verhoudingen. In Amerika kun je trouwens ook vaak “family style” voor een groep bestellen. Dan krijg je het eten dus inderdaad in schalen.

Maar ik ben dus inderdaad met schalen opgevoed. Zelf schep ik in de keuken op, maar ik woon alleen, dat is natuurlijk anders dan met een gezin.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-02-2020 21:38
Treefje:

Afbeelding
Vlamverdeler.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
12-02-2020 21:54
Vlamverdeler.
Sudderplaatje
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Borden op tafel.
Pan vanuit de keuken naar de eettafel. Op bord scheppen. Pan terug naar de keuken.

Altijd aan de eettafel eten. Geen televisie op de achtergrond.

Alleen voor het Sinterklaasjournaal maakten we een uitzondering toen zoon nog gelovig was.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
mdh schreef:
12-02-2020 21:56
Sudderplaatje

Neverdenooitniet onderzetter.
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotels blijven wel op tafel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf wat er op het menu staat.
Ovenschotel of 1pans gerechten gaan op tafel.
Maar aardappels, groente, vlees, evt nog groentesaus oid gaat allemaal niet op tafel. Dan is de tafel zo vol, dat vind ik niks.
Heb ook de indruk dat je veel meer eet als de pan vlak voor je neus staat.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik vind de pan op tafel juist gezelliger omdat we dan allemaal kunnen blijven zitten. Ik houd van mooi servies en mooie pannen maar doe warm eten niet over in dekschalen omdat het in de pan langer warm blijft.

Hoe zit het met de verdere ‘aankleding’? Ik heb bijvoorbeeld geen tafelkleed. Dat doet mijn moeder echt altijd. Die had ook treefjes, haha. Met dat kleed moest je oppassen met de jus en dat onding buiten uitschudden na afloop ook nog. En wassen bovendien.
Alle reacties Link kopieren
Onderzetters.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 22:09
0.22% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven