Pannen op tafel tijdens warme maaltijd, of niet?

12-02-2020 20:19 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar uit nieuwsgierigheid. Gaan bij jullie de pannen op tafel tijdens de warme maaltijd, of schep je in de keuken alles op de borden die je daarna op tafel zet?
Ikzelf schep de borden op, de pannen blijven in de keuken. Ik heb het altijd al lelijk en ongezellig gevonden die pannen voor mijn neus als ik zit te eten.

Zet jij de pannen op tafel?

Totaal aantal stemmen: 507

Ik zet de pannen op tafel (39%)
Ik schep de borden op in de keuken (38%)
Ik doe alles uit de pannen in bakjes en dan op tafel (5%)
Ik eet meestal kant en klare maaltijden (2%)
Ik eet voornamelijk van Thuisbezorgd (1%)
Ik eet meestal buitenshuis Geen stemmen
Het wisselt per dag (13%)
Iets anders, (3%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Hier hangt het van de maaltijd af. Soms scheppen we in de keuken op, soms gaan de pannen op tafel, soms maken we de borden mooi op, soms doen we het eten in schalen op warmhoudplaten op tafel, soms zitten we met een bord op schoot voor de tv, soms eet iedereen op een andere moment vanwege bezigheden en afspraken rond etenstijd.
Mermedina schreef:
12-02-2020 22:05
Grappig, ik vind de pan op tafel juist gezelliger omdat we dan allemaal kunnen blijven zitten. Ik houd van mooi servies en mooie pannen maar doe warm eten niet over in dekschalen omdat het in de pan langer warm blijft.

Hoe zit het met de verdere ‘aankleding’? Ik heb bijvoorbeeld geen tafelkleed. Dat doet mijn moeder echt altijd. Die had ook treefjes, haha. Met dat kleed moest je oppassen met de jus en dat onding buiten uitschudden na afloop ook nog. En wassen bovendien.
Mijn tafelkleed hou ik voor feestjes.
Vooral dan voor feestjes met schoonmoeder die nogal gehecht is aan tafellakens.

Als we met 2 zijn hebben we matjes voor onder de borden.
Snoesje666 schreef:
12-02-2020 22:07
Onderzetters.

Afbeelding


Jeugdsentiment!
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 22:10
41.90% gewijzigd
Altijd een kleed/tafellaken. Leuke glazen, op dit moment ieder een eigen kleurtje, maar wel hetzelfde model.

Bij pasta altijd sla, voor iedereen een persoonlijke side-salat. (Eentje zonder tomaat, ander zonder augurk, slechts een met olijven)
Alle reacties Link kopieren
Wisselt hier per dag.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Borden, bestek, glazen en kan water op tafel.

Geen kaarsjes of servetten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Tafelkleed of stoffen placemats.
Altijd een kan water, onderzetters voor de glazen. Uiteraard bestek en borden.
Geen tv en ook hier de uitzondering op jonge leeftijd voor het Sinterklaasjournaal.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn familie vroeger was het altijd netjes gedekt: tafelkleed, wijn- en waterglazen, bestek voor- hoofd- en nagerecht, onderzetters en rechaud voor sauzen enz. De buurman zag een keer onze gedekte tafel en vroeg of wij een feestje hadden. En géén afwasmachine hè, mijn ouders hadden er drie zeiden ze altijd: de kinderen :mrgreen: .
redbulletje schreef:
12-02-2020 21:49
Maar waarom zou je dekservies gebruiken? Dan maak je én pannen vuil én schalen én borden. In een restaurant krijg je je eten toch ook gewoon op 'n bord gepresenteerd, dat staat netjes en verzorgd, ook als je gasten hebt.
Zodat iedereen zelf kan bepalen hoeveel hij van wat opschept, omdat je de ene keer meer eet dan de andere keer, omdat je de verhoudingen zelf wil bepalen. Ik vind dat prettiger.

En dekservies omdat ik het mooi vind staan, een fijn gedekte tafel. En ik vind het fijn om naar mooie dingen te kijken.

Dat er meer serviesgoed vuil wordt vind ik onbelangrijk. Mijn oog wil ook wat.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-02-2020 21:38
Treefje:

Afbeelding
Verhip. Kwam dat ding regelmatig tegen in de lade bij mijn moeder bij de onderzetters. Nooit geweten waar het voor was en ook verzuimd om na te vragen. Nooit gebruikt als onderzetter hoor!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mermedina schreef:
12-02-2020 22:21
Bij mijn familie vroeger was het altijd netjes gedekt: tafelkleed, wijn- en waterglazen, bestek voor- hoofd- en nagerecht, onderzetters en rechaud voor sauzen enz. De buurman zag een keer onze gedekte tafel en vroeg of wij een feestje hadden. En géén afwasmachine hè, mijn ouders hadden er drie zeiden ze altijd: de kinderen :mrgreen: .
🤣 herkenbaar...hier dagelijks alles in dekschalen, zilveren bestek en ook geen vaatwasser.
Daarom hier gewoon de pannen op de tafel. Gewoon eten en klaar. Mijn moeder was altijd heel gestresst..alles moest perfect. Ik maak heel bewust andere keuzes. Het is het mij niet waard om mij daar druk om te maken. Ik kijk niet altijd positief terug op dat stukje uit mijn jeugd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkelijk totaal gedegenereerd sinds mijn kindertijd. Bij mijn moeder zijn het dus schalen en altijd een tafellaken en servetten. Wij hebben zelfs speciaal een tafel uit graniet in de keuken laten maken omdat we te nonchalant zijn om onderzetters te zetten voor de pannen/ovenschotels die vaak op tafel komen.
Geen placemats en vanzelfsprekend geen tafellaken. De borden moeten wel bij elkaar passen, anders word ik wat neurotisch.
Alleen als er mensen komen, is het tafellaken, zilveren bestek , servetten en staan de wijn- en waterglazen netjes zoals het hoort.
Geengroenblaadje schreef:
12-02-2020 22:24
Zodat iedereen zelf kan bepalen hoeveel hij van wat opschept, omdat je de ene keer meer eet dan de andere keer, omdat je de verhoudingen zelf wil bepalen. Ik vind dat prettiger.

En dekservies omdat ik het mooi vind staan, een fijn gedekte tafel. En ik vind het fijn om naar mooie dingen te kijken.

Dat er meer serviesgoed vuil wordt vind ik onbelangrijk. Mijn oog wil ook wat.
In een restaurant wil mijn oog ook wat, maar thuis hou ik vooral van gemak. M'n moeder vroeg altijd of we grote trek hadden en bij lekkerdere dingen vroeg ik altijd een grotere schep. Vis en vlees is gewoon één stuk per persoon. Sla komt trouwens wel altijd in een schaal op tafel.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
12-02-2020 22:39
Ik ben werkelijk totaal gedegenereerd sinds mijn kindertijd. Bij mijn moeder zijn het dus schalen en altijd een tafellaken en servetten. Wij hebben zelfs speciaal een tafel uit graniet in de keuken laten maken omdat we te nonchalant zijn om onderzetters te zetten voor de pannen/ovenschotels die vaak op tafel komen.
Geen placemats en vanzelfsprekend geen tafellaken. De borden moeten wel bij elkaar passen, anders word ik wat neurotisch.
Alleen als er mensen komen, is het tafellaken, zilveren bestek , servetten en staan de wijn- en waterglazen netjes zoals het hoort.
Handig, zo’n tafel!
Bij mij gaat de tajine op tafel, en we eten eruit met een stuk brood, met de hand!

Is dat een pan of een bord?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-02-2020 22:07
Mijn tafelkleed hou ik voor feestjes.
Vooral dan voor feestjes met schoonmoeder die nogal gehecht is aan tafellakens.

Als we met 2 zijn hebben we matjes voor onder de borden.
Oja, placemats! Heb ik zelf ook een tijdje gebruikt maar ik vond ze toch vrij nutteloos. Ik heb wel messenleggers, nou ja, eigenlijk zijn die voor eetstokjes. Gebruik ik ook nooit, mes ligt op een bord als het vies is. Botermes blijft gewoon in de boter.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-02-2020 21:05
Ja, alle pannen op tafel. Soms zet ik er ook nog extra pannen bij. Gewoon, voor de vol.

Ik vind het hilarisch dat iets als pannen op tafel zetten al aanleiding kan zijn voor opmerkingen als armoedig of tokkie. Je doet het ook niet gauw goed.
:rofl:
SallySpectra* schreef:
12-02-2020 20:28
De meeste mensen kunnen praten: wil je één of twee scheppen rijst? Dat soort dingen.
Probeer het eens.
:rofl:

Nou inderdaad.
Nooit pannen op tafel ivm ruimte en geheid omgooien van bekers melk of water. Scheppen op ( volwassenen zelf of we communiceren met elkaar over hoeveelheid) en dan met normale ronde witte of grijze ikea borden op onze hema placemats aan de tafel. Drinken erbij en eten en kletsen maar.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-02-2020 21:05
Ja, alle pannen op tafel. Soms zet ik er ook nog extra pannen bij. Gewoon, voor de vol.

Ik vind het hilarisch dat iets als pannen op tafel zetten al aanleiding kan zijn voor opmerkingen als armoedig of tokkie. Je doet het ook niet gauw goed.
Ik ben zo opgevoed, maar dat krijg je met een moeder die als arm meisje in de rijkste buurt van de stad ( en wellicht de sjiekste buurt van het land) is opgegroeid. Dan doe je alles voor de show.

Nu zetten we gewoon de pannen op tafel, kind juicht als papa er niet is want dan eten we bij de tv en soms dekken we met schalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik schep altijd de borden op dus zet geen pannen op tafel. Toen ik nog alleen met mijn man was vonden we het altijd zo’n gedoe om alle pannen op tafel te zetten en is het er eigenlijk ingeslopen dat ik altijd zijn bord doe. Inmiddels met 4 kinderen is het wel wat werk om voor iedereen te doen. Maar het is ook gewoon routine, ik doe het eten op de borden en een van de kinderen brengt het vervolgens naar de tafel, weer een ander regelt het drinken en bestek. Iedereen is het zo gewend en helpt even mee. Mijn ouders hebben wel altijd de pannen op tafel, is ook niks mis mee. Wij doen dat alleen met feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb korte tijd een bevlieging gehad met een geërfd katoenen tafelkleed. Maar ook dat is verleden tijd. Het kleed lag vaker in de was en op de strijkplank dan op tafel. En de tafel afvegen met een doekje gaat sneller dan een kleed strijken.
Alle reacties Link kopieren
Altijd een tafelkleed.
Pannen op onderzetters op tafel, alleen vlees zoals schnitzels etc (zonder jus en gebakken in een koekenpan) leg ik op een (voorverwarmd) bord. Iedereen schept zelf, of met een beetje hulp voor de kinderen, op wat en hoeveel die wil.

Als we eters hebben of met bijzondere gelegenheden, dan gebruik ik wel schalen.

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als vroeger thuis.
Wij eten in de keuken of op de bank. Als we in de keuken eten gaan de pannen op tafel, gelijke borden, waterglazen en servetten. Voordat de oudsten werkten deed ik het in schalen, maar dit is makkelijker later op te warmen.
Bij een makkelijke maaltijd eten we nog wel eens op de bank en dan schap ik in de keuken op onder toezicht van diegene die het bord krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al blij dat er avonden zijn dat het hele gezin tegelijk aan tafel zit

Team: pannen op tafel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven