Patat met mes en vork?

07-08-2017 19:42 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste van zes is opgevoed met de Rapley methode. Erg leuk, maar heeft de keerzijde dat ze nog steeds erg graag met haar handen eet. We vinden haar daar nu echt te oud voor, dus we zijn haar nu aan het leren om met mes en vork te eten.

Maar...eigenlijk eten we patat wel altijd met onze handen. En daar hadden we net dus een discussie over. Want in hoeverre is dit eigenlijk ok volgens de huidige etiquette? Eigenlijk gewoon pure nieuwsgierigheid dus. En wellicht nog een puntje van aandacht voor ook onszelf ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind patat met zo'n koude metalen fork echt super raar en dus ook niet echt lekker. Als het echt ónder de mayo zit snap ik wel dat je er een vork bij wilt, maar dan doe je't er toch gewoon naast?

En blijkbaar is 't zoals de etiquette
Ik vind tafelfriet leuk!
Alle reacties Link kopieren
Friet zonder mayonaise en saus is lekker met de handen, maar met saus en/of mayonaise vind ik dat toch te glibberig. Dan vind ik een vork veel fijner.
En tafelfriet lijkt wel op een trog voor de varkens.
-NummerZoveel- schreef:
07-08-2017 20:27
Ik ben opgevoed door iemand die erg streng op etiquettes was (hij had het in het leger geleerd bij formele banquettes) en patat mag net als kip en spareribs idd met de handen, ook bij een gelegenheid die als "chic" gezien wordt (ook al serveert men dan zelden patat).
Ik heb ook de etiquette streng geleerd en dit dus. En toen heb ik ook geleerd dat als je ergens aan kunt herkennen dat mensen geen etiquette kennen, dan is het wel friet met een vork eten, dat doen namelijk alleen mensen die niet weten 'hoe het heurt'.

Van mij mag het hoor trouwens, al eet je ze met stokjes, het zal mij worst wezen, maar je vroeg hoe het zat qua etiquette.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
07-08-2017 20:15
Nou dat vind ik dan weer idioot... nooit gezien gelukkig :wtf:

en wat een armoe... doe dan desnoods plastic bordjes.
(waar is Pejeka als je haar nodig hebt?)
Haha! Dat vroeg ik me ook net af! Pejeka, verlicht ons!
Als het regent is het nat en als het vriest is het glad!
pokkewijf schreef:
07-08-2017 20:15
Nou dat vind ik dan weer idioot... nooit gezien gelukkig :wtf:

en wat een armoe... doe dan desnoods plastic bordjes.
(waar is Pejeka als je haar* nodig hebt?)
Hem*

Star wat een gruwelijke foto's! :sick:
Word er gewoon naar van :biggrin:
YouWish schreef:
07-08-2017 21:04
Hem*

Star wat een gruwelijke foto's! :sick:
Word er gewoon naar van :biggrin:

Sorry ;-)
Zal ze volgende keer onder een link zetten.
Alle reacties Link kopieren
Star* schreef:
07-08-2017 19:48
En patat mag met je handen, maar NOOIT EN TE NIMMER als tafelfriet.
Eens :rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oddish schreef:
07-08-2017 20:47
Ik vind patat met zo'n koude metalen fork echt super raar en dus ook niet echt lekker. Als het echt ónder de mayo zit snap ik wel dat je er een vork bij wilt, maar dan doe je't er toch gewoon naast?

En blijkbaar is 't zoals de etiquette
Heel raar idd!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bluesheep schreef:
07-08-2017 20:44
Met mijn handen eten vind ik met veel dingen veel lekkerder en of praktischer.
Pizza, patat, roti eet ik sowieso met de hand als ik thuis ben.
In een restaurant gebruik ik wel altijd bestek.

Maar ik snap niet zo goed hoe je patat met vork EN mes eet?
Ga je dan serieus de patatjes snijden of ?
!!!
Alle reacties Link kopieren
Friet/patat wordt hier met de handen gegeten :-D

Maarrrrrr
Pannenkoeken niet!
Zie vaak dat kinderen ze besmeren/bepoederen, oprollen en dan met twee handen optillen om zo naar binnen te schuiven :-?
Dat doen we hier in huis níet.
(Kinderen tussen 8-12jr)
Geen prima, prima is geen goed.
Star* schreef:
07-08-2017 21:22
Sorry ;-)
Zal ze volgende keer onder een link zetten.
Dat wordt een flinke nachtmerrie zo :cry:
VakantieNL15 schreef:
07-08-2017 21:35
Friet/patat wordt hier met de handen gegeten :-D

Maarrrrrr
Pannenkoeken niet!
Zie vaak dat kinderen ze besmeren/bepoederen, oprollen en dan met twee handen optillen om zo naar binnen te schuiven :-?
Dat doen we hier in huis níet.
(Kinderen tussen 8-12jr)
Hangt hier ervan af wat er tussenzit.

Is het smeerbaar en valt het er niet uit (jam, boter, ...) = handen
Valt het er wel tussenuit (suiker) = mes en vork



En die "trogfriet" is walgelijk!
Alle reacties Link kopieren
Haha, bedankt voor de info. We houden patat bij deze bij de uitzonderingen. Gewoon met de handen dus.

Ik wist overigens niet dat het zelfs onder de goede etiquette valt bij een chique gelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-08-2017 22:07
Hangt hier ervan af wat er tussenzit.

Is het smeerbaar en valt het er niet uit (jam, boter, ...) = handen
Valt het er wel tussenuit (suiker) = mes en vork



En die "trogfriet" is walgelijk!
Haha! Nee, dan nog niet. Vind het er gewoon niet smakelijk uitzien, zo'n pannenkoek uit de hand :mrgreen:
'Trogfriet' vind ik dan weel weer heel erg handig met twaalf 8-jarige jongetjes |-)
Boven de 10 jaar vind ik het weer niet meer kunnen.
:bonk:
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Als ik thuis friet eet is het met mes en vork, maar dat komt omdat ik er ook vlees en groente bij eet. Als het uit een puntzak komt eet ik gewoon met mijn handen.
Lisa077 schreef:
07-08-2017 22:10
Haha, bedankt voor de info. We houden patat bij deze bij de uitzonderingen. Gewoon met de handen dus.

Ik wist overigens niet dat het zelfs onder de goede etiquette valt bij een chique gelegenheid.
nou zul je niet heel vaak friet geserveerd zien bij chique gelegenheden, juist om te voorkomen dat mensen zich ongemakkelijk voelen, net als erwtjes (met een vork en dan prikken, niet scheppen), asperges (met 1 hand en vork), of spare ribs (hand).
Wat dan niet mag met friet is dubbel dippen in de saus, dus als je een lang frietje heb mag je niet dippen, happen en weer dippen, je moet het dan (helaas) met 1 keer dippen doen.
Die tafelfriet had ik nog nooit van gehoord. Inderdaad net een varkenstrog....gadver... :misselijk:
Rojali schreef:
07-08-2017 20:03
Ik eet patat met een vork, zou niet weten wat ik met een mes moet.
Eet je dan enkel friet? Het mes er bij is om mijn vlees te snijden. Wij eten nooit friet zonder iets er bij.
Alle reacties Link kopieren
Je mes gebruik je om je friet tegen te houden als je met je vork prikt, anders moet je op z'n boers je elleboog hoog houden met het van boven prikken.
Als je van opzij prikt, dus op de netjes etiquettewijze dan schuift je friet weg en kun je minder makkelijk prikken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldig topic :-)
Tafelfriet vind ik echt te ranzig voor woorden.

Binnenshuis eet ik friet met m'n vingers. Tot grote ergernis van mijn man, die alles keurig met bestek eet (zelfs een broodje hamburger). Het is een van de grootste pleziertjes in mijn leven om vettigheid met mijn vingers te eten... Echt, daar word ik zo gelukkig van. Mayo tot aan m'n ellebogen wat mij betreft.

Maar buitenshuis met mes en vork. En ja, uiteraard met mes. Om de friet een beetje kleiner te snijden. Want ik begrijp oprecht niet hoe je met alleen een vork, op manier die een beetje om aan te zien is, een frietje van een cm of 10 in je mond geduwd krijgt.
Ach lekker boeien als er op kinderfeestjes tafelfriet word gedaan. Mijn ding is het niet maar zie het daarbuiten ook nooit dus... Vreselijk hoor. :bonk:


Ik eet thuis friet met handen, doop ze dan nog lekker in mijn vleeskroket ook.
Maar in een restaurant met bestek.
Alle reacties Link kopieren
Haha die tafelfriet :)
Da's ook niks voor mij geloof ik.
Maar thuis eet ik friet zeker met mijn handen. Verder hangt het er een beetje vanaf waar ik zin in heb en hoe erg de friet onder de mayo zit.
Alle reacties Link kopieren
In het laatste boek over etiquette of website daarover, las ik, dat men patat met de handen kan eten. Ik gebruik liever mes en vork, niet omdat ik toch een andere mening over de etiquette heb, maar eigenlijk om de eenvoudige reden dat ik geen vette handen wil hebben. Patat met mes en vork eten gaat gemakkelijk. Bij spareribs, kippenpoten heeft men geen keuze.

Bij spareribs snij ik een botje af. Het vlees kluif ik ervan af, en het botje gaat op een klein schaaltje. Dan snij ik het volgende botje af, totdat de hele streng op is.

Het gemakkelijkste vind ik om een grote kippenpoot met twee handen vast te houden. Een klein kippenpootje houd ik soms met twee handen vast, soms met een hand. Als er veel vlees aan de buitenkant zit, snij ik dat met mes en vork eraf, en dan vooral als de kippenpoot net uit de pan komt, en nog bloedheet is.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
07-08-2017 19:47
Patat alleen met een vork. Maar dat is omdat ik geen viezigheid aan m'n handen wil, rare tic van mezelf. Dat mes snap ik ook effe niet.
Wat als het zeer lange slappe frieten zijn? Dan snij ik met mes eerst een stukje af.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven