Slagroomtaart maken, verse of lang houdbare slagroom gebrui?

18-10-2021 09:36 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
De topic titel was iets te lang blijkbaar :)

Vandaag ben ik van plan slagroomtaart te maken, maar ik ben er nog niet uit of ik beter verse of lang houdbare slagroom kan gebruiken (voor de stevigheid). Ik heb beide in huis, maar weet niet echt of er een verschil is qua wat langer stevig blijft na het opspuiten. Iemand een idee? De taart is voor morgen.

Misschien moet ik sowieso 'klopfix' toevoegen, maar heb daar zelf geen ervaring mee. Wel met gelatine in de slagroom verwerken. Dat werkt op zich, maar ivm vegetariërs is dat geen optie.
lazurda wijzigde dit bericht op 18-10-2021 09:38
4.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slagroomtaart maak je natuurlijk met verse slagroom. Je spuit de slagroom pas op vlak voordat je gaat serveren. Je kan geen slagroomtaart maken en dan morgen pas serveren.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
En in de slagroom hoort natuurlijk geen gelatine. Je kan klopfix gebruiken maar dat hoeft niet.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af wat voor recept je gebruikt als je dit soort vragen stelt.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
eens met DeSlager, terwijl die meer weet van vlees, dan van gebak
Alle reacties Link kopieren
Over het wanneer opspuiten twijfelde ik inderdaad. Ik vind het zelf lekkerder als de taart van gisteren is omdat smaken van siroop etc. dan meer in de cake zijn getrokken. Ik weet niet of de bovenkant uitdroogt als je m' de volgende dag pas opspuit. (Ondanks afdekken natuurlijk).

Ik had ergens gelezen dat slagroom met een hoger vetpercentage beter stijf blijft, maar dat is bij beide producten die ik in huis heb gelijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2021 09:43
eens met DeSlager, terwijl die meer weet van vlees, dan van gebak
Klopt. Maar ik zou geen gehakt in het deeg verwerken. Dat is niet lekker.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Lees dit eens: https://handmadehelen.nl/alles-over-sla ... 20slagroom.

Hoger vetpercentage inderdaad, extra suiker tijdens het kloppen toevoegen houdt de slagroomlanger luchtig.

De taart zal ik inderdaad een dag van te voren maken, het opspuiten als het kan de dag van serveren. Maar ook dat kan de dag van te voren,
Alle reacties Link kopieren
LaZurda schreef:
18-10-2021 09:45
Over het wanneer opspuiten twijfelde ik inderdaad. Ik vind het zelf lekkerder als de taart van gisteren is omdat smaken van siroop etc. dan meer in de cake zijn getrokken. Ik weet niet of de bovenkant uitdroogt als je m' de volgende dag pas opspuit. (Ondanks afdekken natuurlijk).

Ik had ergens gelezen dat slagroom met een hoger vetpercentage beter stijf blijft, maar dat is bij beide producten die ik in huis heb gelijk.
Hoe hoger het vetpercentage hoe beter de slagroom opstijft. Maar de hoog vette slagroom die bakkers gebruiken is niet verkrijgbaar in de winkel. Ik ben het ook niet met je eens dat de taart en biscuit lekkerder zijn als ze een dag oud zijn. Slagroomtaart moet vers zijn.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Hier thuis werd er ook al op gekeken dat ik overwoog om lang houdbare slagroom te gebruiken. Het was me echt te doen om welke soort er beter stijf blijft. Maar vers is waarschijnlijk logischer!

Gelatine erin verwerken heb ik uit het boek Bakken van James Peterson trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet eens dat er lang houdbare slagroom bestond...
Maar om op te kloppen gebruik je inderdaad volle room en je voegt suiker toe voor de stevigheid.
Gelatine is niet nodig en klopfix ken ik zelfs ook niet.
Succes met je taart!
Alle reacties Link kopieren
Leuk stuk Dahlia, aardig wat manieren om de slagroom stijf te houden. Misschien een keer mee experimenteren :)
Alle reacties Link kopieren
Hier een bakker. Je kan beiden gebruiken, maar voor slagroomtaarten gebruiken wij meestal de gewone verse slagroom (wij hebben dan van die hele grote pakken). Houdbare slagroom gebruik ik voor heel veel andere bakkerij producten.

Ik neem aan dat je een biscuit gaat vullen en opspuiten? voor morgen, kan prima vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf vaak doe bij taarten die slagroom bevatten, is aangevette slagroom maken. Wel altijd met verse slagroom, de lang houdbare vind ik zelf niet zo.

De toeven blijven met de aangevette slagroom een stuk steviger en ik vind zelf de smaak erg lekker.

Toevoeging: Ah ik zie dat dit ook al voorkomt in de link van Dahlia!
Alle reacties Link kopieren
LaZurda schreef:
18-10-2021 09:45
Over het wanneer opspuiten twijfelde ik inderdaad. Ik vind het zelf lekkerder als de taart van gisteren is omdat smaken van siroop etc. dan meer in de cake zijn getrokken. Ik weet niet of de bovenkant uitdroogt als je m' de volgende dag pas opspuit. (Ondanks afdekken natuurlijk).

Ik had ergens gelezen dat slagroom met een hoger vetpercentage beter stijf blijft, maar dat is bij beide producten die ik in huis heb gelijk.
heel eerlijk: taart van gisteren is nooit lekker, zeker slagroomtaart niet.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
18-10-2021 10:08
Hier een bakker. Je kan beiden gebruiken, maar voor slagroomtaarten gebruiken wij meestal de gewone verse slagroom (wij hebben dan van die hele grote pakken). Houdbare slagroom gebruik ik voor heel veel andere bakkerij producten.

Ik neem aan dat je een biscuit gaat vullen en opspuiten? voor morgen, kan prima vandaag.
jullie verkopen in je bakkerij toch geen slagroomtaarten van een dag oud??
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
18-10-2021 10:09
Wat ik zelf vaak doe bij taarten die slagroom bevatten, is aangevette slagroom maken. Wel altijd met verse slagroom, de lang houdbare vind ik zelf niet zo.

De toeven blijven met de aangevette slagroom een stuk steviger en ik vind zelf de smaak erg lekker.

Toevoeging: Ah ik zie dat dit ook al voorkomt in de link van Dahlia!
Je bedoelt dat je de room zelf vetter maakt door iets toe te voegen? In de link staat dan bvb mascarpone toevoegen.

Merk dat er een groot verschil is tussen Vlaanderen en Nl wat room betreft.
Wij noemen enkel het opgeklopte product slagroom of crème fraiche.
Het vloeibare product noemen we room, nooit slagroom.
Heb ook nog nooit een verschil gezien tussen ‘verse’ en ‘houdbare’ room. Dus ik weet niet wat hier in de koeltoog van de winkels staat.
attraverso wijzigde dit bericht op 18-10-2021 10:34
24.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, ik voeg mascarpone toe. Verhouding: 250 ml slagroom, 250 gr mascarpone, zakje vanillesuiker en een zakje klopfix. Vanillesuiker wil ik soms wel iets minder van toevoegen, ligt eraan hoe zoet ik het wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
18-10-2021 10:33
Ja klopt, ik voeg mascarpone toe. Verhouding: 250 ml slagroom, 250 gr mascarpone, zakje vanillesuiker en een zakje klopfix. Vanillesuiker wil ik soms wel iets minder van toevoegen, ligt eraan hoe zoet ik het wil hebben.
Ach zo, zoals je tiramisu zou maken. Goede tip, dankjewel.
Chantilly21_2 schreef:
18-10-2021 10:09
Wat ik zelf vaak doe bij taarten die slagroom bevatten, is aangevette slagroom maken. Wel altijd met verse slagroom, de lang houdbare vind ik zelf niet zo.

De toeven blijven met de aangevette slagroom een stuk steviger en ik vind zelf de smaak erg lekker.

Toevoeging: Ah ik zie dat dit ook al voorkomt in de link van Dahlia!
Iemand die Chantilly heet kan het weten ;)

Zelf lust ik helaas geen slagroom.
Alle reacties Link kopieren
LaZurda schreef:
18-10-2021 09:45
Ik vind het zelf lekkerder als de taart van gisteren is omdat smaken van siroop etc. dan meer in de cake zijn getrokken.
Nee, echt niet lekker.
Geloof niet alles wat je denkt.
La-Gamine schreef:
18-10-2021 11:13
Nee, echt niet lekker.
Lijkt me dat je dan natte cake hebt?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-10-2021 10:31
Je bedoelt dat je de room zelf vetter maakt door iets toe te voegen? In de link staat dan bvb mascarpone toevoegen.

Merk dat er een groot verschil is tussen Vlaanderen en Nl wat room betreft.
Wij noemen enkel het opgeklopte product slagroom of crème fraiche.
Het vloeibare product noemen we room, nooit slagroom.
Heb ook nog nooit een verschil gezien tussen ‘verse’ en ‘houdbare’ room. Dus ik weet niet wat hier in de koeltoog van de winkels staat.
De houdbare slagroom staat niet in het koelschap.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2021 10:17
jullie verkopen in je bakkerij toch geen slagroomtaarten van een dag oud??

Nee! maar wanneer denk je dat taarten gemaakt worden? Die worden toch niet een uur voor verkoop opgespoten?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven