Spaghettisaus zonder pakjes en zakjes

02-03-2021 18:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van gezond eten wil ik graag een spaghettisaus maken zonder pakjes en zakjes. Ik heb al een aantal recepten van internet gemaakt maar nog niet het ultieme recept gevonden. Vandaag was het bijv weer een beetje zurig. Wat is jullie favoriet??!!
Ik doe de groenten voor in de saus vaak een half uur in de oven op 230 graden. Wordt het lekker zoet van.
Alle reacties Link kopieren
Mieka schreef:
02-03-2021 20:12
Dank voor alle suggesties! Tadderak heeft wel de clou gegeven denk ik; Het moet gewoon lekker een tijd sudderen en niet even snel-snel na ‘t werk. Komend weekend ga ik er mee aan de slag. Ik heb er nu al zin in.
Super snelle Italiaanse saus (en vegetarisch, niet veganistisch): gorgonzola/peer saus. Deze maakt schoonpa voor mij:

Nodig:
- Klontje boter
- 1 peer, in kleine blokjes gesneden (ongeveer 1 bij 1 cm), voor 2 personen 2 peren
- 1 citroen (doormidden hakken, je hebt maar een halve nodig voor het sap)
- 200ml kookroom (deze hoeveelheid is ook voldoende voor 2)
- 150g Gorgonzola (deze hoeveelheid is ook voldoende voor 2), in blokjes (grof, alleen in stukken snijden om het sneller te laten smelten)
- 5 walnoten (p.p.), grof gehakt
- snufje versgemalen zwarte peper
- handje verse peterselie, fijn gehakt

Als de pasta bijna kookt:
- peer in de pan met boter, laat ongeveer twee minuutjes op hoger vuur staan, daarna temperen
- halve citroen boven de peer-in-pan uitknijpen, beetje door roeren
- kookroom en gorgonzola erbij, zachtjes door roeren totdat de gorgonzola is gesmolten en gebonden met de room
- wat zwarte peper erin, klaar

Pasta op bord (groene tagliatelle kleurt leuk), saus erover scheppen, gehakte walnoten en peterselie erover. Klaar binnen 15 minuten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Carbonare, makkelijker gaat echt niet, of zalm roomsaus....Bouillon, met room koken, beetje maizena erdoor, gerookte zalm in kleine stukjes, en een lente-ui, en knoflook, en een beetje peterselie, en een have geperste citroen, en klaar....
Ik heb wel eens cherrytomaatjes in de oven gedaan voor 30 minuten, knoflook en ui erbij. Dit blenden, tomatenpuree en bouillon erbij.
Spaghetti met zelf gemaakte pesto

3 á 4 bosjes peterselie afknippen en in de keukenmachine doen
scheutje olijfolie toevoegen, vervolgens wat peper en zout, daar bovenop Parmezaanse kaas en een handje walnoten. Dat door elkaar fijnmalen met behulp van de keukenmachine.

Spaghetti koken ( al dente ) afgieten en een deel van de pesto erdoor scheppen.

Olijfolie in de koekenpan en daar gehalveerde kersentomaatjes in opwarmen en als laatst de spaghetti erbij doen voor 1 minuutje.

Serveren op het bord met een kwak van de zelfgemaakte pesto ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Mieka schreef:
02-03-2021 20:12
Dank voor alle suggesties! Tadderak heeft wel de clou gegeven denk ik; Het moet gewoon lekker een tijd sudderen en niet even snel-snel na ‘t werk. Komend weekend ga ik er mee aan de slag. Ik heb er nu al zin in.
Je kan de saus heel goed bewaren/invriezen. Dus flinke pan maken in het weekend, lekker lang laten sudderen en na je werk spaghetti koken, saus opwarmen en binnen 10 min zit je aan tafel!
Alle reacties Link kopieren
Ui bakken tot het glazig is. Knoflook erbij. Dan rundergehakt meerullen. Scheut wijn erin. Laten wegkomen. Dan tomatenpuree goed opbakken (eerder 5 minuten dan 4), dan eventueel tomaten uit blik erbij en die ook serieus de tijd geven. Minuut of 10 minstens. Evt theelepel suiker. Dan allerlei groentes invoegen naar keuze en 20 minuten laten doorstomen. Ik ben algauw drie kwartier bezig.

Kruiden.. ik kruid van na de wijn met gehaktkruiden zonder zout. En in de tomatenfase verse Italiaanse kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
02-03-2021 21:21
Spaghetti met zelf gemaakte pesto

3 á 4 bosjes peterselie afknippen en in de keukenmachine doen
scheutje olijfolie toevoegen, vervolgens wat peper en zout, daar bovenop Parmezaanse kaas en een handje walnoten. Dat door elkaar fijnmalen met behulp van de keukenmachine.

Spaghetti koken ( al dente ) afgieten en een deel van de pesto erdoor scheppen.

Olijfolie in de koekenpan en daar gehalveerde kersentomaatjes in opwarmen en als laatst de spaghetti erbij doen voor 1 minuutje.

Serveren op het bord met een kwak van de zelfgemaakte pesto ernaast.
Pesto heeft basilicum, niet peterselie.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
02-03-2021 19:44
Dan is het niet genoeg ingedikt. Bolognese saus moet echt uren op het vuur staan.
Die van mij niet hoor. Gewoon alles klein snijden. Ik schil de tomaten niet eens. Binnen half uurtje klaar.
Volgens mij dikt de courgette in. En ik gebruik 1 grote tomaat pp. Niet die enorme hoeveelheden. Gewoon voor 1, hoogstens 2 keer.
Surebaby schreef:
02-03-2021 22:39
Die van mij niet hoor. Gewoon alles klein snijden. Ik schil de tomaten niet eens. Binnen half uurtje klaar.
Volgens mij dikt de courgette in. En ik gebruik 1 grote tomaat pp. Niet die enorme hoeveelheden. Gewoon voor 1, hoogstens 2 keer.
Nou ja, courgette hoort er al niet in, haha! Zie ook het filmpje dat hier is gepost.

Jij maakt gewoon een soort tomatensaus, we hebben het toch over bolognese. Om het goed op smaak te krijgen heeft het gewoon tijd nodig. Het gaat niet alleen om het indikken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bolognese saus hoeft ook niet uren op het vuur te staan. Ansjovis heeft net als pancetta de eigenschap dat het de smaak versterkt zonder dat je uren hoeft te sudderen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
02-03-2021 23:12
Mijn bolognese saus hoeft ook niet uren op het vuur te staan. Ansjovis heeft net als pancetta de eigenschap dat het de smaak versterkt zonder dat je uren hoeft te sudderen.
Ik doe ook vaak ansjovis door de saus. Heerlijk. Maar ik zie het niet als alternatief voor lang sudderen.

Ik realiseer me nu pas dat het topic gewoon om spaghettisaus gaat. Dan kan alles natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Alles kan maar een tomatensaus die 4 uur heeft staan pruttelen vind ik doorgaans lekkerder dan eentje die in een half uur gemaakt is.

Als ik voor 'snel' ga dan gebruik ik nog wel eens zo'n pakje van de Appie, bio pasta saus met basilicum ;)
havermout1 schreef:
02-03-2021 22:34
Pesto heeft basilicum, niet peterselie.
Deze pesto niet.

TO, geen basilicum toevoegen, dan wordt het vies.
Alle reacties Link kopieren
Mijn rode tomatensaus staat zeker 8 uur op. Die gebruik ik dan eventueel weer in een andere pasta saus zoals bolognese of een lasagne. Pasta carbonara met room zou ik nooit doen, mijn Italiaanse vrienden hebben het me zeer duidelijk gemaakt dat dat not done is, dus ik houd me daar wel aan haha.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
02-03-2021 20:45
Carbonare, makkelijker gaat echt niet, of zalm roomsaus....Bouillon, met room koken, beetje maizena erdoor, gerookte zalm in kleine stukjes, en een lente-ui, en knoflook, en een beetje peterselie, en een have geperste citroen, en klaar....
Ik las het te snel :0
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik vind pastasauzen toch veel lekkerder uit zak. Met name die van Bertolli. Italianen ter plaatse vertelden mij dat ook zij de "Ragu" uit een pot haalden.

Er zit wel erg veel zout in: bijna een gram per 100 gram. Op een weegschaal kan je zien wat een berg zout een gram is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-03-2021 10:45
Ik vind pastasauzen toch veel lekkerder uit zak. Met name die van Bertolli. Italianen ter plaatse vertelden mij dat ook zij de "Ragu" uit een pot haalden.

Er zit wel erg veel zout in: bijna een gram per 100 gram. Op een weegschaal kan je zien wat een berg zout een gram is.
Dat begrijp ik echt niet. Dan is je smaak wel erg geconditioneerd op kunstmatige toevoegingen. Overigens ken ik geen Italiaan die zijn/haar saus uit een potje haalt en bereid is dat toe te geven. Italianen nemen voedsel nogal serieus.
https://youtu.be/8fgNixllFJg
Alle reacties Link kopieren
Hier de basic saus van Buddy Valastro: https://www.rachaelrayshow.com/food/rec ... nara_sauce

Maar ik blijf bij het pak en vul dat zelf wat aan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
03-03-2021 10:59
Dat begrijp ik echt niet. Dan is je smaak wel erg geconditioneerd op kunstmatige toevoegingen. Overigens ken ik geen Italiaan die zijn/haar saus uit een potje haalt en bereid is dat toe te geven. Italianen nemen voedsel nogal serieus.
https://youtu.be/8fgNixllFJg
Ja zal wel maar de eigenaren van de trattoria waar ik de spaghetti het lekkerst vond vertelden me dat gewoon toen ze de conversatie opvingen. Hij wees daarbij naar een immens groot reclamebord voor Grand' Italia (dacht ik). Ik was wat teleurgesteld want die vond ik helemaal niet de lekkerste. Maar goed, het zal wel waar geweest zijn. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
-Bladora- schreef:
03-03-2021 00:43
Mijn rode tomatensaus staat zeker 8 uur op. Die gebruik ik dan eventueel weer in een andere pasta saus zoals bolognese of een lasagne. Pasta carbonara met room zou ik nooit doen, mijn Italiaanse vrienden hebben het me zeer duidelijk gemaakt dat dat not done is, dus ik houd me daar wel aan haha.
Ik lust ook geen room, dat scheelt. Maar ik maak het ook gewoon met eieren en wat pastawater.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
03-03-2021 11:18
Ik lust ook geen room, dat scheelt. Maar ik maak het ook gewoon met eieren en wat pastawater.
Yep, ik ook.
Am Yisrael Chai!
Het zal wel enorm vreemd zijn, maar ik mis juist enorm de hartigheid van kant-en-klaar in mijn verse saus. Ik maak de saus dus vers (en van goede bliktomaten, want dat mag ook van de goede mensen met verstand van eten) en ik heb tijd genoeg. Het suddert en het is mooi en weelderig en wat een rijkdom, maar eerlijk: ik heb de smaak van de spagheroni uit mijn jeugd nog in mijn hoofd en die smaak krijg ik er niet in. Sterker nog, een pot spagheroni smaakt tegenwoordig ook niet meer zo zout en ongezond smaakmakerig als vroeger.

Iemand daar een tip voor? Vanwege vegetariër in huis geen ansjovis mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het korstje van een stuk parmezaanse kaas laten meesudderen!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-03-2021 10:45
Ik vind pastasauzen toch veel lekkerder uit zak. Met name die van Bertolli. Italianen ter plaatse vertelden mij dat ook zij de "Ragu" uit een pot haalden.

Er zit wel erg veel zout in: bijna een gram per 100 gram. Op een weegschaal kan je zien wat een berg zout een gram is.
Wat een eigenaardige reactie, wie zelf pastasaus maakt vol gezonde ingrediënten en smaak wil geen saus uit een pot vol suiker, zout en andere ongezonde toevoegingen.

Belangrijk is dat je inderdaad je tomatenpuree bakt, het vlees bakt (en niet kookt, goeie kwaliteit vlees gebruiken) en de groenten apart stooft waardoor die ook veel meer smaak hebben.

Minstens een uurtje zacht laten pruttelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven