Spaghettisaus zonder pakjes en zakjes

02-03-2021 18:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kader van gezond eten wil ik graag een spaghettisaus maken zonder pakjes en zakjes. Ik heb al een aantal recepten van internet gemaakt maar nog niet het ultieme recept gevonden. Vandaag was het bijv weer een beetje zurig. Wat is jullie favoriet??!!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
03-03-2021 00:43
Mijn rode tomatensaus staat zeker 8 uur op. Die gebruik ik dan eventueel weer in een andere pasta saus zoals bolognese of een lasagne. Pasta carbonara met room zou ik nooit doen, mijn Italiaanse vrienden hebben het me zeer duidelijk gemaakt dat dat not done is, dus ik houd me daar wel aan haha.
In een carbonara hoort ook geen room. Dan is het een of andere roomsaus maar geen carbonara. Heerlijk trouwens! Krijg er al zin in.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
03-03-2021 11:33
Het zal wel enorm vreemd zijn, maar ik mis juist enorm de hartigheid van kant-en-klaar in mijn verse saus. Ik maak de saus dus vers (en van goede bliktomaten, want dat mag ook van de goede mensen met verstand van eten) en ik heb tijd genoeg. Het suddert en het is mooi en weelderig en wat een rijkdom, maar eerlijk: ik heb de smaak van de spagheroni uit mijn jeugd nog in mijn hoofd en die smaak krijg ik er niet in. Sterker nog, een pot spagheroni smaakt tegenwoordig ook niet meer zo zout en ongezond smaakmakerig als vroeger.

Iemand daar een tip voor? Vanwege vegetariër in huis geen ansjovis mogelijk.
Verkruimel eens een blokje runderbouillon over de saus (wel daarna nog zeker 20min laten trekken) en je zult zien dat de smaak voller/hartiger wordt. Een andere mogelijkheid is om de laatste 10 minuten een scheutje balsamico toe te voegen, ook hiervan wordt de smaak voller. Laurierblaadje mee sudderen is ook een optie. Andere optie is nog rode wijn, maar dit is alleen lekker als je het daarna echt nog een tijd laat stoven (bijv. in een Bolognese).

Oh shit, lees nu pas dat je een vegetariër in huis hebt. Je zou runderbouillon kunnen vervangen door groentebouillon, maar denk dat het effect minder is. Zou dan de balsamico een keer proberen.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
03-03-2021 11:33
Iemand daar een tip voor? Vanwege vegetariër in huis geen ansjovis mogelijk.
Uitdaging.
Ik wil ook wel eens worchestersaus gebruiken, maar daar zit ook ansjovis in.

Als je vegetarisch kookt moet je voor twee dingen een alternatief vinden: Umami (de gefermenteerde zoute smaak) en gebakken gehakt.
Umami kun je ook halen uit bouillonpoeder, parmazaanse kaas en zongedroogde tomaten. Het hoeft geen of/of te zijn; én-én mag ook.
Die laatste geeft ook lekker wat vet!
Een alternatief voor gebraden gehakt... ik ben geen vega-kookwonder maar ik zou het proberen met bruin gebakken uien, bruin gebakken knoflook, wat vet en wat gerookt paprikapoeder.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
03-03-2021 00:28
Deze pesto niet.

TO, geen basilicum toevoegen, dan wordt het vies.
Geen basilicum bij tomatensaus of bij pesto bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
http://inmyredkitchen.com/nl/pastasaus/

Deze maak ik vaak.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
02-03-2021 23:00
Nou ja, courgette hoort er al niet in, haha! Zie ook het filmpje dat hier is gepost.

Jij maakt gewoon een soort tomatensaus, we hebben het toch over bolognese. Om het goed op smaak te krijgen heeft het gewoon tijd nodig. Het gaat niet alleen om het indikken.
Oh het topic was toch spaghettisaus? Nou dit is dus een makkelijke en snelle en dikkere spaghettisaus. Bolognese is misschien wat anders inderdaad, weet ik eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
03-03-2021 20:07
Oh het topic was toch spaghettisaus? Nou dit is dus een makkelijke en snelle en dikkere spaghettisaus. Bolognese is misschien wat anders inderdaad, weet ik eigenlijk niet.
Bolognese is wel een speciale saus inderdaad maar zoals je zei... het ging om een spaghettisaus en als je courgette lekker door je saus vindt, gewoon doen. Ik ben Italiaans en houd van (Italiaans) koken en eten maar zo puriteins ben ik ook weer niet. Ik doe zelf ook wel eens dingen die niet echt Italiaans zijn, zoals nepgehakt door de Bolognese ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier thuis een favoriet recept:
Blok feta kaas (of Boursin!) en een bakje cherry tomaten in een ovenschaal met goede olijfolie, peper, zout en eventueel andere kruiden naar wens. In de oven totdat alles zacht is. Alles door elkaar prakken, gekookte pasta en basilicum erbij. Super simpel en bijna geen omkijken naar. :)
Surebaby schreef:
03-03-2021 20:07
Oh het topic was toch spaghettisaus? Nou dit is dus een makkelijke en snelle en dikkere spaghettisaus. Bolognese is misschien wat anders inderdaad, weet ik eigenlijk niet.
Ja, ik zei later al dat ik het verkeerd in m’n hoofd had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven