Sterke groei vleesvervangers

14-08-2019 07:56 279 berichten
De vleesvervanger is bezig met een snelle opmars. De verkoop van vlees daalt.

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:08
De vleesvervanger is vooral gericht op de 'part-time-vegetarier' en mensen met vleeseters en vegetariers aan tafel

Mensen die al jarenlang geen vees (zuivel) meer eten, hebben vaak een andere levensstijl ontwikkeld
Dat geloof ik graag
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
15-08-2019 17:25
Niet persé 'rare dingen' maar het is wel een erg bewerkt product.
Yep, de vegetarische balletjes pluk je niet van de boom. En ik las gisteren nog een uitgebreid artikel waarom je ultrabewerkte producten zo veel mogelijk dient te mijden, want veelal vol suiker, vet en zout. Nou doelden ze in artikel vooral op koekjes, snacks e.d., maar de vegetarische producten zijn ook flink bewerkt. Volgens mij zijn ze best gezond - afhankelijk van hoeveel zout en vet erin is gestopt - maar toch. Misschien toch liever een blikje kikkererwten of iets anders peuligs. Tofu vind ik ook prima te pruimen, mits een beetje leuk bereid.

Overigens schijnen we over X aantal jaren kweekvlees te gaan eten, ook super bewerkt natuurlijk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 19:08
De vleesvervanger is vooral gericht op de 'part-time-vegetarier' en mensen met vleeseters en vegetariers aan tafel

Mensen die al jarenlang geen vees (zuivel) meer eten, hebben vaak een andere levensstijl ontwikkeld
Ik ben al tig jaar vegetariër en bij het avondeten gebruik ik maar zelden een vleesvervanger, maar ik snaai wel nogal eens vegetarische balletjes tussendoor. Zo uit de verpakking. :$ En een vegetarische hamburger maak ik ook nu en dan, als stevige lunch.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/15/huiswerk-a3970160
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-08-2019 20:51
Interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/15/huiswerk-a3970160
Kun je het bericht hier plakken, ik kan het niet aanklikken zonder te betalen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-08-2019 20:51
Interessant artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/15/huiswerk-a3970160
Oh, ik denk zeker dat veel mensen heel gezond vleesloos kunnen. (ik dus niet)

Zo was, toen ik borstvoeding ging geven ook het advies om veel melk te drinken. Waarop ik tegen de VK zei: Maar koeien drinken toch ook geen melk?
Had ze nog nooit over nagedacht. Ik heb geen melk gedronken in de BV-tijd. Ging uitstekend

(Wel bizar, toen ik zwanger was van de eerste snakte ik ineens enkele wekenlang naar een grote beker melk per dag. Daarvoor dronk ik geen melk, daarna ook niet. Ik vind het in de basis echt smerig. Blijkbaar snakte mijn lichaam daar echt naar)
Lopervanhiernaardaar schreef:
15-08-2019 20:56
Kun je het bericht hier plakken, ik kan het niet aanklikken zonder te betalen
Omdat er op sportgebied toch niks gebeurt – de helft van de Nederlandse atleten zit vast voor drugssmokkel, stadions kun je niet bezoeken wegens omwaaigevaar en belangrijke voetbalwedstrijden worden tegenwoordig gefloten door vrouwen – hebben we tijd voor iets anders. Is het u ook opgevallen dat steeds meer mensen stoppen met vlees eten? Sterker, dat topsporters dat ook doen?

Mij hebben ze mijn hele leven verteld dat je van vlees groot en sterk wordt. Dat je het nodig hebt voor proteïnes en sterke spieren. Hetzelfde gold voor melk. Daar zouden je botten sterk van worden. Van koeienmelk dan, want het was niet de bedoeling dat je aan de tepels van je huisdieren ging hangen. Van hun melk word je kennelijk niet groot en sterk, net zo min als van varkensmelk of melk van je eigenste moeder na een bepaalde leeftijd.

Sanne Visser was van 2014 tot 2016 Nederlands recordhouder deadlift. Ze buigt voorover en tilt 195,5 kg boven haar hoofd, maar ze is wel veganist. Die eet dus geen vlees, noch kaas, en drinkt geen melk. Crossfitter Jeremy Reijnders was in 2018 de fitste man van Nederland. Hij werd veganist om zijn prestaties te verbeteren, dat begon toen hij de documentaire Forks over Knives had gezien.

Bij het American footballteam Tennessee Titans eet de hele verdediging op plantbasis. De Titans wonnen weliswaar nooit de NFL, maar dat geldt ook voor negen andere teams die wel dieren aten. Kyrie Irving, vijf-voudig NBA All Star? Ook vegan. Hij werd het nadat hij de documentaire What The Health zag. Colin Kaepernick? Vegan. Venus Williams? Ook. Zij werd het om gezondheidsredenen, Kaepernick om morele.

We zagen hem al gras eten nadat hij Wimbledon won: Novak Djokovic. Nog een die alleen op plantbasis eet, het staat hem toe sneller te herstellen, zegt hij. Veganist wil hij niet worden genoemd, want hij houdt niet van labels, maar op plantbasis eten maakt je nog geen veganist. Als de snaren van zijn racket van darmen zijn, kan hij naar het label fluiten, al zou hij ongeschoren cactussen ontbijten.

Voetballers niet toch? Dacht ik. Mis. Mo Salah, Kun Agüero, Alex Morgan. Allemaal herbivoren. En er zijn meer.

In september gaat The game changers in première. Een documentaire geproduceerd door onder anderen James Cameron, Arnold Schwarzenegger en Jackie Chan. Met medewerking van topsporters schijnen de makers te tonen dat je vlees niet nodig hebt, sterker, dat je beter af bent zonder. Op weg naar de trailer struikel je al over filmpjes en commentaren van boze diereneters, maar eenmaal daar zie je Patrik Baboumian (de sterkste Duitser in 2011), voorbij sjokken met vier volwassen mannen op zijn schouders. Verlost van dat gewicht zegt hij: „Als mensen me vragen hoe ik zonder vlees te eten sterk als een os kan zijn, vraag ik of ze ooit een os vlees hebben zien eten.”

Nu het seizoen toch wat slap is, hebben we misschien tijd voor huiswerk. Laten we Forks over Knives kijken en What the health, twee documentaires, dat moet binnen twee weken te doen zijn. Dan is de komkommertijd waarschijnlijk wel voorbij.

Carolina Trujillo is schrijfster.
Alle reacties Link kopieren
Even off-topic maar vandaag was ik lui en at ik een vegan filet (volgens mij van Lidl?), met gekookte wortels, ewrtjes en een lepeltje hummus. Soms zo makkelijk, maar toch lekker! Morgen staat nasi op het menu, ik heb dan geen behoefte aan een ‘vervanger’, door de rijst en de extra taugé die ik erin verwerk.
Voor de tv-kijkers: vanavond NPO3, 22.30 uur Dirty Vegan (aflevering 1 van 4)

Matthew Pritchard neem het op tegen de anti-veganisten. Hij gaat een vegan feestmaal koken voor een damesrugbyteam.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-08-2019 21:01

Carolina Trujillo is schrijfster.
Dank.

andersom komt ook voor:

Tim Shieff is bekend als YouTuber, als sporter en tot voor kort als veganist. Hij kreeg er virtueel flink van langs toen hij bekendmaakte niet langer veganistisch te eten. Zijn fans voelen zich bedrogen, schrijft het AD. Shieff was namelijk een rolmodel voor vegans.

In een video op YouTube legt hij uit dat zijn vegan-lifestyle hem lichamelijk en mentaal uitputte. Hij kreeg klachten: vermoeidheid, spijsverteringsproblemen, depressie, concentratieproblemen en stijfheid in zijn gewrichten.

Hij probeerde allerlei diëten om zijn gezondheid op te krikken voordat hij besloot het weer met dierlijke producten te proberen. Het bezorgde de veganistische sporter een gigantische identiteitscrisis, maar het hielp.

Voor Shieff was het herstel van zijn gezondheid het bewijs dat dierlijke producten eten iets natuurlijks is. “Ik luister naar mijn lichaam en dat heeft mij op een ander pad gebracht,” aldus de ex-veganist.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor de een werkt het wel, voor de ander niet. Ik kan heel goed zonder vlees en vis, voel me er prima bij. Maar alleen plantaardig eten heb ik ook geprobeerd en daar word ik echt slap van, ik voel me dan echt niet top. Daarom eet ik wel kaas en af en toe een (biologisch) ei. Anderen kunnen de hele dag alleen maar fruit, groente en noten eten en zich top voelen.
Tim Shieff ging ook als een gek vasten, dronk zijn eigen en andermans urine en schijnt een tijd alleen fruit gegeten te hebben, voordat hij weer vlees ging eten. Dus tja...
Je moet als veganist natuurlijk wel gevarieerd eten en weten hoe je bepaalde stoffen binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
15-08-2019 21:58
Je moet als veganist natuurlijk wel gevarieerd eten en weten hoe je bepaalde stoffen binnen krijgt.
Dat geldt voor iedereen
Lopervanhiernaardaar schreef:
15-08-2019 12:54
Waarom verpest grootschalige landbouw het milieu?
grootschalige landbouw is juist veel efficiënter voor het milieu en klimaat

https://www.vork.org/nieuws/vlees-als-z ... randering/
Vleeseten is op geen enkele manier efficiënt, je stopt eten in een beest dat ook door mensen gegeten zou kunnen worden, het kost een boel voer voor het dier eetbaar is en een groot deel (botten/huid etc) word ook nog eens weggegooit.
Kleinschalige veehouderij is ook niet echt een oplossing, maar daar is er ook veel minder van, dus dat vormt op dit moment een minder groot probleem dan grootschalige veehouderij.
Maar misschien had ik het anders moeten opschrijven, veehouderij in het algemeen verpest het millieu.
Lopervanhiernaardaar schreef:
15-08-2019 21:32
Dank.

andersom komt ook voor:

Tim Shieff is bekend als YouTuber, als sporter en tot voor kort als veganist.
Maar die at heel raar hoor.
Sinds de overgang heb ik meer behoefte aan rood vlees. Voorheen at ik juist meer vis en kip. Mijn lichaam vraagt gelukkig nooit om tofu en peulvruchten.
ClumsyNinja schreef:
15-08-2019 23:42
Maar die at heel raar hoor.
Ja, volgens mij heeft hij zelfs een hele tijd helemaal niet gegeten, maar alleen water gedronken.
En vervolgens ging hij vlees eten en toen voelde hij zich beter :@@:
Tja, dan wil je het ook niet echt een kans geven, denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je je echt houdt aan bv de 'daily dozen' van Michael Greger https://nutritionfacts.org/daily-dozen-challenge/) je alles binnen krijgt wat je nodig hebt. En je je dus energieker en beter zou moeten voelen.

Wat veel mensen doen is dingen weglaten (vlees, vis en zuivel) terwijl je juist dingen toe moet voegen. Wij proberen volgens zijn principe te eten en hebben geen tekorten en voelen ons goed. Wel slikken we B12 en Jodium bij maar dat is het enige.

Ik denk echt dat als mensen veganistisch worden en zich daardoor slecht voelen zich beter zullen voelen als ze volgens de 'Daily dozen' eten. Het lijkt lastig maar is niets meer of minder dan onbewerkt veelzijdig eten. Veel groenten, veel fruit, veel peulvruchten en veel noten en zaden. En vooral geen olie, vet en zout. We halen onze vetten uit noten en avocado.

Daily dozen lijst (wel in engels):
https://veganuary.com/wp-content/upload ... cklist.pdf
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
15-08-2019 23:36
Vleeseten is op geen enkele manier efficiënt, je stopt eten in een beest dat ook door mensen gegeten zou kunnen worden, het kost een boel voer voor het dier eetbaar is en een groot deel (botten/huid etc) word ook nog eens weggegooit.
Kleinschalige veehouderij is ook niet echt een oplossing, maar daar is er ook veel minder van, dus dat vormt op dit moment een minder groot probleem dan grootschalige veehouderij.
Maar misschien had ik het anders moeten opschrijven, veehouderij in het algemeen verpest het millieu.
Er is nogal wat grond die je niet kunt bewerken, door hier gras te laten groeien en vee te weiden kun je deze grond toch gebruiken, voor eiwit productie, is beter toch dan braak laten liggen?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-08-2019 09:48
Er is nogal wat grond die je niet kunt bewerken, door hier gras te laten groeien en vee te weiden kun je deze grond toch gebruiken, voor eiwit productie, is beter toch dan braak laten liggen?
Welke grond heb jij het over?

en Juist voor een goeie grasmat, is veel nodig hoor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-08-2019 09:52
Welke grond heb jij het over?

en Juist voor een goeie grasmat, is veel nodig hoor.
Ik wilde net zeggen: als er hier gras kan groeien, kan er zéker iets anders groeien.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nogal wat gronden waar stenen en rotsen zijn. Daar kan wel gras groeien en kun je vee weiden, maar die gronden kun je niet bewerken en kun je geen graan aardappelen, bieten, of andere gewassen telen en/of oogsten.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-08-2019 11:00
Er zijn nogal wat gronden waar stenen en rotsen zijn. Daar kan wel gras groeien en kun je vee weiden, maar die gronden kun je niet bewerken en kun je geen graan aardappelen, bieten, of andere gewassen telen en/of oogsten.
Zo'n stuk produceert nooit genoeg voor een redelijke hoeveelheid vee, die beesten gaan geen kilometers lopen om aan hun voer te komen, en dan 's avonds weer braaf naar de stal.
Of je moet het doen zoals vroeger, met een rondtrekkende schaapsherder.
Hoe dan ook is vlees produceren niet handig, praktisch, en zuinig.
Dierlijke produkten zullen dus een dingetje voor erbij moeten worden, geen hoofdbestanddeel van de voeding voor een groot deel van de mensheid, dat is gewoon niet haalbaar nu de bevolking zo gegroeid is.
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-08-2019 11:00
Er zijn nogal wat gronden waar stenen en rotsen zijn. Daar kan wel gras groeien en kun je vee weiden, maar die gronden kun je niet bewerken en kun je geen graan aardappelen, bieten, of andere gewassen telen en/of oogsten.
Het gros van het vee staat helemaal niet in een wei, maar gewoon het grootste deel van of zelfs haar hele leven in een stal. En ze eten ook geen gras.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven