Sterke groei vleesvervangers

14-08-2019 07:56 279 berichten
De vleesvervanger is bezig met een snelle opmars. De verkoop van vlees daalt.

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 08:02
Ik vind het een prima, lekker alternatief.
Ben zelf uit de tijd, dat je van een soort muesli (uit een zonnatura-pak) zelf vega-hamburgers moest kleien
Oh ja, die ken ik ook nog, van die beige kledders waar je dan een hamburger, bal, kroket of iets dergelijks van kon maken. Niet te pruimen. Inmiddels is er genoeg vegaspul te koop wat qua smaak en structuur niet veel verschilt van de vleesvariant. Alleen jammer dat er vaak veel te veel zout in die vega-alternatieven zit. Vooral de vegetarische slager is nogal scheutig met zout.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sinds ruim 2 jaar vega. Denk dat ik 60% van de tijd zonder vleesvervanger eet en de overige 40% met.
Ben erg blij met het ruime keuze aanbod wat er is. De vega kroket van mora en de vega slager is zo extreem goed gelukt. Ik ben terug gelopen naar de vriezer om te kijken of ik wel echt de vega variant had.

De kipstuckjes van de ah waren hier echt geliefd, leek op die van de vega slager maar minder cal en stuk goedkoper. Helaas zijn deze "verbeterd" en smaken ze naar vega vlees niet lekker! Ik denk dat ze het moesten aanpassen van de mora omdat het te veel op die van de vega slager leken.

Ik denk ook dat vlees eten steeds meer afwijkend gaat worden maar dat maken wij niet meer mee.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-08-2019 08:33
Haal je daar nou nog voldoende voedingsstoffen uit, uit dat niet-vlees? Zoals eiwitten, ijzer en vitamine B12?
B12 is eigenlijk de enige die wat lastig kan zijn, helemaal als je ook andere dierlijke producten schrapt. Mijn dochter gebruikt geen vlees & zuivel (honing etc), wel eieren. Dan is B12 lastiger
Emma95 schreef:
14-08-2019 08:49
Gewoon naturel tahoe in blokjes, gebakken met een pepertje, kruiden, uitjes en ketjap is ook heerlijk.

Voor jou misschien. Ik ga al bijna over m'n nek bij het lezen van deze zin.
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor de dieren, jammer van de ontbossing,
Alle reacties Link kopieren
Denk allemaal maar niet dat dit veel zoden aan de dijk zet hoor... in het buitenland eet men alleen maar meer vlees (China, Afrika) wat hier geslacht wordt... exportcijfers zijn gigantisch!

Met andere woorden, er zal geen varken, koe, kip, kalf, etc minder om geslacht worden... dus niets beter voor de dieren of het milieu.

Daarnaast; je kan wel vegetariër zijn maar als je kaas/eieren blijft eten en melk blijft drinken hou je de hele industrie in takt.
europe86 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 09:09
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:05
Fijn voor de dieren, jammer van de ontbossing,
ik ben geen vegetarier, maar ook geen fervent vleeseter, dus ik eet meestal maar een dag in de week vlees. Maar dat met die ontbossing las ik laatst ook, dus dat sommige dieren met uitsterven bedreigd worden omdat er zoveel bos gekapt wordt om soja en andere vleesvervangers te verbouwen. Eigenlijk is dat op een bepaalde manier ook bizar, denk je het goed te doen, verklooi je het nog steeds.
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:05
Fijn voor de dieren, jammer van de ontbossing,
Hoe bedoel je?
Ontbossing door soja komt door soja bedoeld voor de veeteelt, niet de soja voor vega's. Dus juist minder ontbossing.
Da's een heel hardnekkig misverstand.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:05
Fijn voor de dieren, jammer van de ontbossing,
voor vlees wordt twee keer zoveel boom gekapt als voor soja.

Je kunt namelijk kiezen: soja aan de dieren geven, om laten zetten tot vlees of soja direct eten
Bij keuze 1, heb je de dubbele hoeveelheid nodig.
Ik las dat ze onlangs in het programma 'Broodje Gezond' diezelfde redenatiefout maakten. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
14-08-2019 09:07
Denk allemaal maar niet dat dit veel zoden aan de dijk zet hoor... in het buitenland eet men alleen maar meer vlees (China, Afrika) wat hier geslacht wordt... exportcijfers zijn gigantisch!

Met andere woorden, er zal geen varken, koe, kip, kalf, etc minder om geslacht worden... dus niets beter voor de dieren of het milieu.

Daarnaast; je kan wel vegetariër zijn maar als je kaas/eieren blijft eten en melk blijft drinken hou je de hele industrie in takt.
ten eerste is minder dierlijke eiwitten voor ons westerlingen alleen voor de gezondheid al een heel goed idee. daarbij helpt alles wat je schrapt.
En de impact van bijvoorbeeld eieren is veel minder dan van een hamlapje

En wat andere landen doen, of andere mensen, moeten ze vooral zelf weten
Nederlandse Vereniging voor Veganisme zegt daarover:

Nederland is na China de grootste importeur van soja ter wereld. Veruit de meeste van die soja wordt geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Dit komt omdat soja uit Zuid-Amerika 33 procent goedkoper is dan Europese soja. Een keer raden waarvoor al die soja voor bestemd is: ongeveer 90% van de Nederlandse invoer van soja, wordt uiteindelijk gebruikt voor veevoer. Voor de humane consumptie komt de soja vrijwel altijd van dichterbij. Logisch, want bedrijven die producten op basis van soja maken, liggen snel onder het vergrootglas. Uit marktonderzoek blijkt dan ook dat soja voor de productie van sojamelk uit Europa, en soms uit Amerika of Canada komt.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:05
Fijn voor de dieren, jammer van de ontbossing,
Ja er worden bossen gekapt voor soja maar het grootste deel daarvan gaat naar het dierenvoer voor vleesproductie en in verhouding is er veel minder soja nodig voor vleesvervangers.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 09:16
ten eerste is minder dierlijke eiwitten voor ons westerlingen alleen voor de gezondheid al een heel goed idee. daarbij helpt alles wat je schrapt.
En de impact van bijvoorbeeld eieren is veel minder dan van een hamlapje

En wat andere landen doen, of andere mensen, moeten ze vooral zelf weten
Ik heb het niet over de gezondheid verder.
Wat ik bedoel en wat gewoon een feit is dat we een heel groot deel van ons vlees verkopen aan het buitenland, en daar eten ze steeds meer.
Ook heb ik het niet over welke eten je eet meer of minder impact heeft. Het heeft impact en je draagt nog steeds bij aan de veehouderij.

Voorbeeld: melkkoeien moeten kalfjes krijgen om melkproductie op gang te houden, de stiertjes gaan allemaal naar de slacht. Het kalfsvlees gaat bijna allemaal naar het buitenland.

Nu heb je China waarvoor alle slachthuizen staan te springen om daar te mogen leveren. Gaat om 4 euro per varken meer opbrengst omdat ze daar de vraag niet aan kunnen gaan de prijzen omhoog. Dat is dus 400.000 euro per week voor VION in Boxtel (20.000 varkens per dag) (uiteraard een voorbeeld, VION gaat echt niet al hun vlees aan China verkopen, maar toch om een beeld te geven).
Alle reacties Link kopieren
Processed food is over het algemeen ongezond of het nu vlees is of vega.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als we allemaal op onze krent blijven zitten en naar het buitenland/de industrie/de buren blijven wijzen omdat hullie ‘het’ ook blijven doen maar dan nog veel erger, verandert er natuurlijk nooit iets.

Het is op zich een begrijpelijk verdedigingsmechanisme omdat ons brein nu eenmaal niet van verandering houdt, maar het is wel een denkfout. Eentje die ook nog eens heel slecht voor het klimaat is, en dat terwijl het water ons hier straks als eerste aan de lippen staat.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-08-2019 09:14
voor vlees wordt twee keer zoveel boom gekapt als voor soja.

Je kunt namelijk kiezen: soja aan de dieren geven, om laten zetten tot vlees of soja direct eten
Bij keuze 1, heb je de dubbele hoeveelheid nodig.
Koeien eten ook gewoon gras. Nederland kan exporteren dus produceert genoeg vlees. En dat zónder ontbossing. Dat de soja alleen maar voor dieren is en niet voor de vleesvervangers is ook een hardnekkig misverstand. Soja is soja. Gewoon normaal vlees eten, groente van het seizoen én uit de regio werkt echt beter voor dier en klimaat dan al dat moeilijk doen met namaakt producten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:37
Processed food is over het algemeen ongezond of het nu vlees is of vega.
Dit dus.

En één koe kan leven op een vrij klein stukje grond. Een koe levert voldoende vlees voor 2 gezinnen voor een jaar.
Daar kan de soja burger niet tegenop.

Die hippe non vleeseters eten wel de hippe groentes en granen die ingevlogen moeten worden.
Hoezo goed voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook vega eten zonder vleesvervangers of processed food. De meeste van dit soort producten wordt gekocht door mensen zonder fantasie die ook een keer vega willen doen. Prima hoor maar doe niet alsof het alles oplost en gezond is. Vol zout en soja is ook niet echt goed voor je. Ik eet uit mijn eigen tuin en in het seizoen. Echt niet alle mensen doen hip en milieuvervuilend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik wil vegan chocomousse in de schappen. Bij voorkeur met wat chocoladelikeur erdoor.
Dat is stap twee: producenten die massaal aan de vegan chocomousse gaan. ;-D
anoniem_388702 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 09:55
24.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je zelf maken van avocado en cacaopoeder, evt een banaan toevoegen en de likeur die je lekker vindt. Heel simpel alles door elkaar prakken. Veel lekkerder dan uit een pakje met toevoegingen. Leuke vegan producten vind je verder ook bij Boeren en Buren heb ik ontdekt en daar doe ik volgende week voor het eerst boodschappen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-08-2019 09:04
Voor jou misschien. Ik ga al bijna over m'n nek bij het lezen van deze zin.
Eet jij nooit Indisch of Thais ofzo?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:37
Processed food is over het algemeen ongezond of het nu vlees is of vega.
Dat ja. Ik verbaas me over de populariteit van vleesvervangers bij mensen die tegelijkertijd zeggen dat je vooral puur en onbewerkt moet eten. Wat is er nu puurder dan een biefstuk of lamskotelet?
En dat (helemaal) geen vlees eten steeds normaler wordt, is eigenlijk juist abnormaal. We moeten af van de bio industrie. Niet van vlees an sich.
impala wijzigde dit bericht op 14-08-2019 09:56
0.20% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het super fijn dat er steeds meer keus is!
Ik ben niet 100% vega maar ik eet zo’n 90% van de tijd geen vlees. Bepaalde vleesvervangers zijn zó lekker :cheer:
Internagelaktisch
@ Amber Weet ik, ik maak veel zelf. Maar luiheid is mij niet vreemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven