Sterke groei vleesvervangers

14-08-2019 07:56 279 berichten
De vleesvervanger is bezig met een snelle opmars. De verkoop van vlees daalt.

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html
Ik :heart: vlees. Maar vind het wel goed dat er wat minder van gegeten wordt. Hopelijk verdwijnt het nooit helemaal.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:48
Je kan ook vega eten zonder vleesvervangers of processed food. De meeste van dit soort producten wordt gekocht door mensen zonder fantasie die ook een keer vega willen doen. Prima hoor maar doe niet alsof het alles oplost en gezond is. Vol zout en soja is ook niet echt goed voor je. Ik eet uit mijn eigen tuin en in het seizoen. Echt niet alle mensen doen hip en milieuvervuilend.
Maar niet iedereen lukt het om uit de eigen tuin te eten.

Voor ik mijn gezin had at (en dacht) ik net als jij. Tot ik dus een gezin had dat dól is op ouderwetse Hollandse pot en ik dus de enige die er dan een beetje bekaaid vanaf kom. Ik vind het ideaal om dus iets te koken waar zowel man als kind van smikkelen en ik ook normaal mee kan eten. Daar ben ik absoluut niet de enige in.

Ik vind het echt een hele goede ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:42
Koeien eten ook gewoon gras. Nederland kan exporteren dus produceert genoeg vlees. En dat zónder ontbossing. Dat de soja alleen maar voor dieren is en niet voor de vleesvervangers is ook een hardnekkig misverstand. Soja is soja. Gewoon normaal vlees eten, groente van het seizoen én uit de regio werkt echt beter voor dier en klimaat dan al dat moeilijk doen met namaakt producten.
Dit is wel zeker waar.
Ik ben voorstander van vegetarisch eten. Helaas heb ik een stofwisselingsziekte waardoor overstappen op enkel vegetarisch eten voor mij een drama was. Kwam ontzettend aan. Ik doe het het beste op pure eiwitten en groenten, met af en toe wat koolhydraten.
We eten enkel bio vlees en dat halen we lokaal. Rundervlees bij een collega (mede dierenarts en hobby veehouder), kippen bij de Polderhoen. Geen transport, geen ontbossing, individuele slachting en een goed leven voor de dieren.

De mensen die de kiloknallers uit de schappen trekken vind ik dat ze zich moeten schamen. Het zou goed zijn als vlees weer een luxe middel werd, max 1 of 2 keer per week en dan kwalitatief goed leven en goed vlees.
-
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-08-2019 09:55
Dat ja. Ik verbaas me over de populariteit van vleesvervangers bij mensen die tegelijkertijd zeggen dat je vooral puur en onbewerkt moet eten. Wat is er nu puurder dan een biefstuk of lamskotelet?
En dat (helemaal) geen vlees eten steeds normaler wordt, is eigenlijk juist abnormaal. We moeten af van de bio industrie. Niet van vlees an sich.
Volgens mij wordt het ook steeds normaler om niet altijd maar een groot stuk vlees te willen. Er is echt wel een trend gaande om minder maar dan wel geen bio-industrievlees te eten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe maak je dan een lekkere stamppot met jus en gehaktballen of worst?

Vleesvervangers zijn zo droog en vullen de maag een stuk minder. Mensen zijn vlees gaan eten omdat het echt werkt als brandstof voor langere tijd. Op een kikkererwtenburger ga je een stuk minder lang door.

Ik ben ook Flexitariër en wacht nog steeds op echt goede vervangers, die smaken als echt vlees, want een vervanging voor je stamppot met gehaktbal met jus of kippenvleugeltjes is er niet. Ook een lekker biefstukje om aan te sterken vind je niet snel een vervanging voor in het vegaschap.

Helaas zitten er ook vaak veel zouten en suikers in vleesvervangers. Er valt nog veel te verbeteren.
impala schreef:
14-08-2019 09:55
Dat ja. Ik verbaas me over de populariteit van vleesvervangers bij mensen die tegelijkertijd zeggen dat je vooral puur en onbewerkt moet eten. Wat is er nu puurder dan een biefstuk of lamskotelet?
En dat (helemaal) geen vlees eten steeds normaler wordt, is eigenlijk juist abnormaal. We moeten af van de bio industrie. Niet van vlees an sich.
Mee eens.
moonlight schreef:
14-08-2019 10:03
Vleesvervangers zijn zo droog en vullen de maag een stuk minder. Op een kikkererwtenburger ga je een stuk minder lang door.
Die ene droge is niet representatief voor allemaal. Miljoenen mogelijke combi's, van droog tot sappig.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
14-08-2019 10:03
Hoe maak je dan een lekkere stamppot met jus en gehaktballen of worst?

Vleesvervangers zijn zo droog en vullen de maag een stuk minder. Mensen zijn vlees gaan eten omdat het echt werkt als brandstof voor langere tijd. Op een kikkererwtenburger ga je een stuk minder lang door.

Ik ben ook Flexitariër en wacht nog steeds op echt goede vervangers, die smaken als echt vlees, want een vervanging voor je stamppot met gehaktbal met jus of kippenvleugeltjes is er niet. Ook een lekker biefstukje om aan te sterken vind je niet snel een vervanging voor in het vegaschap.

Helaas zitten er ook vaak veel zouten en suikers in vleesvervangers. Er valt nog veel te verbeteren.
Het is dat hij nooit de schappen heeft gehaald, maar de vegetarische slager heeft eens een beroemde gehaktballentest gewonnen (of zat in de top 3), zonder dat de jury wist dat het een vegetarische bal was.
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:42
Koeien eten ook gewoon gras. Nederland kan exporteren dus produceert genoeg vlees. En dat zónder ontbossing. Dat de soja alleen maar voor dieren is en niet voor de vleesvervangers is ook een hardnekkig misverstand. Soja is soja. Gewoon normaal vlees eten, groente van het seizoen én uit de regio werkt echt beter voor dier en klimaat dan al dat moeilijk doen met namaakt producten.
Dit is erg kortzichtig en individualistisch gedacht. Met de omvang van onze bevolking is het helemaal niet haalbaar om ‘gewoon normaal vlees’ te eten. Als we écht ‘dier- en milieuvriendelijk’ zouden willen houden en verzorgen dan kan iedereen maar een klein hapje vlees nemen af en toe. Dan zou je dus sowieso meer plantaardig moeten eten. Met een (wereld)bevolking die zo veel en vaak vlees wil eten kom je uit op bio-industrie en dat is niet dier- of milieuvriendelijk.

Ongelooflijk dat je denkt dat iedereen grasgevoerd, milieuvriendelijke, vrije uitloop vlees zou kunnen eten in dezelfde of zelfs iets minder hoeveelheden als nu. Dat is helemaal niet realistisch haalbaar.

En soja is niet soja zoals iemand eerder al geplakt heeft. Er wordt ontbost om soja te telen die wordt gebruikt voor de bio-industrie. De soja voor menselijke consumptie wordt op veel kleinere schaal geteeld. Als je minder dieren in de bio-industrie zou hebben (omdat de vraag naar vlees sterk vermindert) dan heb je veel minder soja nodig en kan je meer bossen dus intact houden of opnieuw planten.
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:48
Je kan ook vega eten zonder vleesvervangers of processed food. De meeste van dit soort producten wordt gekocht door mensen zonder fantasie die ook een keer vega willen doen. Prima hoor maar doe niet alsof het alles oplost en gezond is. Vol zout en soja is ook niet echt goed voor je. Ik eet uit mijn eigen tuin en in het seizoen. Echt niet alle mensen doen hip en milieuvervuilend.
Nou, inderdaad.
Daarnaast is het veeeeel lekkerder om je eten op smaak te brengen met verse kruiden en noten ipv zo'n wannabee biefstuk uit de fabriek.
Trotter schreef:
14-08-2019 08:37
Ja, waarom niet? Ik eet al meer dan vijfendertig jaar geen vlees meer en mijn bloedwaarden zijn perfect.

Hier 38 jaar vleesloos en te lage B12. Maar die slik ik bij. Ook geen probleem.
Alles beter dan dooie dieren eten.
Ik vind het ook een fijne ontwikkeling. Meer keuze waardoor het voor de vleeseters die willen minderen ook steeds makkelijker wordt.

En over het algemeen meer keuze in restaurants. Ben ik niet meer veroordeeld tot een salade, iets met ei of iets met kaas die wellicht niet vega is.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
14-08-2019 10:25
Nou, inderdaad.
Daarnaast is het veeeeel lekkerder om je eten op smaak te brengen met verse kruiden en noten ipv zo'n wannabee biefstuk uit de fabriek.
Daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld.
Ik ben de enige vegetariër in de familie en door die vleesvervangers is het voor mij makkelijker om gewoon mee te doen en niemand tot last te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vaak geen zin om lang te koken. Dus wie weet een voedzame maaltijd ( dus geen pizza margherita) waarbij je dus de voedingswaarde van vlees vervangen hebt?

Toevoeging: dus geen bewerkte melige soja met zout en suiker burgers.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
14-08-2019 08:20
Ik ben er blij mee. Het is vooral ook fijn dat je ook in de horeca steeds vaker gewoon lekker vegetarisch kunt eten, dat het niet meer beperkt is tot eiergerechten.

Zelfs bij de snackbar kun je tegenwoordig vaak vega bitterballen, kipcorn enz krijgen
In sommige plaatsen in NL is dat helaas nog niet mogelijk :/
Hier ook maar 2 gerechten op de kaart die vega zijn (waarvan altijd een pasta gerecht en vaak een salade).

Desondanks ben ik heel blij met het bericht.
Alle reacties Link kopieren
Moonlight, rijst met roerbakgroenten en de tahoe van ergens hierboven, evt. met satésaus. Zo klaar en heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
14-08-2019 10:21
Dit is erg kortzichtig en individualistisch gedacht. Met de omvang van onze bevolking is het helemaal niet haalbaar om ‘gewoon normaal vlees’ te eten. Als we écht ‘dier- en milieuvriendelijk’ zouden willen houden en verzorgen dan kan iedereen maar een klein hapje vlees nemen af en toe. Dan zou je dus sowieso meer plantaardig moeten eten. Met een (wereld)bevolking die zo veel en vaak vlees wil eten kom je uit op bio-industrie en dat is niet dier- of milieuvriendelijk.

Ongelooflijk dat je denkt dat iedereen grasgevoerd, milieuvriendelijke, vrije uitloop vlees zou kunnen eten in dezelfde of zelfs iets minder hoeveelheden als nu. Dat is helemaal niet realistisch haalbaar.

En soja is niet soja zoals iemand eerder al geplakt heeft. Er wordt ontbost om soja te telen die wordt gebruikt voor de bio-industrie. De soja voor menselijke consumptie wordt op veel kleinere schaal geteeld. Als je minder dieren in de bio-industrie zou hebben (omdat de vraag naar vlees sterk vermindert) dan heb je veel minder soja nodig en kan je meer bossen dus intact houden of opnieuw planten.
ik heb vaak het idee dat je het gewoon nooit goed kan doen, want eet je geen vlees, dan moet je iets eten wat met het vliegtuig ingevlogen is uit een of ander exotisch oord, eet je wel vlees dan is dat ook slecht. Vis is ook geen optie want we vissen de oceaan leeg etc. In dit soort discussies heb ik vaak het gevoel dat wanneer het over vlees gaat dat de vegetariers meteen het bioindustrie argument aandragen (wat natuurlijk waar is) en dus pleitten voor andere producten. In de klimaat discussie hoor ik net dat die andere producten per direct in de ban gedaan moeten worden want die producten moeten getransporteerd worden via vliegtuig, boot en vrachtwagen (wat ook waar is). Soms heb ik het gevoel dat het een soort van wedloop is geworden om het beste argument om een bepaald voedingsmiddel niet meer te eten.

Dat bedoel ik trouwens niet als aanval, maar het geeft mensen zoals ik (de minder principiele dus) vaak het idee van 'het maakt niet uit wat ik doe, het is toch wel volgens iemands argumentatie slecht'.

Moet wel gezegd worden dat ik mezelf in de fortuinlijke situatie bevind waarin mijn schoonvader hobby boer is, dus het overgrote deel van vlees dat ik eet, en ook groenten en fruit komt van de eigen boerderij. (die dus biologisch is)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 09:37
Processed food is over het algemeen ongezond of het nu vlees is of vega.
Helemaal waar, ik vind courgette, aubergine en selderijknol prima om vleesvervangers van- en mee te maken. Lekker een middagje mee experimenteren met allerlei kruiden en ketjap enzo.
Love is the meaning of life
Vlees minderen is sowieso een goed idee voor dieren en milieu. Minder producten van ver eten kan ongeacht je eetstijl. Dus eigenlijk zit het elkaar niet in de weg. De juiste info is niet altijd beschikbaar, dat is het meer.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-08-2019 12:25
Helemaal waar, ik vind courgette, aubergine en selderijknol prima om vleesvervangers van- en mee te maken. Lekker een middagje mee experimenteren met allerlei kruiden en ketjap enzo.
Maar dat zijn helemaal geen vleesvervangers. Prima om een dagje gewoon meer groente te eten, maar als vleesvervangers zal je toch iets van bonen/peulvruchten/oid moeten toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd merken dat sommige vleeseters zich toch op een of andere manier bedreigd voelen. Dat ze vinden dat ze moeten verdedigen dat plantaardig eten net zo slecht is als vlees. Of dat een beetje vlees juist puur en goed is. Van mij mag je dat denken hoor, maar ga alsjeblieft niet die onzin lopen verkopen alsof het de waarheid is. Er zal voor de mensen die nu leven altijd vlees te koop zijn, dus laat de vegans, vegetariërs of de flexitariërs ook eens blij zijn met extra keuze.

Ik kan die filmpjes van Earthling Ed ook niet kijken. Wat een ongelofelijke koppigheid hebben zoveel mensen en ze zijn niet te overtuigen met feiten. Zoals dat die bomenkap komt omdat er veevoer geteeld moet worden. Maar een koe eet toch gras? Ja ja, die koe die zijn hele leven in een schuur staat ziet nooit gras. Wat een naïviteit waar omni's zich zo graag in wentelen.
moonlight schreef:
14-08-2019 10:03
Hoe maak je dan een lekkere stamppot met jus en gehaktballen of worst?

Vleesvervangers zijn zo droog en vullen de maag een stuk minder. Mensen zijn vlees gaan eten omdat het echt werkt als brandstof voor langere tijd. Op een kikkererwtenburger ga je een stuk minder lang door.

Ik ben ook Flexitariër en wacht nog steeds op echt goede vervangers, die smaken als echt vlees, want een vervanging voor je stamppot met gehaktbal met jus of kippenvleugeltjes is er niet. Ook een lekker biefstukje om aan te sterken vind je niet snel een vervanging voor in het vegaschap.

Helaas zitten er ook vaak veel zouten en suikers in vleesvervangers. Er valt nog veel te verbeteren.

Ers is vega gehakt (niet dat gerulde) maar gewoon slierten zoals echt gehakt, daar kun je een heerlijk goed vullende bal vn draaien met lekkere jus.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
14-08-2019 09:42
Koeien eten ook gewoon gras. Nederland kan exporteren dus produceert genoeg vlees. En dat zónder ontbossing. Dat de soja alleen maar voor dieren is en niet voor de vleesvervangers is ook een hardnekkig misverstand. Soja is soja. Gewoon normaal vlees eten, groente van het seizoen én uit de regio werkt echt beter voor dier en klimaat dan al dat moeilijk doen met namaakt producten.
nee hoor, koeien eten een deel gras (ruwvoer) maar vooral brokken (mergvoer). ze staan ook niet het hele jaar buiten he? Ergens vanaf april gaat een deel van de koeien de wei in (een overgroot deel van de koeien komt nooit buiten). Tegen september weer naar binnen. De rest van het jaar staan ze op stal.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
14-08-2019 11:12
In sommige plaatsen in NL is dat helaas nog niet mogelijk :/
Hier ook maar 2 gerechten op de kaart die vega zijn (waarvan altijd een pasta gerecht en vaak een salade).

Desondanks ben ik heel blij met het bericht.
vooral op het platteland is vega eten nog best een gedoe. En helemaal als je ook geen kaas eet.
Dan is het vaak een broodmandje vooraf, en bak friet met een omelet als hoofdgerecht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven