Tips voor een snelle bereiding avondmaaltijd

05-03-2024 10:23 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment ben ik nog met verlof, maar over een paar weken ga ik weer aan het werk.
Nu ik wat meer tijd heb, staat het eten eerder op tafel en kan mijn oudste iets eerder naar bed. We merken dat dit hem enorm goed doet. Hij gaat nu om 19.00 uur naar bed.

Maar dit wordt erg lastig als ik straks weer werk. Mijn man en ik komen dan pas rond 18.00 uur thuis. Dan nog koken en eten is echt een sprint trekken.

Ik werk 3 dagen, waarvan 1 dag thuis.
Ik wil dus voor 2 avonden in de week snel klaar kunnen zijn met koken.

Wat zijn jullie hacks om snel een lekkere gezonde maaltijd neer te zetten? Wat heb je altijd in huis? Wat maak je vooruit zodat je voor een week voldoende hebt?
En welke maaltijd is lekker als je het ontdooit en opnieuw opwarmt?
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
In het weekend flink vooruit koken en de vriezer vullen lukt niet. Omdat mijn zoon een verstandelijke beperking heeft, zit het weekend al vol met zorg en de meest noodzakelijke huishoudklussen.
De tijd die we dan nog overhouden is voor het gezin.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb eigenlijk altijd standaard verschillende pasta sauzen en prutjes voor rijst in de vriezer. Dan hoeft er alleen nog even rijst/pasta bij gekookt te worden (of couscous, quinoa whatever) en dan ben je klaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
05-03-2024 10:24
In het weekend flink vooruit koken en de vriezer vullen lukt niet. Omdat mijn zoon een verstandelijke beperking heeft, zit het weekend al vol met zorg en de meest noodzakelijke huishoudklussen.
De tijd die we dan nog overhouden is voor het gezin.
je moet ook niet vooruit koken, je moet te veel koken wat overblijft gaat dan dus de vriezer in.
Alle reacties Link kopieren Quote
hier ligt nu in de vriezer:

- pasta bolognese saus
- pasta primavera saus
- dahl
- chili con carne
- prutje dat lijkt op kip tandoori met groente

Allemaal over van toen ik het dubbel kookte dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dagen dat wij allebei laat thuis zijn, eten we makkelijk:
- restjes (idd op een andere dag veel te veel koken en dat dan invriezen of een paar dagen in de koelkast bewaren). Ik vind zelf pastamaaltijden het best te pruimen uit de vriezer. Andere dingen verliezen toch wel vaak veel structuur en smaak (en vocht).
- wraps met sla en shoarma of kebab oid
- soep met brood (soep ook al eerder klaarmaken, voelt wel meer als vers eten dan restjes).
- een pastamaaltijd is meestal ook wel vrij snel klaar, maar moet je wel echt klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Grote pan groentesoep. Daarin voorgemaakte gehaktballetjes, voorgesneden soepgroenten of groenten uit de vriezer en vermicelli. Erbij broodjes (kun je prima invriezen en even in de oven doen om te ontdooien) met lekker beleg.
De soep kun je makkelijk 2 of zelfs 3 dagen eten, wordt alleen maar lekkerder is mijn ervaring. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb standaard een voorraad Bolognese, en wrap prutje, en 1a2 oven schotels in de vriezer.
Als wij niet een week uit de vriezer kunnen eten raak ik een beetje gestrest. Bij drukte op werk/prive of ziekte kook ik niet. Scheelt een hoop tijd en ook een hoop troep. Dus dubbele winst.

Daarnaast maak heb ik wel verse Ravioli ( uit de supermarkt) +en kant en klare saus . Ik voeg dan alleen tomaten en rucola toe en de maaltijd staat in 6 minuten op tafel.
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
05-03-2024 10:27
je moet ook niet vooruit koken, je moet te veel koken wat overblijft gaat dan dus de vriezer in.
dit. en een slowcooker aanschaffen. dan heb je alles klaar en hoef je niks meer te doen of alleen wat rijst te koken ofzo als je thuis komt

ik bedenk me nu dat ik nog een bak overschotelvulling heb liggen. die haal ik er vanavond uit. morgen aardappelschijfjes erop en in de oven.
broadway wijzigde dit bericht op 05-03-2024 10:36
18.49% gewijzigd
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een standaard lijstje van ongeveer 15 maaltijden die snel klaar zijn, lekker en voedzaam zijn.
Hou de standaard een beetje laag; een zak voorgesneden (diepvries)groente is prima hè?! Op dagen dat je wat meer tijd hebt kun je vers en uitgebreider koken als je het leuk vindt.
Maaltijden als pasta, nasi, bami, rijst met kip/vega, maaltijdsoep met een tosti, omelet met groente en brood, aardappelen (geschilde krieltjes uit de koeling van de supermarkt) groente vlees/vis/vega… het is allemaal zo klaar.
Weekmenu maken en alles al in huis hebben voor de drukste dagen.
Op rustige dagen/weekend, grotere porties koken en invriezen (pastasaus, maaltijdsoep, curry’s, groente/kip sausje voor bij rijst, etc)

Veel succes 🤞
Alle reacties Link kopieren Quote
(Vega) kip, roerbakgroenten, kokosmelk, currypasta. Met roerbaknoodles.
Spaghetti a la putanesca met salade/rauwkost.
Wraps met sla, gegrilde paprika, reepjes (vega) kipschnitzel en tzaziki.
Pasta pesto.
Taco´s.

En op dagen dat je thuis bent een grote pan bolognesesaus, chili con/sin carne, maaltijdsoep etc koken. Die dag daarvan eten en de rest in de koelkast/vriezer voor een andere dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uitgekookt, Thuisgekookt, Maaltijd thuis ect. Alleen opwarmen.
Stoommaaltijden.

De ander lekker laten koken, kan die persoon vast wel.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 05-03-2024 10:47
51.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Maaltijden bij de traiteur: 5 minuten opwarmen en klaar :-D .
Alle reacties Link kopieren Quote
Toko, ook een fijne.

Kan je opwarmen in de oven met een glaasje water naast ovenschaal. Of gewoon in de magnetron.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja wat is snel.

Op avonden dat ik 's avonds nog weg moet, of na het sporten, eet ik meestal AGV. Krieltjes in de airfryer, groenten in de pan (diepvries of uit een potje) en een stukje vlees of vis bakken. Ben ik binnen 20 minuten klaar. Dat moet voor een gezin ook wel lukken. Ik vind een airfryer hierin handig, want dan hoef je niets voor te bereiden.

Gisteren maakte ik (verse) pasta met garnalen, venkel en spinazie en ook dat was in een mum van tijd klaar. De meeste pasta's wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anders dan Bartje was ik altijd gelukkig te maken met bonenmaaltijden. ;-D

Mateloos populair waren ook de boterhammen met kroketten, de macaroni-met-gesmolten-roomkaas, de bami, de macaroni met smac en blokjes oude kaas, de gekochte loempia's, de bonenmaaltijdensoepen zoals BB-soep.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak net als de meesten hier grote porties van dingen die goed in te vriezen zijn en waar ik dan alleen brood/rijst/pasta bij hoef te koken.
Nu in de vriezer:
- rode pastasaus
-witte pastasaus
- coq au vin
- een of ander stoofgerecht
- groenteprut voor bij de rijst
-erwtensoep

Kind is wat minder kritisch dus als ik iets kook dat hij lekker vind zoals stamppot (vind ik zelf oneetbaar uit de vriezer, maar kind niet) dan vries ik hier voor hem ook een bakje van in.
Dan eet ik zelf later wel een salade ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat echt snel is (vind ik) is noedels. Die kook je kort, roerbakgroentes in een pan en daar kun je optioneel natuurlijk vlees oid bij doen. Saus erbij en binnen 10 minuten op tafel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
05-03-2024 10:56
Wat echt snel is (vind ik) is noedels. Die kook je kort, roerbakgroentes in een pan en daar kun je optioneel natuurlijk vlees oid bij doen. Saus erbij en binnen 10 minuten op tafel.
Roerbaknoodles zijn nog sneller! Die hoef je niet eerst te koken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
05-03-2024 10:52
Tja wat is snel.

Op avonden dat ik 's avonds nog weg moet, of na het sporten, eet ik meestal AGV. Krieltjes in de airfryer, groenten in de pan (diepvries of uit een potje) en een stukje vlees of vis bakken. Ben ik binnen 20 minuten klaar. Dat moet voor een gezin ook wel lukken. Ik vind een airfryer hierin handig, want dan hoef je niets voor te bereiden.

Gisteren maakte ik (verse) pasta met garnalen, venkel en spinazie en ook dat was in een mum van tijd klaar. De meeste pasta's wel.
Voorgesneden verse groente is natuurlijk net zo snel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons at de oudste een tijdje los van ons, dus op zijn geschikte moment, en wij na zijn bedtijd.

Oudste at dan vaak een restje van de dag ervoor, en wij kookten als kind naar bed was. Dat was veel relaxter moment van de avond. We hebben een tijd altijd dubbele porties gekookt, dus 1x koken voor 2 of 3 avonden eten.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kook altijd snel doordeweeks. Bij mij zit het hem in dat ik alles voorgesneden of voorgeschild etc koop. Dus eten we stamppot, dan koop ik een zak voorgesneden stamppotaardappelen, een zak voorgesneden groente, een pak spekreepjes en een rookworst en dan is het een kwestie van direct als je thuiskomt alles in de pan mieteren en binnen een kwartier a 20 minuten zit je te eten.

Is weliswaar duurder, maar ik kan het betalen en het gemak is me de prijs waard.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
05-03-2024 10:29
hier ligt nu in de vriezer:

- pasta bolognese saus
- pasta primavera saus
- dahl
- chili con carne
- prutje dat lijkt op kip tandoori met groente

Allemaal over van toen ik het dubbel kookte dus
Zo deed ik het ook, toen mijn kinderen nog klein waren.
Ik doe het vaak nog voor de avonden waarop ik ga sporten, dan wil ik een snelle lichte maaltijd.

Ik heb altijd wel iets in de vriezer, rendang, curry, soep, pasta sauzen.

Of gewoon een visquisine met aardappelgratin en een salade.
Ook een snelle maaltijd.

Wokmie heb je in een kwartier op tafel.

Voor 2 dagen zijn er al aardig wat ideetjes toch?
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
05-03-2024 11:09
Ik kook altijd snel doordeweeks. Bij mij zit het hem in dat ik alles voorgesneden of voorgeschild etc koop. Dus eten we stamppot, dan koop ik een zak voorgesneden stamppotaardappelen, een zak voorgesneden groente, een pak spekreepjes en een rookworst en dan is het een kwestie van direct als je thuiskomt alles in de pan mieteren en binnen een kwartier a 20 minuten zit je te eten.

Is weliswaar duurder, maar ik kan het betalen en het gemak is me de prijs waard.
Dit doe ik inderdaad ook.
Wel duurder maar lang niet zo duur als de traiteur.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
05-03-2024 11:06
Voorgesneden verse groente is natuurlijk net zo snel.

Ja klopt, maar wel duurder. Maar kan idd ook. En hoe lang doe je er eigenlijk over om een broccoli te snijden?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven