Variatie in diepvries groente.

22-03-2024 11:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmorgen boodschappen gedaan bij de AH en de Jumbo in mijn wijk.

Hele diepvrieskasten / kisten vol met pizza's in alle soorten en maten, ijs, snacks, friet en andere aardappelproducten en vis.

Maar er is maar een heel klein gedeelte ingeruimd voor de groenten. Veel soorten zijn überhaupt niet te krijgen in diepvriesvariant.

Woon ik nou toevallig in een wijk waar mensen voornamelijk verse groentes eten en dat daarom de diepvriesafdeling voor groente zo klein is? Of is dat overal zo?

Ja je hebt ook potjes groente en voorgesneden groente.( zelf snijden heb ik geen zin in)

Maar ik heb altijd geleerd dat diepvriesgroente gezonder is dan potjes e omdat het snel wordt ingevroren meer vitamines bevat dan verse groente die soms dagen onderweg is naar de winkel en dan nog dagenlang in de schappen ligt. Diepvriesgroente is gewoon makkelijk in het gebruik. Maar de keuze is zo beperkt. In ieder geval in de wi kels in mijn wijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik associeer diepvries groenten met groenten die buiten het seizoen zijn.
Zomerfruit in de winter en dat soort dingen. Behalve de spinazie, die al smots is geworden.

Groenten haal ik verder wekelijks op de markt. Dat wordt lokaal aangevoerd en heb ik veel meer keus.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet weten hoe het bij jou in de buurt is TO, maar ik koop mijn groente vers.

Als ik al diepvries groente heb, is het een zakje voor 'nood'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou dat is zeker waar. 38 soorten diepvries spinazie en andijvie en verder maar weinig anders. Bij de Jumbo zijn de schappen sowieso al weken leeg en voor de diepvries sojaboontjes moet ik dus steeds naar AH.
Alle reacties Link kopieren Quote
uit mijn hoofd:
bloemkool, doperwten, broccoli, bonen (soorten), doperwt/wortel, andere mix-groentes voor in de oven, rode kool, pompoen, edame, spinazie, mais, soepgroente, boerenkool (geen idee of dat er nu nog is), spruitjes

en dan fruit, vooral smoothie-fruit
lila-linda wijzigde dit bericht op 22-03-2024 11:43
2.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
22-03-2024 11:41
Ik zou niet weten hoe het bij jou in de buurt is TO, maar ik koop mijn groente vers.

Als ik al diepvries groente heb, is het een zakje voor 'nood'.
en wat heeft TO aan deze opmerking?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor groenten zou jij dan nog in diepvriesvariant willen zien?
Niet alle groenten zijn goed in te vriezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik van iets een bepaalde smaak zoek, kijk ik op de websites van de supermarkten. Dan kan je zien of het aan het filiaal ligt of dat het sowieso niet in het assortiment zit.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ervaar het eigenlijk als voldoende, wij halen uit de diepvries:
sperziebonen, broccoli, bloemkool, edamame boontjes, tuinbonen en prei en spinazie

Meestal gebruiken we diepvries voor curry's, sauzen en soepen en ovenschotels.

Verse groente meer voor salades, wokken of avg.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben standaard bonen, broccoli, wortelen, bloemkool, spinazie en erwten in de vriezer. Met name omdat ik bij mijn avg hou van 2 of 3 soorten groenten ipv vlees en dan is een hele bloemkool erg veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
22-03-2024 11:41
Ik zou niet weten hoe het bij jou in de buurt is TO, maar ik koop mijn groente vers.

Als ik al diepvries groente heb, is het een zakje voor 'nood'.
Diepvriesgroente is vaak heel gezond, omdat het direct na het oogsten wordt ingevroren. Als jij vers koopt bij de boer, dan heb je een punt. Maar de meesten kopen het bij de supermarkt en dan is het vaak minder dan de diepvriesvariant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel groentes gaan wel flink achteruit als je ze invriest en weer ontdooit. Niet iedere groente leent zich er voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral broccoli, bloemkool , erwtjes vind ik handig om in huis te hebben. Heb laatst een recept van Jamie Oliver gemaakt en daar gingen gegrilde groente uit de diepvries in. Die gaan ook op het standaard lijstje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
22-03-2024 12:06
Veel groentes gaan wel flink achteruit als je ze invriest en weer ontdooit. Niet iedere groente leent zich er voor.
dat valt allemaal reuze mee

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... of-in-blik

We zouden meer diepvriesgroente moeten eten, vooral in de winter
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2024 11:42
en wat heeft TO aan deze opmerking?
Nou TO vraagt zich dit af:
Woon ik nou toevallig in een wijk waar mensen voornamelijk verse groentes eten en dat daarom de diepvriesafdeling voor groente zo klein is? Of is dat overal zo?
Dus ik geef aan dat ik iig mijn groente inderdaad vers koop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
22-03-2024 12:06
Veel groentes gaan wel flink achteruit als je ze invriest en weer ontdooit. Niet iedere groente leent zich er voor.
Het zou best kunnen dat die groentes ook bestaan. Ik betwijfel of het er veel zijn.

Hoe dan ook, ik vind het zelf wel fijn. Ik hou helemaal niet van koken, maar wil wel een gezond dieet. Dus ik gebruik het veel, snel in de stoomoven en dan is het echt niets minder dan verse groenten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kiiroitori schreef:
22-03-2024 12:00
Als ik van iets een bepaalde smaak zoek, kijk ik op de websites van de supermarkten. Dan kan je zien of het aan het filiaal ligt of dat het sowieso niet in het assortiment zit.
Dit is zeker niet altijd waar hoor. Er bestaat ook offline assortiment dat online niet gevoerd wordt. Heeft vaak te maken met de duurdere kosten in de keten. Diepvries is daar een goed voorbeeld van. Online diepvries assortiment kost een supermarkt meer geld dan het offline product.
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
22-03-2024 11:42
Wat voor groenten zou jij dan nog in diepvriesvariant willen zien?
Niet alle groenten zijn goed in te vriezen.

Je kunt werkelijk alle groenten invriezen hoor! Ontdooien en gebruiken daarna is wat lastiger.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Standaard in de vriezer: bloemkool, spinazie, boontjes, doperwten, pompoen, omdat ik van deze groenten vaak maar weinig tegelijk nodig heb, ik gebruik meestal meerdere soorten groenten per maaltijd. Daarnaast Italiaanse groentenmix en soepgroenten, zo gekocht en een andere keer zelf gemengd en ingevroren als ik het vers heb gekocht. In curry’s, soep en pastasalade maakt het me weinig uit of het uit de vriezer komt of vers. En ongedopte edemame, omdat ik die graag als snackje eet.

Daarnaast meerdere soorten fruit in de vriezer, voor smoothies of door de yoghurt.

Ik grijp zelden mis, meestal is er wel een redelijk assortiment. Zeker bij de wat grotere supermarkten in de stad, waar we regelmatig inkopen. Op het dorp zijn de supermarkten wat kleiner en daarmee het assortiment ook, daar komen we meer voor de dagelijkse dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier duidelijk verschil bij verschillende supermarkten. Die in het centrum en dicht bij het station hebben veel meer diepvriesgroenten.
Aan de rand van mijn woonplaats zijn heel veel volkstuintjes en binnen een paar kilometer boerderijen met of winkels of losse verkoop/stalletjes of zelfoogstmogelijkheden.
De markt is al jaren een aanfluiting en in verhouding relatief duur.
Vroeger bij ouders een enorme tuin, in de winter veel diepvriesgroenten buiten de wintergroenten.
Nu een baan met afwijkende werktijden, regelmatig ad hoc oproepbaar en zelf ook veel groenten in de diepvries. Uit de winkel of zelf ingevroren op het juiste moment.
Boodschappen doen is wel eens lastig, uitgebreid koken ook.
Altijd een flinke basisvoorraad en veel maaltijden in de vriezer door vooruit te koken.
Diepvriesgroenten verwerk je het beste bevroren dus altijd de optie om bij een echte vrije (gepland of ongepland) dag curry's, sauzen, stamppotten te maken zonder eerst boodschappen te moeten doen. Grijp dan ook niet mis en hoef geen buiten het seizoen, dure, milieubelastende groenten te kopen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
De Lidl verkoopt mix van diepvries bloemkool, Wortel en broccoli in een zak.
Wij houden van die variatie met iedere keer een andere groentesaus erbij
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb standaard doperwten, spinazie, edamame en pompoen in de vriezer, net als fruit, frambozen, granaatappel en avocado.

Koop ook regelmatig de Mexicaanse groente van de Lidl, beetje gehakt erbij, echt heerlijk om je wraps mee te vullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
22-03-2024 12:44
Het zou best kunnen dat die groentes ook bestaan. Ik betwijfel of het er veel zijn.

Hoe dan ook, ik vind het zelf wel fijn. Ik hou helemaal niet van koken, maar wil wel een gezond dieet. Dus ik gebruik het veel, snel in de stoomoven en dan is het echt niets minder dan verse groenten.

Ik heb ook geen problemen met diepvriesgroentes maar vruchtvlees, bladeren lijden wel vaak van invriezen en ontdooien. Vruchtvlees wordt er stug en waterig van. Bladeren worden papperig. Vries maar eens een rauwe paprika of aubergine in, en ontdooi hem dan weer. Zelfs als je ze daarna in een warm gerecht verwerkt, smaken ze een stuk minder lekker dan wanneer een verse gebruikt is. Uit de diepvries zijn ze vaak een beetje sponzig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
22-03-2024 13:49
Ik heb ook geen problemen met diepvriesgroentes maar vruchtvlees, bladeren lijden wel vaak van invriezen en ontdooien. Vruchtvlees wordt er stug en waterig van. Bladeren worden papperig. Vries maar eens een rauwe paprika of aubergine in, en ontdooi hem dan weer. Zelfs als je ze daarna in een warm gerecht verwerkt, smaken ze een stuk minder lekker dan wanneer een verse gebruikt is. Uit de diepvries zijn ze vaak een beetje sponzig.
Paprika en aubergine moet je sowieso bevroren verwerken en groentes over het algemeen eerst blancheren.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
22-03-2024 13:49
Ik heb ook geen problemen met diepvriesgroentes maar vruchtvlees, bladeren lijden wel vaak van invriezen en ontdooien. Vruchtvlees wordt er stug en waterig van. Bladeren worden papperig. Vries maar eens een rauwe paprika of aubergine in, en ontdooi hem dan weer. Zelfs als je ze daarna in een warm gerecht verwerkt, smaken ze een stuk minder lekker dan wanneer een verse gebruikt is. Uit de diepvries zijn ze vaak een beetje sponzig.
Voor mij was het ei van Columbus dat je diepvriesgroenten niet eerst moet ontdooien maar juist bevroren in de pastasaus/curry/wat dan ook moet gooien.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven