Veganisten verzamelen!

15-01-2020 13:08 699 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het topic Veganisme stamt uit 2016, ik hoop dat het in orde is dat ik een nieuw topic open om ook recentere tips te krijgen.

Door ervaringen uit mijn omgeving en het zien van de documentaire The Game Changers (https://youtu.be/XPW062dkWWE) ben ik nieuwsgierig geworden naar een veganistisch eetpatroon en wil dit graag uitproberen. Vlees eet ik al niet veel, maar ik ben wel nogal van de melk en andere zuivel, dus ik vroeg me af hoe en met welke producten ik dit het beste aanpak. Zijn hier nog meer (beginnende) veganisten met gouden tips voor een soepele overgang naar (meer) veganisme?

Oja, ik zou het liefst niet teveel met vleesvervangers als "vegetarische hamburgers" werken, maar liever onbewerkt plantaardig voedsel gebruiken.

Ik doe dit niet primair uit ethische overwegingen en ik hoef ook niet af te vallen, maar ik wil er graag achterkomen of veganistisch eten voor mij haalbaar is én of ik me er beter door ga voelen. Meer kracht en energie, beter slapen e.d. lijken de beloftes te zijn. Ik wil dat graag zelf kunnen beoordelen.

Alvast bedankt voor de tips en ideeën!

Hier het vegetarische/veganistische-recepten-topic:
eten/wat-eten-we-vandaag-vegetarisch/li ... ges/450476
bulbul wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:26
12.94% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Kijk wat bij je past: stapje voor stapje of in een keer cold turkey. Bij mij werkt stap voor stap beter, met soms een 'terugval'. Een vriendin was gewoon van de ene op de andere dag veganist.

Ik wil wel wat sneller en consequenter doorpakken. Daarvoor zou ik dan echt even een paar weken moet inzetten op het doorbreken van mijn patronen. Ik ben zo gewend aan bepaalde supermarkten, bepaalde producten, die lievelingsrestaurants...

Wat ik ook merk is dat ik het lastig vind om vrienden of familie te vragen vegan te koken als ik er ga eten. Van vegetarisch maakt niemand een probleem, maar vegan voelt een stap verder en teveel om te vragen. Hoe doen jullie dat?
What doesn't kill you, will get you next time.
Alle reacties Link kopieren
@Okerrood, dat is een van de redenen dat ik blijf zweven tussen vegetariër en veganist. Ik vind het wat te ingewikkeld om mensen te vragen om voor mij veganistisch te koken. Bovendien is het bijvoorbeeld met uit eten gaan - zeker in het buitenland - ook een gedoe.

Ik ben sowieso niet strikt. Ik let bijvoorbeeld bij bier of wijn ook niet op of het vegan is. En als er ergens (ik dacht dat het quorn was) 2% kippeneiwit zit, doe ik niet moeilijk. Ik draag liever voor 90% bij aan het milieu en dierenwelzijn op een manier dat het leuk blijft dan dat ik heel krampachtig over die laatste procenten ga zitten doen.

Ik heb overigens ook veganisten in mijn vriendenkring en voor hen kook ik uiteraard 100% vegan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Net voor het eerst joghurt ("Activia Pflanzlich") op sojabasis gegeten. Smaakt prima! Wat dunner en minder zuur (en iets duurder natuurlijk) dan gewone joghurt, maar ik denk dat ik daar prima aan kan wennen. Ik zie dat er ook B12 aan toegevoegd is, 15% van je dagelijkse behoefte per 100 g.

Straks een latte macchiato met soja-/mandelmelk in elkaar proberen te flansen!

Ja, Avena, ik sta er net zo in. Ik begin eerst maar eens met thuis veganistisch en ga niet moeilijk doen als ik bij anderen (of met anderen) eet. Ik ga wel een (simpele) maaltijd zonder dierlijke producten uitproberen dit weekend en eens kijken of het mijn partner opvalt.

Waar ik woon zijn er heel veel mogelijkheden om ook buiten de deur veganistisch te eten, zeker nu het helemaal hip is.

Fijne dag allemaal!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
ordinair tvt

heb een vleesloze/zuivelloze dochter (eet alleen ei), dus ik kook geregeld vegan
Lees graag af&toe mee
Alle reacties Link kopieren
Heeft dat met een dieet of overtuiging te maken lilalinda?

Wel interessant om te lezen hoe mensen op een veganistische leefwijze uitkomen. De boventoon voert het milieu/dierenwelzijn, heb ik tot nu toe het idee. Ik vraag me weleens af wat er economisch en maatschappelijk zou gebeuren als iedereen op het idee kwam om geen vlees/dierlijke producten meer te eten. Als je ziet hoe boeren op verscherping van milieuwetgeving reageren. Een varkenshouder zou toch moeten beseffen dat het keer voorbij zal zijn met zijn beroep? Of gaan we dan gewoon nog massaler naar ontwikkelingslanden exporteren?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
17-01-2020 15:43
Heeft dat met een dieet of overtuiging te maken lilalinda?

vanaf haar 9e principieel geen vlees meer (zielig)
Hoe meer ze zelf informatie kon vergaren, hoe principiëler ze werd, dus ook geen zuivel meer. Eerst liet ze alleen de kaas vallen (ivm stremsel) nu ook alle zuivel
Het is een principieel mens (nu 20), checkt etiketten ook op palmolie, koopt niks bij de Primark of H&M, liefst 2e hands etc
Net altijd het gemakkelijkst voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
17-01-2020 15:43
Een varkenshouder zou toch moeten beseffen dat het keer voorbij zal zijn met zijn beroep? Of gaan we dan gewoon nog massaler naar ontwikkelingslanden exporteren?
er wordt meer vlees gegeten dan ooit te voren
Ik zou willen, dat we vanuit NL meer zouden exporteren naar China, je kunt beter hier varken zijn, dan daar qua dierenwelzijn
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dochter. Ik vraag de mijne (11) weleens of ze niet vegetariër zou willen worden. Dan is ze even stil voor de vorm en zegt vervolgens dat ze vlees veel te lekker vindt. ;-D
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
17-01-2020 15:52
Goed van je dochter. Ik vraag de mijne (11) weleens of ze niet vegetariër zou willen worden. Dan is ze even stil voor de vorm en zegt vervolgens dat ze vlees veel te lekker vindt. ;-D
die is tenminste eerlijk!
Dat is ook de reden, dat ik wel af&toe vlees eet (en daarbij reageer ik selcht op 100% vegetarisch, mijn lichaam neemt ijzer niet goed op)
Mijn dochter krijgt onzin smoezen naar haar hoofd, van mensen die vlees willen blijven eten als: Soja is ook slecht
Of beesten lijden niet etc
Je hoeft geen smoezen te verzinnen
Alle reacties Link kopieren
Voor in de vriezer: Vegan diepvriespizza van de Lidl
Alle reacties Link kopieren
Ook mijn latte macchiato met sojamelk viel me honderd procent mee! Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik de zin van veganistisch eten ga inzien.

Iemand een goed recept voor vegan pannenkoeken?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
17-01-2020 20:08
Iemand een goed recept voor vegan pannenkoeken?
Ze kunnen prima op basis van water. Al smaken ze natuurlijk wel een beetje anders.

Ik maak vaak boekweitpannenkoeken. Ik zet de avond van tevoren boekweitkorrels in koud water in de week. De volgende ochtend (ik eet ze als ontbijt) gooi ik er dan een rijpe banaan bij en een snuf zout. Staafmixer erop en klaar. Wat ik ook weleens heb gedaan is pannenkoeken van tarwemeel met water, een snuf zout en een flinke scheut pils voor de luchtigheid.

Hier staan ook wat recepten: https://vegetus.nl/?s=pannenkoeken
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Ik eet niet echt helemaal Vegan maar kies het wel steeds vaker als optie. Zo maak ik al anderhalf jaar mijn havermoutpap met amandelmelk of ongezoete soja, havermelk of iets dergelijks. Banaan erdoor, rauwe cacao, kaneel, een dadel en een gedroogde abrikoos en een paar ongebrande noten. Op dat ontbijt kan ik lang voort.
Maar dat wissel ik af met Turkse yoghurt ( daar ben ik echt gek op en alle Alpro en andere vegan varianten vind ik niet te eten, die zijn veel te dun en niet lekker ). Dus drie dagen per week havermout en 4 yoghurt.
Ik vind het vegan ijs van Ben en Jerry's enorm lekker, zeker een aanrader.

Ik dronk eerst een cappuccino of 2 per dag met gewone melk, nu drink ik gewone koffie met een klein scheutje koffiemelk ( niet vegan, al kan ik daar ook amandelmelk in gooien, ga ik zo eens proberen ).
Ik eet al een jaar of 2 99% vegetarisch. Ik doe alleen niet moeilijk als ik buiten de deur bij familie eet of uit eten ga. Maar thuis koop ik eigenlijk nooit vlees.
Verder kijk ik graag op de etiketten of dingen vegan en biologisch zijn. Dat is niet altijd haalbaar vanwege mijn kleine beurs maar goed, ik doe mijn best.
Helemaal vegan lukt me nog niet want ik ben gek op eieren op brood en dol op kaas, boter en yoghurt. Ik doe het voornamelijk vanwege milieu overwegingen en vanwege het dierenleed.

Ik vind Latte's met sojamelk/amandelmelk en alle andere varianten trouwens niet te hachelen. En ja ik heb ze allemaal geprobeerd. Ik lust het echt niet. Maar goed ik drink nu toch geen cappuccino's en latte's meer.
Alle reacties Link kopieren
Dat is natuurlijk ook een optie, je eet- en drinkgewoontes ietsjes aanpassen. Ik zat nogal in over mijn (zwarte) thee met melk, maar als thee met soja/amandel/whatevermelk niet lekker blijkt, kan ik altijd nog switchen naar kruidenthee of groene thee.

Bedankt voor de pannenkoekentips!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Veganisme of vegetarisme kan voor sommigen te ver gaan, dat vind ik jammer maar begrijpelijk. Ik vind het dus al erg leuk dat mensen hun eetpatroon een beetje aanpassen.

Thuis eten we van de 7 dagen er veelal 1-2 met vlees (2-3 met kaas), de rest is vegan. Buitenshuis eet vriend vaak al genoeg vlees, en hij kan altijd aangeven dat hij een bepaald vleesgerecht wil maken, wat soms gebeurt. Maar vaak genoeg draagt hij zelf vega of vegan gerechten voor. Als ik thuis ben, maakten mijn ouders altijd iets vega en nu iets vegan. Collega’s vragen soms wat ik eet en proberen ook steeds meer vega of vegan producten. En een treingenoot en groot vleesfan is zonder mijn druk ofzo meer vegetarisch en vegan gaan eten. We bespreken vaak ‘s avonds wat we die avond zullen eten en hij vond mijn eten vaak exotisch, en zo geschiedde.

Kleine stapjes kunnen ook een verschil maken op de lange termijn. Hoewel iedereen van mij morgen vegan mag worden :P
Alle reacties Link kopieren
Veganistisch is mij net wat te ver, maar ik eet nu wel steeds meer vegetarisch.
Op zich heb ik geen bezwaren tegen vlees eten, maar wel tegen de hele vleesindustrie.
De keren dat ik nog vlees koop, is dat óf bij een boer hier in de buurt die vleeskoeien houdt op kleinschalige wijze, lekker in de wei met veel bloemen en kruiden tussen het gras en vooral geen soja, óf bij een zelfslachtende slager die zijn dieren in de buurt bij geselecteerde boeren haalt (En die ook weer buiten lopen met goed voer etc).
Die dieren worden op een zo humaan mogelijke wijze geslacht zonder de gruwel in die grote slachthuizen.

Maar er gaan weken voorbij zonder dat ik daar kom.
Vis eet ik wel, maar ook beperkt.

Dus ik eet veel vegetarisch en ook wel veganistisch. Want niet overal zit zuivel of ei in.

Buitenshuis vind ik nog wel lastig, tenminste als ik bij anderen eet.
Van de week at ik bij een bevriende collega en daar stond kipfilet op het menu en zijn vrouw had er echt haar best op gedaan, met spek erom en zo. Dan doe ik niet moeilijk en eet het gewoon.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat voor ons allemaal geldt dat alle beetjes helpen. Of je nou voor 60% of 90% vegan eet. En je 'besmet' er inderdaad ook anderen mee. Vleeseters die bij mij komen eten en verbaasd zijn hoe lekker het is, mensen die mij vertellen dat ze inmiddels twee dagen per week vegetarisch eten. Net als PiNuts mag het van mij altijd meer, maar alle kleine beetjes zijn winst.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige van vegan eten vind ik niet het eten zelf. Ik kook veel creativer en lekkerder sinds ik vegan kook (vind ik zelf). Ik beleef er ook meer lol aan! Moet soms wel meer plannen, maar ik mis zuivel niet (ja, soms eieren als ik cake of taart bak).

Doe het niet voor mijn gezondheid trouwens, maar ik vind het zo zielig dat zoogdieren die wel emoties hebben hun eigen babies geen melk mogen geven (ik was al vegetarieër hiervoor).

Lastig vind ik de sociale situaties. Dat je om uitzondering 'moet' vragen. Nu kun je ook gewoon met jezelf afspreken dat je buiten de deur vegetarisch bent bijvoorbeeld, ik doe dat soms op vakantie als er verder alleen maar patat met sla te krijgen is. Of als ik bij de vergeetachtig oma van mijn vriend op bezoek ga en die heeft speciaal cake voor ons in huis (met ei en boter).

Gelukkig vind mijn vriend het allemaal best, die heeft wel begrip dat ik soms dan maar wel melk in de koffie doe ergens omdat ik even geen zin heb om er een punt van te maken. Hij doet nooit moeilijk over mijn keuzes (mijn zus wel).

Als we bij vrienden eten biedt ik altijd aan toetje mee te nemen (vinden mensen lastiger om iets voor te verzinnen).

Wij eten trouwens wel 1 keer per maand of zo Fish and Chips (ik woon in de UK) en voor wild maak ik ook wel eens uitzondering, mocht het zo lopen (nou ja, dat is misschien 1 keer per jaar hoor, dat ik ree eet wat hier afgeschoten wordt omdat er teveel van is).

Ik kook niet veel met vervangers. Ja, havermelk en soms de custard en creme fresh van Oatly of room van Alpro. Kaas vervang ik met noten dingen, vind ik lekkerder dan nep kaas.

Vereder houd ik niet van salades of rauwkost, dus ik eet vooral veel warme dingen :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik vind melk ook niet mee lekker nu ik het niet meer drink. Kaas (op vakantie in Frankrijk of zo) vind ik wel lekker, maar al snel teveel/ te vet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik ben hier niet om te vegan bashen, maar, ik wil wel graag wat interessante feiten delen omtrent een vegan dieet.
Ikzelf volg het niet, maar als je er over denkt om een vegan dieet te beginnen, weet wel wat daar bij komt kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hier een paar meer die je zelf kunt openen, zodat ik niet de hele pagina in beslag neem:

https://i.imgur.com/bNGb7ei.png

https://i.imgur.com/xBatPK0.jpg

https://i.imgur.com/xuZP4y5.jpg

https://i.imgur.com/UFKzVw7.png

https://i.imgur.com/tmjcMAY.png

Deze heeft de meeste feiten:
https://i.imgur.com/gof6ofa.png

https://i.imgur.com/AIGvM5W.jpg

https://i.imgur.com/pT8OSQv.jpg
Welke ‘wide range of health problems’ hebben veganisten dan precies, syntax?

En er wordt doorgaans aangeraden om b12 bij te slikken. Datzelfde spul geven de meeste veehouders ook via het veevoer aan hun dieren. Zie bijv. https://amlifestylemedicine.com/vitamin ... t-dat-nou/ of https://veganwiki.nl/a/Vitamine_B12#Hoe ... aan_B12.3F
PiNuts14 schreef:
18-01-2020 20:23
Welke ‘wide range of health problems’ hebben veganisten dan precies, syntax?

Deze

Afbeelding
Oké, en in je eigen woorden?
PiNuts14 schreef:
18-01-2020 20:59
Oké, en in je eigen woorden?
Waarom moet het in mijn eigen woorden...?

Het is een simpele lijst met studies onder elke claim.
Ik snap niet waarom ik dat allemaal moet kopieëren en plakken. Ik zie niet wat voor verschil dat maakt.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg omnivoren met allerlei deficienties (gemiddeld 1 op de 5 mensen in de UK heeft te weinig vitamine D, bijvoorbeeld). Ga je daar ook studies van plakken in de topics die over eten gaan?


Ik let goed op op wat ik eet (waarschijnlijk heel wat beter dan een hoop gemiddelde omnivoren) en voel me prima.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven