Verschil goedkope en duurdere broodbeleg kipfilet?

10-10-2017 19:02 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Normaal eet ik regelmatig een plakje kipfilet op brood die ik bij Albert Heijn koop. Kost ongeveer 2,99 voor 150 gram (gewoon voorverpakt dus geen versafdeling). Deze;
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... e-kipfilet

Laatst was de kipfilet schap helemaal leeg dus keek ik verder en zag helemaal onderaan super goedkope vleeswaren zonder merk. Meer inhoud en goedkoper. Dus pakte ik daar gewoon een pakje kipfilet (200 gram voor 1,59). Deze;
https://www.ah.nl/producten/product/wi224876/kipfilet

Qua smaak uitstekend, net zo lekker als de duurdere. En qua uiterlijk zagen ze er ook prima uit. Ik snap dan niet zo goed waarom de ene (huismerk AH) merk zo duur en de andere (zonder merk) zo goedkoop is? Waarom is de goedkope zo goedkoop?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-10-2017 20:27
Wil je duurzaam vlees, let dan op het Biologisch keurmerk.
Ja dit! Of in elk geval minstens twee sterren Beter Leven Keur.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Sowieso voor een groot deel marketing. Elk merk wordt met een bepaalde prijsklasse in de markt gezet en dat hoeft niet persé samen te hangen met smaak of kwaliteit.

Daarnaast zit er soms (maar lang niet altijd!) wel verschil in de ingrediënten. Hoe duurder, hoe groter het aandeel 'echte' ingrediënten en hoe minder water en andere opvulmiddelen. En hoe meer echte ingrediënten erin zitten, hoe minder kleurstof nodig is om het er smakelijk uit te laten zien en hoe minder smaakstof om de smaak acceptabel te houden; kijk bijvoorbeeld eens bij cervelaatworst; dure is grotendeels vlees, goedkope is minder vlees, meer opvulspul, en dan aangevuld met varkensbloed of bietensap om toch een mooi rood kleurtje te geven ondanks dat er weinig vlees in zit. Toch zit er lang niet altijd kwaliteitsverschil in dure, goedkope en middenklasse producten; altijd goed de etiketten lezen dus!

In diervriendelijkheid zal het in dit geval niets uitmaken. Wil je diervriendelijk, dan koop je biologisch (of vegetarisch). Biologische kip is echter véél duurder dan gewone; het prijsverschil bij kip is veel groter san bij varkensvlees of rundvlees. Dat komt doordat bij kip niet alleen de leefomstandigheden beter zijn en de dieren biologisch voer krijgen, maar zit hem vooral in het gebruikte kippenras: plofkip is snelgroeiende kip die te snel te dik wordt opgefokt waardoor de dieren allerlei pijnlijke afwijkingen aan poten/botten etc krijgen. Voor biologische kip wordt een 'natuurlijker' ras gebruikt dat in een normaal tempo groeit. Dat zorgt voor een veel langere 'doorlooptijd' in de levenscyclus op de boerderij, en dat verklaart het grootste deel van het prijsverschil. Een kip die er twee keer zo lang over doet om groot te worden, betekent twee keer zo hoge onderhoudskosten voor de boer. Wil je wel iets diervriendelijker maar niet té duur dan kun je de soorten met één of twee sterren kiezen. Dat is niet biologisch, is nog steeds een (te) snel groeiend ras, maar de leefomstandigheden zijn wel wat beter. Meer ruimte per kip enzo. Maar wel nog steeds plofkip! Als je dat niet wil kom je toch op biologisch. Of vegetarisch...
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 10-10-2017 20:48
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De duurdere bevat meer kip. Beide bevatten daarnaast ook aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading kleur-, geur- en smaakstoffen. Beide zijn dus mishandelde kippen, alleen de goedkope bevat meer troep dan de duurdere. Bovenstaande staat overigens allemaal in jouw eigen linkjes. De kipworst van de vegetarische slager kan ik aanbevelen: lekker en zonder mishandelde dieren.
sophiax schreef:
10-10-2017 20:47
De duurdere bevat meer kip. Beide bevatten daarnaast ook aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading kleur-, geur- en smaakstoffen. Beide zijn dus mishandelde kippen, alleen de goedkope bevat meer troep danWat je schrijf is dat het mishandelde kippen zijn omdat ze de duurdere. Bovenstaande staat overigens allemaal in jouw eigen linkjes. De kipworst van de vegetarische slager kan ik aanbevelen: lekker en zonder mishandelde dieren.
Dus het zijn mishandelde kippen omdat ze aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading kleur-, geur- en smaakstoffen bevatten.
Ik heb het meerdere malen nagelezen, het staat er echt.
Kan je dit uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
10-10-2017 19:35
De goedkopere is een zogenaamde 'kutleven kip', maar je kunt ze beter allebei niet kopen.
:rofl: ik vind “ kutlevenkip” wel het woord van 2017. en 2018.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
De plofkip is trouwens wel milieuvriendelijker. Dat was de conclusie in de aflevering van keuringsdienst van waarde over kip.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk Keuringsdienst van Waarde op https://npo.nl/KN_1692968

De aflevering over de nieuwe 'standaardkip'
Alle reacties Link kopieren
Koop gewoon biologische kip, Vega kip en sowieso MINDER kip.
Dat je je überhaupt afvraagt waar dat prijsverschil in zit... Je wilt dus zo goedkoop mogelijk kutleven kippen eten. Of, en dat hoop ik, je was oprecht en nu bereidt om wat meer geld uit te geven voor vlees wat een beter leven heeft gehad.
Klaar mee
retrostar schreef:
10-10-2017 20:27
Wil je duurzaam vlees, let dan op het Biologisch keurmerk.
Nee. Vlees is per definitie niet duurzaam.

Biologisch vlees is diervriendelijker, maar vreet (pun intended) substantieel meer ruimte en voer. Meer mest, meer co2, meer methaan. Technisch gezien hoeft biologisch niet eens diervriendelijker te zijn. Goede plaagbestrijding doet bijvoorbeeld wonderen voor het welzijn van de beestjes en soms is de beste optie nu eenmaal chemisch. Maar over het algemeen zijn dieren in biologische houdertje beter af dan de mishandeling die andere dieren moeten ondergaan.

Wil je duurzaam is volgens mij de goede volgorde; vegetarisch, plofkipfilet met zo min mogelijk vlees, kwaliteitsvlees van plofkip, biologisch.

Wil je diervriendelijk is de goede volgorde; vegetarisch, biologisch, plofkipfilet met zo min mogelijk vlees, kwaliteitsvlees van plofkip.

Wil je goedkoop; plofkipfilet met zo min mogelijk vlees, en de rest durf ik niet te zeggen.

Qua gezondheid, als je let op het zoutgehalte is verder geen van de opties volgens mij echt in het voordeel. De hoeveelheid is daarvoor te klein.

De goedkoopste optie is alles bij elkaar zo gek nog niet volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
10-10-2017 21:13
Dus het zijn mishandelde kippen omdat ze aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading kleur-, geur- en smaakstoffen bevatten.
Ik heb het meerdere malen nagelezen, het staat er echt.
Kan je dit uitleggen?
Staat er inderdaad een beetje gek. Beide kipfilets zijn gemaakt van mishandelde kip/plofkip aangevuld met aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading geur-, kleur- en smaakstoffen. Gelukkig is er een prima alternatief voorhanden van de vegetarische slager.
De goedkope is samengeperste kip met bindmiddelen. Qua leven en scharrelen maakt het niet veel uit. Ze zijn allebei niet biologisch.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zo moe word van dat gezever over vegetarische kip ?
Maak je eigen vegetariër propaganda topic aan IPV je belerende toontje in een vleeschtopic te uiten.
Jullie lijken wel Jehova getuigen.
Alle reacties Link kopieren
En net als Jehova getuigen hebben Wakker Dier aanhangers hun eigen waarheid zonder dat ze de feiten kennen, de leider napraten is makkelijker ;-)

TO: Als je interesse in het leven van kippen hebt zou je eens een kijken moeten nemen in verschillende stallen. De AH werkt voornamelijk met "De kip van morgen", wat dat inhoud staat op hun site goed uitgelegd.
Verder staan de verschillen gewoon op de ingrediëntenlijst.
sophiax schreef:
11-10-2017 01:49
Staat er inderdaad een beetje gek. Beide kipfilets zijn gemaakt van mishandelde kip/plofkip aangevuld met aardappelzetmeel, melk, suiker, zout en een lading geur-, kleur- en smaakstoffen. Gelukkig is er een prima alternatief voorhanden van de vegetarische slager.
Los van de melk en de aardappelzetmeel (beide niet echt problematische ingrediënten) zitten die toevoegingen ook in de vega variant, in grotere hoeveelheden ook nog lijkt het.

Vega eet je vanwege het gebrek aan kip, niet vanwege de minder toevoegingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor beide wordt er een levend wezen gedood.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Volgens mij vraagt TO zich alleen maar af waar het prijsverschil in zit. Dit topic gaat helemaal niet over biologisch of vegetarisch. Als je vegetarisch eten zo graag wilt promoten open dan je eigen topic. Dit topic gaat over kipfilet en vegetarisch kip bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
oo4load schreef:
11-10-2017 07:37
Ben ik de enige die zo moe word van dat gezever over vegetarische kip ?
Maak je eigen vegetariër propaganda topic aan IPV je belerende toontje in een vleeschtopic te uiten.
Jullie lijken wel Jehova getuigen.
nee, bijna elk vlees topic met een doodnormale vraag , wordt om zeep geholpen door vega,s die nogmaals ongevraagd hun mening moeten ventileren . dat je geen vlees, vis whatever wil eten voor wat voor reden dan ook prima, maar val mij er niet mee lastig. en verneuk er niet elk topic mee.
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
redfox3 schreef:
11-10-2017 10:04
nee, bijna elk vlees topic met een doodnormale vraag , wordt om zeep geholpen door vega,s die nogmaals ongevraagd hun mening moeten ventileren . dat je geen vlees, vis whatever wil eten voor wat voor reden dan ook prima, maar val mij er niet mee lastig. en verneuk er niet elk topic mee.
Helemaal mee eens!
oo4load schreef:
11-10-2017 07:37
Ben ik de enige die zo moe word van dat gezever over vegetarische kip ?
Maak je eigen vegetariër propaganda topic aan IPV je belerende toontje in een vleeschtopic te uiten.
Jullie lijken wel Jehova getuigen.
In het algemeen geef ik je gelijk. Toch vind ik het in dit topic wel thuishoren. TO vraagt waar het prijsverschil vandaan komt. Dan is de gedachte 'heeft die kip van de dure kipfilet misschien een leuker leven gehad' niet geheel irrelevant. 't Zou zonde zijn als iemand steeds dure kipfilet koopt niet vanwege smaak of ingrediënten maar in de veronderstelling dat die kip het fijner heeft gehad, terwijl het prijsverschil daar helemaal niet in zit in de meeste gevallen.
Alle reacties Link kopieren
dwynwen schreef:
10-10-2017 19:09
Kunnen verschillende redenen zijn. Soms is merk 'sowieso' duurder omdat het een merk met naamsbekendheid is, waar mensen dan voor bereid zijn te betalen.
Vaak zit er ook een verschil in qua ingredienten. Zo is jouw eerste link gerookte kipfilet en volgens de omschrijving bestaat deze voor 91% uit kippevlees en in de 2e link betreft het gebraden en voor 84% uit kippevlees. Ook is de 2e bv 5,5 gram vet en de eerste minder. En zo zijn er vast nog wel meer verschillen.

Het is lullig, maar vaak zijn de goedkopere versies ongezonder.
Zo merk ik dat er tussen griekse yoghurt wel zon 3 $ (ik woon in de usa) qua 'dure' en 'goedkope' kan zitten en de goedkope yoghurt heeft gewoon dubbel het aantal gram suiker.
Vetter is gezonder. Daarom is de goedkope niet net zo lekker maar lekkerder dan de duurdere.
De duurdere vleeswaren (en andere producten) zijn "ontvet" en zijn daarom duurder maar ook meer bewerkt dus. Goedkoop is dus echt vaker gezonder in dit geval.
nina1966 schreef:
11-10-2017 10:47
Vetter is gezonder. Daarom is de goedkope niet net zo lekker maar lekkerder dan de duurdere.
De duurdere vleeswaren (en andere producten) zijn "ontvet" en zijn daarom duurder maar ook meer bewerkt dus. Goedkoop is dus echt vaker gezonder in dit geval.

Ik denk dat het hogere vetpercentage in gebraden kip (in vergelijking met de gerookte kip) komt van het vet waarin de kip gebraden is.
appeltjesgroen schreef:
11-10-2017 10:45
In het algemeen geef ik je gelijk. Toch vind ik het in dit topic wel thuishoren. TO vraagt waar het prijsverschil vandaan komt. Dan is de gedachte 'heeft die kip van de dure kipfilet misschien een leuker leven gehad' niet geheel irrelevant. 't Zou zonde zijn als iemand steeds dure kipfilet koopt niet vanwege smaak of ingrediënten maar in de veronderstelling dat die kip het fijner heeft gehad, terwijl het prijsverschil daar helemaal niet in zit in de meeste gevallen.
Dan heeft dat nog helemaal niks met vegetarisch te maken.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
11-10-2017 10:45
In het algemeen geef ik je gelijk. Toch vind ik het in dit topic wel thuishoren. TO vraagt waar het prijsverschil vandaan komt. Dan is de gedachte 'heeft die kip van de dure kipfilet misschien een leuker leven gehad' niet geheel irrelevant. 't Zou zonde zijn als iemand steeds dure kipfilet koopt niet vanwege smaak of ingrediënten maar in de veronderstelling dat die kip het fijner heeft gehad, terwijl het prijsverschil daar helemaal niet in zit in de meeste gevallen.
Dan moet je vleeswaar gewoon bij een goede slager kopen Zo eentje die nog zelf zijn vlees uitzoekt.
Het zijn er helaas niet veel meer maar ze bestaan gelukkig nog wel.
nina1966 schreef:
11-10-2017 10:47
Vetter is gezonder. Daarom is de goedkope niet net zo lekker maar lekkerder dan de duurdere.
De duurdere vleeswaren (en andere producten) zijn "ontvet" en zijn daarom duurder maar ook meer bewerkt dus. Goedkoop is dus echt vaker gezonder in dit geval.
Als ik dit tegen mijn cardioloog zeg slaat de goede man compleet op tilt!
Ze bevatten allebei de nieuwe Hollandse kip, die kippen hebben ook een zwaar kut leven en is gewoon nog een plofkip.
Koop gewoon biologische kip bij de ah, kost een paar centen meer, maar dan eet je gewoon een plakje minder.

Vegatarische kipfilet is geen kipfilet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven